danne77 July 17, 2009 Report Share July 17, 2009 1. Jag har sett att man kan köpa extra oljekyl med ex 4 eller 6 raders kyl.Skulle man inte lika gjärna kunna plocka ett kup'e batteri från en mordern bil? Jag har ett liggandes men den har mycket mer än sex slingor men diametern är den samma. Frågan är hur mycket tryck lådan levererar så den klarar trycka igenom utan att förlora en massa flöde?Skulle kanske gå att använda en AC kyl till nyare bil med?2. Slingan som är orginal i kylet ser ut att bara vara ett rör som ligger i undre "tanken", behöver detta vara kvar om man sätter dit en extra kyl?3. Vad har lådan för temperatur igentligen? Någon som vet?.. Känns nästan som att motorn skulle värma lådan om motorn går varm?Lite funderingar som sagt...... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 July 17, 2009 Report Share July 17, 2009 Dina tankar är nog inte så dumma så på 1. Så tror jag nog det skulle funka alldeles utmärkt utom kanske ac alternativet där är det ju ett tunnare köldmedia som går, så det är nog ett sämre alternativ 2. självklart inte då du får ett bättre kylegenskaper utan det går igenom den vanliga kylaren som nästan kan kvitta i vanliga fall 3. Ingen aning men att den skulle värma nej det tror jag då rakt inte på fast jag kan ha fel då man ligger och cruisar länge vill ju automaten inte funka som den ska utan vill slira lite extra så, men det blir nog naturligt att det mesta blir överhettat Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 18, 2009 Report Share July 18, 2009 1) Njaaa jag skulle inte ta en kylare för vatten!Det är trängre kanaler i vattenkylare och eftersom olja är trögare så blir det ett motstånd i en sådan kylare.En extra oljekylare är billig och dom ligger på ca 500spänn2) Jag skulle låta den sitta kvar.3) Det ligger mellan 65-80grader.. Inte mer!Har du en trimturbin så värmer den upp oljan ganska mycket.Det gör den konstant oavsett om bilen rullar eller ej.Se dessutom till att kylrören inte är i kontakt med varandra så värme inte vandrar från varmt till kallt rör Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm July 18, 2009 Report Share July 18, 2009 1. Nopp säger som Per i de fallet.2. Norrlands custom har ett oljekyl som du kan använda, de är ett enkelrör som är ca 40 cm långt.(ca 495 kr) Som du monterar före ordinaie oljekylaren. Då får du även vattenkylaren lite kallare vid cruising.3. vet ja inte. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax July 19, 2009 Report Share July 19, 2009 Nu skall jag en gång för alla bygga bort kylproblemen.Framför kylaren sätter jag en termostatstyrd elfläkt från Volvo 850 ,den blåser "herrejösses".Behåller orginal fläkt tillsv. Beställt oljekyl till växellådan med integrerad fläkt (termostatstyrd).Vid cruising eller kökörning hjälper inte enbart extrakyl, lite luft i rörelse krävs oxå.När jag sedan till vintern bygger "ramair" för att få in kall luft i motorn så räknar jag med att slippa värmeproblem./Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ July 19, 2009 Report Share July 19, 2009 När jag sedan till vintern bygger "ramair" för att få in kall luft i motorn så räknar jag med att slippa värmeproblem./Tommy.Jag har också fundrat lite i den riktningen, iofs har min bil klarat kökörningen helt ok, men visst är alla känselspröt triggade efter 30 minuter på tomgång..Har du funderat på att bygga någon skiva mellan luftfilter och förgasare som tätar mot huven eller?Tittade på din bil på W&W, snyggt och välbyggt. Dock såg jag inte till dig och kunde få en pratstund, storträffsdilemma Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax July 20, 2009 Report Share July 20, 2009 När jag sedan till vintern bygger "ramair" för att få in kall luft i motorn så räknar jag med att slippa värmeproblem./Tommy.Jag har också fundrat lite i den riktningen, iofs har min bil klarat kökörningen helt ok, men visst är alla känselspröt triggade efter 30 minuter på tomgång..Har du funderat på att bygga någon skiva mellan luftfilter och förgasare som tätar mot huven eller?Tittade på din bil på W&W, snyggt och välbyggt. Dock såg jag inte till dig och kunde få en pratstund, storträffsdilemma Precis, jag var borta i mussehagen en sväng med och kollade ,,Måste säga att din bil är väldigt fin. Tackar, nog finns det allt vissa saker som inte är 100, men jobbar på det. Bl.a. polering av lacken, samt att ev. göra om lack av dörrar. Scoopet var nu endast slarvlackat med "rattlecan" m.m. Jag ser 2 alternativ till "ramair" Dels den dyra varianten med orginal gummibälg, alternativet är en garageportstätning som jag sett brukar användas, ser i princip likadan ut, men 100 ggr billigare.Det är bara skarvningen som är kinkig./Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts