Jump to content

Featured Replies

comment_83263

Var menar du att det ska finnas plåtpackningar?

vad jag vet så var det plåtpackningar på vissa motorer från fabrik..

Mopar hade toppackningar av plåt exempelvis,och tror det var likadant hos exempelvis chevrolet..

men eftermarknaden har ju oftast haft fiberpackningar för att de tar upp ojämnheter bättre.

så varför plåt egentligen?

• Author
comment_83320

Ska förklara mig lite

Har ett par iordning gjorda portade toppar med 65cc förbränningsrum

På min motor skulle detta med felpro packning ge 9,15:1 :cry:

Vill ej riva bottendelen för att plana blocket eftersom den är renoverad för ca 300 mil sen.

För att komma över 10:1 skulle dessa behöva planas ca 1 mm vilket känns rätt mycket, det är där dessa tunna plåtpackningar kommer in. En kompis som skruvar mycket cheva nämde dessa (finns tydligen till cheva)

och om det finns och dom fungerar skulle detta kunna hjälpa mig att komma över 10:1 i komp förhållande utan att våldplana topparna.

Om någon har nån idé eller erfarenhet kring detta vore jag tacksam

mvh/Jörgen cmc 1796

comment_83326

Vill ej riva bottendelen för att plana blocket eftersom den är renoverad för ca 300 mil sen.

Jaha :shock: ....Och här börjar troligtvis problemen.

Stålpackningar kräver ganska bra ytor för att täta pålitligt.

Även med kopparspray hör du till riskgruppen.

Om du räknat ut att du kommer upp nästan 8 punkter i kompressionsförhållande med stålpackning, så tycker jag att du bör kalkylera på nytt.

• Author
comment_83346

Precis känns inte helt enkelt att lösa

Inte enbart med dessa packningar, det krävs givetvis en rätt ordentlig planing ändå ca 7/10 delar.

Några råd ? vinkelplaning är också något som vissa rekomenderar i detta fall, En firma som jag kontaktat menar att detta inte ska vara nått problem.

ca 14/100 delar per cc om man planar rakt av men om man gör detta i vinkel så förändras ju detta. Hur "stor" vinkel brukar användas ?

kan man räkna på detta ? alltså när vinkeln förändras ju också hur mycket som måste tas för uppnå det man vill

Innan någon planing sker ska topparna flödestestas för att se om det är värt att lägga några större summor på, eller om det är möjligt att hamna på 10:1 eller mer

men det ser ok ut och ska visst va gjort på Birka.

Har även gått på historisk racing innan renovering vet ej vilken klass

mvh/kjorran

comment_83372

Ingen idé att bolla med Ford smoglock. Det finns bra smogtoppar, men detta är ett Ford -forum, så vi nämner inte mera....

Man kan vinkelplana om man vill slösa pengar på ett par dåliga toppar.

Man måste då plana insuget också. Och dessutom kommer ventilen att gå närmare kolven, så beroende av vinkel, talrikdiameter och kammens inställning och -värden, krockar det i något skede.

Man är strax uppe i priset av vad ett par hyfsade alutoppar kostar.

Nån annan får ta upp tråden härifrån.

• Author
comment_83378

Innan du drar dig ur Thomas får du gärna ge mig ett gott råd, för du verkar ha stora kunskaper

Det hade varit kul att prova topparna, det är -69-70 351 toppar men är även bearbetade i förbränningsrummet dom har inte kostat mig speciellt mycket, dessutom ser jag på andra trådar att du själv kör med med gjutjärnstoppar men jag är absolut inte låst med dessa.

Alu toppar med 58cc tror jag kommer att landa på ca 10:1 om jag räknat rätt kanske bättre att utgå därifrån ?

comment_83381

Alu toppar med 58cc tror jag kommer att landa på ca 10:1 om jag räknat rätt kanske bättre att utgå därifrån ?

volym på förbränningsrum ( förb rum+ packning+volym ovan kolv i ödp) + slagvolym delat med slagvolym = kompression

en 302:a med 58 cc topp blir ca 9,5-1 i komp

• Author
comment_83393

Räknade så här

slagvolym+(förbränningsrum+packning+volym ovan kolv vid ödp+ ventiluttag)

delat i

förbränningsrum+packning+volym ovan kolv vid ödp+ ventiluttag

siffrorna ser ut så här

624.5+58+8.5+3.1+2/58+8.5+3.1+2

ser något orimligt ut ? Rätta gärna ! Avrundade kanske lite i överkant :oops: eller nått mycket siffror blir det i alla fall att hålla reda på.

mvh/kjorran

comment_83402
Innan du drar dig ur Thomas får du gärna ge mig ett gott råd, för du verkar ha stora kunskaper

Det hade varit kul att prova topparna, det är -69-70 351 toppar men är även bearbetade i förbränningsrummet dom har inte kostat mig speciellt mycket, dessutom ser jag på andra trådar att du själv kör med med gjutjärnstoppar men jag är absolut inte låst med dessa.

