Chili December 7, 2009 Report December 7, 2009 Kör på Björn!!! Jag håller alla Här är ett exempel på en "Super Snake"som både har lyckats bli reggad med kompressor och även blivit såld för en bra peng (trots att det bara är en plastkittad GT med kompressor.......) Citera
Daniel Linde December 7, 2009 Report December 7, 2009 Jag tycker också du skall köra på och skita i vad andra tycker.Många är väldigt inkörda på att orginal ska vara orginal.Och jag tycker då iaf att orginal är tråkigt.Sen vad gäller bilen värde när man säljer, det är väl inte därför vi håller på med detta?Bilar är en förlustaffär så är det bara.Fortsätt uppdatera oss om ditt projekt! Citera
ErikC December 7, 2009 Report December 7, 2009 Jag tycker också du skall köra på och skita i vad andra tycker.Många är väldigt inkörda på att orginal ska vara orginal.Och jag tycker då iaf att orginal är tråkigt.Sen vad gäller bilen värde när man säljer, det är väl inte därför vi håller på med detta?Bilar är en förlustaffär så är det bara.Fortsätt uppdatera oss om ditt projekt!Helt riktigt! Att köpa en bil enbart för att sälja den är en sak, snabbt in och snabbt ut. Men en riktig entusiast bygger den för sig själv! Skitsamma vad han säljer den för om 10 år (om han Björn säljer den någon gång d.v.s.!)Jag säger bara lycka till och kör hårt!F-bolaget lär ju garva läppen av sig om man skulle sladda till lite med den där bilen. Då gäller det att siffrorna stämmer med det som finns under huven.Det är ju helt klart en risk man får ta, men det är ju samma med alla trimmade Volvo's, Corvetter, Audi's mm mm. Man kan inte leva livet enbart efter saker som KAN hända. Citera
BJÖRN_84 December 7, 2009 Author Report December 7, 2009 Får bara tacka alla som e posetiva till mitt bygge mådde riktigt dålig o tänkte knappt gå ut på forumet idag då jag blev nästan HELT sågad o o totalt nedtryckt igår.Har bara börjat undra hur vissa tänker.Jag brinner verkligen för min Mustang GT-2008 som knappt rullat 600 mil.O desto mer jag kikat på SuperSnake o läst om denna skönhet desto mer har det börjat klia i fingrarna på att bygga en identisk kopia med orginal delar från shelby osv. Lyckades få tag i en liten liten katalog som jag kunde ladda hem för att se vilka options som fanns då det visade sig vara antingen det mesta från Ford Racing o Shelby Perfomance alt Einbach o Shelby Perfomance så man mer kunde se vilka delar som skall inhandlas. Citera
AJ December 7, 2009 Report December 7, 2009 Får bara tacka alla som e posetiva till mitt bygge mådde riktigt dålig o tänkte knappt gå ut på forumet idag då jag blev nästan HELT sågad o o totalt nedtryckt igår.Har bara börjat undra hur vissa tänker.Jag brinner verkligen för min Mustang GT-2008 som knappt rullat 600 mil.O desto mer jag kikat på SuperSnake o läst om denna skönhet destor mer har det börjat klia i fingrarna på att bygga en identisk kopia med orginal delar från shelby osv. Lyckades få tag i en liten liten katalog som jag kunde ladda hem för att se vilka options som fanns då det visade sig vara antingen det mesta från Ford Racing o Shelby Performance alt Einbach o Shelby Performance så man mer kunde se vilka delar som skall inhandlas.Nä, nu får du inte deppa ! Beslutet är ditt, oavsett synpunkter ! Men du ställde en fråga och svar har du fått ! Själv funderar jag mest på motorbytet, jag har ännu inte sett något "bra" svar för hur man löser det. Den gröna SS:en ovan var väl en GT500 från början eller har jag fel ? Annars är väl ett bra tips att ringa och prata med Håkan som har byggt och reggat den bilen ! Du bör ju kunna kopiera hans tillvägagångssätt rakt av isådanafall. Citera
