Jump to content

T5 Cab 70 cmc:1181


JohanT5

Recommended Posts

Då har man provkört några gånger.

Först bytte jag styrled och fixade glappet i styrningen. Nu styr den som en gokart.

Sedan köpte jag en renoveringssats till förgasaren och "renoverade" den. Resultat = fortfarande ojämn gång.

Då satte jag i större munstycken, fortfarande ingen skillnad.

Jag inriktade mig då på tändning. Provade att öka avståndet mellan magnet och givare. "brytarlöst".

Då gick motorn värre. Minskade avståndet och bilen gick bättre.

Nu har jag ställt avståndet mellan magnet och givare på "nästan ingen ting" och motorn går klockrent.

Jag bytte nu tillbaka munstyckena och gasade iväg för att prova. Nu gick bilen helt ok när den är varm.

När jag glad i hågen stannade för att kolla runt bilen lite så började det ryka i passagerarutrymmet.

Det fullkommligt sprutade vatten om värmepaketet som inte ville vara med längre.

Som tur vad så hade jag ett lakan i bilen som jag kunde pula in under instrumentbrädan.

Fort hem och riva. Inte kul med glykolvatten i den nya mattan.

Skruvade isär halva inredningen för att komma åt värmepaketet.

Som tur var hade VP autoparts ett nytt värmepaket hemma så jag fick tag på ett med en gång.

Nu har jag bytt paket och varmkört för provtryckning. Återstår att skuva ihop inredningen igen.

På tisdag efter påsk ska cabben monteras i Uppsala.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

2003 så köpte jag en rosthög med delar utsprida i lådor.

Idag 2011-05-09 så är rosthögen besiktigad utan en anmärkning.

Så från och med nu kan jag glida omkring helt lagligt.

Om den är klar? Nej det finns kvar att göra men inget måste.

post-274-144839156582_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar och bockar.

Ja det är en skön känsla att få glida omkring i sitt projekt som man har jobbat med så länge.

Men nu blev det ju dåligt väder så skrotis får stå inne tills soligare dagar.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jaha då har det gått en sommar.

Hur gick T5:an då?

Jag har kört nästan 400mil i sommar och har inte haft några problem alls. (Förutom en brusten soppaledning i början på sommaren).

Motor och växellåda fungerar utmärkt. För första gången så har jag en amerikans bil med original avgassystem och jag måste säga att det är en fröjd att åka med. Sen att det låter lite fjösigt är en annan femma.

Här är årets skörd.;)

post-274-14483916628_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jaha, då var T5:an klar för sommarens strapatser.

Eller jag har ju knappt gjort något åt den i vinter. Mest renoverat på husen och skruvat med frugans Falcon -65:a.

Men jag har sänkt den i fram ca2.5cm. Vilket knappt syns. Byte av hastighetsvajer och fäktrem så man slipper tjutet varje gång man startar.

post-274-144839187219_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Här var det länge sedan man skrev något.

Men det är klart jag har ju inte gjort något på bilen förutom att köra, vilket går mycket bra. Inga problem.

Men nu har jag snubblat över en frontspoiler så jag bestämde mig för att montera den.

post-274-144839349046_thumb.jpg

Lite mörka bilder med blöt asfalt. Men jag tycker det passar bilen.

//Johan

post-274-144839348854_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Egentligen är en spoiler en rätt ful tingest, men på mustangen balanserar den utseendet på ett bra sätt. Dessutom gör den väldigt gott för högfartstabiliteten, i vanliga fall höjs framvagnen lite vid hastigheter över ca 110 km/h, styrningen blir onödigt lätt och känslan av instabilitet infinner sig. Med spoilern är det inget problem att marscha 140-150 km/h utan dramatik.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke var från början att montera stötfångarhorn för att det var original på bilen.

Men dom liksom bröt av det sportiga utsendet mer mot typ Grande. Så det blev aldrig av att jag monterade dessa.

När jag sedan råkade snubbla över en frontspoiler så blev det en sådan.

Över 110 km/h kör jag i stort sätt aldrig. Jag har kört med bilen i 150 km/h utan spoiler och tyckte den gick riktigt stadigt.

Men det kanske är min manuella styrning och det bästa schassit som Ford fick fram 1970.

Men jag ligger helst under 2000 rpm och myser.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jag har varit tveksam jag också.

Haft dom liggande i två år, men nu bestämde jag mig för att borra hål i sparklådorna.

Det satt lister på min original så det var främst därför jag ville ha dom.

Man skyddar ju faktiskt sparklådorna från grussprut med dom på.

Det är även hyfsat lätt att ta av dom för rengöring, men jag vet inte hur många gånger man kan göra det innan dom trillar av.

Link to comment
Share on other sites

Det var snyggt, men lite längre hade vart ännu snyggare. ;)

Sen samlas det en massa skit plus att det blir kondens bakom. Men håller man rent så är det inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...