Jump to content

hot rod kammar


bb

Recommended Posts

Jag fick:

CO: 0,2 (0,5)

HC: 005(100)

CO 2500: 0,1 (0,3)

LAMBDA: 1,01 (0,95-1,09)

Börja med att jag hade glömt varningstriangeln, och så blev jag FRUKTANSLÖST skitnödig.... precis när det blev min tur. Men skita hos Bilprovningen, ALDRIG !!

Som tur var gick den igenom.... Dock med en påpekan: Höger spindel, på väg att bli glapp... bör bytas.

Men, blankt papper. Rörde varken tomgång eller tändning.

Hade halv tank soppa, tryckte i 20 liter E85 innan.

Verkar göra tricket

Härligt att höra att det går bra på SBP, vad använder du för tune?

/Tommy L

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 388
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Usch uscha...

Efter att jag bytta från Torq till Brenspeed i ett försök att få ner avgasvärdet så har min bettet sig underligt med gasen.

Går opp i 2000 rpm vid kallstart under en liten stund. Inte så länge, va längre stund första gångerna.

Tomgång ca 1000rpm.

*Micke* vet jag lär trycka på bromsen när han lägger i D.

Om jag torrgasar lite upp i typ 3000rpm o släpper så går varvet sakta ner till ca 2000rpm o stannar där. I början väldigt länge så jag fick typ släppa opp kopplingen lite för att lugna den. Efter x mil så har den blitt bättre dock inte bra.

Brenspeed ska modifiera tunen samt ställa om lite(dels för mina "gasproblem" samt mina höga HC halter).

Erik på Torq skall göra det samma. Flera krokar lär man kasta ut.

Även Håkan håller på att försöka fixa detta tillsammans med en firma i USA.

Får ingen av dom till det till början på augusti. Åker jag ner till Linköping igen och plockar ur kammarna. Historien om detta kommer då sluta med 2 Hot Rod Kammar på väggen i garaget. Som ett otrevligt minne om vad trimmning kan göra :)

Trist trist. Men man lär hela tiden. :eh:

Just nu orkar jag inte en peta på bilen, mer än om jag ska köra den. :(

Hej Danne!

Hur har det gått, plockade du ur kammarna eller fick ni ordning på dessa tråkigheter?

Vill gärna veta eftersom jag hämtat ut mina Hot Rod kammar idag.....

Har du några bra tips? vilken tune?

/Tommy L

Link to comment
Share on other sites

Gäller bara för oss som bytt kammar och inte har en SCT, så vi kör med en lite för "elak och oren" mappning.

Min är från BamaChips. Å andra sidan jag testade inte att besikta utan E85...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Jag besiktigade med Torq tunen. Hade inte fått den nya innan.

Åter till reningsbekymren.

Jag beställde en vanlig tune, av den anledningen att jag hade en sådan sist jag besiktiga från Brenspeed va den oxå.

Då va det absolut inga problem, kanon värden!

Så jag ska maila till Doug på Brenspeed o fråga lite snällt om jag kan få en emissions oxå gratis ;) Annars får jag väl köpa en.

Mina värden va som följande.

1. HC-halt tomgång, för hög

2. CO-halt förhöjd tomgång, för hög.

3. CO-halt tomgång, för hög

CO 1,1 (0,3)

CO 2500 0,4 (0,2)

HC 999 (100) (värdet va eg mellan 1400 - 1900 - antar att det inte får plats u rutan :thumbdown: )

Lamda 1,08 (0,95 - 1,09)

Besiktigade och fick nedslag på HC

CO 0,1 (0,3)

CO 2500 0,0 (0,2)

HC 155 (100)

Lamda 1,01 (0,95 - 1,09)

40% E85, förtändning -10⁰ från Tune

fick en 2:a på detta + att handbromsen tog för dåligt...man kan ju fan inte ens lyfta handbromsen 10 centimeter ?!?!?

Justeringssak sa bilprovarens chef som vi snackade med.

Link to comment
Share on other sites

Besiktigade och fick nedslag på HC

CO 0,1 (0,3)

CO 2500 0,0 (0,2)

HC 155 (100)

Lamda 1,01 (0,95 - 1,09)

40% E85, förtändning -10⁰ från Tune

fick en 2:a på detta + att handbromsen tog för dåligt...man kan ju fan inte ens lyfta handbromsen 10 centimeter ?!?!?

Justeringssak sa bilprovarens chef som vi snackade med.

Vad har du för varv på tomgången? Är det för lågt kan det bli fel. Besiktade min för några veckor sen och ändrade endast tomgången samt tändningen. E85 skippade jag denna gång och döm om min förvåning men det blev ingen skillnad!

post-4060-144839302987_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för varv på tomgången? Är det för lågt kan det bli fel. Besiktade min för några veckor sen och ändrade endast tomgången samt tändningen. E85 skippade jag denna gång och döm om min förvåning men det blev ingen skillnad!

pendlar mellan 650 och 1000 rpm tills bilen blivit varm, då ligger den på c:a 850, vart ska man skruva för att få upp den?

sen så märkte jag att för mycket E85 gör att bilen går som ett aschle, kompressionen är ju inte tillräckligt hög så att du får mer oförbrända avgaser pga E85:an.

