Jump to content

Cash for clunkers!


Tommyax

Recommended Posts

Hej.

Har ni hört talas om USA nya desperata "program" för att rädda bilindustrin?

Staten betalar ut värdet på din gamla bil om du häller i "nått medel" i motorn och rusar den tills den skär. Om du samtidigt köper en ny bil.

Det förs en livlig debatt i USA just nu där människor är vansinniga,,,,

Att det förstörs många fina bilar, att många människor sätts i skuldfällor.

Tyck till.

/Tommy. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja de är ju frågan. Om de är US staten som äger företaget, så att dom ska få in pengar. För de finns ju enklare sätt att ta dö på en motor..

Töm ur oljan och vattent och starta.. 5min = DÖD 8)

Link to comment
Share on other sites

Staten betalar ut värdet på din gamla bil om du häller i "nått medel" i motorn och rusar den tills den skär. Om du samtidigt köper en ny bil.

Nja, det är bilhandlaren som byter in bilen som är ansvarig för att motorn inte kan användas igen. Bilen (som inte får vara äldre än 25 år) måste fungera och vara registrerad och försäkrad av samma ägare det senaste året när den byts in.

Man betalar inte ut värdet för bilen, beroende på hur mycket mindre bränsle den nya bilen drar handlar det om 3500 (4-9 mpg besparing) eller 4500 dollar (mer än 10 mpg besparing). Den nya bilen får inte kosta mer än 45 000 dollar.

Rabatten kan bara utnyttjas en gång per person och programmet slutar antingen 1:a november eller när pengarna (1 miljard dollar) är slut.

Oljan töms ut, vattenglas (natriumsilikat och vatten) hälls i och motorn körs några minuter så att vattenglaset distribueras till lagerytor och annat som därmed förstörs).

Här är den officiella webbsajten för den som vill veta mer: http://www.cars.gov/

Link to comment
Share on other sites

Detta program är komplett vansinne liksom allt annat denna administration gör. Folk som använder detta program har i regel inte råd med avbetalningarna annars skulle de köpt ny bil redan. Skillnaden i månadsavbetalning blir minimal. Jag betalar via min skatt för andras bilar. Den första miljarden dollar är förbrukad och Obama skrev på en bill från kongressen på ytterliggare två miljarder.

Dessa kommer att vara slut i september. Löjet blir större av att nästan alla nya bilar som köps är japanska. Bara Ford Focus är med bland de mest sålda. Kom ihåg att detta är pengar som vi lånar av kommande

generationer. Ibland hoppas jag att Texas lämnar unionen.

Mvh Bosse en väldigt trött amerikan.

Link to comment
Share on other sites

Glömde att berätta att sörjan de häller i motorn stelnar till glas så inget

block kan återanvändas.

De fick denna ide från Tyskland där man haft detta program ett tag.

En skillnad är att de tyska bilarna inte förstörs.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Kiseldioxid och vatten dvs ett slipmedel (som även finns i tandkräm). Plus lite sand som är lika uppsättning. Så det slipar runt alla lager och hettas upp till kristobalit dvs ett sorts glas som lägger sig på alla sönderslipade lagerytor. Viola- snabbt sätt att stoppa en motor. Vansinne?? Nja, dom vill ju få bort motorn och därigenom bilen. Nu kostar nytt resp begagnat mycket mindre än här hemma, så den kanske lönar sig för amrisarna som ju kör lite törstigare bilar i max 65-70 mph på fina vägar??

Sedan får jag hoppas att ingen gammal klenod hamnar i programmet. :--

Link to comment
Share on other sites

Problemet jag har med detta program är att andra inklusive jag själv

betalar för detta. Målet är att köpa mindre olja utomlands men man vägrar att borra efter vår egen olja. Vi har olja som skulle räcka i minst 60 år men dagens administration är emot detta, kol, kärnkraft, gas. Bara vindkraftverk är det som gäller fast inte nära makthavare som Kennedyklanen. De vill ha dessa monster men inte där de bor. Andra skiter de i.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Kiseldioxid och vatten dvs ett slipmedel (som även finns i tandkräm). Plus lite sand som är lika uppsättning. Så det slipar runt alla lager och hettas upp till kristobalit dvs ett sorts glas som lägger sig på alla sönderslipade lagerytor. Viola- snabbt sätt att stoppa en motor. Vansinne?? Nja, dom vill ju få bort motorn och därigenom bilen. Nu kostar nytt resp begagnat mycket mindre än här hemma, så den kanske lönar sig för amrisarna som ju kör lite törstigare bilar i max 65-70 mph på fina vägar??

