Jump to content

Varning för oseriös bilhandlare!


MathiasW

Recommended Posts

Vet inte om detta hör riktigt hemma här. Men ändå så var det en gång jag kom till Ford i Barkaby för att köpa reservdelar. Då såg jag en Ka som dom gjort om till akvarium. Eftersom det är en av dom absolut fulaste bilar som någonsin tillverkats så komenterde jag denna sak som stod där. Att det var det den dög till. Försäljaren hörde detta på reservdelar. Så jag fick inte handla utan att jag fick böna be om detta.

Berra

Men det va ju jäkla fränt att ha guldfiskar i den.

Vi såg den på Älvsjömässan när den introducerades

för en massa år sen. Kul var det i alla fall. Känner

faktiskt en person som hade en sån. (fast inte så länge)

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hedin måste, enligt min uppfattning, vara sveriges mest oseriösa hästhandlarfirma. Har varit in flera gånger hos dom på mölndalsvägen här i göteborg, men aldrig fått någon hjälp, vid några tillfällen har jag letat efter säljare, utan att hitta någon (!!!), sist jag var inne fanns det faktiskt en säljare där, men han var upptagen med någon stackars kund så länge att jag tröttnade. De som fick hjälp såg också trötta ut...

Jag antar att man måste få en rekommendation av annan kund och skriftlig inbjudan innan man ger sig dit och kan få någon hjälp :-)

På US center fick vi dock ganska trevlig hjälp, först. De hade under en tid dock aldrig någon bil som motsvarade det vi ville ha (beg.), utom vid ett tillfälle då dom hade en i Uppsala som var spik på, vi högg direkt och fick ett inbytespris, jag bad att få till nästa dag vilket jag fick, men då var bilen såld till någon annan!!! Till sist nämnde jag att vi tittade i Tyskland, där beg-utbudet var stort på den modell och utrustning vi ville ha, då blev dom sura på mig. Så jag antar att dom inte heller är intresserade av att utföra service etc om man inte köper sin bil hos dom. Apropå det så hade jag nyligen lite med Hedins versktadsfolk att göra i ett ärende som inte hade med mig eller min bil att göra, det var inte heller den trevligaste upplevelsen kan jag säga. När jag åkte tvärs genom stan i rusningstrafik enbart för att lämna en detalj hos dem som en av deras kunder skulle ha blev jag hälsad med orden "jaså, det är du" när jag kom, och något tack för hjälpen var det inte tal om. Schyssta folk där. Lär inte göra dom några fler tjänster...

Senaste bilen inköptes på annan ort, där Hedin inte finns...

Jaguar-Scanautos säljare har alltid varit mycket trevlig varje gång jag varit där, trots att jag köpte min jagga i tyskland (till ett väldigt mycket bättre pris än jag skulle fått i sverige, och med utrustning som är svår att hitta här, i alla fall då -02). Honom kan jag rekommendera. Men på deras verkstad kommer jag aldrig aldrig aldrig nånsin mer att sätta min fot (och har heller inte gjort). Och det vet jag flera andra personer som också säger efter liknande erfarenheter som mina. Vid ett tillfälle så fick en granne till mig tillbaka sin bil från deras verkstad, hör och häpna, med plastkarossdelar lagade med silvertejp.

Hmm, apropå det så har jag glömt att boka in en provkörning av den nya XJ'n, bäst att göra med en gång... :-)

Hejhej

Link to comment
Share on other sites

Efter snart 30 år i försäljningsbranschen VET jag hur

man tar hand om kunder. Detta ska inte bli nån sorts

utbildning i kundmottagande, utan bara vanligt sunt

förnuft när man möter kunder.

Först, ha hela tiden koll på entrén, ta ögonkontakt

med kunden, är du på långt avstånd, le och nicka,

bara för att kunden vet att hon/han är upptäckt.

Är du på närmare håll, så att du kan säga hej, gör det.

Då känner sej kunden välkommen. :)

Det är elementärt! :D

Är du upptagen med en annan kund, be att få ett

ögonblick med den kunden.

F-n, hur svårt kan det va?

