Elbbiv April 12, 2011 Report Share April 12, 2011 Jag fick: CO: 0,2 (0,5)HC: 005(100)CO 2500: 0,1 (0,3)LAMBDA: 1,01 (0,95-1,09)Börja med att jag hade glömt varningstriangeln, och så blev jag FRUKTANSLÖST skitnödig.... precis när det blev min tur. Men skita hos Bilprovningen, ALDRIG !!Som tur var gick den igenom.... Dock med en påpekan: Höger spindel, på väg att bli glapp... bör bytas.Men, blankt papper. Rörde varken tomgång eller tändning.Hade halv tank soppa, tryckte i 20 liter E85 innan. Verkar göra tricketHärligt att höra att det går bra på SBP, vad använder du för tune?/Tommy L Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elbbiv April 12, 2011 Report Share April 12, 2011 Usch uscha...Efter att jag bytta från Torq till Brenspeed i ett försök att få ner avgasvärdet så har min bettet sig underligt med gasen.Går opp i 2000 rpm vid kallstart under en liten stund. Inte så länge, va längre stund första gångerna.Tomgång ca 1000rpm.*Micke* vet jag lär trycka på bromsen när han lägger i D.Om jag torrgasar lite upp i typ 3000rpm o släpper så går varvet sakta ner till ca 2000rpm o stannar där. I början väldigt länge så jag fick typ släppa opp kopplingen lite för att lugna den. Efter x mil så har den blitt bättre dock inte bra.Brenspeed ska modifiera tunen samt ställa om lite(dels för mina "gasproblem" samt mina höga HC halter).Erik på Torq skall göra det samma. Flera krokar lär man kasta ut.Även Håkan håller på att försöka fixa detta tillsammans med en firma i USA.Får ingen av dom till det till början på augusti. Åker jag ner till Linköping igen och plockar ur kammarna. Historien om detta kommer då sluta med 2 Hot Rod Kammar på väggen i garaget. Som ett otrevligt minne om vad trimmning kan göra Trist trist. Men man lär hela tiden. Just nu orkar jag inte en peta på bilen, mer än om jag ska köra den. Hej Danne!Hur har det gått, plockade du ur kammarna eller fick ni ordning på dessa tråkigheter? Vill gärna veta eftersom jag hämtat ut mina Hot Rod kammar idag.....Har du några bra tips? vilken tune?/Tommy L Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUSET April 12, 2011 Report Share April 12, 2011 det här med att tanka e85 innan bes,gäller det tricket alla (även med endast tune) eller är det mest för er som har mekat ordentligt? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
uffeg April 12, 2011 Report Share April 12, 2011 Gäller bara för oss som bytt kammar och inte har en SCT, så vi kör med en lite för "elak och oren" mappning.Min är från BamaChips. Å andra sidan jag testade inte att besikta utan E85... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde June 30, 2011 Report Share June 30, 2011 Precis besiktigat för iår.Recept: mappning med sänkt tändning 10 grader.och några liter E85 för säkerhetsskull!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alabama Grill July 13, 2011 Report Share July 13, 2011 Precis besiktigat för iår.Recept: mappning med sänkt tändning 10 grader.och några liter E85 för säkerhetsskull!!Gött!!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elbbiv July 13, 2011 Report Share July 13, 2011 Grattis!Precis besiktigat för iår.Recept: mappning med sänkt tändning 10 grader.och några liter E85 för säkerhetsskull!! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Åberg May 22, 2013 Report Share May 22, 2013 Jag besiktigade med Torq tunen. Hade inte fått den nya innan.Åter till reningsbekymren.Jag beställde en vanlig tune, av den anledningen att jag hade en sådan sist jag besiktiga från Brenspeed va den oxå.Då va det absolut inga problem, kanon värden!Så jag ska maila till Doug på Brenspeed o fråga lite snällt om jag kan få en emissions oxå gratis Annars får jag väl köpa en.Mina värden va som följande.1. HC-halt tomgång, för hög2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.3. CO-halt tomgång, för högCO 1,1 (0,3)CO 2500 0,4 (0,2)HC 999 (100) (värdet va eg mellan 1400 - 1900 - antar att det inte får plats u rutan )Lamda 1,08 (0,95 - 1,09)Besiktigade och fick nedslag på HCCO 0,1 (0,3)CO 2500 0,0 (0,2) HC 155 (100) Lamda 1,01 (0,95 - 1,09)40% E85, förtändning -10⁰ från Tunefick en 2:a på detta + att handbromsen tog för dåligt...man kan ju fan inte ens lyfta handbromsen 10 centimeter ?!?!?Justeringssak sa bilprovarens chef som vi snackade med. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alabama Grill May 24, 2013 Report Share May 24, 2013 Besiktigade och fick nedslag på HCCO 0,1 (0,3)CO 2500 0,0 (0,2) HC 155 (100) Lamda 1,01 (0,95 - 1,09)40% E85, förtändning -10⁰ från Tunefick en 2:a på detta + att handbromsen tog för dåligt...man kan ju fan inte ens lyfta handbromsen 10 centimeter ?!?!?Justeringssak sa bilprovarens chef som vi snackade med.Vad har du för varv på tomgången? Är det för lågt kan det bli fel. Besiktade min för några veckor sen och ändrade endast tomgången samt tändningen. E85 skippade jag denna gång och döm om min förvåning men det blev ingen skillnad! