Jump to content

351C 2V Bygge förslag


Lemmy

Recommended Posts

Hur går det med topparna? Har du fått hem dom?

Nope inte ett ljud, snart skall vi försöka få tillbaks pengarna från paypal om det går.

Har du hört ngt om detta företag?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nej, jag känner inte till den firman.

Köpte du alltså två aussie 2V toppar för 380$ US paret?

Är de i skick att bara fräsa sätena med nya ventiler, utan att behöva fräsa i nya stålringar så är det ju OK.... om de hade skickad dem :problem:

Det måste ha hänt något allvarligt, de verkar ju seriösa. Om man får problem så kan man ju skriva på hemsidan att de inte tar ordrar för tillfället och betala tillbaka pengarna för de som hunnit betala.

Har du kollat med andra köpare i andra forum i USA och Australien t.ex? Det är alltid bra att skaffa sig kontakter globalt. Internet är ju super för allt sånt.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag känner inte till den firman.

Köpte du alltså två aussie 2V toppar för 380$ US paret?

Är de i skick att bara fräsa sätena med nya ventiler, utan att behöva fräsa i nya stålringar så är det ju OK.... om de hade skickad dem :problem:

Det måste ha hänt något allvarligt, de verkar ju seriösa. Om man får problem så kan man ju skriva på hemsidan att de inte tar ordrar för tillfället och betala tillbaka pengarna för de som hunnit betala.

Har du kollat med andra köpare i andra forum i USA och Australien t.ex? Det är alltid bra att skaffa sig kontakter globalt. Internet är ju super för allt sånt.

Ja vi betalade: www.ausfordparts.com/ausheads.html (som vi inte fått ännu) beg. close chamber för 380$ paret, vad som ingår vet vi inte. På olika forum i amerika sägs att företaget är seriöst, full poäng på e-bay oxå. Företaget ligger i Portland U.S.A. Vidare har vi köpt klister emblem från www.mustangsunlimited.com och passade på attt fråga om www.ausfordparts.com, men dom kände inte till företaget.

Link to comment
Share on other sites

http://iskycams.com/onlinecatalog.html

Jag hittade inte din cam men här är deras katalog..

Ang. dina toppar.. de vill ju ha 97$ dollar för inrikes frakt...Hur mycket skulle ni få ge för frakten till Sverige?? 300-400-500$??

Kollade oxå iskycams sida, men fann inget där.

Vetesjutton vad frakten skulle kosta, jag bara beställde och valde Sverige som leverans... Men hur som haver med den saken kan dom dock ändå höra av sig, dom svarar ej på mail och ringer man så är det en telefonsvarare där jag pratat in flera ggr.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem för några år sedan, säljare som inte svarar.....Och jag ringde från Stockholm (08) istället för Enköping (0171) och då svarade säljaren.....

Link to comment
Share on other sites

Hej Lemmy,det är ju Kalles gamle Cougar du har köpt.Kalle och jag var garage-polare innan jag byggde eget.Den där Cougarn är en frän bil tycker jag,visade han dig cheva 57:an han köpt istället? mycket jobb med den!! MVH Stjernberg.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lemmy,det är ju Kalles gamle Cougar du har köpt.Kalle och jag var garage-polare innan jag byggde eget.Den där Cougarn är en frän bil tycker jag,visade han dig cheva 57:an han köpt istället? mycket jobb med den!! MVH Stjernberg.

Ja jag köpte den av Kalle o hämta den i Ödeshög. Trevlig kille.

Ja jag gillar den oxå, men lite småfix... bl.a. satt det headers till 2v, nu har jag hittat 4v headers från blocket.

Jepp vi kollade igenom den chevan, bilar från 50 talet är coola. Jag har haft flera 50talare i min ungdom.

Mvh Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Ja Lemmy,Kalle är en skön kille som gillar matt-lackering och rock n roll stuk,därav den matt-vinröda lacken på Cougarn.Han hade även en mattsvart Oldsmobile ett tag,tror nog att även Chevan får matt-lack.Han är även gitarrist i rockbandet JOHN CHOPPER HARRIS.MVH Stjernberg.

Link to comment
Share on other sites

Ja Lemmy,Kalle är en skön kille som gillar matt-lackering och rock n roll stuk,därav den matt-vinröda lacken på Cougarn.Han hade även en mattsvart Oldsmobile ett tag,tror nog att även Chevan får matt-lack.Han är även gitarrist i rockbandet JOHN CHOPPER HARRIS.MVH Stjernberg.

Jepp han berätta det.

Nu börjar Cougarn lira fint, va ute en timme igår o testa :)

Mvh Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vad är det för 4V toppar du har? Är de open chamber eller har du de eftertraktade tidiga 4V topparna med större ventiler och "closed quench"? Min bil från -70 har 4V kod men orginaltopparna satt inte på när jag köpte den. Det var senare 4V toppar från -73 med open chamber. Men det satt smidda "popup" kolvar i så det ändå blev samma kompression och "closed quench" effekt som orginalet.

