November 9, 200915 yr comment_83254 Nån som vet om det finns plåtpackningar till ford 302 allså tunna som det finns till cheva .020 och i så fall var.mvh/kjorran
November 10, 200915 yr comment_83263 Var menar du att det ska finnas plåtpackningar?vad jag vet så var det plåtpackningar på vissa motorer från fabrik..Mopar hade toppackningar av plåt exempelvis,och tror det var likadant hos exempelvis chevrolet..men eftermarknaden har ju oftast haft fiberpackningar för att de tar upp ojämnheter bättre.så varför plåt egentligen?
November 11, 200915 yr comment_83301 Hansen Racing har något de kallar för "Shimstoppackning" som är .020" i sin katalog. Är det något sådant du söker?De finns på sidan 290: http://www.hansenracing.se/kataloger/hr ... _motor.pdf
November 11, 200915 yr Author comment_83320 Ska förklara mig lite Har ett par iordning gjorda portade toppar med 65cc förbränningsrumPå min motor skulle detta med felpro packning ge 9,15:1 Vill ej riva bottendelen för att plana blocket eftersom den är renoverad för ca 300 mil sen.För att komma över 10:1 skulle dessa behöva planas ca 1 mm vilket känns rätt mycket, det är där dessa tunna plåtpackningar kommer in. En kompis som skruvar mycket cheva nämde dessa (finns tydligen till cheva)och om det finns och dom fungerar skulle detta kunna hjälpa mig att komma över 10:1 i komp förhållande utan att våldplana topparna.Om någon har nån idé eller erfarenhet kring detta vore jag tacksammvh/Jörgen cmc 1796
November 12, 200915 yr comment_83326 Vill ej riva bottendelen för att plana blocket eftersom den är renoverad för ca 300 mil sen.Jaha ....Och här börjar troligtvis problemen.Stålpackningar kräver ganska bra ytor för att täta pålitligt. Även med kopparspray hör du till riskgruppen.Om du räknat ut att du kommer upp nästan 8 punkter i kompressionsförhållande med stålpackning, så tycker jag att du bör kalkylera på nytt.
November 12, 200915 yr Author comment_83346 Precis känns inte helt enkelt att lösaInte enbart med dessa packningar, det krävs givetvis en rätt ordentlig planing ändå ca 7/10 delar. Några råd ? vinkelplaning är också något som vissa rekomenderar i detta fall, En firma som jag kontaktat menar att detta inte ska vara nått problem.ca 14/100 delar per cc om man planar rakt av men om man gör detta i vinkel så förändras ju detta. Hur "stor" vinkel brukar användas ?kan man räkna på detta ? alltså när vinkeln förändras ju också hur mycket som måste tas för uppnå det man villInnan någon planing sker ska topparna flödestestas för att se om det är värt att lägga några större summor på, eller om det är möjligt att hamna på 10:1 eller mermen det ser ok ut och ska visst va gjort på Birka.Har även gått på historisk racing innan renovering vet ej vilken klassmvh/kjorran
November 13, 200915 yr comment_83372 Ingen idé att bolla med Ford smoglock. Det finns bra smogtoppar, men detta är ett Ford -forum, så vi nämner inte mera.... Man kan vinkelplana om man vill slösa pengar på ett par dåliga toppar. Man måste då plana insuget också. Och dessutom kommer ventilen att gå närmare kolven, så beroende av vinkel, talrikdiameter och kammens inställning och -värden, krockar det i något skede. Man är strax uppe i priset av vad ett par hyfsade alutoppar kostar.Nån annan får ta upp tråden härifrån.
November 13, 200915 yr Author comment_83378 Innan du drar dig ur Thomas får du gärna ge mig ett gott råd, för du verkar ha stora kunskaperDet hade varit kul att prova topparna, det är -69-70 351 toppar men är även bearbetade i förbränningsrummet dom har inte kostat mig speciellt mycket, dessutom ser jag på andra trådar att du själv kör med med gjutjärnstoppar men jag är absolut inte låst med dessa.Alu toppar med 58cc tror jag kommer att landa på ca 10:1 om jag räknat rätt kanske bättre att utgå därifrån ?
