Jump to content

Oljetryck 289


S Hultgren

Recommended Posts

Hej!

Har en Mustang -66 med oljetrycksmätare.

När motorn blir riktigt varm visar mätaren lågt oljetryck på tomgång, men när jag kör står visaren mitt mellan L och H är detta normalt?

Motorn går bra och inga missljud.

Köpte nyligen bilen och jag vet inte vilken sorts olja eller viskocitet den har.

Vad rekommenderar ni för olja? Jag har alltid använt 20/50 mineralolja i mina tidigare jänk.

S Hultgren

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska vanligt att tryckmätaren beter sig så.

Jag vet inte exakt vad det beror på men det kan vara läge att kolla oljetrycket med en "riktig" mätare. Många har varit hjälpta med ny givare....men en koll av det egentliga trycket är nog en bra början.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska vanligt att tryckmätaren beter sig så.

Jag vet inte exakt vad det beror på men det kan vara läge att kolla oljetrycket med en "riktig" mätare. Många har varit hjälpta med ny givare....men en koll av det egentliga trycket är nog en bra början.

/Björn

Om oljetrycket blir för lågt ,borde inte ventilerna börja ticka ?

Hur högt oljetryck behöver fordrar ventillyftarna för att fungera?

Stefan

Link to comment
Share on other sites

De har lite att göra med värmen i de här fallet. Ju varmare oljan bli ju tunnare blir den. Därför har du läge tryck när motorn blir varm.

Sen kan de vara så att din motor börjar bli med åren.

Dags för en renovering. MEN ingen panik nu. Så länge motorn är tyst och du kör lungt så håller den nog ett tag till.

För du hör väl inget slammer när du har jämn gas i typp 70km/h då motorn inte jobbar?

Link to comment
Share on other sites

De har lite att göra med värmen i de här fallet. Ju varmare oljan bli ju tunnare blir den. Därför har du läge tryck när motorn blir varm.

Sen kan de vara så att din motor börjar bli med åren.

Dags för en renovering. MEN ingen panik nu. Så länge motorn är tyst och du kör lungt så håller den nog ett tag till.

För du hör väl inget slammer när du har jämn gas i typp 70km/h då motorn inte jobbar?

Motorn är nyrenoverad, borrad av customracing i Örebro

Det finns inga missjlud och går hur bra som helst.

Men känndes lite olustigt när oljetrycket gick ner på Low på tomgång.

Men det är bara när den är riktigt genomvarm.

Link to comment
Share on other sites

Paniken brukar uppstå när man tar en oljetrycksgivare från en volvo och sätter på bilen.

Då är det ofta lampan lyser när motorn är varm.

men nybytt olja brukar lösa problemet ett tag,lite tjockare olja eller eventuellt STP..

Ska bli intressant att vad Helsyntetfantasterna skriver.. :--:--

Link to comment
Share on other sites

Paniken brukar uppstå när man tar en oljetrycksgivare från en volvo och sätter på bilen.

Då är det ofta lampan lyser när motorn är varm.

men nybytt olja brukar lösa problemet ett tag,lite tjockare olja eller eventuellt STP..

Ska bli intressant att vad Helsyntetfantasterna skriver.. :--:--

Det borde ju vara en bättre idé att sätta dit korrekt givare, varför sätta dit en från en volvo?

Dessutom är det ju inte någon lampa som lyser utan en mätare som visar lågt tryck

Om motorn är nyrenoverad så skulle nog jag försäkra mig om att trycket är som det ska i första hand, alla kan ju ha otur och missa nåt...

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Håller absolut med Björne, skaffa en riktig mätare som man kan lita på ( VDO ) först. 40 år gamla mätare och givare skulle jag inte sätta någon större tilltro till.

Du behöver inget hysteriskt högt oljetryck, allra minst på tomgång där belastningen är som minst... huvudsaken är att det finns några kilo när du varvar.

Jag kan inte komma på någon i min bekantskapskrets som har råkat ut för skador pga lågt oljetryck i en motor om det inte har varit andra faktorer inblandade.

Link to comment
Share on other sites

1 Bar oljetryck per varje 1000 rpm tills bypass öppnar är bra riktvärde.

En gång för alla:

Trycket har ingenting med syntet-, mix-, eller mineral att göra, så jag tänker inte ge mej in i syntet vs. mineralkäbblet, det finns spaltkilometer skrivet om detta redan.

Det är inte oljeTRYCKET som smörjer, utan oljeFILMEN. Oljans egenskaper styrs av tillsatserna.

Punkt för min del.

Link to comment
Share on other sites

Paniken brukar uppstå när man tar en oljetrycksgivare från en volvo och sätter på bilen.

