Runeb August 18, 2009 Report August 18, 2009 Har en Gt 500 lite lätt modifierad.. Funderar nu på öka laddtryck med 2,80" kompressorhjul. Är det någon som har bytt hjul som kan ge lite svar på frågor...1 Behöver jag annan remspännare? vet att det behövs till Steeda 2,60..?2 Hur få av standardhjul helt.. Specialavdragare eller?3 Montera nytt hjul ,hur få på detta. Måste jag av med kompressornos och använda hydraulpress?Tacksam för svar..GT500 med magnaflw,KN ,shortheaders..+löstagbar dragkrok hehe Citera
streetsaleen August 18, 2009 Report August 18, 2009 Har en Gt 500 lite lätt modifierad.. Funderar nu på öka laddtryck med 2,80" kompressorhjul. Är det någon som har bytt hjul som kan ge lite svar på frågor...1 Behöver jag annan remspännare? vet att det behövs till Steeda 2,60..?2 Hur få av standardhjul helt.. Specialavdragare eller?3 Montera nytt hjul ,hur få på detta. Måste jag av med kompressornos och använda hydraulpress?Tacksam för svar..GT500 med magnaflw,KN ,shortheaders..+löstagbar dragkrok hehenär jag bytte ifrån 4,00 inch till 3,20 fick jag med ett större vattenpumps hjul för att minska remslirandet lite, jag bad en kompis hålla kompressorhjulet o sen lossa skruvarna o tog bort hjulet. o sen bara dit me det nya o skruva på det, men jag har sett andra använda en vanlig avdragare för o ta bort kompressorhjul. TROR inte det behövs en annan remspännare. men det kan du nog kolla upp om det behövs med den personen du beställer ifrån.Har aldrig bytt kompressorhjul på en gt500 men jag kan inte tänka mig att det skiljer sig så mkt mot att byta på en Saleen kompressor.Vet att Evolution Performance har mkt bra grejor till Shelby GT 500http://www.evoperform.com/shop/ Citera
grufman August 18, 2009 Report August 18, 2009 vi bytte kompressorhjul på en gt500 och det gamla hjulet satt rätt hårt. Det duger inte med en 2-3 kloavdragare, utan man behöver ofta en remhjulsavdragare som drar "jämt" över hela hjulet. Alternativet är att värma lite, då släpper det också lättare. Citera
Runeb August 18, 2009 Author Report August 18, 2009 Tack så mycket. då vet jag vad som väntar...LL Citera
grufman August 19, 2009 Report August 19, 2009 Prova kylspray istället för värme.Välj:Kylspray -30 graderVärme + 500 graderVi testade med kylspray (ac-gas). Det funkade inte så bra. Lite värme gjorde dock susen med indukionsvärmare. Citera
streetsaleen August 19, 2009 Report August 19, 2009 Grufman, har du gt500 spridare att sälja?? Pris på dom? Citera
ErikC August 19, 2009 Report August 19, 2009 Har en Gt 500 lite lätt modifierad.. Funderar nu på öka laddtryck med 2,80" kompressorhjul. Är det någon som har bytt hjul som kan ge lite svar på frågor...1 Behöver jag annan remspännare? vet att det behövs till Steeda 2,60..?2 Hur få av standardhjul helt.. Specialavdragare eller?3 Montera nytt hjul ,hur få på detta. Måste jag av med kompressornos och använda hydraulpress?Tacksam för svar..GT500 med magnaflw,KN ,shortheaders..+löstagbar dragkrok heheVi rekommenderar alltid Steeda's remspännare när vi säljer Pulleys, det är inget måste men det är bra att ha. Mindre chans att remmen slirar plus att det ser sjukt bra ut.Ford Racing säljer även ett "pulley avdragarkit" som är riktigt bra, men även där inget "krav". Utan det gör bara livet lite enklare Glöm inte att du behöver en ny tune för detta också!/Erik Citera