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Åberg May 27, 2013 Report Share May 27, 2013 Vad har du för varv på tomgången? Är det för lågt kan det bli fel. Besiktade min för några veckor sen och ändrade endast tomgången samt tändningen. E85 skippade jag denna gång och döm om min förvåning men det blev ingen skillnad!pendlar mellan 650 och 1000 rpm tills bilen blivit varm, då ligger den på c:a 850, vart ska man skruva för att få upp den?sen så märkte jag att för mycket E85 gör att bilen går som ett aschle, kompressionen är ju inte tillräckligt hög så att du får mer oförbrända avgaser pga E85:an.Tank 1 innan besikting:c:a 10% E85HC = 155Bilen gick hyfsat OKTank 2 innan besök hos Mekonomen för att släcka 2:orna:c:a 50% E85HC = 1500Bilen gick som ett aschle under 2000rpm, hostade och stånkade och det luktade soppa om bilen.försök 2 hos Mekonomen, ställde ner till -12 grader och 6%lean WOT, CO-halten = 0, HC = 1800!!!Ska testa V-power eller 102oktan-soppa, lean 6% WOT och 1000 spänn i muta redo till besikningsgubben 102 Oktan testade jag i Deutschland igår och bilen gick som en skållad bäver. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Linde May 27, 2013 Report Share May 27, 2013 Kom ihåg att kattarna behöver va riktigt varma.Det är nog dem som spökar, skulle jag tro.Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes CMC 1489 May 29, 2013 Report Share May 29, 2013 pendlar mellan 650 och 1000 rpm tills bilen blivit varm, då ligger den på c:a 850, vart ska man skruva för att få upp den?sen så märkte jag att för mycket E85 gör att bilen går som ett aschle, kompressionen är ju inte tillräckligt hög så att du får mer oförbrända avgaser pga E85:an.Tank 1 innan besikting:c:a 10% E85HC = 155Bilen gick hyfsat OKTank 2 innan besök hos Mekonomen för att släcka 2:orna:c:a 50% E85HC = 1500Bilen gick som ett aschle under 2000rpm, hostade och stånkade och det luktade soppa om bilen.försök 2 hos Mekonomen, ställde ner till -12 grader och 6%lean WOT, CO-halten = 0, HC = 1800!!!Ska testa V-power eller 102oktan-soppa, lean 6% WOT och 1000 spänn i muta redo till besikningsgubben 102 Oktan testade jag i Deutschland igår och bilen gick som en skållad bäver.Du skruvar med SCT:n ställ in 1000rpm i tomgång, that`s it...Och som Daniel säger VARMA kattar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrv8 June 6, 2013 Report Share June 6, 2013 pendlar mellan 650 och 1000 rpm tills bilen blivit varm, då ligger den på c:a 850, vart ska man skruva för att få upp den?sen så märkte jag att för mycket E85 gör att bilen går som ett aschle, kompressionen är ju inte tillräckligt hög så att du får mer oförbrända avgaser pga E85:an.Tank 1 innan besikting:c:a 10% E85HC = 155Bilen gick hyfsat OKTank 2 innan besök hos Mekonomen för att släcka 2:orna:c:a 50% E85HC = 1500Bilen gick som ett aschle under 2000rpm, hostade och stånkade och det luktade soppa om bilen.försök 2 hos Mekonomen, ställde ner till -12 grader och 6%lean WOT, CO-halten = 0, HC = 1800!!!Ska testa V-power eller 102oktan-soppa, lean 6% WOT och 1000 spänn i muta redo till besikningsgubben 102 Oktan testade jag i Deutschland igår och bilen gick som en skållad bäver.Mager bränsle blandning brukar ge hög HC.Troligen därför du får högre och högre HC desto mer E85 du fyller på, E85 har lägre effekt i samma mängd bränsle som bensin därav den höjda förbrukningen på E85.Troligen därav den går bättre utan E85 då det blir samma sak som att öka bränsleblandningen lite när du tankar 102 oktan. Vissa bilar kompenserar för E 85 men oftast bara en bit sen kommer den för långt från rikt värdena. Då måste du programmera om den att ge ännu mer bränsle på E85 blandningen.Därav den går sämre när du fyllde 50% E85.Prova att öka på bränslet lite, försök få bort misständningar, ger hög HC.Höja tomgången är en idé för att minska misständning med vasskam samt lite rikare bränsleblandning.Skulle till 99% gissa att du måste ställa tomgången via dator, då jag tror inte man ens får sälja en ny bil med vajer gas länge utan all gas sker elektronisk = en miljö grej för att komma åt oförbränd bensin när spjället stängs för fort.Lycka tillMed vänlig hälsning,MrV8 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Åberg July 10, 2013 Report Share July 10, 2013 Tack mrV8Med din utläggning samt nytt insug och trottel så löste det sig Efter bytet så fick jag Brenspeeds 3tune där dom gör en tune med olika bränslekvaliteer.Men eftersom jag sa att vi bara har 2 bränslekvaliteer i Sweden så bad jag dom att göra en California emission law-tune.Tyvärr glömmer dom bort att mina O2 rear är lika borta oavsett vilken tune jag väljer och då fick jag motorfel - se annat inlägg Jaja, in med 98okt tune och -10* och 2% rikare WOT och voila - den hade HC på 71 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.