Jump to content

67 HT, CMC2466 "Jag skulle bara...."


Mmmange

Recommended Posts

:cry: eller inte.....har lite bekymmer med uppstarten då den gick igång en stund.. men sedan skulle vi justera fläktremmen och slog av motor för att spänna den. Det skulle vi inte gjort. För nu startar den inte..eller jo kanske nu...eller nä....eller, äsch jag vet inte... Det verkar så diffust allting. Den tände bara på några cylindrar...justerade Ignitorn (Ignitor I bara :( ) gick på 3-4 ibland 5 cylindrar....gav upp och gick hem och sov...eller ja, sov och sov... låg vaken hela natten och grubblade. Engine Kit Racing har jag mailat men inte fått ett endaste svar ifrån. Kanske inte vill prata med mig längre ;) Nåja...efter en natt i bingen kom jag på att det kanske var så enkelt att Ignitorn låg för långt i från givaren.. Justerade till .05-0.10mm och då hade jag gnista på alla 14 Öh....nä, jag menar 8 stift :D Och då plocka jag i stiften och vred om..JAPP! den startade!!!!!!!!

Så då slog jag av och skall avvakta min svåger och hans jobbarkompis (Mycket mycket duktiga på motorer som börjar på V och slutar på olvo! :)

Nåja...jag hoppas att det var det som var problemet och att den förhoppningsvis vill fortsätta hoppa i gång.

Är det nån som har nån erfarenhet av dessa brytarlösa system och om det är kinkigt med avståndet?

eller kanske rentav har ännu bättre tips!

Tacksam för ALLA tips!!!!!!!!!! :-|

Förresten, Trevlig Midsommar!

Tanken var att familjen skulle få åka en vacker och nyrenoverad Musse till Midsommar...men Nä.... :(

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu har jag inte kollat alla tidigare inlägg, men fick du inte med

en liten plastbit att justera med? Nu kommer jag inte ihåg

måttet på den, men den kan vara c:a 0,7 - 1 mm. Gör en

sökning här på forumet. Det har diskuterats tidigare.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Jodå, men har jag DET avståndet fick jag ingen gnista alls..men hade jag 0.05-0.10mm så blev de gnista på vissa cylindrar.

Men helt plötsligt GNISTA PÅ ALLA CYLLAR! :D

Uppstart igen, och snabbt upp på 2500rpm (för inkörning av kam) den gick superbra i 5 minuter...Lät väääldigt porrigt, enligt de som hjälpte mig! 8)

Sedan....började hosta och tappa tändning för att sedan dö :wtf::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

Sedan dess hade jag bara gnista på 2-4 cylindrar...ibland...

AHA! Värme problem! Kollade allt noga, bytte tändspole till Pertronix "Flame Thrower" men med samma fel. Kollade Ignitorn,

Mellanrum, 0,05 mm.. Provade att ÖKA avstånd till "plastbitens" mått...INGEN GNISTA!

Men efter mycket kliande i huvud, googlande, telefonsamtal, inköp av NYTT ignitor kit, Ja, det var sista utvägen! :(

Men den nya såg lite annorlunda ut, den hade en gul prick på sidan. AHA, det är där själva "mottagaren" sitter. Men då såg jag problemet!!!!! (tror jag). Ringen med magneterna låg aldeles för LÅGT mot den gula pricken. Då provade jag att shimsa under den svarta ringen så den kom upp lite. Och justerade sedan avståndet med platbiten.. (som inte fungerade förrut)

Och... Y E S ! ! ! Gnista på alla 8 ! ! ! Provade att veva igång besten och jajjemensan, den startade så fiiint! :D :D

Men sen var klockan såå mycket så det blev inte mer i går kväll..

Men, slutsumman av det hela (förhoppningsvis) Var hela tiden att ringen låg för lågt i förhållande till givaren. Men jag fick kontakt när den låg extremt nära, men när motorn blivit varm kan det vara så att fördelar axeln blev längre och ringen hamnade ytterligare högre, med följd att jag tappade gnistan! ...bara en spekulation, men kan det vara så lätt att en liten fjollig men ack så viktig bricka kan ha varit problemet? :roll: Aja, det återstår att se på Söndag när det är testdag igen. För idag e de midsommar och lite annat står på dagordningen! :thumbup::thumbup::thumbup:

Så än en gång: TREVLIG MIDSOMMAR ALLA MUSTANGÄGARE! :)

Link to comment
Share on other sites

:D Så! Då är motorninkörd, nu ska vi bara justera tändningen till 16 grader på tomgång och justera tomgång och förgasare!