58cc på en 302/5.0 med originalkolvar ger ca 9,3-9,5, det finns ju olika kolvar.

351W-toppar är flödesmässigt okej i standardutförande (för att vara Ford-stuff), men deras förbränningsutrymme utgör ett problem på 302/5.0.

Kompen blir för låg och kaviteten är för stor.

För att ta det enkelt (en amerikansk stötstångs-V8 är inte hitech): kompression upp+ mindre kavitet => bättre verkningsgrad/effekt p.g.a ett antal faktorer, och givetvis tvärtom). Man vill ju ha bästa möjliga förbränning.

Om topparna är billiga, föreslår jag att du gör såhär:

Plana topparna så mycket fabriken rekommenderar, utan att vinkelplana (du har bara 4 bultar/cylinder, så glöm plåtpackning, om du har bra deckyta är cu-packning kanske okej).

Annars använd Fel-Pro 1011-2 packningar, se till att det finns rum mellan kolv och ventil med den kam du använder. Använd en kam med mild duration och med tillräcklig separation. Kör med aggressiv tändkurva från dryga 1200 rpm uppåt och stor förtändning så tidigt det är förnuftigt. Du behöver säkert ca 36° total, kan jag gissa.

Inget insug där katten kan krypa in i kanalerna, utan ett 2-plans med små, höga kanaler, + en liten 4-portare utanpå.

Kanske du får snurr på'n då...

Helt basic, alltså.

• Author
comment_83452

Tack Thomas :D

Nu fick jag lite att fundera på, enligt förslag eller riva bottendelen för att decka och/eller customkolvar för att nå rätt kompförhållande vilka toppar jag än väljer så är problemet kvar- i princip omöjligt att komma över 10:1.

mvh Kjorran

p.s Har läst många av dina inlägg alltid lika lärorikt

comment_83453

Det känns som att dina toppar hör hemma på en 351:a eller möjligtvis på en strokad 302=347.

Är det bra toppar så sälj dem och skaffa sådana som passar till 302:an eller skaffa en 351 bottendel.

Att trassla med att decka block och plana toppar känns som slöseri med pengar och tid.

Leta rätt på nånting med 54 cc förbränningsrum så får du 10.5-1 i komp och bra snärt i maskin.

Har själv kört med 11,3-1 i komp i en 4-cyl ford på vanlig bensin utan problem.

Det gör ca 20 hästar att gå från 9-1 till 10,5-1.

comment_83465

Att trassla med att decka block och plana toppar känns som slöseri med pengar och tid.

Leta rätt på nånting med 54 cc förbränningsrum så får du 10.5-1 i komp och bra snärt i maskin.

Skriver under detta.

Hade ca. 10.8:1 i något skede av utvecklingen på min 5.0/302 .

Kan intyga att det var bra klang under motorhuven, nästan som en frisk 340 :-- .

Tvåans växel skulle i nästan omedelbart efter att plattan gick i mattan från stillastående. :shock:

Inte maximal effekt, men var rapp från 1800 rpm upp.

• Author
comment_83474

Mina tankar går också åt det hållet - ska flöda topparna ändå bara för att se om dom är bra. kanske blir dom till salu sen.

Har även ett par C6OE - M dom har väl 54 cc, följer därför Jannes tråd med intresse men senast jag tittade så verkar vissa inlägg försvunnit :( bland annat dom med bilder på portning samt resonomang om kammar är mycket intresserad av dessa, för visst var det där jag såg dom.

Mvh/kjorran cmc 1796

comment_83482
Mina tankar går också åt det hållet - ska flöda topparna ändå bara för att se om dom är bra. kanske blir dom till salu sen.

Har även ett par C6OE - M dom har väl 54 cc, följer därför Jannes tråd med intresse men senast jag tittade så verkar vissa inlägg försvunnit :( bland annat dom med bilder på portning samt resonomang om kammar är mycket intresserad av dessa, för visst var det där jag såg dom.

Mvh/kjorran cmc 1796

De finns kvar, på sidan 29-30-31 i min evighetslånga tråd.. ;)