Man blir ju bara för*annad på det sätt som ni har blivit

bemötta i föregående trådar! :twisted:

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

I början av 90-talet var jag intresserad av en Saab 9000 hos Saab Ana i Trollhättan som jag kollade och provkörde. Noterade att det var något missljud från motorn. När jag kom tillbaka till firman, berättade jag om ljudet för en säljare och en mekaniker som stod och pratade med varandra innan jag kom till dem. De skrattade och tog mig inte på allvar. Jag slängde nycklarna till säljaren och sa: *Behåll skrothögen! * Så vitt jag vet, har de ALDRIG fått bra rykte om sig när det gäller kundbemötande och har tydligen inte förbättrat sig ännu.

I höstas började jag kika efter nyare Mustang och gick in hos Auto Classica i Ystad. Det fanns några modeller att titta på där men ingen säljare dök upp så jag sökte honom istället för få kontakt. Vi pratade lite, tipsade mig om vilken webbsida de plockar hem bilar åt kunder etc och sen kollade jag närmare på bilarna. När jag ville titta invändigt, var det tydligen sååå besvärligt för dem att gå ut i hallen och låsa upp bilen med enkel tryckning med bilens larmsändare. Jag åkte hem och funderade på vad jag skulle göra. Bestämde mig för ta kontakt med dem igen och säga att jag ville ha sån bil som har det och det... via mail som säljaren ville istället för samtal men inget svar tillbaka trots flera mail till olika personer där. Enligt deras hemsida, tar de inbyte också vilket jag hade men det var inte heller intressant. Jag googlade deras företagsnamn för få veta vad andra hade för erfarenheter om denna sk bilfirma och kom till liknande forum som detta. Där fick jag veta att nån stackare från Göteborg hade köpt bil genom dem. Ägaren upptäckte div fel på bilen som han ville få åtgärdtat via garantin men ingenting hände. Det blev mycket samtal och bortförklaringar så en dag åkte han dit i ilska för konfrontera både säljaren och chefen där. Jag minns inte hela berättelsen men de tog tillbaks bilen, han fick fick sina pengar igen via postväxel och tog tåget till Göteborg. Det jag minns från besöket bäst, var att de hade en papegoja där. Skulle bara fattas att den skulle kraxa: Ännu en lättlurad kund.

Efter detta vände jag mig till annan importfirma som var MYCKET bättre på att bemöta kunder och säljaren där sa att de får in många som har varit på andra bilfirman så jag var inte ensam om det. Det blev affär hos dem även om det tog sin lilla tid att importera, regga bilen m m. Firman heter KC Bil & Truck. Jag kan rekommendera dem om suget för nyare Mustang skulle uppstå.

Link to comment
Share on other sites

I början av 90-talet var jag intresserad av en Saab 9000 hos Saab Ana i Trollhättan som jag kollade och provkörde. Noterade att det var något missljud från motorn. När jag kom tillbaka till firman, berättade jag om ljudet för en säljare och en mekaniker som stod och pratade med varandra innan jag kom till dem. De skrattade och tog mig inte på allvar. Jag slängde nycklarna till säljaren och sa: *Behåll skrothögen! * Så vitt jag vet, har de ALDRIG fått bra rykte om sig när det gäller kundbemötande och har tydligen inte förbättrat sig ännu.

I höstas började jag kika efter nyare Mustang och gick in hos Auto Classica i Ystad. Det fanns några modeller att titta på där men ingen säljare dök upp så jag sökte honom istället för få kontakt. Vi pratade lite, tipsade mig om vilken webbsida de plockar hem bilar åt kunder etc och sen kollade jag närmare på bilarna. När jag ville titta invändigt, var det tydligen sååå besvärligt för dem att gå ut i hallen och låsa upp bilen med enkel tryckning med bilens larmsändare. Jag åkte hem och funderade på vad jag skulle göra. Bestämde mig för ta kontakt med dem igen och säga att jag ville ha sån bil som har det och det... via mail som säljaren ville istället för samtal men inget svar tillbaka trots flera mail till olika personer där. Enligt deras hemsida, tar de inbyte också vilket jag hade men det var inte heller intressant. Jag googlade deras företagsnamn för få veta vad andra hade för erfarenheter om denna sk bilfirma och kom till liknande forum som detta. Där fick jag veta att nån stackare från Göteborg hade köpt bil genom dem. Ägaren upptäckte div fel på bilen som han ville få åtgärdtat via garantin men ingenting hände. Det blev mycket samtal och bortförklaringar så en dag åkte han dit i ilska för konfrontera både säljaren och chefen där. Jag minns inte hela berättelsen men de tog tillbaks bilen, han fick fick sina pengar igen via postväxel och tog tåget till Göteborg. Det jag minns från besöket bäst, var att de hade en papegoja där. Skulle bara fattas att den skulle kraxa: Ännu en lättlurad kund.

