Jump to content

Recommended Posts

Har en mustang 67- med trumbromsar runt om , Bromservo

Gjort framvagnsinställning igår och sen dess har bromsverkan nästan helt försvunnit pedalen stum inte i botten

Pumpar jag flera gånger kan jag få vänster fram att låsa sig

Kan det vara säkerhetsventil som har gått in för att jag fått in luft när jag bromsade ner från lyften??

Isf hur återställer man denna säkerhetsventilen?? som jag förstår ska sitta på fördelningsröret

Det finns ingen "säkerhetsventil", Du tänker antagligen på den ventil som känner skillnad i bromstryck mellan kretsarna, men den påverkar inte bromsarnas funktion, den bara tänder bromsvarningslampan om ena kretsen tappar tryck.

Har Du inte haft systemet öppet, eller kört tomt i bromsvätskebehålleren så har Du knappast fått i luft i systemet.

Kolla så Du inte skadat en bromsslang eller ett bromsrör, det skulle kunna ställa till med del.

Är det inte så att fördelningsblocket stänger av fram eller bakkretsen om det blir tryckfall??? :shock:

Jag tror jag har det problemet att mitt block har "låst sig" i läget att bakre kretsen är avstängd.

Man skall kunna ta loss hela fördelningsblocket och 'nollställa´ ventilen men jag får inte loss mitt.... :evil:

Eller har jag fått allt om fotbaken??

/Björn

Finns ingen avstängningsfunktion här. Det vore ganska ologiskt att stänga av en hel bromskrets bara för att ett litet läckage uppstår. Det är just därför man har varningslampan.

Saxat från AutoZone's hemsida

1967-69 Models

To centralize the valve:

1. Switch the ignition ON. Have an assistant apply pressure to the brake pedal.

2. Loosen the bleeder screw at the opposite side of the brake system that was affected or repaired last.

3. Press the brake pedal slowly until the valve is centralized and the light goes out. Retighten the wheel cylinder bleeder screw.

4. Check the brake fluid level and brake pedal height and firmness. Road-test the car.

1970-73 Models

To centralize the valve:

1. Turn the ignition to ACC or ON.

2. Check the fluid level in the master cylinder reservoirs. Fill up to within 1 / 4 inch of the top.

3. Depress the brake pedal firmly and the valve will centralize itself causing the brake warning light to go out.

4. Turn the ignition OFF.

5. Prior to driving the vehicle, check the operation of the brakes and obtain a firm pedal.

Klart som korvspad! :oops::oops:

Tack Nenne!! Vissa saker blir ganska självklara när

de förklaras på rätt sätt!! ;)

Jag får inte någon olja till bakromsarna...borde kanske byta gummislangen som sitter på bakaxeln..?

För visst är det en slags ventil som sitter där också?? Den som fördelar ut bromsvätskan till höger och vänster??

Tack än en gång Nenne :D

/Björn

Hej.

Det är faktiskt så att ventilen kan stänga krets fram

eller bak, jag har själv haft just detta på min fd 67FB,

det tog en jäkla massa tid i onödan för att konstatera

att ventilen fastnat i läge för strypning av bakbromsar. :shock:

Allt slutade med att jag fick (och det går) plocka bort

fördelningsblocket och centrera det på bänken, det är

väldigt viktigt att gå igenom denna fördelning ordenligt. :shock:

För övrigt var det just trumbrommsar fram, bak på den

67an, efter genomgången med nya delar i bromssystemet

samt rengörning och service på fördelningsblocket som

gjorde mig övertygad om att det är näst intill lika bra

broms med trummor runt om som med skivor. ;)

• 1 year later...

Nu lyser min bromslampa också! varför? Vid första uppstart efter min minirenovering(inget bromsrelaterat) lyste den och då fyllde jag på med bromsvätska(lite för mycket), vilket resulterade i en härlig oljehinna i halva motorrummet..

Har haft bilen på pallbockar fram rätt länge och jag har säkert tryckt på bromsen under tiden. kan mitt förgreningsblock ha ställt till det? Tycker att jag har dålig bromsverkan fram..dock får jag ju stopp på bilen. (trummor fram+bak)

Om jag förstått de här inläggen rätt så ska jag alltså lufta bromsarna (bak eller fram??) för att centrera ventilen?

Att strunta i lampan vågar jag inte, min handbroms kärvar,fick plasthandtaget i handen, och helt utan bromsar vill jag inte heller bli!

Har ingen lust att ta bort hela blocket, för mina "småmeck" brukar sluta med att bilen står i garaget en månad och jag börjar skruva med allt möjligt.. Men det är ju så kul!

Mvh Henke

Om bilen står upphissad i olämpligt läge verkar det som att det ibland kan komma in luft i systemet,eller att en luftbubbla flyttat sig.

men kolla att justeringen till trumbromsarna fungerar Och/eller justera ut beläggen.

sedan så gör du en ordentlig urluftning av bromssystemet,börja med det hjul som har kortast väg till huvudcylindern..

En orsak varför sådant här uppstår är oftast att bilen används för lite.. :D

Hej.

