pineman June 22, 2009 Report June 22, 2009 Skulle hämta bilen igår efter två veckors stillestånd. Ingen händer när jag larmar ifrån bilen och pust än en gång har batteriet slukats av nån strömtjyv. Vet inte vad som tjyvar? Jag stänger alltid av radion innan tändningen slås av, ingen innebelysning som stått på, alla dörrar stängda osv, fattar inte vad som är fel. Tog ur batteriet åker hem o ställer det på laddning. Döm om min förvåning att laddaren visar efter 3 minuter "batteri fulladdat" ??? Provade givetvis att kabla igån den med min Volvo utan resultat, inget i bilen ville ge en uns av att den fick ström. Detta har hänt en gång tidigare för mig och jag köpte då ett nytt batteri(några veckor sedan), så detta batteri är nytt. Då kom bärgaren och fick igång den med kablar ( nu hade ju han rejäla doningar som gav ström) och då gick bilen igång. Trodde att startmotorn lagt av, men det var batteriet den gången också.Va fan kan det vara för fel? Kan nån ha något svar? Jag blir så förbannad, hade tänkt köra bilen nu i veckan när vädret är fint, men får väl sura i Volvon istället...Pineman Citera
RoTe June 22, 2009 Report June 22, 2009 Ditt batteri har en eller flera kortslutna celler om laddaren säger fullt direkt. Byt batteri samt MÄT strömmen när bilen vilar. Citera
pineman June 22, 2009 Author Report June 22, 2009 Ditt batteri har en eller flera kortslutna celler om laddaren säger fullt direkt. Byt batteri samt MÄT strömmen när bilen vilar.Efter ca: 15 minuter så gick laddlampan ner i styrka. Instruktionen säger att när bägge lamporna lyser lika starkt (gul o grön) så är laddningen klar. Så det är inte fel på batteriet, det är nytt, köpt för en månad sedan. Citera
RoTe June 22, 2009 Report June 22, 2009 Men om batteriet inte är urladdat har du ju något annat fel? Citera
pineman June 23, 2009 Author Report June 23, 2009 Samma sak hände ju förut så jag "tror" att det är samma fel. Men måste mäta batteriet sen ifall samma sak händer igen. Citera
TOMMY G June 23, 2009 Report June 23, 2009 HEJ! HAR haft samma problem på min förra 05 .Den drog ur batteriet under natten höll på och bli galen.problemet var en trasig kontakt till bakluckan så lampan lös hela tiden. värt att kolla. lycka till Citera
pineman June 23, 2009 Author Report June 23, 2009 HEJ! HAR haft samma problem på min förra 05 .Den drog ur batteriet under natten höll på och bli galen.problemet var en trasig kontakt till bakluckan så lampan lös hela tiden. värt att kolla. lycka tillTack, kan vara värt att kolla upp....Hjälper det om man bara plockar ut glödlampan? Citera
pineman June 24, 2009 Author Report June 24, 2009 Ja då går ju ingen ström igenom.Jo självklart, hur tänkte jag nu????? hahaha Citera
*Micke* June 24, 2009 Report June 24, 2009 Varför inte bara fälla ena ryggstödet och titta in (det är juu fällbart bak för dom som inte visste..)//Micke. Citera
pineman June 24, 2009 Author Report June 24, 2009 Varför inte bara fälla ena ryggstödet och titta in (det är juu fällbart bak för dom som inte visste..)//Micke.Precis vad jag ska göra när jag åker till garaget.....hittar jag inte felet så blir det att dra plus kabeln varje gång den ska stå i garaget, efter sommaren hamnar den i så fall i verkstan för felsökning... Citera
RoTe June 24, 2009 Report June 24, 2009 Man lyfter alltid minuskabeln först om man har minusjord... Citera
pineman June 25, 2009 Author Report June 25, 2009 Man lyfter alltid minuskabeln först om man har minusjord...Ok, rycker bägge minus först. Citera
Daniel Strand June 25, 2009 Report June 25, 2009 Varför inte bara fälla ena ryggstödet och titta in (det är juu fällbart bak för dom som inte visste..)//Micke.Går inte på cabbarna. Citera
HD-Man June 26, 2009 Report June 26, 2009 Mät spänningen över batteriet ca 12v utan motorn i gång starta motorn och mät ånyo skall vara ca 14 v om generatorn laddar som sen ska.Ovanstående är ett sätt att kolla om generatorn laddar.Ps lägg på rejält med last ex full fläkt heljus mm och kolla så att inte volten sjunker markant då kan det vara kol/diodproblem.i annat fall så e re bara att jaga strömtjuvar= tråkigt o tidsödande om man inte har rätt prylar förståss tångampmeter avsedd för bilar = dyraHar du en automat så har jag varit med om att startspärren glappar och det gav samma effekt som tomt batteri, det var visseligen på en äldre Oldsmobile men systemet är likartat på alla bilar... Citera
pineman June 29, 2009 Author Report June 29, 2009 Nu har bilen fått sitt batteri laddat, körde igår o bara njöt. Kom ut i morse och inget fel då inte. Kollade trunk lampan om den lös trots stängd lucka men icke. Larmet kan väl knappast dra ur batteriet på två veckor, eller? Hur är det med slutsteget? får väl matning via stereon, eller kan den tjyvdra ström?Nåja, kopplar ur batteriet under längre uppställning, annars får det bära eller brista. Tar en felsökning efter sommaren.Ha det i solen.....Pineman Citera
RoTe June 29, 2009 Report June 29, 2009 Inge skoj att koppla ur batteriet på våra kärror då adaptionen nollas. Efter det ska bilen stå på tomgång fem minuter utan ac och fem minuter med ac igång... Citera
Lars Gävle June 29, 2009 Report June 29, 2009 Har två larm på bilen. Ett fabriksmonterat och ett extra Cargard.Har jag Cargard aktiverat drar batteriet ur på ca 2-3 v. om jag inte startar upp bilen.Lasse Citera
BJÖRN_84 October 13, 2009 Report October 13, 2009 Varför inte bara fälla ena ryggstödet och titta in (det är juu fällbart bak för dom som inte visste..)//Micke.Hur fäller man baksätet e mest nyfiken? Citera
*Micke* October 13, 2009 Report October 13, 2009 Ta tag i den lilla skinnstroppen ute i övre hörnet på ryggstöden...DRA.. (har jag för mig, var ett tag sedan)//Micke Citera
mike85 October 13, 2009 Report October 13, 2009 Japp så e de.Det finns en stropp på varja sida. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.