Jump to content

Recommended Posts

Har en Gt 500 lite lätt modifierad.. Funderar nu på öka laddtryck med 2,80

" kompressorhjul. Är det någon som har bytt hjul som kan ge lite svar på frågor...

1 Behöver jag annan remspännare? vet att det behövs till Steeda 2,60..?

2 Hur få av standardhjul helt.. Specialavdragare eller?

3 Montera nytt hjul ,hur få på detta. Måste jag av med kompressornos och använda hydraulpress?

Tacksam för svar..

GT500 med magnaflw,KN ,shortheaders..+löstagbar dragkrok hehe

Har en Gt 500 lite lätt modifierad.. Funderar nu på öka laddtryck med 2,80

" kompressorhjul. Är det någon som har bytt hjul som kan ge lite svar på frågor...

1 Behöver jag annan remspännare? vet att det behövs till Steeda 2,60..?

2 Hur få av standardhjul helt.. Specialavdragare eller?

3 Montera nytt hjul ,hur få på detta. Måste jag av med kompressornos och använda hydraulpress?

Tacksam för svar..

GT500 med magnaflw,KN ,shortheaders..+löstagbar dragkrok hehe

när jag bytte ifrån 4,00 inch till 3,20 fick jag med ett större vattenpumps hjul för att minska remslirandet lite, jag bad en kompis hålla kompressorhjulet o sen lossa skruvarna o tog bort hjulet. o sen bara dit me det nya o skruva på det, men jag har sett andra använda en vanlig avdragare för o ta bort kompressorhjul. TROR inte det behövs en annan remspännare. men det kan du nog kolla upp om det behövs med den personen du beställer ifrån.

Har aldrig bytt kompressorhjul på en gt500 men jag kan inte tänka mig att det skiljer sig så mkt mot att byta på en Saleen kompressor.

Vet att Evolution Performance har mkt bra grejor till Shelby GT 500

http://www.evoperform.com/shop/

vi bytte kompressorhjul på en gt500 och det gamla hjulet satt rätt hårt. Det duger inte med en 2-3 kloavdragare, utan man behöver ofta en remhjulsavdragare som drar "jämt" över hela hjulet. Alternativet är att värma lite, då släpper det också lättare.

Prova kylspray istället för värme.

Välj:

Kylspray -30 grader

Värme + 500 grader

Vi testade med kylspray (ac-gas). Det funkade inte så bra. Lite värme gjorde dock susen med indukionsvärmare.

Har en Gt 500 lite lätt modifierad.. Funderar nu på öka laddtryck med 2,80

" kompressorhjul. Är det någon som har bytt hjul som kan ge lite svar på frågor...

1 Behöver jag annan remspännare? vet att det behövs till Steeda 2,60..?

2 Hur få av standardhjul helt.. Specialavdragare eller?

3 Montera nytt hjul ,hur få på detta. Måste jag av med kompressornos och använda hydraulpress?

Tacksam för svar..

GT500 med magnaflw,KN ,shortheaders..+löstagbar dragkrok hehe

Vi rekommenderar alltid Steeda's remspännare när vi säljer Pulleys, det är inget måste men det är bra att ha. Mindre chans att remmen slirar plus att det ser sjukt bra ut.

Ford Racing säljer även ett "pulley avdragarkit" som är riktigt bra, men även där inget "krav". Utan det gör bara livet lite enklare :)

Glöm inte att du behöver en ny tune för detta också!

/Erik

Prova kylspray istället för värme.

Välj:

Kylspray -30 grader

Värme + 500 grader

Vi testade med kylspray (ac-gas). Det funkade inte så bra. Lite värme gjorde dock susen med indukionsvärmare.

Risken att förstöra runomkringliggande detaljer är betydligt större med värme än med kyla. En kolsyresläckare brukar kunna ge den kyla som krävs, men glöm inte handskar för det är inte så skönt att frysa fast på en metalldetalj ;)

För övrigt verkar det vara en seriös verkstad som släpper ut AC-köldmedia i den fria luften, det finns tydliga regler för hur sånt får hanteras...

Prova kylspray istället för värme.

Välj:

Kylspray -30 grader

Värme + 500 grader

Vi testade med kylspray (ac-gas). Det funkade inte så bra. Lite värme gjorde dock susen med indukionsvärmare.

Risken att förstöra runomkringliggande detaljer är betydligt större med värme än med kyla. En kolsyresläckare brukar kunna ge den kyla som krävs, men glöm inte handskar för det är inte så skönt att frysa fast på en metalldetalj ;)

För övrigt verkar det vara en seriös verkstad som släpper ut AC-köldmedia i den fria luften, det finns tydliga regler för hur sånt får hanteras...

Finns inga sådana regler. Dessutom är AC-gas exakt samma som kylspray. Så innan du kastar ur dig påståenden så kanske det är på sin plats att kolla fakta, right?

Kylspray på elfa

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 081515.pdf

AC-gas

http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroethane

Så menar du att du också kör kylspray? Är det verkligen vettigt att köpa småflaskor och bara tömma det rakt ut?

Nä en del har otur.

Men en sak är säker det finns ingen bil som det är så lätt att till en

liten peng plocka ut en jävla massa effekt och då menar jag både

hästar, men framförallt vridmoment. :P:P

( jag är inte imponerad av hästar men däremot av vridmoment.)

Min lille Saab är en 2 l 150 hkr från början och ca: 22.000 kr senare

är den ett monster på 320 hkr med ett vrid på över 450 nmt.

Det är inklusive ett 3 tumms downpipe racekatt och 3 tum hela vägen. :P

Och detta med en snittförbrukning på 1 L blandad ( elak) körning.

jag kör fortfarande efter 6 år med orginal drivaxlar, knutar och växellåda

kopplingen var också org men byttes till en Aerokoppling när motorn ändå var ute ur bilen. :P:P

MVH Lasse. 8)

GT500 måste väl ändå vara världens nu tillverkade bil att trimma billigt?

Oh ja, utan tvekan!

Vårat Steg 2 Cyclone Power Pak till GT500 ger över 100hp och 150nm på hjulen för under 8000kr, och tar kanske 1.5-2h att installera.

DET är prisvärt.

Bara en tune på en GT500 ger 25-30hp på hjulen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...