Jump to content

hot rod kammar


bb

Recommended Posts

Däremot tycker jag det vandrar i varvtalet... någorlunda stabilt, men ibland varvar det upp till över 1000 och ibland ner till dryga 500. Men oftast stabilt runt 750-800...

Å andra sidan la jag på tunen imorse, den behöver kanske ett par starter till innan det stabiliserar sig.

Innan jag la på BAMAs modifierade tune kunde jag inte starta bilen knappt... den gamla race tunen låg i.... den dog på studs nästan... la på den moddade tunen och då gick det så fint...

Ska bli så skoj att testa den på strippen i augusti... och se om jag kan putsa mina 13.39 med gatdäck...

Det gjorde min också trots jag la in tunen, men så fick jag veta av Linde att man skulle nolla bilens dator (bort med minuskabeln och vänta i 10minuter). Efter det så skulle man lägga fläktknapparna på 0-lägen, starta bilen och låta den gå på tomgång i 5 minuter. Sedan skulle man sätta fläktar och ac på MAX och låta bilen gå i 5 minuter igen. FÄRDIGT :thumbup:

Min lugnade sig rejält efter det.

Dock började den svajja lite efter jag tankade på ST1, men misstänker att det var skitsoppa. Då jag tankade på JET efter det och sen var tomgången lugn igen. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hmm.... avvaktar lite.. lät bilen gå på tomgång tills den var varm... efter att jag la på tunen...

tror det räcker med några starter, men om inte får jag testa detta. Är däremot irriterad på min predator. Skickade över senaste tunen och VIPS var den gamla borta trots att det ska gå att ha flera custom tunes.. måste gjort nåt fel... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Idag hade man vunnit budgivningen på ett par Prothane motorkuddar.

Så nu är det bara att vänta att de hittar fram till brevlådan, sen får man se hur mycket av motorgunget som överförs till bilen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Idag hade man vunnit budgivningen på ett par Prothane motorkuddar.

Så nu är det bara att vänta att de hittar fram till brevlådan, sen får man se hur mycket av motorgunget som överförs till bilen :twisted:

Du kommer att märka det redan när du vrider på nyckeln :--

Enda nackdelen är att det blev tajt mellan huv och spjällhuset (ligger gnussar).

Man kan svarva ner dom 5-8 mm så ska problemet vara löst :thumbup: .

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Är i Umeå på tjänsteresa. Frugan ringde igår från parkeringen på jobbet.........

Bilen tjuter... lyssna , vad kan det vara..... så vevade hon ner rutan, och det tystnade, hon vevade upp, och stängde av motorn...

Slog igång, och det började igen.....

Då sa jag: är det inte ett bil-larm ?

Och jovisst, det var kollegans V50 som larmade... hon stod med avgasrören bakåt in mot husväggen och bilen bredvid blev skiträdd när hon drog igång... och vi har ändå inte headers, eller race-kattar... bara kammarna och Ford Racing kammar.....

RIKTIGT JÄVLA ROLIGT !!

:--

Link to comment
Share on other sites

Är i Umeå på tjänsteresa. Frugan ringde igår från parkeringen på jobbet.........

Bilen tjuter... lyssna , vad kan det vara..... så vevade hon ner rutan, och det tystnade, hon vevade upp, och stängde av motorn...

Slog igång, och det började igen.....

Då sa jag: är det inte ett bil-larm ?

Och jovisst, det var kollegans V50 som larmade... hon stod med avgasrören bakåt in mot husväggen och bilen bredvid blev skiträdd när hon drog igång... och vi har ändå inte headers, eller race-kattar... bara kammarna och Ford Racing kammar.....

RIKTIGT JÄVLA ROLIGT !!

:--

Man får en del mertryck i rören efter byte till HR kammarna, märkte jag också.

Dessutom med FR500 så kan jag inte stå på tomgång i garaget utan att dra igång andra bilars larm :--

Link to comment
Share on other sites

Besiktigat!

Allt bra, förutom!!!

