ste September 16, 2009 Report September 16, 2009 Hej å hallå ! Då var det dags för mitt första inlägg här på forumet.Har börjar renovera en 69:a HT som ett långttidsprojekt då jag precis blivit farsa och har en bra bit till garaget.Hur som helst har jag börjat riva isär bilen och har klassiskt rost i golvet på förarsidan.Min fråga är om det finns nåt smidigt sätt att ta bort "bullen" som stolen är fästad i så man kommer åt golvet under?Är det bara att låta kaprondellen ta ett varv eller finns det nåt knep? Kommer inte till garaget förren några veckor och ska riva lite mer innan jag börjar med golvet, men detta var en liten fundering jag hade MvhStefan Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 16, 2009 Report September 16, 2009 Hej.Bästa sätt att ta bort golvdel för stol är att borra bortpungtsvetsar, leta fram dessa och borra bort med enspecialborr som finns för att borra bort dessa med. Allternativ skrota boxen med vinkelkap och monterany, finns som reservdel, men det är förståss pengaratt spara med lite merjobb. Kör hårt men snällt, forsätt lägga ut bilder, försökatt göra något ämne på FORUM 69-70 där vi kanfölja renoveringen närmare. Citera
ste September 17, 2009 Author Report September 17, 2009 Tackar boxarna ser faktiskt hyfsat fräscha ut och jag har inte bråttom så jag provar med borren först./Stefan Citera
mnilsson September 17, 2009 Report September 17, 2009 Hej,jag rekommenderar verkligen de speciella borren. Men pass på, de skall inte köras snabbare än 6-700 rpm, annars bränner de.//Mats Citera
CMC 1061 Berra September 18, 2009 Report September 18, 2009 Jag tycker att resultat blir bäst med att använda borr. Istället för kapskivor. Fast det går långsammare med borr. Men vem har bråttom när man ska göra något ordentligt.Berra Citera
ste September 21, 2009 Author Report September 21, 2009 Nån som har någon erfarenhet av Biltemas borrar?Biltema finns i byn och det är ju billigt så det vore smidigt om nån av dom funkade.Vet inte vad det kan vara för diameter på svetspunkterna och har långt till garaget så jag kan inte åka dit och mäta på ett tag.Nån som har en aning?Svetsborr, HSS koboltFör urborrning av svetspunkter. Längd: 45 mm. Ø 8 mm.Art nr 20-203 39,90 kr Skärverktyg för svetspunkterFör utfräsning av svetspunkter: Ø 9,5 mm. Med fjädrande centerstift samt sexkantsfäste. Max. materialtjocklek: 1 mm. Levereras med 2 vändbara skär. Art nr 19-149 69,90 kr Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 21, 2009 Report September 21, 2009 Hej.Biltemas borr för pungtsvetsborrning funkar bra, trorinte skillnaden mot andra är så stor, jag har använt derasoch är helt nöjd med resultatet. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 21, 2009 Report September 21, 2009 Hej.Biltemas borr för pungtsvetsborrning funkar bra, trorinte skillnaden mot andra är så stor, jag har använt derasoch är helt nöjd med resultatet. Citera
mnilsson September 21, 2009 Report September 21, 2009 Hej!Mina borr kom ifrån Svenska Agenturbolaget (www.SAB.nu). De håller riktigt länge om man håller nere varvtalet. Provade en variant som såg ut som en liten hålsåg innan, de funkade inte alls för mig. Skall du borra ur exempelvis svetsarna i bottensvällarflänsen på en cabbe så behöver du riktiga grejor...det gäller som sagt att hålla lågt varv och högt tryck.//Mats Citera
ThomasFB September 22, 2009 Report September 22, 2009 Hej.Biltemas borr för pungtsvetsborrning funkar bra, trorinte skillnaden mot andra är så stor, jag har använt derasoch är helt nöjd med resultatet. Hej Oscarsson, nu tror jag att du inte provat med en BRA borr innan.Det ÄR skillnad. Citera
Tommyax September 22, 2009 Report September 22, 2009 Jag har inte förstått anledningen till att använda specialborr.Funkar likabra med vanliga borrar och billigare./Tommy. Citera
ThomasFB September 22, 2009 Report September 22, 2009 Funkar likabra med vanliga borrar och billigare./Tommy.Billigare kanske, men inte "likabra".Underliggande plåten skadas mera med vanlig spiralborr, som dessutom är svårare att centrera i starten. Citera
ste September 22, 2009 Author Report September 22, 2009 Tackar för alla svar. Ska testa biltemas, kostar ju inte så mkt att prova iaf.MvhStefan Citera
Recommended Posts