Efter detta vände jag mig till annan importfirma som var MYCKET bättre på att bemöta kunder och säljaren där sa att de får in många som har varit på andra bilfirman så jag var inte ensam om det. Det blev affär hos dem även om det tog sin lilla tid att importera, regga bilen m m. Firman heter KC Bil & Truck. Jag kan rekommendera dem om suget för nyare Mustang skulle uppstå.

Hej

Jag var också på autoclassica! Ringde o bokade tid o förklarade att jag åkte hela vägen från Stockholm. När jag kommmer dit i god tid innan visar det sig att säljaren inte kommit. De får ringa till honom i hemmet. EN TIMME SENARE KOMMER HAN. Inte ens en ursäkt att han är sen. Han talar dess utom om att han måste ha tio minuter till ett samtal med annan kund. När det åter igen är min tur börjar vi prata om Mustangen i fråga. Plötsligt kommer en äldre man in som är en " rik stamkund" Han tas nu plötsligt om hand istället. o det tar ytterligare en halvtimme innan jag får hjälp.

JAG KÖPTE INTE MUSSEN DÄR.

SKITFÖRETAG MED EXTREMT NONSCHALANT SÄLJARE, åtminstånde den jag råkade ut för.

Till råga på köpet var bilen vad jag skulle kalla krockburk. Omlackad delvis o fullt med stenskott o ett map skicket hutlöst pris.

NEJ AUTO CLASSICA GER JA INTE ETT RUTTET LINGON FÖR.

Håller med Fast Magnus om att INTE köpa Musse av delaern som nasar Mussar via blocket i Ulricehamn! huh.

KC bil o truck i Jönköping är OK . Fina bilar:) Dessvärre tycker jag de lovar för mycket. Vi hittar bilen i Staterna åt dig. Men de hör inte av sig efter det... Fast man kanske får ligga på de lite mer. O det är historia numera.

MVH

Link to comment
Share on other sites

Att KC bil & truck är lite dålig på att höra av sig, håller jag med om men det störde aldrig mig så mycket eftersom jag är typen *ring inte mig, jag ringer*. De är dessutom inte den sorten som ringer för minsta lilla uppdatering utan de ringer när bilen har anlänt och frågar om man vill kika på den tex samt när bilen är leveransklar. På slutet, fick jag en del samtal från dem. Självklart har de fina bilar där. ;)

Fasen... det var värre bemötande än vad jag fick i Ystad, uffearon. Att de har högre priser än andra handlare har jag märkt. Kände du till att de tar in bilarna via Tyskland istället för direkt från USA? Vem vet hur bilarna hanteras där nere.... Det vill jag inte tänka på.

Link to comment
Share on other sites

Att KC bil & truck är lite dålig på att höra av sig, håller jag med om men det störde aldrig mig så mycket eftersom jag är typen *ring inte mig, jag ringer*. De är dessutom inte den sorten som ringer för minsta lilla uppdatering utan de ringer när bilen har anlänt och frågar om man vill kika på den tex samt när bilen är leveransklar. På slutet, fick jag en del samtal från dem. Självklart har de fina bilar där. ;)

Fasen... det var värre bemötande än vad jag fick i Ystad, uffearon. Att de har högre priser än andra handlare har jag märkt. Kände du till att de tar in bilarna via Tyskland istället för direkt från USA? Vem vet hur bilarna hanteras där nere.... Det vill jag inte tänka på.

Hej Robban

Ja det blir pluskulor till KC bil. Ja är också den som ringer hehe. KC är helt ok. Liten firma som gör vad de kan för privatkunder:)

Jo jag vet att auto classica tar in från Tyskland. De var KC som slutligen varnade mig för Classica. Kan vara skrönor att bilar från Tyskland manipuleras när det gäller milställningen på mätarn, vet inte hur det är med det.

