Jump to content

Bilder från när en Speedshop blir till :)


ErikC

Recommended Posts

Så, efter väldigt mycket om och men med letande av passande lokal, bråk med myndigheter, dåliga mäklare mm mm så har vi ÄNTLIGEN fått vår drömlokal! Jag fick nycklarna i handen för exakt 2 veckor sen, och sen dess har vi jobbat 17h dagar med att få allt klart! Ord kan inte beskriva känslan med att få kliva in i sina egna lokaler, och äntligen få komma igång "på riktigt" med business'en :P

Det är fortfarande en hel del kvar, men vi har kommit väldigt långt på så kort tid, och förväntas vara helt klara om 2 veckor när Dyno'n och dom sista lyftarna anländer.

Här är en serie med bilder från lokalbygget, från början till senaste uppdateringen!

Här är lokalen från utsidan. Läget skulle inte kunna vara bättre! Ett relativt nybyggt industriområde, med världens bästa grannar! FBI har nämligen ett av deras huvudkontor, SAMT hela deras fordonsavdelning dörr i dörr med oss. Bätte bevakning kan man inte ha helt enkelt. Det ligger ca 15min från downtown Miami, 25min från Ft. Lauderdale och 1h från West Palm Beach.

IMG_7496.jpg

IMG_7494.jpg

Så här såg det ut innan inflytten, relativt rent och fräscht. Tidigare hyresgästen var en bilinteriörsfirma, och pga det så var det limrester ÖVERALLT i hela lokalen och luktade fan. Men det togs hand om snabbt!

IMG_7470.jpg

IMG_7476.jpg

IMG_7472.jpg

En liten bild på deras kontor, som numera har rivits ner totalt för att bli vårat "showroom".

IMG_7490.jpg

Nu var det dags för inflytt! Tomt och hyffsat flyttstädat.

500kvm plus 120kvm loftvåning

IMG_8343.jpg

Längst in till höger, där Cobran står kommer det grävas ner en helt ny Dyno från Mustang Dyno's. Det kommer att byggas en ljud och "miljötät" cell runt den. Den kommer att minska ljudet och avgaserna till noll. Den suger in kalluft från väggen framför in i cellen, och baktill kommer det sitta ännu en fläkt som suger ut alla avgaser. Snyggt, säkert, bulllerfritt, rent och prydligt! Det kommer även sitta en kamera i cellen så kunderna kommer att kunna se deras bil mappas antingen från vår lounge, eller hemifrån via webben. Inom två veckor planerar vi ha det monterat och klart. Vi har en kund som ska få ett komplett avgassystem inkl headers monterat på sin Ferrari 355:a som har blivit lovad första dynopullen!

I cellen kommer vi även ha en riktig dragracing "gran" så att man kommer kunna köra 1/8 och 1/4mils tester.

IMG_8355.jpg

Vy från "cellen"

IMG_8353.jpg

Japp, det får plats :P

IMG_8350.jpg

IMG_8352.jpg

Vy från från loftet

IMG_8359.jpg

Här uppe blir det lager, och i framtiden kommer vi bygga fler kontor här.

IMG_8357.jpg

Loftet

IMG_8362.jpg

En liten skål för att fira inflytten var på sin plats!

IMG_8328.jpg

Mumma :P Isen gör föga nytta i 37 graders värme...

IMG_8331.jpg

Skål!

IMG_8334.jpg

Inte varje dag som vovvarna får skåla i Champagne ;)

IMG_8330.jpg

Renoveringen och uppstädning påbörjat!

IMG_8368.jpg

Det händer lite :P

IMG_8373.jpg

Färdigmålat i verkstan. Golvet kommer vi måla om efter att dynon är på plats, och att alla lyftarna är installerade.

IMG_8389.jpg

Väggar, trappa. räcke mm mm spacklat, lagat, målat och klart!

IMG_8402.jpg

IMG_8408.jpg

Inflytt av vår Tech's verktyg, två fulla lass så det var inte lite han hade. Vet inte hur det funkar i Sverige, men här så äger alla mekaniker sina egna verktyg.

