totta1 June 25, 2009 Report June 25, 2009 Har en mustang 67- med trumbromsar runt om , BromservoGjort framvagnsinställning igår och sen dess har bromsverkan nästan helt försvunnit pedalen stum inte i botten Pumpar jag flera gånger kan jag få vänster fram att låsa sigKan det vara säkerhetsventil som har gått in för att jag fått in luft när jag bromsade ner från lyften??Isf hur återställer man denna säkerhetsventilen?? som jag förstår ska sitta på fördelningsröret Citera
Nenne June 25, 2009 Report June 25, 2009 Det finns ingen "säkerhetsventil", Du tänker antagligen på den ventil som känner skillnad i bromstryck mellan kretsarna, men den påverkar inte bromsarnas funktion, den bara tänder bromsvarningslampan om ena kretsen tappar tryck.Har Du inte haft systemet öppet, eller kört tomt i bromsvätskebehålleren så har Du knappast fått i luft i systemet. Kolla så Du inte skadat en bromsslang eller ett bromsrör, det skulle kunna ställa till med del. Citera
totta1 June 25, 2009 Author Report June 25, 2009 Är det verkligen bara en kontakt som tänder lampan??Inget som påverkar bromsarnas tryck?? Citera
bjope45 June 25, 2009 Report June 25, 2009 Är det inte så att fördelningsblocket stänger av fram eller bakkretsen om det blir tryckfall??? Jag tror jag har det problemet att mitt block har "låst sig" i läget att bakre kretsen är avstängd.Man skall kunna ta loss hela fördelningsblocket och 'nollställa´ ventilen men jag får inte loss mitt.... Eller har jag fått allt om fotbaken??/Björn Citera
Nenne June 25, 2009 Report June 25, 2009 Finns ingen avstängningsfunktion här. Det vore ganska ologiskt att stänga av en hel bromskrets bara för att ett litet läckage uppstår. Det är just därför man har varningslampan. Citera
Nenne June 25, 2009 Report June 25, 2009 Saxat från AutoZone's hemsida1967-69 ModelsTo centralize the valve:1. Switch the ignition ON. Have an assistant apply pressure to the brake pedal. 2. Loosen the bleeder screw at the opposite side of the brake system that was affected or repaired last. 3. Press the brake pedal slowly until the valve is centralized and the light goes out. Retighten the wheel cylinder bleeder screw. 4. Check the brake fluid level and brake pedal height and firmness. Road-test the car. 1970-73 ModelsTo centralize the valve:1. Turn the ignition to ACC or ON. 2. Check the fluid level in the master cylinder reservoirs. Fill up to within 1 / 4 inch of the top. 3. Depress the brake pedal firmly and the valve will centralize itself causing the brake warning light to go out. 4. Turn the ignition OFF. 5. Prior to driving the vehicle, check the operation of the brakes and obtain a firm pedal. Citera
bjope45 June 25, 2009 Report June 25, 2009 Klart som korvspad! Tack Nenne!! Vissa saker blir ganska självklara närde förklaras på rätt sätt!! Jag får inte någon olja till bakromsarna...borde kanske byta gummislangen som sitter på bakaxeln..? För visst är det en slags ventil som sitter där också?? Den som fördelar ut bromsvätskan till höger och vänster??Tack än en gång Nenne /Björn Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 25, 2009 Report June 25, 2009 Hej.Det är faktiskt så att ventilen kan stänga krets frameller bak, jag har själv haft just detta på min fd 67FB,det tog en jäkla massa tid i onödan för att konstateraatt ventilen fastnat i läge för strypning av bakbromsar. Allt slutade med att jag fick (och det går) plocka bortfördelningsblocket och centrera det på bänken, det ärväldigt viktigt att gå igenom denna fördelning ordenligt. För övrigt var det just trumbrommsar fram, bak på den67an, efter genomgången med nya delar i bromssystemetsamt rengörning och service på fördelningsblocket somgjorde mig övertygad om att det är näst intill lika bra broms med trummor runt om som med skivor. Citera
