Jump to content

Beställa från Summit


Fröberg

Recommended Posts

Sitter i valet och kvalet om jag ska beställa vissa delar direkt från Summit då priserna skilljer sig rejält mot Hansen Racing.

Vevlager

Summit: 288 kr

Hansen: 760 kr

http://www.summitracing.com/parts/CLE-CB927P10/

Ramlager

Summit: 540 kr

Hansen: 1745 kr

http://www.summitracing.com/parts/FEM-4925M10/

Kamaxel och lyftare

Summit: 1230 kr

Hansen: 1430 + 1840 kr

http://www.summitracing.com/parts/MEL-CL-MTF-2/

Kamdrivning

Summit: 170 kr

Hansen: 525 kr

http://www.summitracing.com/parts/SUM-G6505/

Totalt Summit: 2226 kr

Tot Hansen: 6300 kr

Vad tror ni om delarna ovan är det bara skit? Helt otroligt att det kan skilja så mycket i pris!?

Link to comment
Share on other sites

Köper nästan alltid från Summit och måste säga att de har den bästa service och säkerhet man kan få!!

Men du räknar för lågt.

För att få ett hum om vad det blir med alla avgifter ska du multiplicera ca 13-14kr/$

Både Summit och fraktbolag har dessutom en fast avgift som tillkommer utöver priset på delarna

Så det är bäst att plocka på lite mer delar om det ska löna sig

Använd fraktbolag USPS för den där lilla beställningen så blir du inte chockad av frakten.

Link to comment
Share on other sites

och fråga vad frakten kostar innan du slänger iväg en beställning.

En del gör vinst även på frakten, så det går inte att lita på vad fraktbolagets prislista säger.

Väl hemma så tillkommer 100-150kr i avgifter samt *1.035*1.25 på värdet, alltså frakten plus inköpsvärdet.

du kommer spara en del, men inte så mycket som man kan tro.

Link to comment
Share on other sites

Föresten har jag ett rykande färsk exempel på delar jag faktiskt fick i dag.

Tunga bitar som sprialfjädrar, bladfjädrar och krängningshämmare

Totalt delar $391

Totalt utgifter 6930kr

Allltså en faktor på 17,23 kr/$

Så kan det bli med tunga saker och samtidigt en liten order

Specialdelar som inte finns i Sverige så det skulle nog ändå bli dyrt via någon leverantör!?!? :?

Link to comment
Share on other sites

Apropå vad fraktbolagens prislista säger så har ju dom som skickar en % rabbat. Låt oss säga att frakten går enligt prislistan på 150$ så har summit kanske en % rabat på 40%. Detta innebär att dom betalar 90$ i frakt och sedan välger ju dom om dom vill ta ut priset enligt prilistan och tjäna en hacka till eller om dom tar ut sin faktiska fraktkostnad. Därför kan det skilja på var du beställer ifrån dels om dom tar betalt enligt listan och sen hur bra avtal dom har med fraktbolagen. Siffrorna ovan är bara tagna i luften men så ni får en bild hur det fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Beställde av Hansen istället då det inte blev någon större skillnad efter rabatterna.

Dock behöver jag ha en fördelare men denna var tokdyr. Så är det någon som skall beställa från Summit och kan tänka sig låta en fattig tvåbarnspappa att skicka med en fördelare så hojta till!

Link to comment
Share on other sites

Beställde av Hansen istället då det inte blev någon större skillnad efter rabatterna.

Dock behöver jag ha en fördelare men denna var tokdyr. Så är det någon som skall beställa från Summit och kan tänka sig låta en fattig tvåbarnspappa att skicka med en fördelare så hojta till!

PM skickat!

Link to comment
Share on other sites

Oj??? :shock: Jag vill gärna veta vad det kostade hos Hansen om det nu inte var "någon större skillnad". Har vi 25>50% rabatt hos dem? ;)

Delar + frakt x10 brukar komma väldans när totalsumman för mig...

Apropå vad fraktbolagens prislista säger så har ju dom som skickar en % rabbat. Låt oss säga att frakten går enligt prislistan på 150$ så har summit kanske en % rabat på 40%. Detta innebär att dom betalar 90$ i frakt och sedan välger ju dom om dom vill ta ut priset enligt prilistan och tjäna en hacka till eller om dom tar ut sin faktiska fraktkostnad. Därför kan det skilja på var du beställer ifrån dels om dom tar betalt enligt listan och sen hur bra avtal dom har med fraktbolagen. Siffrorna ovan är bara tagna i luften men så ni får en bild hur det fungerar.

Vill inte alls hålla med där. Få företag tar betalt efter prislistan och behåller mellanskillnaden själv.(vi gör inte så hos oss tex) Så att titta i fraktprislistor är ABSOLUT inte rätt sätt att få reda på fraktriset. Maila och fråga firman ni beställer från vad det skall kosta istället.

Link to comment
Share on other sites

Det var ca 1200 kr dyrare att ta grejerna från hansen. Då får jag sakerna direkt och mycket lättare att byta om det är något strul.

Okej, jo det stämmer ju faktiskt.

Jag har en bes liggande hos mustangsunlimited just nu, räknar med att få det nästa vecka. Inte ens kollat priserna hos Hansen (mycket beroende på att deras hemsida suger enligt mig och jag hittar aldrig det jag söker) men jag skall göra en jämförelse när jag får sakerna.

Link to comment
Share on other sites

Ja inte blir det billigt om man beställer för lite heller. Beställde nya gummilister till mina rutor som jag ska byta.

Pris för gummilister $7.50 (gummilisterna är ihoprullade och rymms i en hand)

Pris för frakt ca 260kr

Tull o moms UPS 240kr

Alltså fick betala 500kr i frakt tull o moms för delar som kostade ca 60kr. Men hade inte så mkt val hittade inte listerna i swe :roll:

Link to comment
Share on other sites

Beställde av Hansen istället då det inte blev någon större skillnad efter rabatterna.

Dock behöver jag ha en fördelare men denna var tokdyr. Så är det någon som skall beställa från Summit och kan tänka sig låta en fattig tvåbarnspappa att skicka med en fördelare så hojta till!

PM skickat![/quote:24338auf]

Kollar du inte din mail/PM?

Eller var det totalt ointressant?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...