November 19, 200915 yr comment_83589 Vet nån vad man skall sätta för skivor fram som är lämpligast. Det finns ju en uppsjö av skivbroms kit. Tänkte byta från originalets trummor.
November 20, 200915 yr comment_83607 Antar att du gatåker och inte tar bilen till bana, så titta in hos SSBC för ett komplett kit. Det är bolt-on.ssbrakes.com
January 6, 201015 yr comment_85555 Väcker tråden lite då jag är inne på samma spår. D.v.s att byta trumbromsarna fram på min 67'a till skivor och bromsservo. Men jag som alltid har sån otur med allt, vågar inte beställa från USA för då kommer nog allt bli fel.. Nä, med tanken på att få rätt prylar, från rätt ställe, med rätt fraktsätt och i rimlig tid såär jag skeptisk till det.Så min fråga är: Finns det inget "bolt on kit" att köpa i Sverige? Eller ÄR det så mycket billigaremed tanke på frakt, tull, moms, och alla kostnader som kommer till?Kan man inte köpa "orginal" skivbromsar & bromsservo som passar GT modellerna?Hmm, har sökt massor på forumet men blir inte klokare för det. Varför jag vill byta? Tja, hela bilen står nu nerplockad och det är bara bromsarna som är kvar att ta bort innan blästring och lack å då tänkte jag att när jag ändå gör det så noga så kanskedet var bra att byta till skivor fram. OCH om ekonomin tillåter blir det en ny eller nyrenoverad motor oxå så då är det ju bra att få hejd på henne på ett effektivt sätt...
January 6, 201015 yr comment_85559 Npd och mustangunlimited har många olika bolt on kits och det är inga problem att köpa därifrån det gäller att man uppger rätt grejor när man beställer
January 6, 201015 yr comment_85565 Varför inte köpa orginal skivbromsar?Ventillerade skivor och 4kolvs ok, funkar helt OK enligt min mening, dock kanske inte pallar för racing i nån större omfattning./Björn
January 6, 201015 yr Author comment_85566 Jo Björn, det skulle vara perfekt.Var får man tag på ett sånt kit till vettigt pris? Bara att montera på originalspindlarna.
January 7, 201015 yr comment_85594 Kolla t.ex:http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... 1=A120D+01eller köp delarna separat, t.ex:http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... BD60208+01http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... 1=A632N+01http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... =CMB65P+01http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... 1=A2405+01+ huvudcylinder o lite fästen, kanske slangar mm.Finns säkert fler som säljer och kanske billigare./Björn
January 7, 201015 yr Author comment_85630 Tack Björn,jag har tittat på dom också,och många andre också.Vad jag är ute efter är det som finns original på GT-mussen.Eller liknande.NOS.
January 7, 201015 yr comment_85632 Jag tror att de delar jag länkade till är väldigt lika ( om inte exakt lika ) orginaldelarna, men det är inte så lätt att avgöra när man bara ser bilder på dom ( bilderna kanske inte visar exakt det som säljs heller..... ).Är det någon här på forumet som beställt de eller liknande delar och som vet om de är lika orginalet?De bilar jag haft har det suttit orginalbitar på som jag renoverat så jag har aldrig behövt köpa allt, bara renoveringssatser o liknande, och jag kan därför inte verifiera att de verkligen stämmer överens med orginal.Är det ingen bil som ska på bedömningar så kanske inte exakt likhet med orginal är lika viktig och de kan ju faktiskt fungera riktigt bra även om de "bara är kopior".MVHBjörn
January 7, 201015 yr comment_85639 Rolands Mustang i Filipstad är ett tips. En bekant köpte ett skivbromskit av honom och allt fanns hemma. Bara att bulta på.Kanske något dyrare än att köpa i USA men å andra sidan vet man att man får rätt grejer.