Henke cmc 2171 September 9, 2010 Report September 9, 2010 Nu lyser min bromslampa också! varför? Vid första uppstart efter min minirenovering(inget bromsrelaterat) lyste den och då fyllde jag på med bromsvätska(lite för mycket), vilket resulterade i en härlig oljehinna i halva motorrummet.. Har haft bilen på pallbockar fram rätt länge och jag har säkert tryckt på bromsen under tiden. kan mitt förgreningsblock ha ställt till det? Tycker att jag har dålig bromsverkan fram..dock får jag ju stopp på bilen. (trummor fram+bak) Om jag förstått de här inläggen rätt så ska jag alltså lufta bromsarna (bak eller fram??) för att centrera ventilen?Att strunta i lampan vågar jag inte, min handbroms kärvar,fick plasthandtaget i handen, och helt utan bromsar vill jag inte heller bli! Har ingen lust att ta bort hela blocket, för mina "småmeck" brukar sluta med att bilen står i garaget en månad och jag börjar skruva med allt möjligt.. Men det är ju så kul!Mvh Henke Citera
Ingo September 11, 2010 Report September 11, 2010 Om bilen står upphissad i olämpligt läge verkar det som att det ibland kan komma in luft i systemet,eller att en luftbubbla flyttat sig.men kolla att justeringen till trumbromsarna fungerar Och/eller justera ut beläggen.sedan så gör du en ordentlig urluftning av bromssystemet,börja med det hjul som har kortast väg till huvudcylindern..En orsak varför sådant här uppstår är oftast att bilen används för lite.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 11, 2010 Report September 11, 2010 Hej.Jag har alltid luftat höger bak först och sedan vänster,höger fram och därefter vänster. Detta för att få ur luften, om det är sådan ur längsta ledningen, sedan är det enkelt att lufta vänster. Det är också så att f.o.m. 1967 så började man medett delat enkretsystem, alltså en krets fram och en krets bak gäller Mustang. Ett råd om du vill ha vettiga bromsar är byt så mångadelar som möjligt förutom hårda ledningar, ersätt gärnaden vanliga bromsvättskan till silikonbromsvättska. För att kunna lufta hela systemet lätt så tycker jag att du skall åka till Biltema och köper deras slangar med backventil, köp två sett, hissa upp bilen och ställ den på fyra pallbockar Demontera alla fälgar, kolla så att alla nipplar på hjulcylidrargår att lossa, anslut slangar med backventiler, stoppabackventilerna i glasburk eller glasflaskor Kolla så du har bromsvättska i huvudcylindern, öppnaalla nipplar så att det kommer vättska, tryck försiktigt nerbromspedalen ett eller ett par gånger, fyll på vättskaoch gör om förloppet några gånger På det här sättet får du rent från gammal bromsvättskai ledningarna samt att backventilerna på luftslangarnahindrar att luft går tillbaka i ledningarna, du får ut eventuellskit och luft Efter du gjort några tramp (luftningar) kan du gå runt och låsanipplar, nu kan du också göra koll, att det låser som detska, be någon trampa försiktigt på pedalen medans dusnurrar på bromstrummor, en i taget Att byta bromsvättskan till silikon är också lätt, iställetför att fylla vanlig bromsvättska vi påfyllning under luftning så fyller du på med silikon, silikonvättskankan inte blanda sig med den vanliga och dessutomså lägger den sig på botten i varje glasbehållare såatt du ser när alla ledningar är fylda Nu är svammelman igång igen Citera
