fredrik 2121 October 21, 2009 Report October 21, 2009 Nu är det dax att börja bygga något fränt.Efter att min förra bil (ht 68) som jag har byggt om och renoverat i omgångar under fem års tid brann upp i en våldsam garage brand så har jag däppat rejält en tid men nu är jag på benen igen med ett nytt projekten relativf fräsch fastback 68 som jag ska total renovera och bygga om till en fräsch och cool bil.Jag kommer att lägga upp lite bilder under tiden.Planerna är följande:bilen ska upp i riktbänk, är ramsned efter en eller flera rejäla smällar.(vilken rolig överraskning).motorrum, underrede och insidan blästras.bytas lite plåt här och därfyrlings bakvagn med ställbara coiloveregen tillverkade bärarmar med ställabara coiloversubframe kommer svetsas i och även ett krysstag i mellanskärmbreddare, trösklar , bakskärmarna och grusplåten bak kommer sänkas vet ej hur mycket äncobra R bromsar från mustang99 13" fram och 11,65 bak med hålborrade skivor19" svarta ekerfälgar med polerad kant 8,5" fram 10" bakinredning kommer bytas från röd till svart med skönare sportstolarantagligen blir färgen blanksvart. Citera
fredrik 2121 October 21, 2009 Author Report October 21, 2009 här är först några bilder på den gamla bilen Citera
fredrik 2121 October 21, 2009 Author Report October 21, 2009 här kommer några till: blästrat och lack, ny bussningar och boxade bärarmar den här instrument brädan gjort ja i glasfiber och den hålde ja på med från och till i två år. kläddes sedan i skinn vilket blev väldigt bra och det är den som jag sörjer mest över( skulle aldrig orka gjöra om det igen. Citera
Fanta October 22, 2009 Report October 22, 2009 skitsnyggt bygge!svart på en -68 är ju kaxigt, svart fanns inte i orginal på 64-73? Citera
fredrik 2121 October 22, 2009 Author Report October 22, 2009 Första vintern lagades de rost, nya fälgar och bilen lackades om.Andra vinter byggde ja en nya 302 och gjorde i ordning motorrummettredje vintern bytte jag turbin och satte i en diff och 3.40 utväxling ochmotorn bromsades till 335 hk.första premiär turen denna sommaren flög huven upp och knäckte sig och en dag senare lyckades ja bryta till dörren.fjärde vintern riktades allt och även andra små skönhetsfel åtgärdades.bilen slipades ner och lackades om på nytt , även instrument brädan började byggas. inredningen skulle göras om ordentligt denna vintern var det tänkt . svarta recaro skinn stolar från sierra cosworthinhandlades. nya 18" svarta bullit fälgar kom även på.byggde egna ok fästen och hjul hubbar så att ja kunde montera bromsar från en 99:aturbinen byttes igen och den nya stallade de som den skulle( äntligen).allt krom lackades blank svartSommaren, blev det en enda tur ner till en utställning som var i åmål med endast en stol och helt utan inredning.Efter utställningen så var det färdigt åkt för detta året, tillbaka in i garaget.Denna vinterns planer var att få färdigt inredningen: få färdigt instrument panelen, göra egna kickpanelar , göra färdigt mitt konsolen, i med stolarna, lägga i egen golv matta , gjuta olika detaljer till inredningen i kol fiber montera 8st autometer mätare.Plocka ner fram vagnen, blästra, boxa , byta bussningar, fjädrar.bak så skulle det bytas fjädrar, bussningar, lackas och även tanken skulle lackas, nya bränsle rör skulle dras( dubbla efter som jag behövde en retur ledning) och krängningshämmare fram och bak skulle monteras.motorn skulle rivas och kompressor konverteras och alla delarna var redan ihopsamlade+ att jag hade beställt en race preppad c4 låda från usa .Jag han klart med i princip allt förutom att skruva ihop motorn( väntade på alulocken som var på bearbetning) och mittkonsolen som gick ihop med instrument brädan var hos en tapeserare för klädning och växellådan hade inte kommit än annars var allt annat klart.I väntan på detta så hjälpte jag morsan