Jump to content

Recommended Posts

Jag har köpt ca 10 bilar och 5 båtar via ebay. Har aldrig blivit blåst, men å andra sidan har jag avstått några gånger. Senaste ebayköpet var en town car 04 från i somras. Lycka till

Har köpt några bilar osett på e-bay genom åren.

Det kan säkert gå alldeles utmärkt men kräver lite extra av dig som köpare.

Utbudet är större och dåliga bilar flera. Vågar påstå att vi har flera bättre bilar i Sverige som svenskar varit över och hämtat. Amerikanare lappar ihop vad som helst för att göra sig en slant.

Du ska kunna "läsa" säljaren om han är seriös eller inte.

Säljaren skall ha lust och vilja att hjälpa till med bilder, pengatransferering och frakthanteringen.

Du skall ha ett starkt psyke att våga skicka iväg en massa pengar och sedan hoppas

att du gjort rätt.

Du skall ha ork att kommunicera med speditören i Sverige som kan vara ganska nonchalanta och tar bra betalt för allt de gör.

Min rekommendation är att hitta en som hjälper dig med köpet eller ännu hellre och absolut det bästa, åk över och se bilen innan köp. Säg att det kostar 20.000 kr att åka till Californien i två veckor, det är absolut värt besväret och är ett minne för livet du aldrig ångrar.

Jag och några kompisar gjorde det för något år sedan och man var glad att man åkte och tittade på bilarna istället för att lita till annonsens bilder och texter. Det finns många dåliga bilar i de lägre prisklasserna. Tror att just nu är det billigare (och definitivt enklare) att köpa en fastback i Sverige om du inte letar efter en fin originalare eller typ k-code eller Shelby, men då pratar vi ganska mycket pengar också.

Lycka till och fråga gärna mera.

Kom på ett annat sätt som jag inte provat men som bör vara enklare och värt att prova.

Gå in på mobile.de så hittar du ett utbud av Mustanger större än Sverige.

Att plocka ut några i Tyskland och sedan åka ned och titta är ju enklare och billigare än att åka till USA. Tror också att man kan diskutera alla priser som säljarna vill ha då utbudet är otroligt stort idag. Det gäller såväl i USA som Tyskland och i Sverige.

Om du under en period följer bilar till salu märker du ganska snart att många bilar finns till salu väldigt länge. Se en vit 65:a fastback på Blocket just nu som dykt upp igen. Den ser riktigt fin ut och skulle vara intressant att se närmare på.

Är den i det skick du vill ha eller sämre/bättre ? Det är bara du som vet svaret nr du ser den.

Kom ihåg alla som berättat att de varit till Stockholm och sett Mustanger till salu på Motorbörsen och gamla Bilsportgaraget och häpnat över priserna på de bilar som stått där.

Om ni orkar så fortsätter jag.....................tycker att det här är ett kul ämne.

Jag har roat mig med att följa väldigt många 65-66 Mustanger som varit till salu i framför allt USA genom åren. Efter ett tag lär man sig vilka som är bilhandlare och vilka som är privata engångssäljare. När vi var i Californien 2007 var vi runt och tittade på flera till salu Mustanger och man blev förvånad över bl.a följande: Många annonser och bilar säljs av en och samma person eller av en grupp personer som jobbar ihop. Man tror att det är privatpersoner som säljer men det är en mellanhand som gör affären.

Många bilar i den prisklass vi var intresserade av var mycket sämre i verkligheten än på bild.

Bl.a var vi hos en säljare med 100-talet Mustanger till salu i LA-området. En 66:a HT som vi tittade på i oktober 2007 hade samma säljare till salu nu i höstas 2009. Då ville han ha $10.000 (x 6kr).

Skillnaden var att i höstas var priset lägre och han har "klabbat" med bilen mera i tron att locka till sig köpare.

Blir mer och mer övertygad om att de Mustanger som är till salu i Sverige håller en genomgående hög klass i jämförelse med t.ex utbudet i USA. Sedan har vi genomgående högre krav när vi renoverar och skruvar med våra bilar.

En intressant websida att följa är craigslist.org med ett utbud utöver det vanliga.

Om du inte har några bekanta som kan kolla bilen, så anlita en oberoende besiktningsman i usa som kan kolla bilen åt dig, då får du en utförlig rapport och många bilder. Se till att ha god kommunikation med säljaren, via både email och telefon.

InfraNordic Shipping & Forwarding AB är ett seriöst shippingföretag som även ordnar hela kedjan med hemtransport av fordon från USA. Jag anlitade dom och tycker de var mycket bra och proffsiga. Det är alltid skönt att ha att göra med ett företag med riktiga anställda som går att nå på telefon, kan besökas osv. Jag försåg dem med de papper de behövde och de ordnade resten, de såg till och med till att jag fick hämta ut min bil på studs när den var klar trots att terminalen egentligen inte var öppen den dagen. Bra service rakt igenom.

