Jump to content

C4 - Brummande & skakande vid stadskörning


Recommended Posts

Har sen i lördags (när jag köpte bilen) haft problem med att köra långsamt (och snabbt, mittemellan brukar gå bra) med bilen. Först trodde jag att det hade med min höga tomgång att göra (vart tvungen att ställa den högt, då den dog på låga varv), men fixade den igår, och det har bara blivit marginellt bättre.

Har två stycken felbilder:

1 - Stadskörning

När jag ligger och puttrar i typ 30-40 km/h ligger lådan och, som det känns, tvekar mellan växlar. Det brummar och vibrerar, tills jag gasar till lite grann, då det känns som om det blir jämnare gång en stund, för att sen gå tillbaka till brummande.

2 - Landsväg

När jag kör i typ 90-100km/h så känns det ibland som om jag helt plötsligt på obalans i däcken, vibrerar och skuttar. Även detta avhjälps genom att gasa på lite och släppa, eller bromsa lite och gasa upp sig i 90 igen.

Tänkte byta olja i lådan i helgen & gå igenom vacuumslangar & dyl.

Vad gör vacuumet egentligen? Säger still när lådan ska växla?

Finns det några inställningar jag kan göra på lådan?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Japp en enkel sak som en kudde skapa jävulskap

Tänkte byta olja i lådan i helgen & gå igenom vacuumslangar & dyl.

Vad gör vacuumet egentligen? Säger still när lådan ska växla?

Finns det några inställningar jag kan göra på lådan?

Ja börja med byta olja och rengör filter och se om det blir någon skillnad.

Gör inte mer än nödvändigt annars vet du inte vad som förändras.

Vacuumets funktion är att förändra oljetrycket mot växlinsventiler 1-2 och 2-3

Tex när du ska upp för en backe så ökar motorns belastning och då sjunker vacuumet......Då ökar trycket mot växlingsventilerna och lådan växlar ner eller håller kvar en växel längre.

Under låg belastning som crusing eller tomgång har den ingen påverkan alls

Är det fel på vacumklockan kan det bli lustiga växlingar så byta det i nästa skede kan vara bra

Ingen förändring efter det kan du justera banden

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Passa på att kolla växellåds gummit när du är under, så här såg mitt ut, har märkt en stor förändring efter bytet gällande vibrationer och oljud.

Gamla vs nya.

IMAG0556.jpg

/Tommy.

Var fick du tag på ditt? Hittar inget i mina kataloger. Eller kallas det något speciellt?

Hej.

Om du tömmer konvertern också så behöver du 9-10 liter.

/Dan

Får läsa på lite om detdär.. Aldrig meckat automatlåda innan...

Men det bästa måste väl vara att byta alltihop om man misstänker att oljan är dålig?

Link to comment
Share on other sites

Efter jag bytt vacuumslangen & renoverat förgasaren, så har lådan börjat bete sig mycket bättre, och börjar inte alls skaka lika ofta, men när den väl gör det så är det lika illa som innan..

Och den drar och hugger fortfarande lika mycket på tomgång..

Har inte fått bytt lådoljan. Lyften vart upptagen.

Link to comment
Share on other sites

har du lite tur så räcker det med ny fräsch (rätt olja) i. Jag minns då jag hämta min musse för 4,5år sedan gick knappt att köra högg direkt fick nästan ha 1500varv och i med driven för att komma iväg så att den inte han dö. I med ny fräsch olja samt rengjort filter så växla den som den skulle :D

Link to comment
Share on other sites

Fyllde på ca en liter olja i lådan härom dagen, efter att jag fattat att det var när motorn var varm & bilen stod i "Park" som man skulle mäta nivån..

Efter detta har oljan antagligen gått ner till sin gamla vanliga nivå, eftersom jag har en stor pöl under bilen... Suck...

Finns det något man kan göra själv på lådan? Någon packning som sitter "lättillgängligt"?

Och sen dethär växellådsfästet, måste jag plocka ur lådan för att byta det?

Link to comment
Share on other sites

Kör igenom alla växlarna när motorn är varm, ställ i P eller N kolla på tomgång, oljenivån bör ligga på max.

Det är nog packningen i tråget som den som läcker.

Finns ingen avtappningsplugg, bara lossa och försöka fånga upp så mycket som möjligt i en vid balja.

Hålen i tråget brukar vara konade innåt lite efter demonteringen, knacka dem tillbaka försiktigt med en hammare så det blir slätt med trågflänsen.

Nej du behöver inte ta ur lådan för att byta fästet.

Palla upp lådan med en domkraft lossa balken från ramen samt muttrarna på undersidan. Har du otur som jag hade så kan gummit vara så uppluckrat att de bultarna från undersidan snurrar med.,

då kan det bli nödvändigt att lossa lådan. Jag hade tur och fick loss mina med mutterknackare..

När balken är loss så kommer du åt de övre bultarna som håller gummit i lådan.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Kanoners!

Vart och hälsat på hos Halmstadhandlaren idag igen & fyllt på med F-olja & filter/packning.

Kan inte midsommar va slut snart, så jag kan få åka och skruva?! :)

Hupp hupp hupp, att du bara vågar säga sådant högt.

Själv har jag legat X antal timmar under min bil denna vintern och vill INTE att sommaren ska ta slut. :--

Link to comment
Share on other sites

Kanoners!

Vart och hälsat på hos Halmstadhandlaren idag igen & fyllt på med F-olja & filter/packning.

Kan inte midsommar va slut snart, så jag kan få åka och skruva?! :)

Hupp hupp hupp, att du bara vågar säga sådant högt.

Själv har jag legat X antal timmar under min bil denna vintern och vill INTE att sommaren ska ta slut. :--

Hahaa, syftade bara på tors-fred. :)

Har ju inte haft bilen så länge, & vill bara kunna skruva klart lådan så den kan gå problemfritt denna sommaren. Har annars inget överdrivet sug att skruva ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu så! Oljan är bytt, dock inte i turbinen. Vart tydligen tvungen att plocka isär lådan för att få ut allt? Stämmer det?

Hur som helst.. Detdär j'vla växellådsfästet var ju inte direkt lätt att få på plats! Det gamla var ju bara slamsor, och det kändes som om det nya var ca 2cm tjockare. Ni kan ju gissa jur lätt det var att få tillbaka balken då :) Men med två domkrafter och mycket ilska fick jag dit det.

Döm av min förvåning när fläkten tog i "skärmen"? Tydligen hade fästet ändrat vinkeln på motorn såpass mycket. Har jag fått fel fäste?

Ha det!

Link to comment
Share on other sites

Ajaj!

Ja absolut fel fäste!

Det ska vara gott om plats ovanför balken.

Även om balken är på plats så får man nästintill bort växellådskudden.

C4 kuddens tjocklek är ungefär 4cm tjock om jag bara tar det från minnet.

Använd aldrig våld överhuvudtaget när du ska montera något för då är det fel!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...