Ja hittade jorden schysstaste säljare som stod för va han lovade HELA vägen. Warg trading i Linköping:)

Link to comment
Share on other sites

Hej Robban

Ja det blir pluskulor till KC bil. Ja är också den som ringer hehe. KC är helt ok. Liten firma som gör vad de kan för privatkunder:)

Jo jag vet att auto classica tar in från Tyskland. De var KC som slutligen varnade mig för Classica. Kan vara skrönor att bilar från Tyskland manipuleras när det gäller milställningen på mätarn, vet inte hur det är med det.

Ja hittade jorden schysstaste säljare som stod för va han lovade HELA vägen. Warg trading i Linköping:)

Nog är det liten firma allt när det gäller KC Bil men de håller vad de lovar och kör med ärliga kort. Säljarna själva som driver stället, renoverar sina veteranbilar så det säger en del om dem. ;)

När varnade de dig för Auto classica och vad sa de?

Hmmm... Warg trading låter bekant.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Haha vad ni verkar vara utsatta för tokiga säljare... När jag skulle köpa min nuvarnade volvo ( förlåt men jag måste ha en lastvagn..) så sa jag lite nonchalant att jag letade en andrabil till hustrun, någon större 4-hjulsdriven historia. Han blev väldigt allert!! :--:--

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Jadu Svedis.....om det va en bensinare du köpte så förstår jag att han blev alert....för de är ju ingen som vill ha de längre......men om det va en diesel så var ju det okidoki med den trallen.....

MVh "my little pony"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
har länge funderat på bil från gbg performance men nu blir jag misstänksam. jag vill inte vänta över 1 år på bilen och när den väl är här så vill jag ha den fräsch och oskadad!...jag har iaf skickat ett mail till dom nu med en hel drös frågor om bilen och frakttiden, försäkringar osv

Om de inte svarar på ditt mail, kommer med bortförklaringar eller skriver nåt som är för bra att vara sant, då vet du att de är oseriösa. Gå på magkänslan. Håll oss underrättade.

först NU har jag fått mail av dom. dom hade varit "på roadtrip" sa dom. fick massvis med bilder av dom som såg helt ok ut. men när jag zoomade in för att kolla mer noga såg jag att vissa delar av inredningen fattades. väntar tills jag hittar en bil i sverige istället!

Link to comment
Share on other sites

först NU har jag fått mail av dom. dom hade varit "på roadtrip" sa dom. fick massvis med bilder av dom som såg helt ok ut. men när jag zoomade in för att kolla mer noga såg jag att vissa delar av inredningen fattades. väntar tills jag hittar en bil i sverige istället!

Det var ett klokt beslut.

Link to comment
Share on other sites

Håller med ett tidigare inlägg i tråden att forumet skulle ha en "Svartlista" för de handlare som blåser o trixar med folk. Just detta forum är ju sett som ett mycket bra och seriöst rum för Mustang, och många tar till sig av de matnyttiga trådar o inlägg som finns.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tjena alla glada och kunniga.

Jag är mycket tacksam just nu och det är trådskaparen jag riktar min tacksamhet mot.

Tanten och jag är på jakt efter en 65 eller 66:a HT.

Denna är det tänkt att vi skall köpa till våren.

Vi har varit i kontakt med just GBG Perfomance om en fin Musse.

Första mailet som besvarades kom fort och även då vad de tog för att bilen skulle vara nyckelfärdig.

Bra så långt, skickar dock ett nytt mail för att få fler bilder som det står på hemsida.

Vill självklart se hur bagaget och underdelen ser ut.

Frågar även om motorn är ombyggd för blyfritt och lite andra mindre viktiga frågor.

Hmm, har fortfarande inte fått svar snart tre veckor senare.

Dessutom togs bilen bort från deras sidor redan dagen efter.

(Undrar om den varit ett dragplåster :?: )

Läser denna tråd och får rysningar och inte av välbehag.

Ser just nu endast två lösningar för egen del och det är att köpa bil som redan finns

här hemma, eller att ni kan hjälpa till med att tipsa om pålitliga alternativ. :thumbup:

Var i Sverige dessa företag finns spelar mindre roll då vi alltid kan åka en bit bara vi vet att

det är seriöst.

MVH

Ann-Sofie & Thomas i Lysekil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...