Jump to content

Filter i C4 Automat?


danne77

Recommended Posts

Jag har fått rekomendationer om att kontrollera min filter i min låda då den inte är riktigt kry (C4). Nu undrar jag hur man kommer åt det (vart det sitter placerat) och om det är något man gör ute på uppfarten, köper man nytt eller rengör man det som sitter där?

Link to comment
Share on other sites

Tja det är ett sållgöra.

Du måste ner med tråget på lådan filtret sitter därunder.

Tyvärr finns ingen plugg på trågen orginal.

om du hissar upp bilen säkert på pallstöttor,så visst kan du byta på uppfarten.

med nya filtret brukar det följa en ny trågpackning.

när du ändå har nere tråget så justera bromsbanden,det ena kommer man åt utifrån det andra inne i lådan.

Link to comment
Share on other sites

Tja det är ett sållgöra.

Du måste ner med tråget på lådan filtret sitter därunder.

Tyvärr finns ingen plugg på trågen orginal.

om du hissar upp bilen säkert på pallstöttor,så visst kan du byta på uppfarten.

med nya filtret brukar det följa en ny trågpackning.

när du ändå har nere tråget så justera bromsbanden,det ena kommer man åt utifrån det andra inne i lådan.

Det där med justering vet jag inte om jag klarar med den beskrivningen, jag har ingen aning om hur man ska bära sig åt eller hur det ser ut,så det får du gärna utveckla lite. Filtret ska man alltså byta om jag förstod rätt? Gällande plugg i tråg så är det någon som varit vänlig nog att svetsa dit en mutter som det sitter en bult i så tappa oljan går lätt. Om jag köper ett filter ser man då det gamla när man tar bort tråget och det är inget annat som rammlar ut på gatan då man lossar det?

Link to comment
Share on other sites

Tja det är ett sållgöra.

Du måste ner med tråget på lådan filtret sitter därunder.

Tyvärr finns ingen plugg på trågen orginal.

om du hissar upp bilen säkert på pallstöttor,så visst kan du byta på uppfarten.

med nya filtret brukar det följa en ny trågpackning.

när du ändå har nere tråget så justera bromsbanden,det ena kommer man åt utifrån det andra inne i lådan.

Det där med justering vet jag inte om jag klarar med den beskrivningen, jag har ingen aning om hur man ska bära sig åt eller hur det ser ut,så det får du gärna utveckla lite. Filtret ska man alltså byta om jag förstod rätt? Gällande plugg i tråg så är det någon som varit vänlig nog att svetsa dit en mutter som det sitter en bult i så tappa oljan går lätt. Om jag köper ett filter ser man då det gamla när man tar bort tråget och det är inget annat som rammlar ut på gatan då man lossar det?

man ser direkt hur filtret ska sitta ..

trågpacningen brukar jag limma i tråget och gnida vaselin på den andra ytan,bra när tråget ska ner nästa gång.

Sedan ska tråget dras jämnt,är man ovan är momentnyckel ingen dum ide..

utvändiga bandet rengör och lossa låsmutter dra in justering 10 ft.lbs(alltså nästan ingenting,man brukar säga att man drar åt med två fingrar)

Sedan backar man justerskruven exakt 1 och 3/4 varv,lås i det läget.

Låg och backbandet inne i lådan:

Rengör och lossa låsmutter,och dra åt justerskruven lika hårt (10 ft.lbs,eller med två fingrar)

lossa justerskruven exakt 3hela varv,lås i det läget.

Link to comment
Share on other sites

den yttre

http://www.mustangandfords.com/techarti ... to_13.html

http://www.mustangandfords.com/techarti ... to_01.html

Hittar ingen bra bild på inre just nu,men det är lätt att se då den ärihopkopplad med hydraulservon som drar främre bandet

Du får ursäkta då jag inte alls är kunnig på automatlådor, dom bilderna du skickade, jag får det till att vara två skruvar en på vardera sida diagonalt? ( höger bak och vänster fram?) är båda dessa till yttre? eller ser det bara lurt ut på bilderna?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Ingo blandar ihop FMX och C4

Båda banden justeras utifrån på C4 så du förstår rätt att du ser de bägge skruvarna utifrån och de sitter diagonalt

På FMX justeras ett av banden innefrån genom att ta bort tråget

Främre skruv: Lossa låsmutter dra åt skruv 1Nm.

Backa skruv 1 3/4 varv och spänn mutter

Bakre skruv: Lossa låsmutter dra åt skruv 1Nm. Backa skruv 3varv och spänn låsmutter

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Ingo blandar ihop FMX och C4

Båda banden justeras utifrån på C4 så du förstår rätt att du ser de bägge skruvarna utifrån och de sitter diagonalt

På FMX justeras ett av banden innefrån genom att ta bort tråget

Främre skruv: Lossa låsmutter dra åt skruv 1Nm.

Backa skruv 1 3/4 varv och spänn mutter

Bakre skruv: Lossa låsmutter dra åt skruv 1Nm. Backa skruv 3varv och spänn låsmutter

Naturligt vis kom jag inte åt med momentnyckeln.... Men nu vet jag i alla fall vad som ska göras!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror Ingo blandar ihop FMX och C4

Båda banden justeras utifrån på C4 så du förstår rätt att du ser de bägge skruvarna utifrån och de sitter diagonalt

På FMX justeras ett av banden innefrån genom att ta bort tråget

Främre skruv: Lossa låsmutter dra åt skruv 1Nm.

Backa skruv 1 3/4 varv och spänn mutter

Bakre skruv: Lossa låsmutter dra åt skruv 1Nm. Backa skruv 3varv och spänn låsmutter

kan nog stämma då jag aldrig haft någon c4 själv utan det var en arbetskompis bil vi justerade på för närmare 30 år sedan.. :oops:

Själv har jag haft både FMX o c C6,värdena tog jag från chiltons mustangbok där även bilder fanns,givetvis med ena bandet i lådan som på de andra typerna av låda..

minns första gången jag gjorde jobbet på en mopar 904 hade jag lånat en momentnyckel från märkesverkstaden i stan,det var som ett skämt att moentdra,sedan så hade hansen racing tipset om att dra med två fingrar i sin katalog,och det funkar nog bättre..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...