med hennes jävla Ka och när jag skulle ta ner tanken på den så skvalpade det ut bensin på golvet som antändes av en bygg lampa. hela bilen var antänd på några sekunder och efter några desperata försök att släck med brand släckare, så var det bara att försöka rädda sig själv och springa ut.hela garaget var övertänt på några enstaka minuter.brand kåren kunde inte rädda nått hela byggnade brann upp och allt blev skrot.garaget som jag hyrde av en kompis inehöll:verktyg och maskiner som var hans för ca 1miljonmin bil, alla delarna och alla verktygfyra motorcyklar, en camaro 68, camaro 70,flera motorer ochh massa annat.Kvar finns absolut ingenting att ta till vara på . Citera
fredrik 2121 October 22, 2009 Author Report October 22, 2009 här är några bilder på delarna jag skulle använda på motorn.motorkonceptet var följande:vortech v2, demon 800 tryck förgasare, tratt till förgasaren och ett rpm air gap insug allt polerat. bosch 044 bränsle pump med hemma byggd bränsle trycksregulator, trw smidda kolvar, eagle stakar, bearbetade procomp alu toppar, hyfsad mild gat kam,rullvippor, stödgördel, cometic topp packningari stål, 9:1 i komp för lite bättre kör egenskaper. mallory fördelare ,msd 6al , msd boost timing control. olje kylare via en sandwich adapter. för bättre användes en griffin alu kyl med hemmabygg fläktkåpa i aluminum och en volvo 960 elfläkt( kylde väldigt bra). för att inte missa några växlingar så införskaffades även en B&M megashifter. Citera
tomasaxel October 22, 2009 Report October 22, 2009 Fy sjutton va trist.Strongt att du orkar börja om igen!! Citera
JohnB October 22, 2009 Report October 22, 2009 skitsnyggt bygge!svart på en -68 är ju kaxigt, svart fanns inte i orginal på 64-73?Vadå John Citera
mikeo cmc 748 October 22, 2009 Report October 22, 2009 Tråkigt att se hur det gick med den gamla bilen. Kan inte ha varit roligt o se alla arbetstimmarna försvinna. Den nya kommer säkert bli skitfin med tanke på hur den gamla såg ut Citera
fredrik 2121 October 22, 2009 Author Report October 22, 2009 dags för lite bilder på det nya projektet.är det någon som vill köpa fälgarna, den digitala instrumentpanelen, skivbromsarna fram eller skivbromsarna bak eller något annat så är det bara att tjoa till. Citera
FastMagnus October 23, 2009 Report October 23, 2009 tråkigt med den 1a mustangen. Bättre lycka med denna Önskar fastmagnus Citera
Mmmange October 25, 2009 Report October 25, 2009 Ja..det var inget kul... Men som sagt: Otroligt att du orkar börja om igen! Ge inte upp!!!! KUL! Och kul att se de tre ölburkarna st uppstaplade! Hahaha! Precis som det skall vara! Man måste ju hålla vätskebalansen i skick när man mekar.Frugan undrade just var alla öl tagitr vägen som stod i garaget bredvid Mustangen.. Ööööhhh, tja du vet....jag har ju skruvat lite på mutangen i helgen och , ehhh...ja... du vet Hahahah! Keep up tha good work! Citera
Per Berglund October 25, 2009 Report October 25, 2009 I väntan på detta så hjälpte jag morsan med hennes jävla Ka och när jag skulle ta ner tanken på den så skvalpade det ut bensin på golvet som antändes av en bygg lampa. hela bilen var antänd på några sekunder och efter några desperata försök att släck med brand släckare, så var det bara att försöka rädda sig själv och springa ut.hela garaget var övertänt på några enstaka minuter.brand kåren kunde inte rädda nått hela byggnade brann upp och allt blev skrot.garaget som jag hyrde av en kompis inehöll:verktyg och maskiner som var hans för ca 1miljonmin bil, alla delarna och alla verktygfyra motorcyklar, en camaro 68, camaro 70,flera motorer ochh massa annat.Kvar finns absolut ingenting att ta till vara på .Fyyyy va trist!! EXAKT samma sak hände en kompis till mig!!Hade precis gjort klart en 100% renovering av en musse cabbe.Skulle "bara" grejja med tanken varvid en bygglampa tände