Jump to content

Recommended Posts

:D Jag ska lacka om motor och motorrum och har hittat de flesta lacker till detta men undrar om man bör ha någon speciell färg till kylaren. Ser att bl.a Eastwood har detta i blank svart och sidenmatt svart. Vilken är i så fall mest rätt? (351w -69) :D

Mvh. Mats

CMC 2089

:D Ja, jag har också funderat på en svart färg som bryter av med lite mer "blänka" än den

mattare på inneskärmar/torpedvägg och använda den till tex. kylare och stagen som går mellan stötdämpartornen och torpedvägg. Har dock hört lite negativt angående siliconer i Hammarlacken och att detta bör undvikas. Har annars själv använt Hammarlack tll annat och tycker om den emaljliknande ytan. Jag vet inte hur korrekt denna bild är men här ser annars det mesta ut att vara samma blänka utom kylaren som verkar blankare. Vet någon vad stötdämparna och "locken" på stötdämpartornen hade för färg. Har sett både svarta och stålgrå lock och ofta röda dämpare. :D

Mvh. Mats

CMC 2089

:D Ja, jag har också funderat på en svart färg som bryter av med lite mer "blänka" än den

mattare på inneskärmar/torpedvägg och använda den till tex. kylare och stagen som går mellan stötdämpartornen och torpedvägg. Har dock hört lite negativt angående siliconer i Hammarlacken och att detta bör undvikas. Har annars själv använt Hammarlack tll annat och tycker om den emaljliknande ytan. Jag vet inte hur korrekt denna bild är men här ser annars det mesta ut att vara samma blänka utom kylaren som verkar blankare.

Kom i håg att delene kom från många underleverantører og den svarta fargen var lite olika. Derfor har en orginalbil lite olika varianter av svart på olika deler.

Vet någon vad stötdämparna och "locken" på stötdämpartornen hade för färg. Har sett både svarta och stålgrå lock och ofta röda dämpare. :D

Mvh. Mats

CMC 2089

Beror helt på vilken fabrik og når på året.

Røda dämpare = trolig ej orginal om du inte har en Shelby 8)

John

:D Då gör jag en personlig stil och använder en lite blankare svart på övriga delar.

Har hittat en sidenmatt svart till innerskärmar/torpedvägg som jag gillar samt en blå nyans till motor som jag också tycker om. Det var otroligt stora skillnader på några av de Ford Dark Blue färger som jag provat. De varierade från riktigt mörk marinblå till mellanblå med aningen ton mot lila. Tack för hjälpen!!!

Mvh. Mats

CMC 2089

Jag använde Eastwood blank svart på C4ZE, W-MO, G2, 3 65 märkta kylaren f6r min Shelby.

Blir ganska blank men bleknar efter ett tag. Enligt Eastwood användes denna nyans på

alla amerikanska bilar på 60-talet. Här i Texas med 40 graders värma på sommaren måste man nog ha en specialfärg som är tunn och inte hindrar kylningen. I Sverige spelar det nog

inte så stor roll i kylan.

Mvh Bosse