Jump to content

Recommended Posts

Sitter med motorn nerriven och river mig i håret. :--

Efter att läst i Jannes tråd om hur man kan trimma till budget så började jag såklart riva motorn och dethär har jag fått ut av topparna;

Det jag får ut av toppen är att det är en DO0E.

Från vänster på kanalerna står det; B - 8 - 302/69 - DO0E

Någon som kan någonting om dessa toppar?

Fann denna.

302 / 68-70 / C9TE-C, DO0E-B / 58.2CC / 1.78/1.45

Vilket är väl helt ok på CC men man kanske ska byta till 1.84/1.54 ventiler istället?

En av cylinderna har även en rostig ventil, vad har skett där?

Även så drog vi upp om att "portmatcha" insug med toppar och som Janne sa så i den perfekta världen

ska det inte vara något skillnad men nu ser jag att insugsportarna på topparna är 26x49mm.

Samt att portarna på insuget är 20x40mm. Det måste ju vara en sjuj*vla miss där helt enkelt?

Är det lika bra att köpa sig ett nytt insug med rätta mått eller är det så att 20x40 är standardmått?

Hittade precis en specifikation på Edelbrocks hemsida och deras Performer RPM är tydligen 1.04"x1.85" = 26x47mm.

Vilket passa betydligt mycket bättre !

Däremot så tar jag gärna lite info om topparna om någon kan.

Fan även en liten "knöl" i avgaskanalerna.. för mig ser detta ut som en spärr men den kanske måste vara där ?

Verkar som en bra sida, dock lite för entusiastiskt än vad jag hade tänkt mig.

Däremot denna "knöl" har jag på min också.

Ser att killen från diyporting.com tar bort den och kan själv hålla med om att den sitter ivägen.

Bara att slipa bort eller lyckas man komma igenom någonting då kanske?..

exhaust.JPG

  • 2 months later...

Går i samma funderingar som dig Tobias med den där "knölen", har sett att vissa på andra sidan Atlanten slipat ner dessa jag med....

Har du slipat ner den och hur gick det? Eller om inte, finns det nån här på forumet som gjort det? Vill ju inte förstöra nåt, "knölen"

borde ju vara där av en anledning fast den förstör ju flödet nåt så grymt....

Vissa modeller (som såldes i Kalifornien tror jag) hade en luft pump som blåste luft i avgasporterna för att oxidera HC och CO. Då var knölen borrade och satt det munstycken i dom. Dom flesta andra hade bara knölen och har ingen annan funktion än att vara i vägen för avgasflödet. Man kan bara slipa bört dom.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...