Jump to content

Funderingar kring oljekyl v-låda


danne77

Recommended Posts

1. Jag har sett att man kan köpa extra oljekyl med ex 4 eller 6 raders kyl.

Skulle man inte lika gjärna kunna plocka ett kup'e batteri från en mordern bil? Jag har ett liggandes men den har mycket mer än sex slingor men diametern är den samma. Frågan är hur mycket tryck lådan levererar så den klarar trycka igenom utan att förlora en massa flöde?

Skulle kanske gå att använda en AC kyl till nyare bil med?

2. Slingan som är orginal i kylet ser ut att bara vara ett rör som ligger i undre "tanken", behöver detta vara kvar om man sätter dit en extra kyl?

3. Vad har lådan för temperatur igentligen? Någon som vet?.. Känns nästan som att motorn skulle värma lådan om motorn går varm?

Lite funderingar som sagt......

Link to comment
Share on other sites

Dina tankar är nog inte så dumma så på 1. Så tror jag nog det skulle funka alldeles utmärkt utom kanske ac alternativet där är det ju ett tunnare köldmedia som går, så det är nog ett sämre alternativ 2. självklart inte då du får ett bättre kylegenskaper utan det går igenom den vanliga kylaren som nästan kan kvitta i vanliga fall ;) 3. Ingen aning men att den skulle värma nej det tror jag då rakt inte på fast jag kan ha fel då man ligger och cruisar länge vill ju automaten inte funka som den ska utan vill slira lite extra så, men det blir nog naturligt att det mesta blir överhettat ;)

Link to comment
Share on other sites

1) Njaaa jag skulle inte ta en kylare för vatten!

Det är trängre kanaler i vattenkylare och eftersom olja är trögare så blir det ett motstånd i en sådan kylare.

En extra oljekylare är billig och dom ligger på ca 500spänn

2) Jag skulle låta den sitta kvar.

3) Det ligger mellan 65-80grader.. Inte mer!

Har du en trimturbin så värmer den upp oljan ganska mycket.

Det gör den konstant oavsett om bilen rullar eller ej.

Se dessutom till att kylrören inte är i kontakt med varandra så värme inte vandrar från varmt till kallt rör

Link to comment
Share on other sites

1. Nopp säger som Per i de fallet.

2. Norrlands custom har ett oljekyl som du kan använda, de är ett enkelrör som är ca 40 cm långt.(ca 495 kr) Som du monterar före ordinaie oljekylaren. Då får du även vattenkylaren lite kallare vid cruising.

3. vet ja inte.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag en gång för alla bygga bort kylproblemen.

Framför kylaren sätter jag en termostatstyrd elfläkt från Volvo 850 ,den blåser "herrejösses".

Behåller orginal fläkt tillsv. Beställt oljekyl till växellådan med integrerad fläkt (termostatstyrd).

Vid cruising eller kökörning hjälper inte enbart extrakyl, lite luft i rörelse krävs oxå.

När jag sedan till vintern bygger "ramair" för att få in kall luft i motorn så räknar jag med att slippa värmeproblem.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

När jag sedan till vintern bygger "ramair" för att få in kall luft i motorn så räknar jag med att slippa värmeproblem.

/Tommy.

Jag har också fundrat lite i den riktningen, iofs har min bil klarat kökörningen helt ok, men visst är alla känselspröt triggade efter 30 minuter på tomgång..

Har du funderat på att bygga någon skiva mellan luftfilter och förgasare som tätar mot huven eller?

Tittade på din bil på W&W, snyggt och välbyggt. Dock såg jag inte till dig och kunde få en pratstund, storträffsdilemma ;)

Link to comment
Share on other sites

När jag sedan till vintern bygger "ramair" för att få in kall luft i motorn så räknar jag med att slippa värmeproblem.

/Tommy.

Jag har också fundrat lite i den riktningen, iofs har min bil klarat kökörningen helt ok, men visst är alla känselspröt triggade efter 30 minuter på tomgång..

Har du funderat på att bygga någon skiva mellan luftfilter och förgasare som tätar mot huven eller?

Tittade på din bil på W&W, snyggt och välbyggt. Dock såg jag inte till dig och kunde få en pratstund, storträffsdilemma ;)

Precis, jag var borta i mussehagen en sväng med och kollade ,,

Måste säga att din bil är väldigt fin. :!:

Tackar, nog finns det allt vissa saker som inte är 100, men jobbar på det.

Bl.a. polering av lacken, samt att ev. göra om lack av dörrar. Scoopet var nu endast slarvlackat med "rattlecan" m.m. :roll:

Jag ser 2 alternativ till "ramair" Dels den dyra varianten med orginal gummibälg, alternativet är en garageportstätning som jag sett brukar användas, ser i princip likadan ut, men 100 ggr billigare.

Det är bara skarvningen som är kinkig.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...