BJÖRN_84 December 7, 2009 Author Report December 7, 2009 Det är som att bygga om en 740 med plast till en ny V50 och hoppas på att få ut samma pengar som en ny bil..Hur kan du tycka den jämförelsen är rimlig!? En 2008 Mustang GT är exakt samma bil som en 2009 Super Snake om vi bortser från modellspecifika delar som man kan köpa i efterhand. Det är som att bygga om en V50 2.0FT till en V50 T5 om vi ska jämföra så och det är väl inte så extremt...Det som skiljer efter en konvertering som inte kräver några nya fästen eller andra modifikationer är chassienr, att det inte är en äkta Super Snake. Men visst, jag hade valt en 2007 V6 (för mycket barnsjukdomar på 05-06) att utgå ifrån istället om jag börjat från scratch.Min banracingmustang som jag bygger nu är en 2007 GT som har gått 300mil. Plåtren innuti, urkapat golv i bagaget, 12-punkts GUSS störtbur. Den var frontsmälld dock. Hade gått att återställa för 40-50tkr kanske. Men då hade jag behövt göra det, sedan försöka sälja skiten till någon som vill köpa en smälld bil och sedan köpa en V6 och börja om. Inte värt det. I trådskaparens fall så gillar han sin bil och vill bygga på den. Mellanskillnaden mot en V6 är inte så extrem att jag skulle kalla honom galen. Och även om jag skulle tycka han var galen så är inte en Super Snake clone något som är fel eller dumt. Att bygga en sådan och regga som ombyggt fordon är bra mycket vettigare än att bulta på en kompressor på en 3V mustang och sedan försöka åka och besiktiga den. Det är dömt att misslyckas tyvärr.[/quote:4v67buvz]Självklart Hör jag av mig Andreas om hjälp behövs vilket säkert kommer bli så.Stort Tack på förhand!Har även Håkan Prytdz Bakom mig som stöttar o gärna hjälper till.Stort Tack på förhand!!Måste bara tacka för erat stora engagemang och att ni tror på mig!Tackar även alla som e posetiva till mitt bygge!Största utmaningarna som jag kommit på hittils är:1.Supersnake fälgarna skall det inpressas super snake text och shelby forged i yttre fälg bana på dom som finns och sälj idag står det bara shelby forged2.Supersnake emblem kobran e inga problem dock värre med själva texten och måste ta reda på om det sitter ihop som ett enda emblem eller om dom små plaketterna e separata3.Lilla plaketten mellan dom inre mitten utblåsen där det står Carol shelbys signatur och supersnake och serie nummer4.Baklucke kromringen vid lås där det står supersnake inpressat5.instegs lister där det står supersnake o lite annat smått o gott vet någon om någon lösning på något av dessa saker så pm:a mig direkt om ni vet något företag eller om ni själva e en jäkel på tex fräsning o har rätt prylar osv osv. Citera
rullebull December 7, 2009 Report December 7, 2009 dom där specifika ss delarna kan du inte köpa om du inte kan verifiera att du är ägare till en ss!! tyvärr! kan nämna att dom nu ska släppa 11 tums bakfälgar, då måste man returnera dom gamla 10 tummarna för att få köpa dom nya 11 tummarna!!!! så vad gäller fälgarna får du nog nöja dig med att det endast står shelby forged på dom!!! Citera
BJÖRN_84 December 7, 2009 Author Report December 7, 2009 dom där specifika ss delarna kan du inte köpa om du inte kan verifiera att du är ägare till en ss!! tyvärr! kan nämna att dom nu ska släppa 11 tums bakfälgar, då måste man returnera dom gamla 10 tummarna för att få köpa dom nya 11 tummarna!!!! så vad gäller fälgarna får du nog nöja dig med att det endast står shelby forged på dom!!! kanske går o fräsa in texten osv på delarna skall kolla runt lite.Det jag vet e de du säger att SS delarna ej går att få tag i utan riktig verifikation på att du äger en SS.Så det gäller en del Custom beställda delar att fixa. Citera
galanz December 7, 2009 Report December 7, 2009 missförstå mig rätt nu (jag tycker det e superkul att kunna personifiera bilen etc.)men varför i hela fridens vill man bygga en kopia??vore det inte bättre att bygga en BÄTTRE variant alt. en personlig sen kan jag iof åxå hålla med om att en pedantisk svensk nog skruvar ihop bilen bra mkt bättre än en bakfull mexikan....... i övrigt låter det som en rejäl o spännande utmaning Citera
FIXEN December 8, 2009 Report December 8, 2009 Kör på, du bygger en bil som du vågar använda. Dom flesta köper en bil för att spekulera i och sen vågar dom inte använda den för dom är rädda för att värdet sjunker, bilarna är väll till för att användas? Börna på du Ha d! Citera
Corvette December 8, 2009 Report December 8, 2009 fan va ballt... kommer följa ditt projekt med största spänning... kör hårt!! Citera