på allt så det gick upp i rök på 5min.Han var på håret att brinna inne men klara sig med bränn skador.Har själv varit nära elda pp ett garage p.g.a slarv vid svetsning. Lyckligtvis väl förberedd med flera släckare så det klara sig med en del småprylar och omlackering.Man kan inte nog påpeka vikte av säkerhet vid jobb på bilar.1) Ha alltid städat omkring dig och inget eldfarligt intill runtomkring och inuti bil2) Ha regler om att alla ska ha minst 2-3 släckare och brandvakt minst 1 timme efter svets.3) FÖRBJUD BYGGLAMPOR!!Sen kansk fästa en varningsdekal på bilen enligt nedan.!!! Du har blivit visare på kuppen...Keep up the good work! Citera
fredrik 2121 October 25, 2009 Author Report October 25, 2009 HA,ha....Ja man är faktiskt extra försiktig nu....Har faktiskt bara en brannsläckare i garaget och det är inte mycket att komma med ifall det skulle börja brinna med bensin inblandat så det får allt bli att skaffa flera.Men det är därför alltid bra att ha några extra öl med sig, dels för att hålla vätske balansen på rätt nivå och ifall det skulle ta sig någonstans så kan man ju alltid ha dom som brannsläckare.. Att rekommendera är dock att hålla sig till 3,5% öl.Dricker man för många av den starkare sorten så er det rätt stor risk att man får göra om allt arbete dagen efter.skulle man försöka att släcka elden med en kopparbärs 10,2 så är väll risken att det bara börjar brinna ännu mer istället . Citera
Mmmange October 25, 2009 Report October 25, 2009 ) Japp! Prexis! Tur att man satt up 8 st dubbla lysrörslampor i taktet så att man slipper använda bygglampan... Hu, va läskigt!Nä åter till "On Topic" Mer bilder på bygget! Och gärna lite tips! Jag håller på att göra plats i garaget för min 67:a Ht som skall slipas och lackas i vinter samt fixa inredningen...visst den ÄR fräsh(innuti) redan, men jag tänkte göra den ÄNNU bättre, med ljuddämp matta, schysst ljudbygge (man är ju i den branchen, så den biten är jag minns orolig för )Men hur ska DU göra med instrumenteringen? Såg att du hade digitala mätare på den! Är det bra? Citera
fredrik 2121 October 25, 2009 Author Report October 25, 2009 vet inte om det är något bättre men lite fränt kanske. det fungerar i alla fall bra men jag funerar på att eventuellt göra något liknande som jag gjorde till den andra bilen och då ska jag försöka sälja den digitala och det som är bra med den är att det är en box till som man kopplar alla kablarna till och att det är elektrisk hastighetsmätare. Citera
fredrik 2121 November 3, 2009 Author Report November 3, 2009 Har varit och grejjat lite, inte hänt så mycket men har ialla fall börjat någonstans.Dagarna går gått åt till att letat material till bärarmarna, uniballs, platt järn ,rör , rörbock och bussningar.Ena bakskärmen har varit smällde så jag måste byta yttre delen av hjulhuset på den sidan och såg fattade jag ju att jänkarna har väll aldrig brytt sig om att rikta utan spacklar upp bucklorna istället och så var ju givetvis fallet hör oxå.Ja slipade, slipade och trodde aldrig ja skulle få se plåt men till slut så dök den upp.En vanlig person undrar givetvis hur ska jag bära mig åt för att rikta denna bucklan medans en jänkare genast funderar: ska jag köpa två eller tre burkar spackel tro...återstår och se ifall det går att rikta skärmen annars får man byta hela skiten.Fick jag för mig att kapa bort dropplisterna för att få bilen lite renare och snyggare, men herre gud vilken jobb det sedan blev när taket delade sig och med allt tennspackel som är runt taket.Vad mycke svetsning det blev och få till en jämn och fin kant var inte lättmen nu är det ialla fall ihop och tennspackling återstår.har även bytt vänster golvplåt bak och jag tror det är den enda golvplåten som behöver bytas men får väll se efter att den blivit blästrad. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.