Jump to content

hot rod kammar


bb

Recommended Posts

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

håkan prytz i linköping sålde och moterade dom till mig, man kan nog klarat själv om man är duktig :!: jag hade inte gjort det dessutom är håkan så bra

Link to comment
Share on other sites

håkan prytz i linköping sålde och moterade dom till mig, man kan nog klarat själv om man är duktig :!: jag hade inte gjort det dessutom är håkan så bra

Han är jävligt duktig när det gäller nyare Mustang motorer, han hjälpte mig lite med ihop monteringen av min motor. och även lite felsökning.

Link to comment
Share on other sites

Monterade du kammarna själv?

Nått en vanlig svensson klarar!?

// Danne

Du får fräsa hit med BMW´n och på titta när jag byter, så ser du hur svårt/lätt det är :lol:

jag hör av mig när det är dax ;)

//Micke.

Gör det :)

Skulle va intressant :lol:

Link to comment
Share on other sites

Monterade du kammarna själv?

Nått en vanlig svensson klarar!?

// Danne

Du får fräsa hit med BMW´n och på titta när jag byter, så ser du hur svårt/lätt det är :lol:

jag hör av mig när det är dax ;)

//Micke.

Behövs det en arbetsledare? Isf kan jag "svänga förbi" om jag är ledig. :--;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hej jag tog en tune från brenspeed det verkar som han ger mer i det högre registret det jag retar mig på är det högavarvtalet vid start av motorn sen blir han ju lite mer svårkörd i lugn fart om du har manuell låda

Link to comment
Share on other sites

Går också i tankarna på att montera FRPP HR kammar, sen ska man väl lägga in en custom tune också?

Nåt man måste lämna in för eller finns det kam-tunes på de olika Tuners?

En tune måste du ha, och dom välrenommerade tuners'en ska ha kunskapen att skapa en åt dig. Månag tuner's har vissa mappar "på lager" men det korrekta sättet att göra det på är att varje tune görs individuellt. Alla bilar ör olika, beroende på vilken CAI, avgass, soppa kvalité mm mm. En vanlig "canned" tune duger inte.

hej jag tog en tune från brenspeed det verkar som han ger mer i det högre registret det jag retar mig på är det högavarvtalet vid start av motorn sen blir han ju lite mer svårkörd i lugn fart om du har manuell låda

Då är det fel i tune'en, ett av problemen är förmodligen tändningen vid start som gör det. Trots kammar i bilen så ska du inte ha några problem vid körning i lugn fart, om inget är fel på bilen så skulle en bra tune råda bot på det problemet.

Link to comment
Share on other sites

nyfiken fråga från en i gammelbilsträsket:

Vad är hot rod kammar? Vad en kam är vet jag men vad är det för data på dem, vad är effekten av bytet?

Misstänker att Ford kallar de för "Hot Rod Cams" bara för att de ger det gamla goa 60-tals ljudet, men effekt uttagen som jag sett på olika sidor så kan det variera allt från 20hk till 50hk beroende på andra delar.

Link to comment
Share on other sites

nyfiken fråga från en i gammelbilsträsket:

Vad är hot rod kammar? Vad en kam är vet jag men vad är det för data på dem, vad är effekten av bytet?

Vi har kastat i och tune'at kanske en 10-12st S197 med Hot-Rod kammar. Det har varierat mellan 25-35hk pa hjulen for originalbilar, och upp till 50hk pa hjulen pa bilar med LT headers, CAI mm

Link to comment
Share on other sites

och upp till 50hk pa hjulen pa bilar med LT headers, CAI mm

Ja och nu blev jag ju ännu mindre sugen! :thumbup:

Kruxet är väl att jag inte vågar göra det själv, tror jag iaf.

Själva kammarna är ju rätt "billiga"

Håll utkik på vår projektmustang under våren. :-) Vi har både portade toppar och hotrodkammar på gång.

Link to comment
Share on other sites

och upp till 50hk pa hjulen pa bilar med LT headers, CAI mm

Ja och nu blev jag ju ännu mindre sugen! :thumbup:

Kruxet är väl att jag inte vågar göra det själv, tror jag iaf.

Själva kammarna är ju rätt "billiga"

Håll utkik på vår projektmustang under våren. :-) Vi har både portade toppar och hotrodkammar på gång.

Kanon, då fixar ni bytet till en rimlig peng? ;)

Bara öva på att byta bakaxelutväxling för er nu så har ni snart en riktig tunershop. 8)

Link to comment
Share on other sites

och upp till 50hk pa hjulen pa bilar med LT headers, CAI mm

Ja och nu blev jag ju ännu mindre sugen! :thumbup:

Kruxet är väl att jag inte vågar göra det själv, tror jag iaf.

Själva kammarna är ju rätt "billiga"

Håll utkik på vår projektmustang under våren. :-) Vi har både portade toppar och hotrodkammar på gång.

Det ska jag göra. Fast eg kanske inte hehe...

Och det blir ju inte bättre av att *Micke* ska byta till kammarna heller. Får man höra dom hela sommaren. Aaa tål att tänkas på helt klart.

Link to comment
Share on other sites

och upp till 50hk pa hjulen pa bilar med LT headers, CAI mm

Ja och nu blev jag ju ännu mindre sugen! :thumbup:

Kruxet är väl att jag inte vågar göra det själv, tror jag iaf.

Själva kammarna är ju rätt "billiga"

Ja man ska vara noga med kammarna i modmotorerna. Dom måste ställas in perfekt, annars blir tändningen helt åt helvete. Det tog våran mekaniker 4h att ställa in kammarna på modularmotorn vi har inne nu, och han har jobbat med Ford i 15 år!

Jag har en 2010 Camaro SS, med kam, toppar, kooks grenrör mm mm mm och själva kambytet tog 4 timmar, 2h för topparna och grenrören tog kanske 1h. 7h och numera 497hästar på bakhjulen sugmotor (en ökning på 140hp på hjulen), med fullt bibehållen körbarhet och fortfarande under liten på motorvägen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...