Jump to content

Ojämn gång i motor


Cabbe70

Recommended Posts

Hej.

Har nu konstaterat att min motor går väldigt ojämnt vid ca. 2000-2500 rpm. (ungefär vid 60-70km/h). Bluddrar och hackar. Blir något bättre om man kopplar bort vaccumslangen till fördelaren. Har kollat att vaccumklockan är ok. Inga problem vid acceralation drar jämnt och fint. Har Ignitor, Edelbrock Performer insug, Edelbrock 4 port 500cfm. Sitter en mild trimkam i ochså, har ingar data på denna. Har bytt svängdämparen och växellådsfäse ingen större förbättring.

Någon som har fler ideer om vad som kan vara problemet :?:

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har nu konstaterat att min motor går väldigt ojämnt vid ca. 2000-2500 rpm. (ungefär vid 60-70km/h). Bluddrar och hackar. Blir något bättre om man kopplar bort vaccumslangen till fördelaren. Har kollat att vaccumklockan är ok. Inga problem vid acceralation drar jämnt och fint. Har Ignitor, Edelbrock Performer insug, Edelbrock 4 port 500cfm. Sitter en mild trimkam i ochså, har ingar data på denna. Har bytt svängdämparen och växellådsfäse ingen större förbättring.

Någon som har fler ideer om vad som kan vara problemet :?:

/Dan

Kontroll bränsle tryck börja där.

Link to comment
Share on other sites

Kändes direkt som ett förgasar problem men blev lite osäker då jag skriver

men har du möjlighet att prova med någon annan förgasare kanske finns någon i närheten som kan låna ut en. Vet bara en i Tommelillamedlem men han har en nyare musse ;)

Förgasaren är splitter ny har bara gått 200 mil, hade i princip samma problem med den gamla två portaren. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har nu konstaterat att min motor går väldigt ojämnt vid ca. 2000-2500 rpm. (ungefär vid 60-70km/h). Bluddrar och hackar. Blir något bättre om man kopplar bort vaccumslangen till fördelaren. Har kollat att vaccumklockan är ok. Inga problem vid acceralation drar jämnt och fint. Har Ignitor, Edelbrock Performer insug, Edelbrock 4 port 500cfm. Sitter en mild trimkam i ochså, har ingar data på denna. Har bytt svängdämparen och växellådsfäse ingen större förbättring.

Någon som har fler ideer om vad som kan vara problemet :?:

/Dan

Kontroll bränsle tryck börja där.

Monterade ny pump då jag installerade den nya Edelbrock förgasaren. Den gamla pumpen klarade inte av att leverera bränsle vid fullgas belastning.

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag har Ignitor. Fortsatte din att gå dåligt vidare upp i vartalen? Min verkar lugna sig när vartalet ökar.

Ska titta på magnetkransen. Jag skulle kanske prova att montera tillbaka brytarna bara för att testa :idea:

Dan

Link to comment
Share on other sites

Den började med att rycka vid 1600, det är lite svårt att komma ihåg, för jag hade nog alla symptom när vi höll på testade. Däremot blev jag av med felet när jag justerade in avståndet mellan givaren och magnet- kransen till nästan noll. Precis som om det var sämre magnetism i en magnet! Prova att justera in avståndet!

Link to comment
Share on other sites

Har provat att minska avståndet mellan magneterna och kännaren, ingen skillnad. Är helt säker på att det händer när jag ansluter vaccumslangen. Pillade sönder fördelaren och hittade ett litet glapp i anslutningen från vacumklockan till brytarbryggan. Vet inte hur känsligt det är men tror inte att det är det som är felet. Lånade ochså en vaccummätare i dag. Jämt och fint vaccum som ökar med gaspådrag. Anslöt mätaren till fördelaren och pumpade upp vaccum, motorn börjde omedelbart att gå illa. Vad göra nu :?:

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Jo, den går att köpa. Jag var på Power meet och gick helt enkelt fram till dom som säljer Ignitor. (Kommer inte ihåg vad firman heter, men dom brukar annonsera). Jag berättade vad som hade hänt och han sålde mig en magnetkrans. Den kostade ca 300:-

Link to comment
Share on other sites

Ok, problem solved. :D

Det var tändningen som stod käpp rätt åt h-vete. Lånade en stroboskåp lampa i dag. Kör nu med 6gr. förtändning.

Nu går motorn jämt och fint utom på tomgång, men det beror på kamaxeln. Funderar på att byta till en original nu i vinter, är inget freak av orolig tomgång. :lol::lol:

När det gäller skakningarna i framvagnen kvarstår dessa. Kommer att skruva ner hela framvagnen inklusive stysnäcka (har ganska mycket dödgång i ratten) i vinter för att hitta orsaken.

Link to comment
Share on other sites

Ok, problem solved. :D

Det var tändningen som stod käpp rätt åt h-vete. Lånade en stroboskåp lampa i dag. Kör nu med 6gr. förtändning.

Nu går motorn jämt och fint utom på tomgång, men det beror på kamaxeln. Funderar på att byta till en original nu i vinter, är inget freak av orolig tomgång. :lol::lol:

När det gäller skakningarna i framvagnen kvarstår dessa. Kommer att skruva ner hela framvagnen inklusive stysnäcka (har ganska mycket dödgång i ratten) i vinter för att hitta orsaken.

Dödgång i ratten är nog lite orginal tyvärr ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...