January 7, 201015 yr comment_85646 Ja, jag tror att det blir nåt sånt! Rolands eller VP-Parts eller nån i Sverige. För så mycket dyrare kan det ju inte vara eller? Jag menar: Inköpspris + frakt + moms + tull= nästan lika dyrt som här hemma?Fast det är klart..jag ska ju handla lite mer saker oxå. T.e.x:Alla gummilister runt dörrar och fönster (de är torra, otäta och väldigt spruckna),Nya kromlister runt om, även runt baklysenEv. L.E.D bakljus (bara för att det är coolt) Ny kylare (den är trasig), Ny instrumentpanel och instrumentglas (de är slitna),Bälten (sitter inga idag),Ljuddämparmatta till hela kupén,Ny Tankgivare (visar halv tank fast det är fullt),Ny plåt fram under (där blinkers sitter) Den är himlans bulig och skev,Kanske även bak, om jag inte kan knacka den rak o fin,Oj.. Det blev visst lite delar!Hmmm....Moms är ju 25% så det är ju inget krångligt, men vad kan man räkna med att få betala i tull? ...och frakt på alla dessa prylar låter ju ganska dyrt oxå Vad skulle ni gjort?Skiljer det bara hundralappar så är det strunt samma... eller t.o.m lite mer! För jag kan ta ledigt en dag, låna firmabilen , och sticka till t.e.x VP-Parts eller nåt liknande och handla "rakt över disk" så att säga. Då vet man att man får rätt prylar och om det finns på hyllan, får jag med mig det på studs! Oj, det blev visst lite O.T här....Sorry Men hoppas på hjälp, för nu är det dags att handla! Bilen är blästrad och skall in på lack inom kort!
January 14, 201015 yr comment_85876 Har du bromsservo idag? Det lär du behöva om du sätter skivor fram. Å andra sidan funkar friska trumbromsar alldeles utmärkt för "crousingkörning"
January 14, 201015 yr Author comment_85878 Jag har bestämt mej för att bara lägga på en bromsservo.Det är ändå synd att bara byta ut allt till skivor i det här läge,när allt är i toppskick.Man kör ju så lite ändå.Aldrig nåt problem på 8år.Man kan byta senare till skivor när det är dags att se över bromsarna.
January 14, 201015 yr comment_85879 Ja, jag är inne på samma spår faktiskt...att bara byta till servo, då är man halvvägs iallafall.Sen kan man ju komplettera med skivor om några år istället... Hmmmm Jo, så får det nog bli!
January 15, 201015 yr comment_85908 jag kompletterade med bromssservo till trumbromsarna. Fungerar alldeles utmärkt. Behöll faktiskt pedalen och har egentligen bara lite längre pedalväg, fast det tycker jag om. 2 besiktningar med toppbetyg ("bra bromsar på en 40 år gammal bil"). Dock är jag osäker om samma bromservo klarar framtida skivbromsar?? Men det kan nog någon annan svara på.(Du kan leta en bromsservo från en Ford Sierra på skroten. Passar perfekt)
January 15, 201015 yr comment_85910 Du skojar! Bromsservo från en Sierra?! Perkfekt! Då vet jag en som skall ta en utflykt till skroten idag!Stort tack för tipset
January 15, 201015 yr comment_85914 Jättebra tips då min servoklocka börjat läcka i membramet..... Vilken årsmodell? ( om det nu är någon skillnad.... )MVHBjörn
January 15, 201015 yr comment_85922 Osäker om årsmodel, det är en fråga om plats. Ganska säker det var en sådan jag plockade in, "Bolt on". Bifogar några bilder jag hittade när rovan var ur. Fast montaget skedde med motorn i.ps, undrar om inte gamla Granadan har spindlar (och skivor) som passar??
January 15, 201015 yr Author comment_85936 -68,an har väl kanske 2krets system,medan de äldre mussarna har enkelt.Men det går väl att ändra till 2.
January 16, 201015 yr comment_86029 Är det ingen som har funderat på vad som finns på skrotarna? tex Yankee parts har ju delar. Till bra priser också tycker jag.www.yankeeparts.seMåste man köpa kompletta kit? det går väl och plocka ihop delar själv? Fast orginalprylar då förståss.
January 17, 201015 yr comment_86105 Är det ingen som har funderat på vad som finns på skrotarna? tex Yankee parts har ju delar. Till bra priser också tycker jag.http://www.yankeeparts.seMåste man köpa kompletta kit? det går väl och plocka ihop delar själv? Fast orginalprylar då förståss.Klart man kan plocka ihop det själv, inga problem men man bör veta vad som behövs, det går åt en del prylar.Kolla sprängskisser/kataloger vad som kan tänkas gå åt, en del prylar kanske är samma..../Björn
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.