jolle Posted January 4, 2010 Report Share Posted January 4, 2010 Lite historia:Har som sagt en -65 mustang som jag har köpt tillbaka för 2 år sedan efter att ha sålt den för 15 år sedan.Motorn i bilen skulle vara en 289 som var "remanufactured" från usa.Tänkte ta och porta orginaltopparna på den.Började riva ned motorn och såg att det stod 0.40 på kolvarna.Dum som man är så trodde jag att det var en 289 som det alltid har varit i den,hittade gamla annonser i wheels på den och där stod det att det var en 302 i den med canfield toppar.Nu satt det iallafall -66 289 toppar på den men vart nyfiken och tog bort startmotorn för att tyda motorkoden.Fick fram att det var en -68 302 i den ,koden är c8oe-6015-a.Började då att fundera om man skulle sätta på 351w toppar på den.Har kommit över ett par tomma -70 toppar från en 351w som behöver renovering.Vad gör det i effekt på min 302 med 351w toppar,annan kam, insug ,förgasare,headders?Är dom mycket bättre än mina -66 289 toppar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted January 4, 2010 Report Share Posted January 4, 2010 Har gjort i ordning toppar till min 302:a. Letade fram ett par 289 toppar från 66 och satte i ventiler från 351:an, portade insug och avgas, fixade till förbränningsutrymmet.Valde 289 topparna p.g.a att kompressionen blir 10,5-1, förbränningsutrymmet är 54 cc.Monterar man 351 toppar från 70 så är det förmodligen över 60 cc förbränningsutrymme och kompet blir under 9-1.Titta i min byggtråd så finns det bilder och info på vad jag har gjort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 4, 2010 Author Report Share Posted January 4, 2010 Ursäkta om jag är dum men var hittar jag din byggtråd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jolle Posted January 4, 2010 Author Report Share Posted January 4, 2010 Jag hittade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted January 5, 2010 Report Share Posted January 5, 2010 351W toppar 69-70 (c9oe/d0oe) har 53cc./Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted January 5, 2010 Report Share Posted January 5, 2010 351W toppar 69-70 (c9oe/d0oe) har 53cc./Tommy.är du säker?Listorna säger att det är 60,4 cc, om det vore 53 cc skulle kompressionen vara över 11-1.kolla här:http://raceabilene.com/kelly/hotrod/engine3.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder Posted January 5, 2010 Report Share Posted January 5, 2010 Hej Inte för att störa men jag tror du har rätt Janne, borde vara 60,4 i cc på dom topparna. Iallafall enlig listan på länken nedan.....http://sbftech.com/index.php/topic,1268.0.htmlHa de gött! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matteponken Posted January 5, 2010 Report Share Posted January 5, 2010 Det är de större förbränningsrum på 351W topparna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 Hej.60.4cc, ventildia 1.84 insug och 1.54 avgas 351W 69-70 2-4V. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.