Jump to content

Vad är detta!! 289,302 eller 351??


danne77

Recommended Posts

Motorn har nyligen varit ur min bil och i processen togs förgasaren loss som avslöjade hela benämningen på det insug som sitter på den. Edelbrok Preformance 289. Detta fick mig givetvis att fundera över vad det var för motor!! Jag har sökt i tidigare trådar men inte kommit fram till vad det är. Märkningen som sitter vid startmotorn har jag nu avläst så gott jag kunnat och jag kan uttyda följande:

9M19

C90E 6015 X

Kunde tyvärr inte utläsa X men tror det skulle kunna vara C eller O.

Om det nu inte är en 289:a varför monterar man då ett sådant insug och finns det nackdelar med det?

Jag skulle även vilja veta vad beteckningen är på 289 eller om mina uppgifter helt utesluter att det är en 289?

En förvirrad mustangskruvare :?

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade märkning på vevaxeln som sade mig att det faktiskt är en 302.

Märkningen på den första balansvikten är "M2" och efter vad jag läst mig till är märkningarna på denna motvikt som följer:

M1=289 M2=302 och M3=351.

Men jag är fortfarande förvånad över att mitt insug är märkt med 289? Det passar ju bevisligen både 289 och 302 så varför inte (strunta) i att märka det eller märka det med både och?

Link to comment
Share on other sites

Du kan utesluta 351, står det 289 på insuget så passar det 289 och 302. Dessa motorer är snarlika så koderna är det enda som man kan tyda det på, om man inte river motorn. Jag kan inye koderna, men det är här säkert någon annan på forumet som kan. :D

Link to comment
Share on other sites

Du kan utesluta 351, står det 289 på insuget så passar det 289 och 302. Dessa motorer är snarlika så koderna är det enda som man kan tyda det på, om man inte river motorn. Jag kan inye koderna, men det är här säkert någon annan på forumet som kan. :D

Märkningen på blocket har jag googlat på och vad jag fått fram där är att detta nummer som jag angav finns på både 302 samt 351 och vad jag läst mig till så har jag fått uppfattningen att denna märkning faktiskt finns på 289:or med??

Vad jag förstod så är det säkra sättet att läsa av veven:

http://www.mre-books.com/interchange/interchange3.html

Link to comment
Share on other sites

Ett 351a block är högre en 302/289a. De syns under topparna. Därav så blir den bredare mellan topparna, så du får inte på ett insug från en 302/289a.

Kolla den här länken.

http://phystutor.tripod.com/stang/engines/engines.html

Ne jag förstod efter det att jag varit ute och sökt som sagt att det inte är en 351. Vad jag däremot sade var att den motormarkering på blocket som en del använder för att bestämma vilken motor dom har verkar vara lite osäkra då samma märkning finn över hela spannet? JAg har en 302 om man kollar på veven som sagt men utefter vad jag kan få fram kring motormärkningen så skulle man kunna tro att det vore vad som helst om man nu inte hade ett insug det stod 289 på. Så jag menade :)

Link to comment
Share on other sites

Ford använde ofta 302 block på sena 289'or. Hade 1M märkta vevaxlar

som du sade i din post. I ditt fall har någon tidigare ägare bytt antingen

insuget eller veven inklusive stakar och kolvar. Bettar på att det är insuget. Dessutom tror jag inte Ford byggde 289'or 1969.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Text jag hittat på internet:

"The big/small block analogy does not fit Ford engines at all, they are GM terms, used to describe GM engines.

The Ford OHV V8 Engines are as follows:

Y-Block 239-272-292-312

Mercury-Edsel-Lincoln (MEL)383-430-462

Ford-Edsel (FE) 332, 352, 360, 390, 406, 410, 427, 428

90-Degree V (Windsor) 221-255- 260-289-302 and 351 Windsor

385-Series (Big Block) 429-460

335-Series (Cleveland) 302-351(C and M)- 400

For the sixes:

144-170-200-250 Small, or Falcon Six

240-300 Big six.

215-223-262

To make this even more fun, the 90 Degree Windsor bolt pattern is found on the 240-300 big six, the 250 CI small six, the 351C, and some 400's.

The 429/460 385 bolt pattern is also found on the 351M and 400 335 engines(which, interestingly have the same deck height as the 385 series), and, the 385 series blocks also sport the MEL bolt pattern.

I will give you this bit of advice, don't try and figure it out unless you REALLY have to.

Link to comment
Share on other sites

Motorn har nyligen varit ur min bil och i processen togs förgasaren loss som avslöjade hela benämningen på det insug som sitter på den. Edelbrok Preformance 289. Detta fick mig givetvis att fundera över vad det var för motor!! Jag har sökt i tidigare trådar men inte kommit fram till vad det är. Märkningen som sitter vid startmotorn har jag nu avläst så gott jag kunnat och jag kan uttyda följande:

9M19

C90E 6015 X

Kunde tyvärr inte utläsa X men tror det skulle kunna vara C eller O.

Om det nu inte är en 289:a varför monterar man då ett sådant insug och finns det nackdelar med det?

Jag skulle även vilja veta vad beteckningen är på 289 eller om mina uppgifter helt utesluter att det är en 289?

_____________________________________________________________

Har exakt lika som dig på min 67á dvs 302 med 289 toppar. Kan det inte vara så att de som satte dit dessa toppar var ute efter mer komp? Bara en fundering eller så var det så enkelt att de gamla 302 topparna var slut och de tog vad de hade och satte dit...

Motorn min= 302block , 289 toppar , högkomps kolvar , Edelbrock 750 fyrport, Performer insug , hooker headers , trim kam " vet dock ej fabrikat än"

Link to comment
Share on other sites

Har exakt lika som dig på min 67á dvs 302 med 289 toppar. Kan det inte vara så att de som satte dit dessa toppar var ute efter mer komp? Bara en fundering eller så var det så enkelt att de gamla 302 topparna var slut och de tog vad de hade och satte dit...

Motorn min= 302block , 289 toppar , högkomps kolvar , Edelbrock 750 fyrport, Performer insug , hooker headers , trim kam " vet dock ej fabrikat än"

Oj nu fick jag ännu mer nyfikna funderwingar.. Jag tror iof. att de bara bytt insug och satt dit ett 289 Performer och hade inte ens tanken på att topparna kan komma från en 289... Då blir ju givetvis nästa fråga vart man avläser detta på topparna och vad det i sådana fall ska stå på den märkningen.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...