Sedan får jag hoppas att ingen gammal klenod hamnar i programmet. :--

Det verkar inte som gammal klenod blir drabbad eftersom bilen får inte vara äldre än 25 år enligt denna länk.

Link to comment
Share on other sites

Som om det hjälper miljön att få bort en bil, efter att ha dödat motorn måste de frakta runt bilen, demontera det de ska göra, krossa...

Hur mycket energi och utsläpp blir det av det då? Dessutom att nästan varje bil måste köras på höga varv i några minuter för att dö, utsläppen där då? Inte så jävla genomtänkt idé eller? Så köper de en bil som inte har SÅ mycket bättre MPG ändå...

Det är ju MÅNGA bra bilar som stryker med i det här skitprogrammet...

Link to comment
Share on other sites

Programmet är som sagt vansinne. Obama har svårt att få ut pengarna i tid så bilhandlarna ber köparna att skriva på en sk waiver att köparen får stå för de $4500 om inte bilhandlaren får pengarna från Obama.

Det säger de nu är olagligt vilket innebär att handlaren får ta risken.

Obama försade sig i förrgår, som exempel tog han upp UPS och FedEx

gentemot posten och sade att posten är det enda företaget som går

med jätteförluster medan de andra två går med vinst. Nu vill han att

the feds skall ta hand om Health Care med samma resultat som posten.

Mvh från en frustrerad amerikan.

Link to comment
Share on other sites

Har inte läst så mycket om detta inbytes system i USA men det är i

alla fall haft enorma framgångar i tyskland och Italien som mig

veterligen är dom ända i Europa som har detta system,ännu. :shock:

Men jag vet att om du kan skrota en gammal 80 tals bil och byta

upp dig till en sen 90 eller tidig 2000 tals bil så gör det en ganska stor

skillnad både i utsläpp och brännsle åtgång och säkerhet inte att

förglömma. :P

Kan väl inte se att det är något fel med att alla jänkare kan få sjukvård

och inte bara dom med deg.

Som i resten av den civiliserade världen. :shock:

Vi ses på Wheels i Barkarby. :P:P:P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Vi har olja som skulle räcka i minst 60 år men dagens administration är emot detta, kol, kärnkraft, gas.

Mvh Bosse

Helt förenligt med US of A's långsiktiga strategi. Egentligen ingen skillnad om det sitter elefanter eller åsnor i senaten, man rubbar inte egna strategiska tillgångar.....ännu.

Link to comment
Share on other sites

Lasse,

Håller med dig att alla skall ha sjukvård. Faktiskt är det på det sättet redan. Vi betalar för ca 12 miljoner illegala immigranter som inte betalar någon skatt. Problemet de flesta har är att federala myndigheter skulle kunna på ett bra och effektivt sätt ta hand om detta. De klarar inga

andra program varav Cash for Clunkers är ett av dem.

Tänk dig själv om du måste gå via Bryssel för att få en doktor och vård.

90% av alla amerikanska medborjare har sjukförsäkring och mer än

80% av dessa är nöjda. varför skall man förstöra för 90% genom att

tvinga de resterande 10% att ta eller få sjukförsäkring?

Vi har världens bästa sjukvård. Ca 99% av alla med prostata cancer

överlever medan i den statliga engelska sjukvården är det en bit över

50% som överlever. Bröstcancer har liknande siffror. Skälet är att gamla inte får den dyra medicin de behöver i England.

Denna fråga är igentligen inte en fråga om sjukvård utan att som i Europa öka politikernas makt gentemot befolkningen. Detta är emot vår konstitution. Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Thomas,

Du har inte rätt om oljan. Vi hade en lag som förbjudit oljeborrning utanför Florida och Californien samt i Alaska. Detta av miljöskäl.

Frågan var ganska ointressant när oljan kostade $30 per fat men

med $147 som det var förra sommaren ökade kraven på en lagändring.

Bush jorde sitt genom att ta bort den av Carter införda dekretet om oljan.

Kongressen med Pelosi i spetsen försökte förhala frågan tills efter valet.

Lyckades inte så Obama lovade att borra efter oljan. Han ljög om detta som så mycket annat. Vi skall inte bygga ut kärnkraften men säljer detsamma till Indien. Vi skall inte bygga ut kol eller gas kraft heller utan bara vindkraftverk. Kommer att bli en katastrof på sikt.

Oljepriset sjönk från $147 till ca $35 efter att Bush tog bort dekretet men nu är priset på väg up igen över $70 för närvarande.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Som i resten av den civiliserade världen. :shock:

Hmmm- jag skulle kanske tänka mej för 2 ggr. innan jag kallade USA ociviliserat.