Sedan var det 2V insug och 2V headers vilka bägge passade med nöd och näppe på 4V topparna. Packningarna lirade illa. Han läckte på avgassidan.

Renoverade sedan ett par 2V toppar och skaffade 2V insug, snällare kam och flata kolvar som gav ca, 9.5 i kompressionsförhållande. Idealet hade ju varit de där "aussie" topparna. Men det verkar svårt att få till affärer där...

Bilen gick i alla fall ännu bättre än innan. Kör man inte tävling och har normalutväxling/automat och normal turbin, vill man ha effekten och vridmomentet i de lägre registren för gatan.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vad är det för 4V toppar du har? Är de open chamber eller har du de eftertraktade tidiga 4V topparna med större ventiler och "closed quench"? Min bil från -70 har 4V kod men orginaltopparna satt inte på när jag köpte den. Det var senare 4V toppar från -73 med open chamber. Men det satt smidda "popup" kolvar i så det ändå blev samma kompression och "closed quench" effekt som orginalet.

Sedan var det 2V insug och 2V headers vilka bägge passade med nöd och näppe på 4V topparna. Packningarna lirade illa. Han läckte på avgassidan.

Renoverade sedan ett par 2V toppar och skaffade 2V insug, snällare kam och flata kolvar som gav ca, 9.5 i kompressionsförhållande. Idealet hade ju varit de där "aussie" topparna. Men det verkar svårt att få till affärer där...

Bilen gick i alla fall ännu bättre än innan. Kör man inte tävling och har normalutväxling/automat och normal turbin, vill man ha effekten och vridmomentet i de lägre registren för gatan.

Jag har inte kollat om det open eller closed chamber, numret står under insuget vad jag har förstått. Men jag skall väl riva lite i det där senare.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste rätta mig själv.

Hela detta inlägg snackar jag Cleveland.

Jag körde med 4V insug på 4V topparna, men jag provade också en säsong att köra med 4V insug på 2V toppar. Det gick bra fast insugspackningen passade dåligt.

Det som är spännande att notera på dessa två olika Edelbrock tvåplansinsug jag pratar om, är att 4V insuget har ganska mycket mindre kanaler än vad 4V toppen har. En del har försökt anpassa dessa insug till Clevelands 4V insug ... och förstört allt som Edelbrock testat sig fram till för att få bra effekt även vid lägre varv, tillsammans med de monstruösa insugen på en 4V.

2V insugets portar är mer i stil men 2V toppen, men även där en aning mindre än toppen. Jag har ännu inga bilder därifrån.

Här är ett par bilder på två olika setup's med samma 4V insug.

Nedan ser ni ett Edelbrock 4V insug och en 2V top.

edelbr4v_vs_2v.jpg

Här nedan ser ni ett 4V insug med en 4V top. Lägg märke till att insuget har mindre portar än toppen. Detta är medvetet gjort från Edelbrock.

edelbr4v_vs_4v.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag måste rätta mig själv.

Hela detta inlägg snackar jag Cleveland.

Jag körde med 4V insug på 4V topparna, men jag provade också en säsong att köra med 4V insug på 2V toppar. Det gick bra fast insugspackningen passade dåligt.

Det som är spännande att notera på dessa två olika Edelbrock tvåplansinsug jag pratar om, är att 4V insuget har ganska mycket mindre kanaler än vad 4V toppen har. En del har försökt anpassa dessa insug till Clevelands 4V insug ... och förstört allt som Edelbrock testat sig fram till för att få bra effekt även vid lägre varv, tillsammans med de monstruösa insugen på en 4V.

2V insugets portar är mer i stil men 2V toppen, men även där en aning mindre än toppen. Jag har ännu inga bilder därifrån.

Här är ett par bilder på två olika setup's med samma 4V insug.

Nedan ser ni ett Edelbrock 4V insug och en 2V top.

edelbr4v_vs_2v.jpg

Här nedan ser ni ett 4V insug med en 4V top. Lägg märke till att insuget har mindre portar än toppen. Detta är medvetet gjort från Edelbrock.

edelbr4v_vs_4v.jpg

Det där med Edelbrock lite mindre kanaler till 4V kände jag inte till, måste kolla på det som ligger i garaget, men det är inte ett dualplane. Vi har ju två bilar en med 2V och en med 4V, skall bli kul o jämföra dessa i sommar. I veckan får jag headers till 4V och hoppas jag får ner dom i Cougaren.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag just nu jobbar färdigt ett par toppar för slipning med nya ventiler så är jag på G.

På denna bild ser ni ett Edelbrock 2V, 2plansinsug, som alltså skall passa på Cleveland 2V toppar. Även här är det mismatch med flit. Insuget är lite mindre än topparna. Inget som man skall ändra på alltså, eftersom jag antar att de kan mäta med skjutmått på Edelbrock och kommit fram till bästa resultat på flöden inokm gatbruk på detta sätt.

Jag tar det i tum-mått så blir det lättare för mig att dela med sig till jänkarna. Jag har haft uppe en tråd om detta på det klassiska Cougarforumet i USA.