87gt50 August 19, 2009 Report August 19, 2009 Prova kylspray istället för värme.Välj:Kylspray -30 graderVärme + 500 graderVi testade med kylspray (ac-gas). Det funkade inte så bra. Lite värme gjorde dock susen med indukionsvärmare.Risken att förstöra runomkringliggande detaljer är betydligt större med värme än med kyla. En kolsyresläckare brukar kunna ge den kyla som krävs, men glöm inte handskar för det är inte så skönt att frysa fast på en metalldetalj För övrigt verkar det vara en seriös verkstad som släpper ut AC-köldmedia i den fria luften, det finns tydliga regler för hur sånt får hanteras... Citera
grufman August 19, 2009 Report August 19, 2009 Prova kylspray istället för värme.Välj:Kylspray -30 graderVärme + 500 graderVi testade med kylspray (ac-gas). Det funkade inte så bra. Lite värme gjorde dock susen med indukionsvärmare.Risken att förstöra runomkringliggande detaljer är betydligt större med värme än med kyla. En kolsyresläckare brukar kunna ge den kyla som krävs, men glöm inte handskar för det är inte så skönt att frysa fast på en metalldetalj För övrigt verkar det vara en seriös verkstad som släpper ut AC-köldmedia i den fria luften, det finns tydliga regler för hur sånt får hanteras...Finns inga sådana regler. Dessutom är AC-gas exakt samma som kylspray. Så innan du kastar ur dig påståenden så kanske det är på sin plats att kolla fakta, right?Kylspray på elfahttps://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 081515.pdfAC-gashttp://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-TetrafluoroethaneSå menar du att du också kör kylspray? Är det verkligen vettigt att köpa småflaskor och bara tömma det rakt ut? Citera
Peter /Cobra August 20, 2009 Report August 20, 2009 www.biltema.se/chess/pdf/00001319.pdf aka R-134aJa mysko är det att man får släppa ut det eller ha det i läckande ac system när 1kg motsvarar 1.2ton koldioxid. Är ju sådant liv om växthuseffekten när det gäller allt annat. Citera
Lassemålare CMC 2071 August 20, 2009 Report August 20, 2009 Kan man köpa och fylla på 134a själv. MVH Lasse. Citera
grufman August 20, 2009 Report August 20, 2009 Kan man köpa och fylla på 134a själv. MVH Lasse. Citera
Peter /Cobra August 20, 2009 Report August 20, 2009 Kan man köpa och fylla på 134a själv. MVH Lasse. Finns de som gjort det. googla eller t.ex http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 8&t=188891 Citera
Lassemålare CMC 2071 August 21, 2009 Report August 21, 2009 AHHHHH STCS min gammla club har många fina minnen avden cluben och Saabar. MVH Lasse. Citera
streetsaleen August 22, 2009 Report August 22, 2009 haft 1 SAAB. o aldrig mer. Först motorhaveri sen rök växellådan Citera
Lassemålare CMC 2071 August 22, 2009 Report August 22, 2009 Nä en del har otur.Men en sak är säker det finns ingen bil som det är så lätt att till enliten peng plocka ut en jävla massa effekt och då menar jag bådehästar, men framförallt vridmoment. ( jag är inte imponerad av hästar men däremot av vridmoment.)Min lille Saab är en 2 l 150 hkr från början och ca: 22.000 kr senareär den ett monster på 320 hkr med ett vrid på över 450 nmt. Det är inklusive ett 3 tumms downpipe racekatt och 3 tum hela vägen. Och detta med en snittförbrukning på 1 L blandad ( elak) körning.jag kör fortfarande efter 6 år med orginal drivaxlar, knutar och växellådakopplingen var också org men byttes till en Aerokoppling när motorn ändå var ute ur bilen. MVH Lasse. Citera
grufman August 22, 2009 Report August 22, 2009 GT500 måste väl ändå vara världens nu tillverkade bil att trimma billigt? Citera
ErikC August 22, 2009 Report August 22, 2009 GT500 måste väl ändå vara världens nu tillverkade bil att trimma billigt?Oh ja, utan tvekan!Vårat Steg 2 Cyclone Power Pak till GT500 ger över 100hp och 150nm på hjulen för under 8000kr, och tar kanske 1.5-2h att installera.DET är prisvärt.Bara en tune på en GT500 ger 25-30hp på hjulen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.