Christ -CMC 2405- June 11, 2009 Report June 11, 2009 Har sen i lördags (när jag köpte bilen) haft problem med att köra långsamt (och snabbt, mittemellan brukar gå bra) med bilen. Först trodde jag att det hade med min höga tomgång att göra (vart tvungen att ställa den högt, då den dog på låga varv), men fixade den igår, och det har bara blivit marginellt bättre. Har två stycken felbilder:1 - StadskörningNär jag ligger och puttrar i typ 30-40 km/h ligger lådan och, som det känns, tvekar mellan växlar. Det brummar och vibrerar, tills jag gasar till lite grann, då det känns som om det blir jämnare gång en stund, för att sen gå tillbaka till brummande.2 - LandsvägNär jag kör i typ 90-100km/h så känns det ibland som om jag helt plötsligt på obalans i däcken, vibrerar och skuttar. Även detta avhjälps genom att gasa på lite och släppa, eller bromsa lite och gasa upp sig i 90 igen.Tänkte byta olja i lådan i helgen & gå igenom vacuumslangar & dyl. Vad gör vacuumet egentligen? Säger still när lådan ska växla?Finns det några inställningar jag kan göra på lådan? Citera
Tommyax June 11, 2009 Report June 11, 2009 Hej.Passa på att kolla växellåds gummit när du är under, så här såg mitt ut, har märkt en stor förändring efter bytet gällande vibrationer och oljud.Gamla vs nya./Tommy. Citera
Per Berglund June 11, 2009 Report June 11, 2009 Japp en enkel sak som en kudde skapa jävulskapTänkte byta olja i lådan i helgen & gå igenom vacuumslangar & dyl. Vad gör vacuumet egentligen? Säger still när lådan ska växla?Finns det några inställningar jag kan göra på lådan?Ja börja med byta olja och rengör filter och se om det blir någon skillnad.Gör inte mer än nödvändigt annars vet du inte vad som förändras.Vacuumets funktion är att förändra oljetrycket mot växlinsventiler 1-2 och 2-3Tex när du ska upp för en backe så ökar motorns belastning och då sjunker vacuumet......Då ökar trycket mot växlingsventilerna och lådan växlar ner eller håller kvar en växel längre.Under låg belastning som crusing eller tomgång har den ingen påverkan allsÄr det fel på vacumklockan kan det bli lustiga växlingar så byta det i nästa skede kan vara braIngen förändring efter det kan du justera banden Citera
Christ -CMC 2405- June 12, 2009 Author Report June 12, 2009 Då beställer jag en kudde idag, & byter oljan i helgen.Någon som har koll på hur mycket olja som går i c4:an? Köpt en 5-litersdunk. Räcker det? Citera
Cabbe70 June 12, 2009 Report June 12, 2009 Hej.Om du tömmer konvertern ochså så behöver du 9-10 liter./Dan Citera
Christ -CMC 2405- June 12, 2009 Author Report June 12, 2009 Hej.Passa på att kolla växellåds gummit när du är under, så här såg mitt ut, har märkt en stor förändring efter bytet gällande vibrationer och oljud.Gamla vs nya./Tommy.Var fick du tag på ditt? Hittar inget i mina kataloger. Eller kallas det något speciellt?Hej.Om du tömmer konvertern också så behöver du 9-10 liter./DanFår läsa på lite om detdär.. Aldrig meckat automatlåda innan... Men det bästa måste väl vara att byta alltihop om man misstänker att oljan är dålig? Citera
Tommyax June 12, 2009 Report June 12, 2009 Hej.Transmission mount, finns hos de flesta handlare.Beställde mitt från USA på Mustangs unlimited se länk.http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... T1=2253+01/Tommy. Citera
Christ -CMC 2405- June 12, 2009 Author Report June 12, 2009 Tack!Men jag fick tag i en. En viss Halmstadshandlare hade den på hyllan. Citera
Christ -CMC 2405- June 14, 2009 Author Report June 14, 2009 Efter jag bytt vacuumslangen & renoverat förgasaren, så har lådan börjat bete sig mycket bättre, och börjar inte alls skaka lika ofta, men när den väl gör det så är det lika illa som innan..Och den drar och hugger fortfarande lika mycket på tomgång.. Har inte fått bytt lådoljan. Lyften vart upptagen. Citera
Janne Holm CMC1740 June 14, 2009 Report June 14, 2009 har du lite tur så räcker det med ny fräsch (rätt olja) i. Jag minns då jag hämta min musse för 4,5år sedan gick knappt att köra högg direkt fick nästan ha 1500varv och i med driven för att komma iväg så att den inte han dö. I med ny fräsch olja samt rengjort filter så växla den som den skulle Citera
Christ -CMC 2405- June 14, 2009 Author Report June 14, 2009 Jo.. Köpte mig 5 liter, men kom inte åt lyften, så det blir inte byte förrän nästa helg.. Dessutom verkar det vara så att det går i ca 9 liter i den lilla lådan.. Blir ju dryga 1000 spänn. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 15, 2009 Report June 15, 2009 Hej.Tänk på att köpa rätt olja till lådan Automatlådsolja av F-typ,fel typ av olja kan ställa till det ordenligt. Citera