IMG_8388.jpg

Första leverensen, en stycke lyft och div. andra verkstadstillbehör.

IMG_8436.jpg

Föööörsiiiktigt....

IMG_8438.jpg

Nästan som julafton :)

IMG_8442.jpg

Elinstallation för lyftar och belysning påbörjat

IMG_8444.jpg

Lyft nr1 installerad

IMG_8446.jpg

Det ser lite tomt ut med enbart en lyft, men det kommer en 2 pelarlyft till, samt en 4 pelarlyft med hjulinställningsmaskin.

IMG_8447.jpg

Den funkar också!

IMG_8460.jpg

Det var allt som har hunnits med verkstan till dagens datum, men det händer lite hela tiden. Nu har vi kunnat ta emot bilar för lättare jobb tills allt annat är installerat.

Efter verkstan så förflyttade vi oss in till showroom/kontors avdelningen. Dom förra hyresgästerna hade 3 kontor och ett pyttelitet showroom som såg rent ut sagt förjävligt ut! Så det var bara att riva hela skiten.

IMG_8432.jpg

Ut med det gamla och in med nya!

IMG_8433.jpg

IMG_8434.jpg

Kakelläggning på G, en annan av våra grannar råkar vara just leverantör av detta så vi lyckades fixa riktigt bra pris!

IMG_8467.jpg

IMG_8469.jpg

IMG_8475.jpg

Kaklet är lagt, fogat och "boarden" är på plats. Även kontoret får sig en makeover med parkettgolv mm mm.

IMG_0203.jpg

Hellena bygger kontorsmöbler som aldrig förr! Ikea is da shit, speciellt här i USA där det anses ganska exotiskt ;)

IMG_8487.jpg

Kontoret 90% klart, lite hyllor, tillbehör och annan förvaring kvar som fixas i veckan.

IMG_0209.jpg

Resten av Showroom'et. Här kommer loungen vara. Soffa mm, Wifi, plattskärm med direktlänk till verkstad och Dyno (även direktkopplad till dynons dator så man ser hela grafen efter pullen). Här kommer kunderna kunna sitta och slappna av, samtidigt som dom får se deras bilar byggas/servas/tune'as.

IMG_0201.jpg

Parts counter, produktvisning mm kommer finnas här

IMG_0202.jpg

Ingången

IMG_0205.jpg

Parts countern nästan klar. Träram klätt helt och hållet i rostfritt. Stilrent, tåligt och blir bara snyggare med åren.

IMG_0213.jpg

Min Z06 kommer även byggas/anpassas för både NASA och SCCA reglementet, samt att vi kommer bygga en Mustang åt Hellena för att köra i div cup'er så ni kommer även se oss i en hel del olika tävlingssammanhang! Vetten är redan föranmäld till One Lap Of America tävlingen som tidningen Car&Driver håller i.

Det är som sagt mycket kvar att göra, men det mesta är bara kosmetiskt. Vi ska köra våran "Grand Opening" ihop med några av dom lokala bilforum/klubbarna sista helgen i augusti, och vi har redan nära 200 föranmälda bilar så allt SKA vara klart tills dess. Jag kommer uppdatera tråden allt eftersom, och självklart kommer det både film och bilder från öppningsdagen!

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Ser ju ut att bli riktigt nice det där! Får man komma förbi och hälsa på när ni är klara då? :D

/Nicke

Självklart! Alla är hjärligt välkomna att komma förbi och hälsa på i solen! 8)

Link to comment
Share on other sites

ser riktigt trevligt ut det där. Jag är själv på jakt efter en ny lokal eftersom vår ska rivas snart. Hur många sq/ft är det ni har? Köper ni eller hyr ni? Vad får ni dega i månaden?

Tack! Det är ca 4500sqf verkstad, plus 1100 sqf loft. Kontor/showroom ligger på ca 600sqf.

Vi hyr för tillfället, men kommer köpa så småningom. Men lokalen är riktigt bra så vi har ingen brådska med det ännu!

Måste vara härligt att kunna starta så med nya lokaler och allt... Bara att gratulera...

