September 6, 200915 yr comment_80474 Fick mitt kitt med nya bussningar från USA. Bytet av den hogra inre länkarmsbussningen gick med lite milt våld. Men den vänstra bussningen vägrar att komma loss. Nu undrar jag som är en glad nyborjare om man måste ha något specialverktyg for att trycka ut den gamla länkarmsbussningen.Det är alltså den inre bussningen till den nedre vänstra länkarmen som dj...as.Någon som har gjort operationen och kan komma med tips??/Bjorn
September 6, 200915 yr comment_80476 Om du inte är så rädd om finishen på länkarmen så kan du alltid elda på bussningen med gasbrännare eller liknande sedan knacka ut den i ytter eller inner hyllsan, eller om du har tillgång till en press så går det att pressa ut bussningen använd lite krypsmörjsfett så lossnar den nog lättare..MVH Dino
September 6, 200915 yr comment_80477 Det funkar med ett rejält skruvstäd också, använd några rörstumpar och/eller hylsor ur hylsnyckelsatsen som mellanlägg.Börja inte banka med släggor o.dyl risken är stor att något blir tillplattat eller ovalt och blir ett hel..e att få isär sedan.
September 6, 200915 yr comment_80478 Jag bytte själv dessa bussningar föra några månader sen. Det jag gjorde var att jag tog ett lämpligt borr och borrade sönder gummit runt om. Sen var det bara att trycka ut de trasiga gummibitarna.
September 6, 200915 yr Author comment_80480 Tack for alla svar!!Och särskilt Nicklas....varfor gor man allting mycket svårare än vad det är.. Men är man nyborjare så är man... /Bjorn
September 6, 200915 yr comment_80483 somsagt, om man inte kan borra och inte är så rädd om grejjerna så är det bara att sätta elda på bussningen och låta gummit brinna bort. Tänk på att det blir rätt sotigt under.
September 6, 200915 yr comment_80500 Problemet för mig var inte att få bort gummibussniningen utan den yttre stålhylsan som är pressad i länkarmen, fick spräcka den med tigersågen!
September 6, 200915 yr Author comment_80503 Men skall inte stålhylsan vara kvar?? Fick ingen ny sådan med mina nya bussningar. Det enda som kom med var det inre stålroret som skall sitta i mitten.Skall forsoka lägga upp en bild./Bjorn
September 6, 200915 yr comment_80505 Det kanske finns olika bussningar, här har du en bild som visar en bytt och en demonterad.
September 6, 200915 yr comment_80506 När du köper polyurethane bussningar ska du använda det gamla ytterhöljet.
September 6, 200915 yr comment_80507 När du köper polyurethane bussningar ska du använda det gamla ytterhöljet.Man lär så länge man lever