Jump to content

Ställa Tändningen


shaad

Recommended Posts

Hur ställer man tändningen rätt på 351 clevland, har haft upp fördelaren å bytt lite grejer, men får inte till den så den är i rätt läge. nån som kan förklara hur man ska göra? :)

Link to comment
Share on other sites

hei

Kan hjelpe litt på vei ... 8)

Går utifra du har stilt motoren med sylinder 1 i comp - kan stilles 180`feil .

Nede i hullet der fordeleren skal det sitte en 4kant aksel som er driften til oljepumpa .

Den skal inn i bunnen på fordeleren når du trer den på plass .

Da er det bare og :twisted: og :evil: til den er på plass ikke bruk krefter den smetter NORMALT på plass . :--

Link to comment
Share on other sites

Okej :) Jag har ställt 1 i komp läge och rotorn mot ettan. men den misständer och går på typ 5 cylindrar :S Har provat vrida den och de blir inte bättre hur jag än gör antingen går den på 4-6 cylindrar och misständer eller så går den inte alls :S

Link to comment
Share on other sites

Har bytt Plattorna som sitter i fördelen, men nu såg ja att dom inte såg exakt likadana ut så kan de vara det? dom passa bra å så men hålen var inte exakt lika. Nej jag har ingen manual, och den är med brytare.

Link to comment
Share on other sites

Är de nån som kan förklar hur man kuggar in fördelaren rätt på en 351 clevland 2v? :)

Det är ju inte frågan om att kugga in fördelaren "rätt",utan gäller at hitta ett läge där det finns justermån.

man ställer motorn i rätt läge sedan börjar man med kabel 1mot rotorn och monterar efter tändföljden.

Tändföljden på ford blir ju lite speciell eftersom ford räknar cylindrarna efter cylinderbanken istället för annanvar som andra jänkare gör.

men var noga med rätt tändföljd och att du monterar rätt väg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Lyft ventilkåpan ställ vevaxeln i läge 0 på svängningsdämparen, när båda ventilerna på 1:an är stängda d.v.s uppe = TDC.

Där rotorn står är cyl 1.

Börja där med tändkabel till cylinder 1 och fortsätt sätta i tändföljd ordning i den riktning rotorn snurrar.

Sätt på ventilkåpan.

Koppla in tändinställningslampan på 1:ans kabel, koppla bort vacuum på fördelaren, justera fördelaren så att du har rätt förtändning.

Sätt tillbaka vacuum, ställ tomgången. Klart.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Bara ett enkelt tips till nästa gång som sparar dig mycket jobb.

Innan du lyfter fördelaren så gör du ett märke vid foten på fördelaren och i blocket, därefter märker du rotorläget mot fördelarhuset.

Sedan lyfter du upp och sätter tillbaka på efter märkningarna.

Märk också upp tändkablarna med 1-8 och låt de sitta kvar på locket om möjligt.

För att detta skall funka så kan du självklart inte snurra motorn med fördelaren uppe men det utgår jag ifrån att du förstår.

Om du gör det så följ instruktionen från Tommyax för att fastställa TDC

på ettans cylinder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...