Christ -CMC 2405- June 15, 2009 Author Report June 15, 2009 Hörde att jag antingen f eller f/g? Tror iofs att jag köpte f... Citera
Janne Holm CMC1740 June 15, 2009 Report June 15, 2009 är nog ingen större skillnad på F/G Här är en gammal diskusion om ämnethttp://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... light=olja Citera
Christ -CMC 2405- June 16, 2009 Author Report June 16, 2009 Fyllde på ca en liter olja i lådan härom dagen, efter att jag fattat att det var när motorn var varm & bilen stod i "Park" som man skulle mäta nivån..Efter detta har oljan antagligen gått ner till sin gamla vanliga nivå, eftersom jag har en stor pöl under bilen... Suck... Finns det något man kan göra själv på lådan? Någon packning som sitter "lättillgängligt"?Och sen dethär växellådsfästet, måste jag plocka ur lådan för att byta det? Citera
Tommyax June 16, 2009 Report June 16, 2009 Kör igenom alla växlarna när motorn är varm, ställ i P eller N kolla på tomgång, oljenivån bör ligga på max.Det är nog packningen i tråget som den som läcker.Finns ingen avtappningsplugg, bara lossa och försöka fånga upp så mycket som möjligt i en vid balja. Hålen i tråget brukar vara konade innåt lite efter demonteringen, knacka dem tillbaka försiktigt med en hammare så det blir slätt med trågflänsen.Nej du behöver inte ta ur lådan för att byta fästet. Palla upp lådan med en domkraft lossa balken från ramen samt muttrarna på undersidan. Har du otur som jag hade så kan gummit vara så uppluckrat att de bultarna från undersidan snurrar med., då kan det bli nödvändigt att lossa lådan. Jag hade tur och fick loss mina med mutterknackare..När balken är loss så kommer du åt de övre bultarna som håller gummit i lådan./Tommy. Citera
Christ -CMC 2405- June 17, 2009 Author Report June 17, 2009 kan jag packa om tråget utan att ta ut lådan också? Citera
Jakob Cmc 1879 June 17, 2009 Report June 17, 2009 Det går bra att göra det utan att lådan behöver tas ur Citera
Christ -CMC 2405- June 17, 2009 Author Report June 17, 2009 Kanoners!Vart och hälsat på hos Halmstadhandlaren idag igen & fyllt på med F-olja & filter/packning. Kan inte midsommar va slut snart, så jag kan få åka och skruva?! Citera
Tobias CMC1505 June 17, 2009 Report June 17, 2009 Kanoners!Vart och hälsat på hos Halmstadhandlaren idag igen & fyllt på med F-olja & filter/packning. Kan inte midsommar va slut snart, så jag kan få åka och skruva?! Hupp hupp hupp, att du bara vågar säga sådant högt.Själv har jag legat X antal timmar under min bil denna vintern och vill INTE att sommaren ska ta slut. Citera
Christ -CMC 2405- June 18, 2009 Author Report June 18, 2009 Kanoners!Vart och hälsat på hos Halmstadhandlaren idag igen & fyllt på med F-olja & filter/packning. Kan inte midsommar va slut snart, så jag kan få åka och skruva?! Hupp hupp hupp, att du bara vågar säga sådant högt.Själv har jag legat X antal timmar under min bil denna vintern och vill INTE att sommaren ska ta slut. Hahaa, syftade bara på tors-fred. Har ju inte haft bilen så länge, & vill bara kunna skruva klart lådan så den kan gå problemfritt denna sommaren. Har annars inget överdrivet sug att skruva Citera
Tobias CMC1505 June 18, 2009 Report June 18, 2009 Aaah. Trodde du skrev sommaren.Fan jag börjar bli gammal, ögonen sviker. Citera
Christ -CMC 2405- June 20, 2009 Author Report June 20, 2009 Nu så! Oljan är bytt, dock inte i turbinen. Vart tydligen tvungen att plocka isär lådan för att få ut allt? Stämmer det?Hur som helst.. Detdär j'vla växellådsfästet var ju inte direkt lätt att få på plats! Det gamla var ju bara slamsor, och det kändes som om det nya var ca 2cm tjockare. Ni kan ju gissa jur lätt det var att få tillbaka balken då Men med två domkrafter och mycket ilska fick jag dit det. Döm av min förvåning när fläkten tog i "skärmen"? Tydligen hade fästet ändrat vinkeln på motorn såpass mycket. Har jag fått fel fäste?Ha det! Citera
Per Berglund June 20, 2009 Report June 20, 2009 Ajaj! Ja absolut fel fäste!Det ska vara gott om plats ovanför balken.Även om balken är på plats så får man nästintill bort växellådskudden.C4 kuddens tjocklek är ungefär 4cm tjock om jag bara tar det från minnet.Använd aldrig våld överhuvudtaget när du ska montera något för då är det fel! Citera
Christ -CMC 2405- June 21, 2009 Author Report June 21, 2009 Pratar vi om samma fäste? Det fästet sitter ju med två bultar som inte går att få bort med balken kvar på?Såhär såg det gamla ut iallafall..Läskigt. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.