Jump to content

Svårstartad kall, med eller utan choke


Christ -CMC 2405-

Recommended Posts

Hallå igen!

Har fått min motor att gå rätt bra nu tycker jag.

Bytt: Stift, brytare, rotor, tändkablar & konding. Samt renoverat förgasaren.

Varm så är den lättstartad, går stabilt på tomgång & högre varv.

Problemet jag har nu är att hon är tjurig när jag försöker starta henne kall.

Kan ta upp till 3-4 minuter att få igång henne.

Om jag är lite för ivrig på gasen när den börjar tända så får man vänta ett tag, då det verkar som om den surar igen sig ganska fort.

Sen när den väl börjar tända, så får jag hålla lite på gasen för att den inte ska dö igen (tänder väldigt ojämnt och går inte på alla burkar låter det som) .

Detta tar ca 10 sekunder sen kan jag släppa, och tomgången är OK.

Vad kan allt detta bero på?

Jag funderade på om Acc-pumpen är lite för givmild & puttar in en sejdel soppa istället för en äggkopp, då det även kan hända när motorn är varm att den

hostar till lite när man ska dra iväg.

Eller är det skit i förgasaren igen?

Tändningen står på 7 grader ungefär.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

- Pumpar en gång innan start, sen håller lite på gasen när den startat

- Nöter, nja. Försöker hålla mig under 4-5 sekunders intervaller

- Har en Autolite 2100 med vanliga värmestyrda choken. Stänger spjället när den är kall.

Håller jag på gasen under tiden jag drar på startmotorn så startar den inte.

Vanliga scenariot vid kallstart;

Trycker fullgas en gång, drar på starten. Startar den då håller jag lite gas tills tomgången går ok.

Startar den inte så väntar jag en stund (typ 10-20 sekunder) och drar på starten igen.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Du behöver inte göa som jag. Men när jag ska starta min måste jag pumpa fyra till fem gånger innan jag drar runt starten samtidigt som jag ger ca halv gas. Då brukar den hosta til, för att sedan dö. sedan två pump och halv gas då startar den och man får lite efter läget där den vill gå med gasen. Efter ett litet tag kan man släppa gasen och den går på tomgång. Gör på något annat sätt brukar den bli väldigt svårtadad sedan. Så har jag lärt mig att göra tror du får testa dig fram. Du kan prova tt koppla ur choken. Och bara pumpa med gasen. Och se vad som händer. Eller pumpa inget med choken inkopplad. Ja du måste pumpa en gång för annars stänger inte ckoken. Men prova att inte pumpa mer. Testa utan gas med. Du kommer säkert att lära dig vilket som fungerar bäst. Jag tycker det är lite olika på varje bil. Alla har sina egenskaper, med startförfarandet. Min kompis GTO måsta man pumpa endast två gånger. För att sedan ge rikligt med gas vid startandet. Sedan hålla den på lite varv tills första värmen spridit sig lite. Därefter lungt och fint på tomgång. Så du kanske ska prova dig fram lite. Men överdriv inte pumpandet. Då har den lätt för att bli sur. Och som följd riktigt svårstartad.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Min 65:a C-kod, dvs 2-portare gör exakt samma sak. Hade en 68 Autolite

så jag renoverade original förgasaren (65) och satte dit. Gör exakt samma sak. Svår (nästan omöjlig) att starta kall. Har fortfarande inte fattat vad som är fel. När jag häller soppa direkt i förgasaren går den igång och funkar bra. Har bra gnista, soppa kommer upp i förgasaren men som sagt trögstartad.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Min 65:a C-kod, dvs 2-portare gör exakt samma sak. Hade en 68 Autolite

så jag renoverade original förgasaren (65) och satte dit. Gör exakt samma sak. Svår (nästan omöjlig) att starta kall. Har fortfarande inte fattat vad som är fel. När jag häller soppa direkt i förgasaren går den igång och funkar bra. Har bra gnista, soppa kommer upp i förgasaren men som sagt trögstartad.

Mvh Bosse

Om det funkar med soppa direkt i förgasaren så känner man att det borde hjälpa att trycka på gasen några ggr. Då puttar ju acc-pumpen in mängder?

Har inte testat med soppa direkt i fuggen, eftersom min motor verkar ha oerhört lätt för att surna..

Sen blir jag lite fundersam varför den går så väääldigt ojämnt när man får igång den? Blir bra så fort den blir minsta lilla varm.. Som sagt absolut max 10 sekunder.

Tycker inte en motor ska få bete sig så. :roll:

Värt att nämnas är att jag gjort alla samma tester både med choken inkopplad & med chokespjället spärrat i öppet läge.

Link to comment
Share on other sites

Tja Gresse, jo, testade det. Då spikar den som en galning.. Tycker överhuvudtaget den spikar utan egentlig anledning. Även om jag ställer den på typ 3-4 grader (går ganska risigt då) så spikar den när jag belastar den ordentligt i typ lång uppförsbacke. Vad kan det bero på? Den behöver inte vara varm för att spika..

Link to comment
Share on other sites

Inga läckor vid förgasare eller insug?

Allt som ska vara pluggat på förgasaren är pluggat ?

Kan göra att dom blir väldigt svårstartade.

Bytte insugspackningar på polarens 455a i helgen och det blev som en helt annat bil.

Motorn går lugnt å fint å inte sådär rufft och grovt som innan.

Lite synd då ljudet var tuffare innan men motorn går ju bättre som sagt. :--

Link to comment
Share on other sites

Inga läckor vid förgasare eller insug?