Edelbrock 2V topplocksinsug ~1.38" brett och ~2" högt. Cleveland 2V insug ~1.35" brett och ~1.8" högt.

Perspektivet på min bild kan ljuga men jag har alltså mätt. Det var någon som i sin signatur hade " Att mäta är att veta".

edelbr2v_vs_2v.jpg

De flesta "over there", till och med de som skryter om sina 20-30 års erfarenhet av Cleveland, har jättefel och kan ingenting. Ja, jag sticker ut hakan för jag har använt, mätt och provat alla kombinationer av detta själv. "First use hands on". Många kan fan ingenting men de syns och hörs.... och alla följer John... Det blir fel i generationer efteråt.

:D

Ja, jag är inte arg.. bara "ödmjuk" för att jag kan så mycket. :--

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag just nu jobbar färdigt ett par toppar för slipning med nya ventiler så är jag på G.

På denna bild ser ni ett Edelbrock 2V, 2plansinsug, som alltså skall passa på Cleveland 2V toppar. Även här är det mismatch med flit. Insuget är lite mindre än topparna. Inget som man skall ändra på alltså, eftersom jag antar att de kan mäta med skjutmått på Edelbrock och kommit fram till bästa resultat på flöden inokm gatbruk på detta sätt.

Jag tar det i tum-mått så blir det lättare för mig att dela med sig till jänkarna. Jag har haft uppe en tråd om detta på det klassiska Cougarforumet i USA.

Edelbrock 2V topplocksinsug ~1.38" brett och ~2" högt. Cleveland 2V insug ~1.35" brett och ~1.8" högt.

Perspektivet på min bild kan ljuga men jag har alltså mätt. Det var någon som i sin signatur hade " Att mäta är att veta".

edelbr2v_vs_2v.jpg

De flesta "over there", till och med de som skryter om sina 20-30 års erfarenhet av Cleveland, har jättefel och kan ingenting. Ja, jag sticker ut hakan för jag har använt, mätt och provat alla kombinationer av detta själv. "First use hands on". Många kan fan ingenting men de syns och hörs.... och alla följer John... Det blir fel i generationer efteråt.

:D

Ja, jag är inte arg.. bara "ödmjuk" för att jag kan så mycket. :--

Hehe, ja det där känner man ju igen, alla tänker o säger olika o vet bäst. Så har det varit genom åren och är sig likt.

Såklart vet väl edelbrock vad dom sysslar med.

Kul att du är på G igen, samma här, snön är borta och jag skruvar för fullt och är ute på testrundor :)

Link to comment
Share on other sites

Och jag som alltid trott att de mindre kanalerna i insuget berott på medvetet stora(?) toleranser, och att det ska finnas materialet så man kan slipa till insuget så det passar insugskanalen i topplocket.

Link to comment
Share on other sites

@Lasse

Det där stämmer säkert också. Jag har läst om det när det gäller portning. Möjligen kan det också stämma på Edelbrocks tvåplans 2V toppar, men INTE när det gäller deras 4V toppar.

Link to comment
Share on other sites

Och jag som alltid trott att de mindre kanalerna i insuget berott på medvetet stora(?) toleranser, och att det ska finnas materialet så man kan slipa till insuget så det passar insugskanalen i topplocket.

Nja allt är en kompromiss.

Vid vissa varvtal är det säkert bra att ha portmatchade kanaler,men gashastigheten skiljer ju rejält vid olika varvtal.

Tycker mig ha sett att skillnaden mellan kanalstorlek och toppar minskar med 1plansinsug..

men intressant att läsa åsikter om puritanerna inom cleveland världen mot de som vill bygga upp en cleveland med mer modernt snitt..

Finns som sagt inte en absolut sanning :D

Och visst är det säkert enklare och tryggare att gå den puritanska vägen med mekaniska kammar och Holley doublepumper,men det är ju en hobby så man vill ju själv utforska och lära sig.

Jag själv har liksom svårt att förstå vitsen med tvåplansinsug av aluminium,åtminstone om man "trimmat" motorn...

men som sagt tycke o smak skiljer...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror för min egen del att jag föredrar portmatchade insug för att slippa turbulensen och den störning som blir i övergången från en något mindre kanal till en större ( sen om det är någon mät/märkbar skillnad vore ju kul att veta ;) )

Största nyttan är kanske att putsa radien före ventilen och under ventilsätet för det är väl där strypningen i flödet ligger :?:

Nyfiken fråga:Skillnaden på höjden/bredden vad det gällde 2V är ju 0,2/0,03", är kanalerna centrerade?? 2V topparna har ju bra flöden så portmatchning bör väl vara bra?

Och för att förbättra 4V kanalen tror jag nog mest på att fylla igen till 30% i underkant och portmatcha resten. Det är ju iochförsig oldschool ;) Så ska man bygga Cleveland av modernt snitt så är det väl enklast att köpa ett par CHI toppar o. insug och bygga vidare på det, kostar lite mycket för min del ;) Det vore verkligen kul att bygga en sådan motor......

Kul med Cleveland diskussion för det finns ju ingen bättre småblockare 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...