Tobias CMC1505 September 29, 2009 Report September 29, 2009 Sitter med motorn nerriven och river mig i håret. Efter att läst i Jannes tråd om hur man kan trimma till budget så började jag såklart riva motorn och dethär har jag fått ut av topparna;Det jag får ut av toppen är att det är en DO0E. Från vänster på kanalerna står det; B - 8 - 302/69 - DO0E Någon som kan någonting om dessa toppar? Fann denna.302 / 68-70 / C9TE-C, DO0E-B / 58.2CC / 1.78/1.45 Vilket är väl helt ok på CC men man kanske ska byta till 1.84/1.54 ventiler istället? En av cylinderna har även en rostig ventil, vad har skett där?Även så drog vi upp om att "portmatcha" insug med toppar och som Janne sa så i den perfekta världenska det inte vara något skillnad men nu ser jag att insugsportarna på topparna är 26x49mm.Samt att portarna på insuget är 20x40mm. Det måste ju vara en sjuj*vla miss där helt enkelt?Är det lika bra att köpa sig ett nytt insug med rätta mått eller är det så att 20x40 är standardmått? Citera
Tobias CMC1505 September 29, 2009 Author Report September 29, 2009 Hittade precis en specifikation på Edelbrocks hemsida och deras Performer RPM är tydligen 1.04"x1.85" = 26x47mm.Vilket passa betydligt mycket bättre !Däremot så tar jag gärna lite info om topparna om någon kan.Fan även en liten "knöl" i avgaskanalerna.. för mig ser detta ut som en spärr men den kanske måste vara där ? Citera
freddan302 September 29, 2009 Report September 29, 2009 Har du kikat på den här sidan? http://www.diyporting.com/ Citera
Tobias CMC1505 September 29, 2009 Author Report September 29, 2009 Verkar som en bra sida, dock lite för entusiastiskt än vad jag hade tänkt mig.Däremot denna "knöl" har jag på min också.Ser att killen från diyporting.com tar bort den och kan själv hålla med om att den sitter ivägen.Bara att slipa bort eller lyckas man komma igenom någonting då kanske?.. Citera
Schröder December 3, 2009 Report December 3, 2009 Går i samma funderingar som dig Tobias med den där "knölen", har sett att vissa på andra sidan Atlanten slipat ner dessa jag med....Har du slipat ner den och hur gick det? Eller om inte, finns det nån här på forumet som gjort det? Vill ju inte förstöra nåt, "knölen" borde ju vara där av en anledning fast den förstör ju flödet nåt så grymt.... Citera
JanneJ December 4, 2009 Report December 4, 2009 Bort med knölen Kolla på vad jag håller på med här:viewtopic.php?f=26&t=9043&start=465 Citera
Arjan December 7, 2009 Report December 7, 2009 Vissa modeller (som såldes i Kalifornien tror jag) hade en luft pump som blåste luft i avgasporterna för att oxidera HC och CO. Då var knölen borrade och satt det munstycken i dom. Dom flesta andra hade bara knölen och har ingen annan funktion än att vara i vägen för avgasflödet. Man kan bara slipa bört dom. Citera
Schröder December 7, 2009 Report December 7, 2009 Tackar för upplysningen Arjan!Tyckte det var lite märkligt av Ford att bara placera en sån där knöl i avg kanalen utan anledning....Hursomhelst är dom borta nu Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.