Det är väldigt intressant att jämföra system och kultur i olika länder. Man vill på politikerhåll framhäva att den nordiska (S) välfärdsmodellen är den enda rätta och saliggörande, och man blir genast förbannad då nån vågar ifrågasätta. Man kallar det väl konsensus då politikerna är överens - och pöbeln håller tyst.

Har haft förmånen att bekanta mej med olika länder, (visserligen inte tillräckligt) och allting är inte sämre utomlands.

Tack vare, och på grund av, att en tidigare president varit exceptionellt impopulär, har man i somliga "intellektuella" kretsar tagit tillfället i akt, och passat på att svartmåla ett land på bred front.

Ej heller mår vi så mycket bättre i kalla norden än man mår i övriga delar av väst-europa (fastän man gärna upprepar denna mantra i tid och otid).

Bosse: Känner till lagen- och försöken att häva den.

Å andra sidan finns det militära strategier bakom energin också.

Du har givetvis bättre insyn än jag.

Nog om detta för min del.

Link to comment
Share on other sites

Bosse det är klart att man inte skall förstöra för dom som är nöjda

men. :P

jänkarna säger själva att deras sjukvård är mellan 2 och 3 gånger

så dyr som i Europa, och vi har inte ett dugg sämre sjukvård än man har

i USA däremot får vi mera pang för pengarna. Alla både republikaner och demokrater är överens att deras system inte funkar det är för dyrt. :shock:

Jag har inte sagt att USA inte är civiliserat, men det finns inget annat västland där 20% av befolkningen ( 48 Miljoner) lever utan sjukvård.

Feds egna siffror. :shock:

Nog med politik. :lol:

Hur som helst så hade vi en kanon dag idag på Barkarby i Stockholm

solen sken och det var Ca 90 Mustanger på plats i klubbens coraller

och säkert 50 till som stod utspridda överallt det var kort sagt en

kanon dag. :P:P:P8)

Just nu pågår Stockholm crusing, hela Stockholm kokar av jänkare

men vädret är inte lika bra nu i kväll. :P:P

I morgon så är det Classic car hela dagen på Barkarby då klubben har

coraller igen, jajaja denna helgen går till historien. :P

Soliga hälsningar ifrån Stockholm. 8)8)8)8):P

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan!

I måndags slutade Cash for Clunkers programmet. Då var ytterliggare

2 miljarder dollar förbrukade. Det roliga är att många Car Dealers

har inte fått sina pengar eftersom de federala myndigheterna inte klarat

av pappersvändandet som de själva skapat reglerna för.

I mitten av veckan kom chocken för de som utnyttjat detta program.

De måste skatta för dessa $4500. Dvs lägga den på toppen av sin inkomst. Ganska naturligt men många förstod inte detta eftersom the Feds

glömde informera i förväg. Dessa Feds är de samma som skulle ta

hand om vår sjukvård och förstöra den också. Fan, snart måste man nog

flytta tillbaka till Sverige.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Det roliga är att många Car Dealers

har inte fått sina pengar eftersom de federala myndigheterna inte klarat

av pappersvändandet som de själva skapat reglerna för.

I mitten av veckan kom chocken för de som utnyttjat detta program.

De måste skatta för dessa $4500. Dvs lägga den på toppen av sin inkomst. Ganska naturligt men många förstod inte detta eftersom the Feds

glömde informera i förväg.

Mvh Bosse

Varför låter detta så väldigt bekant, alldeles som om man skulle ha erfarit motsvarande på annat håll? :evil::twisted:

(ironi och frustration funkar inte över nätet, jag vet, men skriver ändå)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse!

I februari kan det vara snö och kallt som sjutton eller 20-25 grader varmt.

Man säger här, if you don't like the weather in Texas wait till tomorrow.

Hör gärna av dig. Det är ca 4 timmar med bil mellan Houston och Dallas.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Ajdå Bosse, jag hade hoppats på lite värme det ligger ju ganska nära

havet.

Svågern ska dit på någon datamässa, kanske kunde han fixa så jag kunde åka med till ett bra pris. :P:P

svågern var där för 15 år sedan på en Compac mässa då hade dom tur med vädret tror till och med att dom var och badade i något som jag tror hette Texas City ner vid kusten och det var i februari, obs ingen annan badade än dessa tokiga turister. 8)

Men som sagt dom hade nog tur med vädret det året, det är bara att hålla tummarna att det både blir resa och väder. :P

Oja kommer jag dit så hör jag av mig alltid kul att snacka mustang med någon som har mera erfarenhet än en nybörjare som jag. :P

Enda kontakten jag har haft med Texas är att jag har köpt lite saker av ett företag som heter Texas Hot rod, jag minns inte riktigt men jag tror att dom låg i El Paso men är osäker på det. :shock:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...