Allt som ska vara pluggat på förgasaren är pluggat ?

Kan göra att dom blir väldigt svårstartade.

Bytte insugspackningar på polarens 455a i helgen och det blev som en helt annat bil.

Motorn går lugnt å fint å inte sådär rufft och grovt som innan.

Lite synd då ljudet var tuffare innan men motorn går ju bättre som sagt. :--

Har precis packat om hela förgasaren & sett över alla tjuvluftsmöjligheter, så jag tror inte det. Ska dock riva ner fuggen och dubbelkolla i helgen tänkte jag.

Kar köpt insugspackning, så det blir eventuellt byte av den samtidigt. Ska försöka att inte ställa till det för mig själv så jag inte kan ta mig till Wheels & Wings bara. :)

Link to comment
Share on other sites

Förresten, brukar ni lägga någon packningspasta eller silikon eller något när ni skruvar ihop förgasare? Känns lite lurigt om något klet skulle lossna och ta sig in i munstycken el.dyl.

DET ER FY FY :shock: og bruke pp eller silikon .

Mange blir løst opp av bensin og legger seg og tetter dyser

Link to comment
Share on other sites

Kolla att fördelarens vacum är kopplat till "timed" vacum och inte till full vacum.

Kolla även med ettans kolv i topp om svängdämparens märkning stämmer

min gamla hade snott så det stämde inte alls när man kollade.

Annars tror jag också att den kan ta tjuvluft.

En annan möjlighet kan kanske vara om vacummodulatorn på lådan är trasig så att den suger i sej automatlådeolja????

Gresse

Link to comment
Share on other sites

Dagens projekt blir nog att rengöra förgasaren igen (Några tips där?), slänga i ett extra bränslefilter (Duger det med typ biltemas eller mackens?), slänga i ignitor I & Ignitor högeffektsspole.

Kolla tjuvluft & vacuum.

Olja från lådan låter alldeles för läskigt för att jag ens ska vilja tänka på.. Huuuga...

Link to comment
Share on other sites

Under förgasen eller på insug sitter det en slang som går ner till växellådan. Så det kan vara svårt att se om den suger automat låde olja. men den borde ryka mer då. Kolla dina stift om dom blir kladdiga. Då kan det vara olja som kommer. Och känn i avgas systemet längst bak blir det torrt sot finns det ingen olja men om det blir kladdigt, så har du spår av olje läkage. Sedan tycker jag du ska ta en sak i taget innan du börjar byt hysteri. För då får du mer problem. Får du den gå bra på en sak du gjort. Då vet du exakt hur den ska gå, till nästa gång du byter något. Det brukar underlätta att ta en sak i taget. Så slipper du ett virrvarr av bytta delar som kan ta tid att justera in. Lycka till.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Har du en gammal bensinpump?

pumpen är väl närmast att betrakta som förbrukningsvara då membranen åldras och torkar.

En motor ska starta på första försöket om allting är friskt, undantag finns självklart om man åker med hårt trim

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att du ska lyssna på Jannes förslag. Förgasaren kanske förångar den soppan som finns där då du ställer den på kvällen och sen morgon därpå så tar det lite tid att få upp soppan igen om pumpen är dålig och behöver suga lite luft samtidigt. Så här beter sig min också om jag låter den stå flera dagar, kanske inte flera minuter men ändå ;)

Speciellt om du inte har någon spacer mellan insug och förgasaren. Går ju lätt och kolla om man är två och lossa soppaslangen och se om det kommer med en gång

Link to comment
Share on other sites

Märkte, när jag stod och grejade med annat under huven, att bensinfiltret som sitter skruvat i förgasaren droppar soppa. Tätade i gängorna, men det visade sig vara själva filtret som läckte. Tätar förgasaren när man stänger av motorn, eller skulle all soppa i flottörhuset rinna ur där? Skulle ju kunna förklara

en del isåfall.. :)

Link to comment
Share on other sites

Märkte, när jag stod och grejade med annat under huven, att bensinfiltret som sitter skruvat i förgasaren droppar soppa. Tätade i gängorna, men det visade sig vara själva filtret som läckte. Tätar förgasaren när man stänger av motorn, eller skulle all soppa i flottörhuset rinna ur där? Skulle ju kunna förklara

en del isåfall.. :)

Tror inte du tömmer flottörhuset via fltret som tyvärr är svåra att få täta,ta bort det och sätt dit ett "riktigt" filter på slangen.

Att du får mala en stund är nog "normalt" då bensinen dunstar via avluftningen från flottörhuset när bilen är varm. Det brukar dock inte ta flera minuter om du har en frisk bränslepump! Det konstiga är att den inte går riktigt när den väl startat, jag tror du måste justera automatchoken från grunden. Är den rätt justerad så ska du inte röra gasen efter att du gjort några pumpningar. Så fort du rör gasen efter att motorn startat så går den förhöjda tomgången ner till ett lägre varvtal och är inte allt rätt justerat då så dör gärna motorn.

Link to comment
Share on other sites

Har satt ett "riktigt" filter på slangen, men vad ska jag gänga in i förgasaren istället? Finns det typ nipplar med den storleken? Hade vart kanon om någon visste något som passar. :)

Ingen aning om hut bra bränslepumpen mår.. Den ser "ny" ut, men det behöver ju inte betyda något.

Den förhöjda tomgången skall väl vara inkopplad så länge choken hållet spjället stängt? Går inte den också på temp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...