Jump to content

Recommended Posts

De finns olika klassningar, bla race och liknande, se bara till att få rätt sort för din motor.

De är vulkade ihop, när de är nya och inte målade syns gummit. ;)

/Tommy

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Är det inte samma namn som balanshjul eller svänghjul :roll:

Svänghjul sitter i bakänden på motorn därpå sitter startmotorn.

Svängningsdämparen sitter fram på motorns vevaxel.

/Tommy.

Har enorma problem att få motorfästena på plats. Det syns att dom passar, men ena sidan vill liksom inte sätta sig.. Fattas sådär 0,5cm för att jag ska få igenom bulten.. Oerhört frustrerande :D . Hållt på i två eftermiddagar nu.

Bild på de gamla fästena:

mfste.jpg

En bild till på växellådsbalken:

vxlfste.jpg

Kudden ser för övrigt ut som bilden någon laddade upp här innan.

Inte konstigt att motorn klonkade när jag körde i gupp innan...

  • 2 weeks later...
Ingen som har en åsikt om höjden bak?

Om jag ska hissa upp henne, ungefär hur mycket snackar vi?

Sådär brukar många mussar se ut...

Vilken höjd bilen "ska" ha bestämmer man ju lite själv, originalstuk eller ett lite modernare (=sänkt) utseende.

Jag hade resonerat såhär:

* Shelbymodifiering av framvagnen, om det inte redan är gjort ( sök på forumet, finns massor om shelbymodifieringen och varför man gör den )

* justera höjden på framvagnen till de undre bärarmarna är horisontella. Kapa bef fjädrar eller skaffa nya.

* anpassa höjden bak så den är något högre bak än fram ( 10-25 mm)

Allt handlar om tycke och smak, jag hade gjort det ovanstående både för att få ett snyggare utseende och viktigast, för att förbättra väghållningen.

Tänkte mest på pinjongvinkeln. :)

Fått monterat slangar på mina hijackers nu, så jag håller på att prova mig fram.

Tänkte jag skulle lämna in bilen för däckbalansering & framvagnsinställning.

Men funderade på en sak, jag vet ju inte om förra ägaren har pallat upp bilen när den stått. Hade ju bara gått ca 50 mil det senaste året.

Blev lite rädd för flat-spots? Är ju inte omöjligt att det är det som ställer till det för mig..

En rejäl långkörning brukar rätta till det mesta, om det inte hjälper så är det nog bara att kassera däcken.

Åk och köp glass i Båstad eller nått sånt... ;)

Långkörning har jag gjort ett par gånger. Inte minst när jag körde hem den. :)

Grejen är att jag inte vet om det är det som är problemet... Håller på att felsöka min obalans..

Ingen som bor i närheten av gbg som känner för att låna ut ett set friska däck i en kvart?

  • 2 weeks later...

Har nu hittat ännu en grej som kan bidra till min obalans..

Någon ägare har justerat ut fästet för övre bärarmen med ett gäng hemmagjorda brickor på vänstersidan (Varför gör man det?), samt en fet distans på högersidan (Ja, EN!). Den bakre bulten bara hänger igenom liksom.. Tjena..

Detta har givetvis också varit boven i "klonka till vid fullt rattutslag höger"-problemet..

Är det Cambern som ställs in med distanser där, eller? Isf, om jag ska göra om & göra rätt. Hur? :cry:

JO DET ÄR SÅ MAN STÄLLER IN FRAMVAGNEN PÅ 1965-66 -

BARA ATT FIXA FRAM EN MASSA DISTANSER OCH KÖRA TILL NÅGON DÄCKFIRMA SOM KAN STÄLLA IN FRAMVAGNEN RÄTT :idea:

Har nu hittat ännu en grej som kan bidra till min obalans..

Någon ägare har justerat ut fästet för övre bärarmen med ett gäng hemmagjorda brickor på vänstersidan (Varför gör man det?), samt en fet distans på högersidan (Ja, EN!). Den bakre bulten bara hänger igenom liksom.. Tjena..

Detta har givetvis också varit boven i "klonka till vid fullt rattutslag höger"-problemet..

Är det Cambern som ställs in med distanser där, eller? Isf, om jag ska göra om & göra rätt. Hur? :cry:

Nej det är både camber och castervinkeln som justeras med brickor om man inte kan justera tillräckligt på casterstaget och det ska ligga på ungefär 2 grader (caster) enligt våran guru Janne J och det är svårt att göra själv kräver ganska nogrann apparatur ;) på de senare mussarna typ min ställs cambern på nedre länkarmen kolla in janne j tråd där finns mycket fin info. Och det är inte brickor de använder utan distanser som påminner om "stämgafflar" så att man inte behöver lossa bulten

  • 3 weeks later...

Lämnade in på Pekkas i gbg, & dom fixade.

Blev

- 0,15 grader camber på båda sidor

+ 2,30 grader caster

& 2mm Toe in

Känns självklart betydligt bättre på vägen nu, men spårkänsligheten är densamma.. Kanske någonting man får leva med?

Vibrationerna är så gott som borta, men precis runt 90 km/h har jag fortfarande en tendens.. Svängdämparn ser risig ut, så det kan mycket väl vara den.. har inte testat att lägga i neutralen & rulla.. Vet inte riktigt hur mycket man vågar misshandla lådan? Hur reagerar C4:an om man lägger ur växeln i 100 & sen slänger tillbaka den i drive?

Var ute och plågade bilen igår för att känna på framvagnen.

Hoppar skakar och lever fortfarande mer än överkomligt... :(

Skakar väldigt mycket mer i kurvor än rakt fram. Vad kan det bero på?

Vid raktframkörning kommer vibrationerna nu i ca 110 istället för 90 som det var förut.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...