Schröder July 20, 2009 Report Share July 20, 2009 Läste på forumet om att det går bra att lyfta ur motorn med en fästplatta på insuget. Har bara en fundering, vart kan jag få tag på en sån? Egentlige går det väl lika bra att lyfta i grenrörs bultarna men man är ju nyfiken Tänkte ta ut hela rovan i vinter för en rejäl översyn och kontroll av vad det finns för godis i den.. Förra ägaren berättade en del när jag köpte den ifjol men man kan ju aldrig vara säker på vad som finns och ej. Det blir den första v8´an jag river så det är lite spännande! Kommer nog med fler frågor angående detta framöver både dumma och bra../Schröder Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm July 20, 2009 Report Share July 20, 2009 Den kan du göra själv av en 10mm plåt. Använd insugspackningen som borrmall. Sen svetsar du en ögla att fästa kedjan/strop i. Så gjorde ja min. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax July 21, 2009 Report Share July 21, 2009 Plattan man kan köpa för att fästa i förgasarfoten är i ca 3 mm plåt.Alternativt köper du en sådan här (se bild) för några 100-lappar på biltillbehörsfirma.Då har du möjligheten att vinkla/tilta motorn och lådan. upp över kylar ramen./Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne July 21, 2009 Report Share July 21, 2009 Plattan man kan köpa för att fästa i förgasarfoten är i ca 3 mm plåt.Alternativt köper du en sådan här (se bild) för några 100-lappar på biltillbehörsfirma.Då har du möjligheten att vinkla/tilta motorn och lådan. upp över kylar ramen./Tommy.En sådan har jag använnt vid ett antal tillfällen, funkar mycket bra.../Björn Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder July 21, 2009 Author Report Share July 21, 2009 Har hört att det är lite vanskligt att ta ut både låda och motor samtidigt pga tyngden, bättre att plocka ut låda först och sen motorn... Hade ju helst velat plocka ut dom samtidigt i ett paket men men, nån som vet Tycker det inte borde vara nåt problem med tyngden egentligen... Motor = 302 med alu insug Låda= C4/Schröder Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm July 21, 2009 Report Share July 21, 2009 Har hört att det är lite vanskligt att ta ut både låda och motor samtidigt pga tyngden, bättre att plocka ut låda först och sen motorn... Hade ju helst velat plocka ut dom samtidigt i ett paket men men, nån som vet Tycker det inte borde vara nåt problem med tyngden egentligen... Motor = 302 med alu insug Låda= C4/SchröderTyngden är inte problemet. Har du bara en stadig lyft så fixar de sig. Utan de är platsen som kan vara bekymret. Om du inte vill plocka ner hela fronten först. Jag själv tar motorn först, sen lådan. När du har motorn ute så är de enkelt att få ut lådan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 July 21, 2009 Report Share July 21, 2009 Vart exakt hittar man en sådan som bilden visar? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bege July 21, 2009 Report Share July 21, 2009 Vart exakt hittar man en sådan som bilden visar?Denna är väl ganska lik den:http://www.verktygsboden.se/?id=68244 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 July 21, 2009 Report Share July 21, 2009 Vart exakt hittar man en sådan som bilden visar?Denna är väl ganska lik den:http://www.verktygsboden.se/?id=68244Nice, polaren skall ju till Borås imorgon...Funkar på Fordmotorer med alltså, det på bilden va la nå annat bös. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax July 21, 2009 Report Share July 21, 2009 Vart exakt hittar man en sådan som bilden visar?Denna är väl ganska lik den:http://www.verktygsboden.se/?id=68244Nice, polaren skall ju till Borås imorgon...Funkar på Fordmotorer med alltså, det på bilden va la nå annat bös. [/quote:2ihkowpp]Det är samma på bilden,,, . Det sämsta på verktyget är veven, men det går än bättre och använda hylsa och spärrskaft,,,EDIT: Det är en Chrysler 360./Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra July 21, 2009 Report Share July 21, 2009 Såg att jula hade något liknande.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Brisman July 21, 2009 Report Share July 21, 2009 Skaffa en så'n där som Tommy tipsar om. Mycket enklare än att hålla på och tillverka egen fästplatta.Kättingarna kan du fästa i vilka bultar som du tycker är lämpliga.Väldigt lätthanterligt!HälsarLasse B Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder July 23, 2009 Author Report Share July 23, 2009 Tackar för tipsen! Surfade in på verktygsboden.se och där har dom mycke prylar för bra peng. Ett hett tips iaf om nån annan letar! Funderar nästa på att lägga upp en projekt tråd på motorbygget när jag sätter igång.... Kanske skulle vara intressant för nån Är ju rätt ny på det här med v8, vore fint med kreativ feedback. Har mest skrämt fart i Honda CRXar och Volvo bilar förut. Dom brukar ju säga att sent ska syndarn vakna Motor= 302 med 289 toppar, 4portare, edelbrock performer insug, hookerheaders, högkomps kolvar, kam av okänt fabrikat "får se i vinter", Pertronix tändspole.Vxl= orginal c-4Bx= 8" orginal diff troligen 2:71 utväxling "har inte rengjort id plåten än" Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 July 23, 2009 Report Share July 23, 2009 .....Har annars en lyftplatta som ligger i Bollnäs som du kan låna.Gjord av Prosvetz med garanti på att motorlyfter går av före kroken. Känner själv killen som gjort det och han är VÄLDIGT duktig.Hör av dig om det krisar för dig så kan jag nog fixa så att någon kan ta fram den åt dig.Mvh / Tobias Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder July 23, 2009 Author Report Share July 23, 2009 Kanon! Ska åka säsongen ut innan det "stora" lyftet sker. Tänkte göra det på jobbet i Ljusdal lämpligt med travers och sen är det lite lågt till tak i min egen verkstad. Hör av mig om plattan framöver nå tag här... Tackar så mycket!Forumet här är inte dumt det inte! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo July 25, 2009 Report Share July 25, 2009 Att lyfta i förgasarinfästningen känns inte bra.jag vet att det ska hålla ,och har läst teknologi och vet hur mycket varje bult håller.men tänker alltid att det är skitgänga i aluminiuminsuget etc.med gjutjärnsinsug känns det inte lika eländigt.Så jag diggar ju kättingar,och en version som går att justera med vev verkar ju guld.Men det var inte det jag ville ta upp,utan vad typ av motorlyft behövs för att lyfta ut v8,an helst med låda?Duger julas motorlyft?i början av min kärriär använd man ju foderhissen hemma på gården,nackedelen var att det var mörkt,jordgolv och jävligt kallt.Senare har jag använt en kompis lyft,en femtiotalsversion av typ julalyften.fördelen med en är ju att den är tung så det gör ju att man kan belasta mer på utdragen bom,nackdelen är att den tar en jäkla plats vilket gör att den förvaras utomhus och därmed är föga tillförlitlig.Alltså vilken kapacitet behövs på en lyft för att klara V8.or? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax July 25, 2009 Report Share July 25, 2009 Jag och en kompis har en ihopfällbar hydraulisk motorlyft inköpt på Harald Nyborg tror jag det var kostade dryga 1000-lappen. Funkar kanon. Stödbenen fälls upp så den tar minimal plats när den ej används./Tommy. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.