Jump to content

Recommended Posts

:?:

När jag accelererar kraftigt på ettan eller tvåan kan det ibland hända att motorn helt och hållet tappar kraften eller slår ifrån ett ögonblick vilket resulterar till att man far fram och tillbaka som en jojjo i bilen.

Detta händer oftast om jag gasar på kraftigt i en snäv kurva. Känns som att bilen inte får bränsle....

Någon som har svar på detta?

Nu i vinter har jag lyft baksätet för att kika ner i tanken. När jag lyft upp pumpen ser jag att det ligger rester av silen som sitter underst på pumpen. Fragment ligger i hela tanken. Någon som känner igen detta? Har alltid kört på v-power.

Har nu gjort rent i hela tanken och gjort rent i pumpen.

Något jag tyckte va väldigt märkligt var att den sidan av tanken som pumpen sitter i var bränslenivån kanske 4-5cm medan den andra sidan där den andra flottören sitter är nästan upp till kanten. Det sitter ju en slang från pumpen som går över till andra sidan tanken. Hur fungerar balanseringen av bränslenivån mellan tankarna?

Tacksam för många goda svar, råd och tips.

Jag har en GT-06 med manuell låda.

Antisladden borde väl enbart bromsa hjulen?

Detta händer även, dock väldigt sällan när man gasar hårt från tvåans växel rakt fram utan att det spinner loss.

Antisladden stryper motorn, och när detta sker så indikerar "Meddelande rutan" detta. Står "Traction Control" eller liknande. Samt har för mig det indikeras med ljud också.

Vet inte hur det funkar på bilar utan "färddatorn".

Som det låter så är det ditt antisladd/antispinn som aktiveras. :)

Testa gör en burnout så ser du hur det fungerar :P

Ja det ska jag testa! Lite svårt just nu med 60cm snö. Haha!

Men detta hände ju även ett par gånger när det inte spann loss... Det är det som är lite märkligt.

Undra om det inte är Anti sladd system vi har. Och när bilen går lite i sidled så aktiveras det. För det brukar gå bra o spinna så länge bilen står rakt :)

Jag har för mig det, minns inte riktigt.

Får testa att köra lite på ställ utan anti sladd till våren och se om det fungerar då! hehe

Ingen annan som känt av detta?:)

Jodå när man har anti sladden i händer det titt som tätt :)

Är väl ingen antisladd på dessa utan bara antispinn. Antisladd aktiverar bromsarna. Vad jag märkt så stryps bara motorn.

Är det inte tvärtom? För om jag inte minns fel så går det ju bra att spinna med anti "grejen" på ända tills bilen rör sig i sidled? Men hur som det är antingen antisladd ELLER antispinn vi har. Det finns inte både och, det vet jag :roll:

Har ingen erfarenhet av 05+ modellerna men jag vet hur problem med bensintillförsel kan vara på andra bilar vid bankörning.

Det har alltid varit långa högfartskurvor som har påverkat bränsletillförseln för mig, uteslutande när det har varit 1/4 tank eller mindre. Har aldrig lyckats provocera fram något sådant på gatan.

är soppafiltret bytt sedan 06?

ja det är antispinn och antisladd... och går bilen i sidled så stryps motorn på min med...

Fast den hjälper inte till att "häva" sladdar, utan den stryper bara effekten. Alltså så är det ingen antisladd, bara antispinn. Läs instruktionsboken så står det mer hur det fungerar. http://www.allfordmustangs.com/techarti ... tangOM.pdf här finns manualen och på sida 150

översatt med google översättning direkt från manualen

"Ditt fordon kan utrustas med ett Traction Control system. Den här

Systemet hjälper dig att upprätthålla stabilitet och styrbarhet av ditt fordon,

speciellt på halt väglag, såsom snö-och istäckta vägar

och grusvägar. Systemet fungerar genom att upptäcka och kontrollera

hjulspinn. Systemet lånar många av de elektroniska och mekaniska

element som redan finns i låsningsfria bromsar (ABS).

Hjul-speed sensorer kan snurra överskott bakhjulet för att upptäckas av

Traction Control del av ABS datorn. Ovanligt stora hjul

spin kontrolleras genom att automatiskt tillämpa och släppa de bakre bromsarna

jämförd med minskningar motorns vridmoment.

Traction Control systemet kommer att göra ditt fordon för att bättre utnyttja

av tillgänglig dragkraft på halt underlag medan du försöker

påskynda eller medan din fot på gaspedalen. Systemet är

Föraren stöd som gör ditt fordon enklare att hantera i första hand på snö

och istäckta vägar.

Under Traction Control drift,

den traction control aktiva ljus kommer

belysa. Om ditt fordon

utrustad med ett meddelande center,

meddelandet visas under Traction

Kontrollen. Du kan höra

elmotor typ av ljud som kommer från motorrummet

och motorn inte kommer â € œrev-upa € när du trycker vidare på

accelerator. Detta är normalt system beteende och bör inte finnas någon anledning för

angå.

Vet inte när soppafiltret är bytt. Har beställt ett nytt så får väl det i dagarna..

Det känns bara så konstigt. Det är ju inte som ett varvstopp precis utan riktig avstängning av motorn. Kan inte vara nyttigt iaf. hehe

Har råkat ut för ett liknande fenomen som jag misstänker har med antispinnen att göra. Stog vid ett rödlyse och gasade iväg med lite mer än halvgas. Kände inte att däcken släppte, men bilen kändes orrkeslös upp till ca. 3000 rpm, för att där släppa fram hela sin kraft. Har inte testat utan antispinnet urkopplat, men jag misstänker att det finns en risk att det var det som slog av på motoreffekten. Någon annan som råkat ut för samma fenomen??

Har råkat ut för ett liknande fenomen som jag misstänker har med antispinnen att göra. Stog vid ett rödlyse och gasade iväg med lite mer än halvgas. Kände inte att däcken släppte, men bilen kändes orrkeslös upp till ca. 3000 rpm, för att där släppa fram hela sin kraft. Har inte testat utan antispinnet urkopplat, men jag misstänker att det finns en risk att det var det som slog av på motoreffekten. Någon annan som råkat ut för samma fenomen??

Så var det, råkat ut för det själv. Den släpper iväg en succesivt.

På min -01 går det att koppla ur "antispinn" går inte det på dom nyare :?:

Ska man komma iväg med lite lakrisränder måste det vara urkopplat, men det har ju inte jag :angel::angel:

Jo för tusan!Det går men har aldrig provat de :silent::--

Tror iaf att Robinandersson inte böhöver vara orolig för att det är något onaturligt!!