Då är det ofta lampan lyser när motorn är varm.

men nybytt olja brukar lösa problemet ett tag,lite tjockare olja eller eventuellt STP..

Ska bli intressant att vad Helsyntetfantasterna skriver.. :--:--

Hej igen!

Givare och mätare är original!!

Inget Volvokrafs......

Bilen är en .66:a GT

Stefan

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till den ursprungliga frågan:

Det är fullt normalt att motorn tappar oljetryck då spisen blir varm. Detta sker oberoende om det är mineral eller syntetolja, och även i en ny/nyrenoverad motor.

Originalmätare+givare är ganska okej, förutsatt att dom funkar, bättre än den röda lampan i.a.f. Kan ju vara så, att kalibreringen av oljemätare/givare är på den "lägre" sidan, så får du olustigt lågt värde på tomgång. Testa med en bra mätare, och jämför med originalet, så får du ett riktvärde. Du bör ha minimi ca 0.9 bar på tomgång med varm motor

Janne har dock rätt, det är VDO som gäller, men då man vill ha original look, är det knepigare.

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till den ursprungliga frågan:

Det är fullt normalt att motorn tappar oljetryck då spisen blir varm. Detta sker oberoende om det är mineral eller syntetolja, och även i en ny/nyrenoverad motor.

Originalmätare+givare är ganska okej, förutsatt att dom funkar, bättre än den röda lampan i.a.f. Kan ju vara så, att kalibreringen av oljemätare/givare är på den "lägre" sidan, så får du olustigt lågt värde på tomgång. Testa med en bra mätare, och jämför med originalet, så får du ett riktvärde. Du bör ha minimi ca 0.9 bar på tomgång med varm motor

Janne har dock rätt, det är VDO som gäller, men då man vill ha original look, är det knepigare.

Tack för svaren!

Jag ska byta givaren, samt oljan till att börja med.

Då motorn går utan missljud är jag inte så orolig.

Mvh

Stefan.

Link to comment
Share on other sites

Paniken brukar uppstå när man tar en oljetrycksgivare från en volvo och sätter på bilen.

Då är det ofta lampan lyser när motorn är varm.

men nybytt olja brukar lösa problemet ett tag,lite tjockare olja eller eventuellt STP..

Ska bli intressant att vad Helsyntetfantasterna skriver.. :--:--

Det borde ju vara en bättre idé att sätta dit korrekt givare, varför sätta dit en från en volvo?

Dessutom är det ju inte någon lampa som lyser utan en mätare som visar lågt tryck

Om motorn är nyrenoverad så skulle nog jag försäkra mig om att trycket är som det ska i första hand, alla kan ju ha otur och missa nåt...

/Björn

det är lampan jag pratar om,och volvo har tumgäng som jänkarna ,därför blir deras givare ofta användqa till lampan,men den varnar vid högre tryck än jänkedito.vad som är bättre kan man ju diskutera.. :--

en mätare är kul att titta på mest för att se när oljan börjar vara varm och trycket sjunker så man kan börjar pina motorn,i övrigt är ju lampan överlägsen

En oljetempmätare håller jag viktigare än oljetrycksmätaren.

Och det mest för att se när motorn uppnår drifttemp.

Aldrig belasta en motor före pljetempen överskrider vattentempen...

(speciellt viktigt på FE motorer)

men tänk på att en nyrenoverad motor går avsevärt mycket varmare än en insliten.

På de flesta åttor jag haft har jag monterat lampa som komplement till oljetrycksmätaren.

ett igensatt filter kan också sänka oljetrycket..

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med orginal tryckmätare på min 66'a ( med ny givare ) och en lampa för att hinna reagera om nåt händer ( en högintensiv röd diod inmonterad mitt i mätaren, var lite pilligt :) )

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Den röda lampan kallas visst "idiot light", inte sådär väldigt bra alternativ då man vill följa med trycket....

En aftermarketmätare, typ rund, kan man ju vända hur man vill då man rejsar, då är det enkelt att läsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Men lampan reagerar man ju på om den tänds, om oljetrycksmätaren går ner på 0 så ska man ha en :twisted: tur om man hinner upptäcka det i tid....

Hellre "idiot light" som kanske räddar en del av motorn än en cool mätare som man inte ser när det behövs ;)

(sen kan man ju had både och för säkerhets skull :-- )

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Inte har man tid att läsa oljemätarsiffror då man rejsar flatout heller, man ser bara förändringar i trycket. Idiotlampan börjar vanligtvis lysa vid 0,xx bar, då trycket är på väg ner.

Med en mätare (rätt monterad) du får en indikation på problem redan låååångt innan du har 0.9 bar oljetryck kvar vid 7500 rpm.

Välj själv vad du kör med. :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...