Chili December 8, 2009 Report December 8, 2009 Ang grundstomme så skulle jag nog vilja påstå att det är bättre att bygga på en GT än på en V6. Varför? Jo bygger du från en V6 är det ju bara att slänga delarna du plockar av, bygger du med en GT som grund så ökar ju marknaden markant för dina delar du plockar av då det finns en mängd V6 Mustanger som då kan "uppgradera" till en GT vad gäller fjädersystem axel och front och akterdelar och så finns det väl fler som smäller sina GT's och behöver reservdelar än folk som smäller sina V6-bilar (har för mig att det är bra många fler GT's än V6 i Sverige....)??? Citera
andreas-cmc 1562 December 8, 2009 Report December 8, 2009 Du måste ha ett GT500 VIN nummer för att beställa plattan med Carrolls signatur. Du kan ju göra det lätt för dig och sno ett chassienummer från typ en Autotrader-annons. Men då står ju det nummret på plattan, vilket kan vara lite tråkigt.Men det är enda sättet för att få köpa en sådan skylt. Citera
BJÖRN_84 December 8, 2009 Author Report December 8, 2009 Du måste ha ett GT500 VIN nummer för att beställa plattan med Carrolls signatur. Du kan ju göra det lätt för dig och sno ett chassienummer från typ en Autotrader-annons. Men då står ju det nummret på plattan, vilket kan vara lite tråkigt.Men det är enda sättet för att få köpa en sådan skylt.Får se hur jag löser detta men funderar på att ha mitt egna nummer där eller liknande. Citera
streetsaleen December 8, 2009 Report December 8, 2009 Japp du har rätt Andreas, Håkan Prytz bygde en Super Snake Clone. Ett riktigt häftigt bygge må jag säga. jag har själv sett o klämt på bilen, och det var "Chili" som visade bilder på den gröna Super Snake Mustangen tidigare i denne tråd som var Håkans gamla bil. Citera
AJ December 8, 2009 Report December 8, 2009 Ombyggt fordon borde definitivt vara möjligt.Det är nya regler nu, beställ nya SFRO-boken: http://www.sfro.com/boken.htmlDet är upp till SFRO att bedöma om effekten är rimlig.På med GT500ans bromsar tillsammans med motorn och lådan så kan du vara home safe! Borde inte alls vara några konstigheter. Det blir ju en GT500 och alla intyg för motorn finns!Nja, tittar man på SFRO hemsida så hittar man några små hinder på vägen som jag undrar hur man kommer runt: För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)- Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:- Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.- Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!- Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OKTänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiverasBifogar också ett svar jag fick från SFRO i somras:Jag tror att det är bäst att registreringsbesiktiga bilen i originalskick först för att sedan montera kompressorn. Bilen bör då kunna registreras som ombyggt fordon. Effekten efter ombyggnaden får dock inte överskrida 15 kW/100 kg tjänstevikt. Det räcker dock inte med att bara trimma motorn; någon eller några större modifieringar krävs dessutom. Bland de lämpligaste är de du nämner dvs förbättrat bromssystem och ett väghållningskit.Och som jag skrev tidigare, effekten är det som kommer att ställa till det. Man måste få effekten anpassad till vikten. Någon som vet hur dom kollar effekten ? Vikten på bilen med förare borde man kunna få till 1800kg vilket ger effekten 18*15kw=270kW=362hk. Tyvärr så har jag lite fler hk men med rätt mappning så...... Här ser jag faktiskt min chans att kunna regbesikta min som ombyggt fordon och få inskrivet i regbeviset att jag har kompressor. Kan väl nämna att jag besiktade min bil med kompressor och dom hade stora problem med att avgöra om det var orginal eller inte. Till slut gav dom upp och godkände bilen med orden; hellre fria än fälla !! Tack för kaffet sa jag och åkte därifrån. Nåja, han tyckte att jag skulle försöka få det inskrivet i regbeviset att jag har kompressor så jag slipper detta strul nästa år.Finns det någon här som bytt motor/satt på turbo/kompressor och lyckats få en bil reggad som ombyggt fordon så vore all input i ärendet intressant att få ta del av oavsett modell ! Citera
Recommended Posts