Det stämmer! Utgångsobjektet var riktigt bra! Tack!

Link to comment
Share on other sites

Kommer förbi jag med :) Men jag föredrar en kall öl i 37graders värme...

och ang verktygen i sverige, dom står verkstadsägaren för, rubbet och stubbet.

Men då tar verkstaden 1000kr plus moms medans mekaren själv får kanske 100-140kr. per timme då...

Hur ligger priserna i USA, och fördelningen? vore intressant.

Vad är det för typ av verktyg som mekanikerna står för själva?

Link to comment
Share on other sites

Kommer förbi jag med :) Men jag föredrar en kall öl i 37graders värme...

och ang verktygen i sverige, dom står verkstadsägaren för, rubbet och stubbet.

Men då tar verkstaden 1000kr plus moms medans mekaren själv får kanske 100-140kr. per timme då...

Hur ligger priserna i USA, och fördelningen? vore intressant.

Vad är det för typ av verktyg som mekanikerna står för själva?

Vi tar 79USD/h för "vanligt" mekjobb, och 119USD/h för diagnostik. Av det får vår mek ungefär samma som i Sverige. Dvs 100-140kr/h. Men han får ju timbetalt för det vi debiterar kunden, så om han jobbar riktigt fort nån gång och kan jobba med annat så får han det också. Vi quotar efter det tillverkarna själva rekommenderar för vissa jobb, och jobbar efter det. vi är även full certiferade att fixa all form av garantijobb mm mm.

I stort sett så står dom för alla "handverktyg", och ofta en del olika specialverktyg. Ibland har dom även lite div. luftverktyg men det är inget "krav" så att säga. Alla andra maskiner och div specialverktyg som behövs står vi för. Våran meks verktyg har han försäkrat för nära 600k SEK....

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon mek som tjänar så dåligt som 100-140 kr i timmen. :o

( möjligen så kallade gästarbetare)

Jäkla tur att man inte är bilmek, då kunde man ju inte försörja sig och åka Mustang.. :shock:

MVH Lasse. 8)

Här i dalarna iaf, där vi köper fina hus för under miljonen och kan anlita hantverkare som inte fuskar :)

Här tjänar man då inte mera, snarare att 100kr är vad dom betalar folk på ABB i Ludvika iaf, som industriarbetare. en f.d arbetskamrat hade jobbat flera år som bilmek och hade då inte över 20000kr i månden, runt 19kanske.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det finns folk som tjänar 19-20.000 kr i månaden

och jag tycker att dom är jäkligt underbetada vad dom än

sysslar med. :shock:

Hahahaha. kan tänka mig det alla Dalarnas fuskande hantverkare är i Stockholm och härjar och ger er dåligt rykte, man stöter på dom överallt

lite som Polackerna. :P:P:P:P:P:P:P:P:--

Nä skojar bara, men inte tror jag att en utbildad bilmekaniker tjänar

så lite inte i stockholm i alla fall. :shock:

Tror jag men jag kan ha fel. :P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det finns folk som tjänar 19-20.000 kr i månaden

och jag tycker att dom är jäkligt underbetada vad dom än

sysslar med. :shock:

Hahahaha. kan tänka mig det alla Dalarnas fuskande hantverkare är i Stockholm och härjar och ger er dåligt rykte, man stöter på dom överallt

lite som Polackerna. :P:P:P:P:P:P:P:P:--

Nä skojar bara, men inte tror jag att en utbildad bilmekaniker tjänar

så lite inte i stockholm i alla fall. :shock:

Tror jag men jag kan ha fel. :P

MVH Lasse. 8)

Lönerna för "vanliga" mekar här i Staterna ligger mellan 28-40K USD (200-300K SEK/år). Men om man är kvar i företaget och jobbar som t.ex. verkstadschef så ligger lönerna mellan 50-100K USD om året (400-700K SEK/år).

Våran mek är en av dom bästa mekarna jag varit med om, och fenomenal med elektronik mm mm. Han är iallafall riktigt nöjd med sin lön och det är det viktiga :)

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...