Tank 1 innan besikting:

c:a 10% E85

HC = 155

Bilen gick hyfsat OK

Tank 2 innan besök hos Mekonomen för att släcka 2:orna:

c:a 50% E85

HC = 1500

Bilen gick som ett aschle under 2000rpm, hostade och stånkade och det luktade soppa om bilen.

försök 2 hos Mekonomen, ställde ner till -12 grader och 6%lean WOT, CO-halten = 0, HC = 1800!!!

Ska testa V-power eller 102oktan-soppa, lean 6% WOT och 1000 spänn i muta redo till besikningsgubben :)

102 Oktan testade jag i Deutschland igår och bilen gick som en skållad bäver.

Link to comment
Share on other sites

pendlar mellan 650 och 1000 rpm tills bilen blivit varm, då ligger den på c:a 850, vart ska man skruva för att få upp den?

sen så märkte jag att för mycket E85 gör att bilen går som ett aschle, kompressionen är ju inte tillräckligt hög så att du får mer oförbrända avgaser pga E85:an.

Tank 1 innan besikting:

c:a 10% E85

HC = 155

Bilen gick hyfsat OK

Tank 2 innan besök hos Mekonomen för att släcka 2:orna:

c:a 50% E85

HC = 1500

Bilen gick som ett aschle under 2000rpm, hostade och stånkade och det luktade soppa om bilen.

försök 2 hos Mekonomen, ställde ner till -12 grader och 6%lean WOT, CO-halten = 0, HC = 1800!!!

Ska testa V-power eller 102oktan-soppa, lean 6% WOT och 1000 spänn i muta redo till besikningsgubben :)

102 Oktan testade jag i Deutschland igår och bilen gick som en skållad bäver.

Du skruvar med SCT:n ställ in 1000rpm i tomgång, that`s it...

Och som Daniel säger VARMA kattar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
pendlar mellan 650 och 1000 rpm tills bilen blivit varm, då ligger den på c:a 850, vart ska man skruva för att få upp den?

sen så märkte jag att för mycket E85 gör att bilen går som ett aschle, kompressionen är ju inte tillräckligt hög så att du får mer oförbrända avgaser pga E85:an.

Tank 1 innan besikting:

c:a 10% E85

HC = 155

Bilen gick hyfsat OK

Tank 2 innan besök hos Mekonomen för att släcka 2:orna:

c:a 50% E85

HC = 1500

Bilen gick som ett aschle under 2000rpm, hostade och stånkade och det luktade soppa om bilen.

försök 2 hos Mekonomen, ställde ner till -12 grader och 6%lean WOT, CO-halten = 0, HC = 1800!!!

Ska testa V-power eller 102oktan-soppa, lean 6% WOT och 1000 spänn i muta redo till besikningsgubben :)

102 Oktan testade jag i Deutschland igår och bilen gick som en skållad bäver.

Mager bränsle blandning brukar ge hög HC.

Troligen därför du får högre och högre HC desto mer E85 du fyller på, E85 har lägre effekt i samma mängd bränsle som bensin därav den höjda förbrukningen på E85.

Troligen därav den går bättre utan E85 då det blir samma sak som att öka bränsleblandningen lite när du tankar 102 oktan. Vissa bilar kompenserar för E 85 men oftast bara en bit sen kommer den för långt från rikt värdena. Då måste du programmera om den att ge ännu mer bränsle på E85 blandningen.

Därav den går sämre när du fyllde 50% E85.

Prova att öka på bränslet lite, försök få bort misständningar, ger hög HC.

Höja tomgången är en idé för att minska misständning med vasskam samt lite rikare bränsleblandning.

Skulle till 99% gissa att du måste ställa tomgången via dator, då jag tror inte man ens får sälja en ny bil med vajer gas länge utan all gas sker elektronisk = en miljö grej för att komma åt oförbränd bensin när spjället stängs för fort.

Lycka till

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack mrV8

Med din utläggning samt nytt insug och trottel så löste det sig :)

Efter bytet så fick jag Brenspeeds 3tune där dom gör en tune med olika bränslekvaliteer.

Men eftersom jag sa att vi bara har 2 bränslekvaliteer i Sweden så bad jag dom att göra en California emission law-tune.

Tyvärr glömmer dom bort att mina O2 rear är lika borta oavsett vilken tune jag väljer och då fick jag motorfel - se annat inlägg :)

Jaja, in med 98okt tune och -10* och 2% rikare WOT och voila - den hade HC på 71 :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...