HC värdet alldelles för högt! Låg mellan 1400 -1900 ska va under 100.

Min setup e exakt lika som sist enda skillnaden kammar spjällhus och en annan mappning.

Jag hatar bilar o miljökrav!

Fan gör man åt detta då! O kan man köpa en mätgrej o mäta själv så man vet om det händer nått? Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

:wave: Hej på er nu lägger jag mig i disskutionen lite. :wave:

Inget fel på några kattar, det man måste göra är att sänka förtändningen på tomgång för att bilen ska dra mera luft.

Man måste alltså få bort rummlandet och misständningarna som flera av er går igång på..... :--

Då får man ner HC-värdet, det är ju oftast så att man klarar det förhöjda tomgångsvärdet på bes och det är ett bevis på att det inte är kattarna det är fel på, jag har doktorerat i detta tillsammans med en av experterna på Katalysatorteknik här i Linköping.

Så slutsatsen är den att man ska få en tune som är anpassad för att dra mera luft på tomgång och upp till ca 800 rpm.

Håkan P och jag har kontakt med en tuningfirma "over there" som ska hjälpa till att exprimentera fram en bra tune.......mer om detta längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Besiktigat!

Allt bra, förutom!!!

HC värdet alldelles för högt! Låg mellan 1400 -1900 ska va under 100.

Min setup e exakt lika som sist enda skillnaden kammar spjällhus och en annan mappning.

Jag hatar bilar o miljökrav!

Fan gör man åt detta då! O kan man köpa en mätgrej o mäta själv så man vet om det händer nått? Någon som vet?

Var det med Torq tunen, eller hann du att få brenspeed tunen innan?

När jag beställde min tune från brenspeed, så frågade de om man behövde en tune anpassad för emission testing.

Får nog ta en tur till farsans jobbarkompis som har en avgastestare och se vad den visar...

Link to comment
Share on other sites

:wave: Hej på er nu lägger jag mig i disskutionen lite. :wave:

Inget fel på några kattar, det man måste göra är att sänka förtändningen på tomgång för att bilen ska dra mera luft.

Man måste alltså få bort rummlandet och misständningarna som flera av er går igång på..... :--

Då får man ner HC-värdet, det är ju oftast så att man klarar det förhöjda tomgångsvärdet på bes och det är ett bevis på att det inte är kattarna det är fel på, jag har doktorerat i detta tillsammans med en av experterna på Katalysatorteknik här i Linköping.

Så slutsatsen är den att man ska få en tune som är anpassad för att dra mera luft på tomgång och upp till ca 800 rpm.

Håkan P och jag har kontakt med en tuningfirma "over there" som ska hjälpa till att exprimentera fram en bra tune.......mer om detta längre fram.

Va bra.. då kan man kanske köpa en besiktningsvänlig tune senare....

Ang kattar.. Jag trodde orginakattarna var mer "förlåtande" så det kan gå bra ändå, om man inte bytt till race-kattar... var så jag resonerade... nån som testat?

Link to comment
Share on other sites

Jag besiktigade med Torq tunen. Hade inte fått den nya innan.

Såpp fick tunen från Brenspeed när jag va på väg till Uppsala ikväll.

Lånade en lappis på träffen o stoppade in denna :) Varför vänta? :P

För det första! VILKEN JÄVLA SKILLNAD! Fan va jag lekte på hemvägen! haha!!!

Den kickar på så inni HELVETE! :thumbup::thumbup::thumbup:

Åter till reningsbekymren.

Jag beställde en vanlig tune, av den anledningen att jag hade en sådan sist jag besiktiga från Brenspeed va den oxå.

Då va det absolut inga problem, kanon värden!

Så jag ska maila till Doug på Brenspeed o fråga lite snällt om jag kan få en emissions oxå gratis ;) Annars får jag väl köpa en.

Mina värden va som följande.

1. HC-halt tomgång, för hög

2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.