Ingo September 12, 2010 Report September 12, 2010 Jag blev lärd att alltid börja lufta kortaste röret när jag gick fordons,men vissa gillar att ta det värsta först Vet att när man jobbade proffesionellt så luftade vi alltid bakvägen,med en trycksatt kagge med bromsvätska.funkar ofta om man hänger en kagge i taket och har lång slang till nipplarna..fördelen är att man kan vara själv vid bromsvätskebytet..slangar med ventiler funkar väl också,men för det mest släpper någon och man sållar ut några deciliter bromsvätska..Förutom att den inte angriper lacken är jag tämligen skeptisk till siliconevätska..om den vore såbra varför har inte alla nya bilar det som standard? Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 12, 2010 Report September 12, 2010 Hej.Har bytt till silikon bromsvättska i alla minna bilar, kan ingetannat säga att det för mig varit positivt, antalet bilar som jaganvänt den i kan jag inte komma ihåg på rak arm Viktigt är i alla fall att tala om för den som övertar bilen att detär bytt till annan typ av bromsvättska Det där hur man blir lärd har nog med läraren att göra, jag harmekat med bilar sen mitten av 70talet och det har varit olikabud på många saker under åren, var man blir salig på sitt. Citera
Henke cmc 2171 September 15, 2010 Report September 15, 2010 Har nu luftat bakbromsarna, utan resulat.. Ingen luft kom ut, och bromslampan lyser fortfarande. Var på gång att lufta fram också, MEN! De jäkla luftnipplarna går ju knappt fria från spindelleden! Får verkligen inte på nån slang där inte.. Skulle helst vilja byta ut nipplarna eftersom de ser alldeles för långa ut. Kommer jag ens få bort dom?? Någon som kan länka till rätt nippel? Köpte på biltema till min förra musse, 65:a, men kommer inte ihåg artikelnumret.. (Har trummor fram) Citera
CMC-49 September 16, 2010 Report September 16, 2010 Lufta utan slang blir lite söligt men luften kommer ut.. Citera
Lemmy September 16, 2010 Report September 16, 2010 Lufta utan slang blir lite söligt men luften kommer ut.. ja och spraya (gärna flera ggr) dan innan med rostlösande, krypande medel typ 556 Citera
Gtttggg September 16, 2010 Report September 16, 2010 Har nu luftat bakbromsarna, utan resulat.. Ingen luft kom ut, och bromslampan lyser fortfarande. Var på gång att lufta fram också, MEN! De jäkla luftnipplarna går ju knappt fria från spindelleden! Får verkligen inte på nån slang där inte.. Skulle helst vilja byta ut nipplarna eftersom de ser alldeles för långa ut. Kommer jag ens få bort dom?? Någon som kan länka till rätt nippel? Köpte på biltema till min förra musse, 65:a, men kommer inte ihåg artikelnumret.. (Har trummor fram)Luftnipplarna går att ta bort och jag har original liggande hemma som samlar damm typ. PM:a mig om det låter intressant. Citera
Henke cmc 2171 September 21, 2010 Report September 21, 2010 Har nu luftat bakbromsarna, utan resulat.. Ingen luft kom ut, och bromslampan lyser fortfarande. Var på gång att lufta fram också, MEN! De jäkla luftnipplarna går ju knappt fria från spindelleden! Får verkligen inte på nån slang där inte.. Skulle helst vilja byta ut nipplarna eftersom de ser alldeles för långa ut. Kommer jag ens få bort dom?? Någon som kan länka till rätt nippel? Köpte på biltema till min förra musse, 65:a, men kommer inte ihåg artikelnumret.. (Har trummor fram)Luftnipplarna går att ta bort och jag har original liggande hemma som samlar damm typ. PM:a mig om det låter intressant.Nej inte ska du behöva skicka nipplar från Trollhättan när jag bor 10 min från biltema. Men jättetack ändå!Är det de här jag ska ha tro?3/8" x 24 UNFhttp://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bromssystem-reservdelar/Ovrigt/Luftnipplar-2-st/Är det samma nipplar fram som bak? Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 21, 2010 Report September 21, 2010 Hej.Det beror lite på, det där med nipplar, det finns ett par varianter Bak brukar det vara de små nipplarna, men fram kan det varasmå eller det större Jag tycker att du kan skruva bort en av dinna och ta med närdu skall handla, sätt i något annat i nippelhålet så länge, duskall ju lufta ändå Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.