Jump to content

slipa bort lacken


mackan_berg

Recommended Posts

tjena jag ska slipa bort all lack på min bil. den ska alltså bli plåtren innan lackering men nu undrar jag fall det finns nått man kan smeta på plåten så den inte rostar, kan man ta typ olja eller nått och sen tvätta bort det med thinner precis innan lackering?

Link to comment
Share on other sites

:D Snakka med lackeraren först!!! Alla oljor och produkter som innehåller silikon (vissa färger) är en mardröm för lackerare. Silikoner kan bilda små "kratrar" i lacken sedan. Samtidigt måste man vara försiktig med fukt om bilen skall transporteras mellan din lokal och lackerarens.

Många lägger en epoxyprimer som skydd i väntan på nästa arbete.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

ok ska ta ett snack med lackerarn tack för alla tips det blir ingen olja på bilen i allafall

hittade både en rolig och tråkig grej på bilen. i dag när jag slipade bakom förardörren så hittade jag ett 11mm stort runt hål som var över spacklat

tittade då på insidan plåten vid den lilla sidorutan och då kom jag fram till att det var ett gammalt skott hål :D undrar vad den har vart med om...men tråkigt att laga hålet

Link to comment
Share on other sites

Lackeraren måste väl ha en grund som du kan använda för att slippa rost. Försök att undvika allt av fett eller dylikt. Det kan ge problem för lacken. Det är ruskigt svårt att få bort typ silicone eller olja som har krupit in i plåten. Men det syns direkt när man målar bilen.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Håller nog med Janne Holm, låt den stå torrt så är det ingen fara. Hade min plåtren två månader innan lack, se bara till att det är uppehåll under trasporten till lackaren.

Seriös lackare går över bilen innan de lägger på skyddslager ( primer )o.s.v

Björne CMC2211

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...