3. CO-halt tomgång, för hög

CO 1,1 (0,3)

CO 2500 0,4 (0,2)

HC 999 (100) (värdet va eg mellan 1400 - 1900 - antar att det inte får plats u rutan :thumbdown: )

Lamda 1,08 (0,95 - 1,09)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en emissions tune från Torq, undrar om det fungerar med den på bes :roll: återstår att se :-|

/Micke

Du ska besiktiga nästa år va?

Nej i år

Inställelsetid tid 1/7-30/11

Blir sent i år...

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Jag har en emissions tune från Torq, undrar om det fungerar med den på bes :roll: återstår att se :-|

/Micke

Du ska besiktiga nästa år va?

Nej i år

Inställelsetid tid 1/7-30/11

Blir sent i år...

/Micke[/quote:149se9x5]

Aight...

Link to comment
Share on other sites

Snabbt svar från Doug på Brenspeed.

Inte det svar jag vela ha, men men ... :/

Daniel,

I spoke with the tuning department and we think that it’s probably because of your Full Flow Catalytic converters not catching the gasses. In conjunction with the cams possibly.

The tuning department suggested that you contact the manufacture of the Cats and see if they have an option. Or install the factory cats for your emissions.

Thanks,

Doug

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en emissionstune från Torq när jag försökte besiktiga en tune som enligt dom gick i alla andra bilar men inte i min blev ursäkten.

Då började dom skylla på mina kattar :thumbdown: och det var då jag kontaktade Katalysatorteknik och fick till mig att det inte var fel på dom utan en enkel motortuningsjustering som allt som oftast hoppades över som behövde göras.

På Katalysatorteknik sa han att dom ofta fick förfrågan på kattar då resultaten blev som på min men han förklarade att man måste in och justera om förtändningskurvan en sak som då tydligen postordertuners inte är så bekanta med.

När jag sedan förklarade det för dom på Torq så fick jag en konstig tune som bilen knappt gick :cry: med och som ändå inte förbättrade värdena, så när jag kontaktade dom igen så skyllde dom på att något annat i min motor var fel :wtf: .......bullshit en nybyggd motor som endast gått 1500mil ja eller hur.

Till dom som har hot-rod kammar så kan jag bara säga att åk gärna och testa avgasvärdena för att se vad dom ligger på, någon måste ju funka alla har ju tex inte samma kattar,toppar,tunes osv.

Sen jobbar vi vidare på att fixa till det, Håkan P har ju själv mappat om en bil som vi har här i Linköping som lämnar 826Hk och den går snällt igenom besiktningen så går att fixa det gör det bara man får tag på rätt folk.

Link to comment
Share on other sites

Fick en P0506 idag efter cruising.... i Arboga i 32 grader i skuggan...........

Ska plocka bort och göra rent imorrn throttle body...

Tycker bilen är SEG innan det händer någe... så var inte min förra BAMA race tune. Har mailat och gnällt.

Får se om man får en ny. Den förra var GRYM.

Ska köra 200 meter i Eskilstuna shootout imorrn, får se hur det går i värmen...

Link to comment
Share on other sites

Fick en P0506 idag efter cruising.... i Arboga i 32 grader i skuggan...........

Ska plocka bort och göra rent imorrn throttle body...

Tycker bilen är SEG innan det händer någe... så var inte min förra BAMA race tune. Har mailat och gnällt.

Får se om man får en ny. Den förra var GRYM.

Ska köra 200 meter i Eskilstuna shootout imorrn, får se hur det går i värmen...

Åkar man och cruisar ett tag blir min jäv*** seg i vxl lådan. går knappt att bjuda på lite däck rök :(.

Kanske man ska ha större olje kylare till vxl lådan :roll:. Det blir bättre när man kör landsväg ett tag.

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Har gjort rent min throttle body och satan i gatan, vad mycket sot och skit, har iofs suttit där i 5 år nu... Men vi har ju bara kört 2500 mil...

Sen har jag plockat bort batteripoolen. Ska låta bilen självlära sig om en liten stund... 5 minuter utan fläkt, ac, sen 5 minuter med full AC o fläkt..... Får se sen om gas-respons, och tomgång, blir bättre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...