Som tidigare sagt kan det fungera helt utmärkt att köpa bil osett på e-bay. Men skall man råda någon som aldrig gjort det tidigare så är det viktigt att visa på vad som kan vara fällorna och kanske titta på andra alternativ som kan vara lika bra eller bättre.

För de som har renoverat en gammelbil och vet vad detta innebär tittar kanske på saker som jag tror att den entusiastiske köparen lätt förbiser.

Men är man bra på engelska, får bra kontakt med en säljare som skickar bra tagna bilder på bilen ifråga och som känns seriös och är beredd att hjälpa till med frakthanteringen, då är det väl bara att ge det en chans.

Den här tråden hänger mycket ihop med en annan tråd " Dyr?? Eller??? ".

Där skriver bl.a Janne J följande:

"Kollade på en 66 FB innan jag köpte min 70 cab. Bilen såg fantastisk ut på kort men verkligheten avslöjade den undermåliga renoveringen. På 5 meters håll var bilen jättesnygg men när man granskade den amerikanska blanklacken såg man tydligt slipspåren och när jag hittade dubbla skärmkanter ( rostiga original inbankade och ny svetsade utanpå ) vände jag och gick från firman som begärde 220' för den."

En Fastback för ca: $20-$25.000 i USA har man hemma och klar på gatan för ca: 220.000 kr och då får man hoppas att man skall slippa byta skärmkanter. Jag är samtidigt inte så säker på att det är så enkelt att hitta en kanonfin Fastback i USA för dessa pengar, tror de kostar mera.

Om du skall köpa en dyrare bil modell K=HiPo etc. ta contakt med HiPo eKschange,

faktiskt den stavning som används. Jag är medlem där och en hel massa experter

som sett de flesta HiPo 65-67 finns med där.

Mvh Bosse

Hej!

Det där med oberoende besiktningsman får man ta med en stor nypa salt!! :?

Anlitade en sån när jag köpte en -68 cab för 7 år sen osett från USA. Bilen var ok och i princip i det skick jag förväntade mej.

Enl.besiktningsmannen var det dock bland det finaste och mest välrenoverade han sett :thumbup::thumbup::thumbup:

Jag förstod direkt att det inte var nåt att lita på :lol::lol:

Fördelen var dock att jag fick ytterligare ca.80 bilder att titta på :D:D

Darne CMC 1080

Jag köpte min 69a via e-bay,ett objekt.Jag litade på magkänslan,samtidigt fanns det massor med bilder framförallt på detaljer där säljaren ville visa tex skada eller rost.Skälva köpet fixade Viking transport, dom fixade allt tills bilen fanns i Skåne,mycket praktiskt.Kan inte låta bli att ta den lilla historien om innan bilen stod på fast mark.Bilen var som sagt på väg med båt,visserligen försäkrad men ändå ,jag och min fru tittar på tv4-nyheterna när dom utan att varna känsliga tittare visar en stor containerbåt som ligger på sidan med kringflytande containrar runt om sej ,(det såg ut som döende svanen med sina svanungar vid dödsbädden) som med all säkerhet är proppade med Mustanger från usa bla.min..(allt enligt min fru som vid somliga tillfällen överfantiserar kraftigt).Men jag blev skitskraj,smög ut till datan in på tv4as hemsida kollade namnet på båtskrället utan bottenplugg samt googlade på det...puh båten i knipa gick mellan Sydafrika och England gick tillbaka till soffan frugan kacklade fortfarande om våran (nu var den helt plötsligt våran)bil som numera låg på havets botten,nu kunde jag lite nonchalant vifta bort hennes oro med jaså menade den båten,nejdå den kom från Sydafrika det trodde jag alla visste.

Jag hjälpte en Schweizare som skulle köpa en 65:a GT K-Cab i Dallasområdet.

Körde till adressen efter att ha pratat med ägarens pappa och när jag kom dit

var två uniformerade poliser där också. De var polare till pappan och han ville väl vara säker på att jag inte skulle råna honom på bilen. Kollade allt och tog en massa foton.

Efter att ha tagit ur baksätet blev jag helt övertygad att denna bil inte var värd priset

men det slutliga beslutet tog Schweizaren. Han köpte inte bilen. Rosthål under baksätet

och dessutom rost på en massa andra ställen. Motorn var en HP 289 men från en Coupe.

Bilen gick att göra i ordning men bara med en helrenovering för dyra pengar.

Om någon hittar en bil i Dallasområdet kan jag kanske hjälpa till att kolla den.

Själv skulle jag aldrig köpa bil helt osedd om det inte var från en jag känner väl.

Mvh Bosse