Sen blir det en mycket försiktig testrepa för att se att allt lirar och att växlarna fungerar som de ska...

Kanske, kanske blir redan idag! :P

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Tänkte bara fråga om det löst sig med motor och låda, Fått den och gå renare?

Bilen är Minst lika snygg i verkligheten om inte snyggare :D Och jag kan garantera att den låter porrigt :twisted:

(blev inspererad och beställde prylar till min 68.. Nästa år ska den ut....)

Mvh

Micke

(Killen med holleykitt lådan)

Link to comment
Share on other sites

Njaaa...det har blivit några mil nu, men den går aldeles för fett, tror jag. Den bluddrar som tusan vid kraftigt gas pådrag och smäller ur avgasarrören.

Jag fick tips från Pär på Engine Kit Racing att byta tillbaka på högfartsidan till orginal munstyckena...så efter det går den som f-n om man kommer över 3-4000 rpm

Så nu är bekymret att den går halvkasst på låga/mellan varv om man gasar fullt. Jag fick tipset att prova att gå ner 2 steg på lågfartsmunstyckena och se om det blev bättre, samt höja tändningen 2 grader till 18 grader. Med tanke på att det är så biffig fugge på den "lilla" motorn så kanske det räcker att gå upp 2 steg på lågfartsidan.

Bra förresten att du hörde av dig! ;) Finns det möjlighet att "låna" 2 jets av dig...så köper jag nya om det fungerar! (du ska få tebax de andra jag fick av dig oxå! ) :angel:

Härligt att du blev taggad att bygga vidare på din! Ska bli spännande o se! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jahapp...då var den så gott som klar då! :D

Jag lämnade in bilen samma dag som PBM började (torsdagen) och fick den samma dag! :P

Det blev betydligt större jets än jag först trodde och förgasare och tändning blev injusterat perfekt av Tomas på AutoTec...eller TATS eller hur det nu var...nåja, så efter det går bilen myyyyyyyyyyyycket bra! 8)

Det senaste som hänt är att jag fixat framvagnen så den är injusterad (med hjälp av bästa svågern som jobbar på bilverkstad med tillgång till avancerad utrustning för att mäta upp och justera framvagnen), servostyrningen inkopplad, bromsarna justerade och avgasupphängningen fixad (tog i lite här o där)..

SÅÅÅÅÅ Nu kan jag väl säga att den är 97% klar! Ja, de sista 3% är lite justeringar och småfix som jag får ta när tiden faller på, det är inget akut.

Drömmen är nu att få bakaxeln uppgraderad med ändrad utväxling och diffbroms, men det får bli vinterns projekt, för det har jag aldrig gjort och känner mig osäker på... :eh:

Jag skall bara hitta laddaren till kameran så skall jag ta lite bilder och kanske nån film på den och lägga upp dessa.

För det är sååå kul att se när man ligger i 30-40 och trycker gasen i botten och mååååååååååååålar långa vackra streck! :angel: Eller ja, ett streck iallafall då jag inte har diffbroms/spärr :wtf:

Nåja, kanske kan få hjälp med nån dag ! :angel:

Link to comment
Share on other sites

En liten film som är filmad med telefonen så kvaliteten är inte så bra, men jag tror att man kan se min bil på filmen efter vi varit ute en sväng med familjen idag efter jobbet! :)[youtube:1mizfml3]

[/youtube:1mizfml3]
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

tackar! ja, jag är ganska nöjd måste jag säga... ;)

det som kommer hända under vårvintern är följande:

Montera centrallås, larm och elektrisk fjärrstyrd bagageöppnare ;)

fixa billjudet med biffiga (lätta)högtalare i låda i skuff samt koppla om förstärkaren och justera ljudbilden.

Göra nåt åt resonansen vid vissa varvtal...kanske montera ett par ljuddämpare till eller nåt som gör det mer behagligt i kupén.

Koppla in choke till fuggen

Justera kickdownwiren

Köpa nya däck o fälgar

Sänka den ca. 1" fram

Montera och koppla in varvräknare

Ja....sen är det en massa små plock som alltid...

Nästa vinter blir det bakaxeln som får sig en omgång med ny utväxling o diffspärr...hehe...men det får vänta som sagt.

Bilder kommer under vårvintern! kanske nån film oxå ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tjahoooo! Nu har jag fått nya däck o fälgar som skall på snarast.

Kommer att sälja de befintliga här på forumet så fort jag har bytt...(American Racing 15")

Det blev 17" Coys C5-or Ska bli spännande o se hur det blir!

Bilder kommer JAG LOVAR! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...