Jump to content

Recommended Posts

Hejhej

Har just renoverat motorn (302) helt. Har borrat och slipat mm, nya kolvar, ny edelbrock kam, edelbrock 600 förgasare, edelbrock perfomer insug. Nästan allt i motorn är nytt.

Topparna satte vi på 289 4ports toppar istället för våra gamla 302 2portars. 289 topparna renoverades och sattes i nya ventiler och säten.

Vi har en helt ny 24" kylare 3radie med fan shroud.

Problemet är att motorn blir varm och kokar nästan direkt, man startar den och har den på tomgång och gasar lite smått och bara efter kanske 5 minuter är den så varm att den börjar koka. Har inte kört något med den än, har bara testat den ute på gården. När kylarlocket är av och man kör den varm så sprutar vattnet rakt upp när man stänger av motorn.

Motorn går fint än så länge, enda problemet är att den blir varm så fort man startar den nästan..

Någon som har samma problem eller vet något om detta? Vore najs att få igång bilen så man kan köra en sväng snart :)

Börja med kontroll av tändning. ställ bilen så den lutar uppåt enklare att lufta kylsystemet, skovlarna på vatten pumpen hur såg dom ut? stålfjädern i kylslangarna är dom kvar?

Ett inte alltför ovanligt fel är att man "lyckas" sätta topplockspackningarna fel.Oftast bara den ena.

Dom är liksidig på Ford.

Men har du satt kylslangarna rätt ? Har du samma vattenpump som inann ? För va ja vet så finns de två varianter. En som går medsols och en som går motsols.

Rätta mig om ja har fel.

Var noga när vi satte motorn med att uttagen på topp pakningarna var rätt. topp Har ny vattenpump med bra flöde i kylaren när locket är av.

Ska ut och efterdra toppar och insug ,lufta systemet se vad som händer.

Det är helt rätt det som John säger !

Inte ovanligt att topplockspackningarna sitter fel.

Mycket vanligt att bara den ena är felmonterad.

Jotack,man gör lätt misstag om man har för bråttom.

Min vart snabbt het vid stillastående (motorn alltså) ,och jag hade då vänt ena packningen så att vattenflödet gick på ena sidan i framdelen på motorn.

Och med nyrenoverat/borrat så hjälper ju friktionen också till med värmebildning.

Det gjorde ingen nytta med att lufta den och efter dra.

Om jag har fattat det rätt ska vatnet gå från blocket upp i toppen bak på motorn ut i insuget fram på motorn till kylaren.

Blir antagligen att riva topparna och se efter. :cry:

Kolla den nedre kylarslangen så du inte får ett veck på den så den drar ihop sig och ingen cirkulation förekommer ska vara en stålfjäder i den som motverkar detta fenomen.

Nja....

http://www.martiauto.com/faqfocus.cfm?qid=20

John[/quote:hd27uux8]

Inte med en ny kylare alltså så men tänkte lite på min slang där nere som är lite oroveckande nära att få ett veck på sig då den har några år på nacken

Med hjälp av en sån här ir tempmätare kan du mäta direkt på varje cylinder där du får avviklese där har du felet. Mycket använbar man kan mäta ytsida och insida på ett däck exempelvis för att kontrollera hjulinställning

  • 2 weeks later...

Hej nu går bilen bra utan att koka. Tog av topparna och prov trykte dom men ingen spricka. Alla packningar mm låg som de skulle. Monterade ihop motorn igen med nya packningar och luftade den och se den ter sig normalt utan kokning. Anledning till kokningen ??????

Det ende felet nu är att när man har vakumslangen koplad från fördelaren till förgasaren vill den hakka när man varvar upp den lite. Uradragen slang går den jämt. Provat att smörja upp den utan framgång.

Provat vakumklockan är hel. Är en fabriksrenoverad fördelare köptes förra året.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...