shaad July 15, 2009 Report July 15, 2009 Hur ställer man tändningen rätt på 351 clevland, har haft upp fördelaren å bytt lite grejer, men får inte till den så den är i rätt läge. nån som kan förklara hur man ska göra? Citera
bige July 16, 2009 Report July 16, 2009 heiKan hjelpe litt på vei ... Går utifra du har stilt motoren med sylinder 1 i comp - kan stilles 180`feil .Nede i hullet der fordeleren skal det sitte en 4kant aksel som er driften til oljepumpa . Den skal inn i bunnen på fordeleren når du trer den på plass .Da er det bare og og til den er på plass ikke bruk krefter den smetter NORMALT på plass . Citera
shaad July 17, 2009 Author Report July 17, 2009 Okej Jag har ställt 1 i komp läge och rotorn mot ettan. men den misständer och går på typ 5 cylindrar :S Har provat vrida den och de blir inte bättre hur jag än gör antingen går den på 4-6 cylindrar och misständer eller så går den inte alls :S Citera
Bobbe cmc 2103 July 17, 2009 Report July 17, 2009 Vad har du bytt för grejor?Sitter tändkablarna i rätt tändföljd? Har du någon manual att titta i?Har du brytare/brytarlöst? Citera
shaad July 17, 2009 Author Report July 17, 2009 Har bytt Plattorna som sitter i fördelen, men nu såg ja att dom inte såg exakt likadana ut så kan de vara det? dom passa bra å så men hålen var inte exakt lika. Nej jag har ingen manual, och den är med brytare. Citera
Bobbe cmc 2103 July 17, 2009 Report July 17, 2009 http://www.autozone.com/autozone/ymme/y ... id=2595607Här kan du hitta nåt kanske! Citera
shaad July 18, 2009 Author Report July 18, 2009 Är de nån som kan förklar hur man kuggar in fördelaren rätt på en 351 clevland 2v? Citera
Ingo July 19, 2009 Report July 19, 2009 Är de nån som kan förklar hur man kuggar in fördelaren rätt på en 351 clevland 2v? Det är ju inte frågan om att kugga in fördelaren "rätt",utan gäller at hitta ett läge där det finns justermån.man ställer motorn i rätt läge sedan börjar man med kabel 1mot rotorn och monterar efter tändföljden.Tändföljden på ford blir ju lite speciell eftersom ford räknar cylindrarna efter cylinderbanken istället för annanvar som andra jänkare gör.men var noga med rätt tändföljd och att du monterar rätt väg Citera
shaad July 19, 2009 Author Report July 19, 2009 Okej. men när man ställer motorn i rätt läge är de 1ans cylinder som ska vara i topp då eller? Citera
Janne Holm CMC1740 July 19, 2009 Report July 19, 2009 Okej. men när man ställer motorn i rätt läge är de 1ans cylinder som ska vara i topp då eller? Absolut Citera
Tommyax July 20, 2009 Report July 20, 2009 Lyft ventilkåpan ställ vevaxeln i läge 0 på svängningsdämparen, när båda ventilerna på 1:an är stängda d.v.s uppe = TDC. Där rotorn står är cyl 1. Börja där med tändkabel till cylinder 1 och fortsätt sätta i tändföljd ordning i den riktning rotorn snurrar. Sätt på ventilkåpan. Koppla in tändinställningslampan på 1:ans kabel, koppla bort vacuum på fördelaren, justera fördelaren så att du har rätt förtändning. Sätt tillbaka vacuum, ställ tomgången. Klart./Tommy. Citera
72Jönsson July 23, 2009 Report July 23, 2009 Bara ett enkelt tips till nästa gång som sparar dig mycket jobb.Innan du lyfter fördelaren så gör du ett märke vid foten på fördelaren och i blocket, därefter märker du rotorläget mot fördelarhuset.Sedan lyfter du upp och sätter tillbaka på efter märkningarna.Märk också upp tändkablarna med 1-8 och låt de sitta kvar på locket om möjligt.För att detta skall funka så kan du självklart inte snurra motorn med fördelaren uppe men det utgår jag ifrån att du förstår.Om du gör det så följ instruktionen från Tommyax för att fastställa TDCpå ettans cylinder. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.