Jag har alltid luftat höger bak först och sedan vänster,

höger fram och därefter vänster. :)

Detta för att få ur luften, om det är sådan ur längsta

ledningen, sedan är det enkelt att lufta vänster. :)

Det är också så att f.o.m. 1967 så började man med

ett delat enkretsystem, alltså en krets fram och en

krets bak gäller Mustang. :)

Ett råd om du vill ha vettiga bromsar är byt så många

delar som möjligt förutom hårda ledningar, ersätt gärna

den vanliga bromsvättskan till silikonbromsvättska. :)

För att kunna lufta hela systemet lätt så tycker jag att

du skall åka till Biltema och köper deras slangar med

backventil, köp två sett, hissa upp bilen och ställ den

på fyra pallbockar :thumbup:

Demontera alla fälgar, kolla så att alla nipplar på hjulcylidrar

går att lossa, anslut slangar med backventiler, stoppa

backventilerna i glasburk eller glasflaskor ;)

Kolla så du har bromsvättska i huvudcylindern, öppna

alla nipplar så att det kommer vättska, tryck försiktigt ner

bromspedalen ett eller ett par gånger, fyll på vättska

och gör om förloppet några gånger :)

På det här sättet får du rent från gammal bromsvättska

i ledningarna samt att backventilerna på luftslangarna

hindrar att luft går tillbaka i ledningarna, du får ut eventuell

skit och luft :thumbup:

Efter du gjort några tramp (luftningar) kan du gå runt och låsa

nipplar, nu kan du också göra koll, att det låser som det

ska, be någon trampa försiktigt på pedalen medans du

snurrar på bromstrummor, en i taget ;)

Att byta bromsvättskan till silikon är också lätt, istället

för att fylla vanlig bromsvättska vi påfyllning under

luftning så fyller du på med silikon, silikonvättskan

kan inte blanda sig med den vanliga och dessutom

så lägger den sig på botten i varje glasbehållare så

att du ser när alla ledningar är fylda ;)

Nu är svammelman igång igen :silent:

Jag blev lärd att alltid börja lufta kortaste röret när jag gick fordons,men vissa gillar att ta det värsta först :D

Vet att när man jobbade proffesionellt så luftade vi alltid bakvägen,med en trycksatt kagge med bromsvätska.

funkar ofta om man hänger en kagge i taket och har lång slang till nipplarna..

fördelen är att man kan vara själv vid bromsvätskebytet..

slangar med ventiler funkar väl också,men för det mest släpper någon och man sållar ut några deciliter bromsvätska..

Förutom att den inte angriper lacken är jag tämligen skeptisk till siliconevätska..

om den vore såbra varför har inte alla nya bilar det som standard? :--

Hej.

Har bytt till silikon bromsvättska i alla minna bilar, kan inget

annat säga att det för mig varit positivt, antalet bilar som jag

använt den i kan jag inte komma ihåg på rak arm :roll:

Viktigt är i alla fall att tala om för den som övertar bilen att det

är bytt till annan typ av bromsvättska :)

Det där hur man blir lärd har nog med läraren att göra, jag har

mekat med bilar sen mitten av 70talet och det har varit olika

bud på många saker under åren, var man blir salig på sitt. :silent:

Har nu luftat bakbromsarna, utan resulat.. Ingen luft kom ut, och bromslampan lyser fortfarande. Var på gång att lufta fram också, MEN! De jäkla luftnipplarna går ju knappt fria från spindelleden! Får verkligen inte på nån slang där inte.. Skulle helst vilja byta ut nipplarna eftersom de ser alldeles för långa ut. Kommer jag ens få bort dom?? Någon som kan länka till rätt nippel? Köpte på biltema till min förra musse, 65:a, men kommer inte ihåg artikelnumret.. (Har trummor fram)

Har nu luftat bakbromsarna, utan resulat.. Ingen luft kom ut, och bromslampan lyser fortfarande. Var på gång att lufta fram också, MEN! De jäkla luftnipplarna går ju knappt fria från spindelleden! Får verkligen inte på nån slang där inte.. Skulle helst vilja byta ut nipplarna eftersom de ser alldeles för långa ut. Kommer jag ens få bort dom?? Någon som kan länka till rätt nippel? Köpte på biltema till min förra musse, 65:a, men kommer inte ihåg artikelnumret.. (Har trummor fram)

Luftnipplarna går att ta bort och jag har original liggande hemma som samlar damm typ. PM:a mig om det låter intressant.

Luftnipplarna går att ta bort och jag har original liggande hemma som samlar damm typ. PM:a mig om det låter intressant.

Nej inte ska du behöva skicka nipplar från Trollhättan när jag bor 10 min från biltema. Men jättetack ändå!

Är det de här jag ska ha tro?

3/8" x 24 UNF

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bromssystem-reservdelar/Ovrigt/Luftnipplar-2-st/

Är det samma nipplar fram som bak?

Hej.

Det beror lite på, det där med nipplar, det finns ett par varianter :think:

Bak brukar det vara de små nipplarna, men fram kan det vara

små eller det större :?

Jag tycker att du kan skruva bort en av dinna och ta med när

du skall handla, sätt i något annat i nippelhålet så länge, du

skall ju lufta ändå ;)