November 13, 200915 yr comment_83381 Alu toppar med 58cc tror jag kommer att landa på ca 10:1 om jag räknat rätt kanske bättre att utgå därifrån ?volym på förbränningsrum ( förb rum+ packning+volym ovan kolv i ödp) + slagvolym delat med slagvolym = kompressionen 302:a med 58 cc topp blir ca 9,5-1 i komp
November 13, 200915 yr Author comment_83393 Räknade så härslagvolym+(förbränningsrum+packning+volym ovan kolv vid ödp+ ventiluttag)delat iförbränningsrum+packning+volym ovan kolv vid ödp+ ventiluttagsiffrorna ser ut så här624.5+58+8.5+3.1+2/58+8.5+3.1+2ser något orimligt ut ? Rätta gärna ! Avrundade kanske lite i överkant eller nått mycket siffror blir det i alla fall att hålla reda på.mvh/kjorran
November 14, 200915 yr comment_83402 Innan du drar dig ur Thomas får du gärna ge mig ett gott råd, för du verkar ha stora kunskaperDet hade varit kul att prova topparna, det är -69-70 351 toppar men är även bearbetade i förbränningsrummet dom har inte kostat mig speciellt mycket, dessutom ser jag på andra trådar att du själv kör med med gjutjärnstoppar men jag är absolut inte låst med dessa.Alu toppar med 58cc tror jag kommer att landa på ca 10:1 om jag räknat rätt kanske bättre att utgå därifrån ?58cc på en 302/5.0 med originalkolvar ger ca 9,3-9,5, det finns ju olika kolvar.351W-toppar är flödesmässigt okej i standardutförande (för att vara Ford-stuff), men deras förbränningsutrymme utgör ett problem på 302/5.0.Kompen blir för låg och kaviteten är för stor. För att ta det enkelt (en amerikansk stötstångs-V8 är inte hitech): kompression upp+ mindre kavitet => bättre verkningsgrad/effekt p.g.a ett antal faktorer, och givetvis tvärtom). Man vill ju ha bästa möjliga förbränning.Om topparna är billiga, föreslår jag att du gör såhär:Plana topparna så mycket fabriken rekommenderar, utan att vinkelplana (du har bara 4 bultar/cylinder, så glöm plåtpackning, om du har bra deckyta är cu-packning kanske okej).Annars använd Fel-Pro 1011-2 packningar, se till att det finns rum mellan kolv och ventil med den kam du använder. Använd en kam med mild duration och med tillräcklig separation. Kör med aggressiv tändkurva från dryga 1200 rpm uppåt och stor förtändning så tidigt det är förnuftigt. Du behöver säkert ca 36° total, kan jag gissa. Inget insug där katten kan krypa in i kanalerna, utan ett 2-plans med små, höga kanaler, + en liten 4-portare utanpå.Kanske du får snurr på'n då... Helt basic, alltså.
November 15, 200915 yr Author comment_83452 Tack Thomas Nu fick jag lite att fundera på, enligt förslag eller riva bottendelen för att decka och/eller customkolvar för att nå rätt kompförhållande vilka toppar jag än väljer så är problemet kvar- i princip omöjligt att komma över 10:1.mvh Kjorranp.s Har läst många av dina inlägg alltid lika lärorikt
November 15, 200915 yr comment_83453 Det känns som att dina toppar hör hemma på en 351:a eller möjligtvis på en strokad 302=347.Är det bra toppar så sälj dem och skaffa sådana som passar till 302:an eller skaffa en 351 bottendel.Att trassla med att decka block och plana toppar känns som slöseri med pengar och tid.Leta rätt på nånting med 54 cc förbränningsrum så får du 10.5-1 i komp och bra snärt i maskin.Har själv kört med 11,3-1 i komp i en 4-cyl ford på vanlig bensin utan problem.Det gör ca 20 hästar att gå från 9-1 till 10,5-1.
November 15, 200915 yr comment_83465 Att trassla med att decka block och plana toppar känns som slöseri med pengar och tid.Leta rätt på nånting med 54 cc förbränningsrum så får du 10.5-1 i komp och bra snärt i maskin.Skriver under detta. Hade ca. 10.8:1 i något skede av utvecklingen på min 5.0/302 . Kan intyga att det var bra klang under motorhuven, nästan som en frisk 340 .Tvåans växel skulle i nästan omedelbart efter att plattan gick i mattan från stillastående. Inte maximal effekt, men var rapp från 1800 rpm upp.
November 15, 200915 yr Author comment_83474 Mina tankar går också åt det hållet - ska flöda topparna ändå bara för att se om dom är bra. kanske blir dom till salu sen.Har även ett par C6OE - M dom har väl 54 cc, följer därför Jannes tråd med intresse men senast jag tittade så verkar vissa inlägg försvunnit bland annat dom med bilder på portning samt resonomang om kammar är mycket intresserad av dessa, för visst var det där jag såg dom.Mvh/kjorran cmc 1796
November 15, 200915 yr comment_83482 Mina tankar går också åt det hållet - ska flöda topparna ändå bara för att se om dom är bra. kanske blir dom till salu sen.Har även ett par C6OE - M dom har väl 54 cc, följer därför Jannes tråd med intresse men senast jag tittade så verkar vissa inlägg försvunnit bland annat dom med bilder på portning samt resonomang om kammar är mycket intresserad av dessa, för visst var det där jag såg dom.Mvh/kjorran cmc 1796De finns kvar, på sidan 29-30-31 i min evighetslånga tråd..
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.