JanneJ March 29, 2010 Report March 29, 2010 Har inte mycket liv kvar i mina framdäck och funderar på vad jag ska köpa för något fabrikat/modell härnäst.Nu är det Hankook Ventus K107 i 235/40*18 på bilen, greppet har varit bra men jag tycker att de är lite spårkänsliga.Vad har ni andra för erfarenheter? vad är bra, vad är dåligt?Vilket belastningsindex kör ni med? Citera
ThomasFB March 30, 2010 Report March 30, 2010 Otroligt livlig debatt i denna tråd, vågar man lägga sej i? Kan spårkänsligheten delvis bero på 40-profilen och 18" fälg? Har personligen aldrig varig entusiastisk över megastora fälgar och lite gummi.Med erfarenhet från ett annat bilmärke, har jag väldigt svårt att gå upp över 17" och under 45 -profil, om det inte är originalmonterat. Jag är inte helt bergis att Mustangens stenålderschassi gillar nånting över 16". Har Ventus Prime i storleken 225-50- 16 (index 92) till en av mina bilar (väger som Mussen ungefär, men bättre viktbalans). Fälgen är 8". Spårkänsliga är dom inte, men greppet är bara medelmåttligt på torr väg, liksom i vått. Har en annan uppsättning på 8,5" fälg för samma bil, Continental Sport Contact 3, 235-45-17 (index 94). Däcket går exakt dit man styr det, har supergrepp jämfört med Hankook, är mera följsamt och stabilare i manliga hastigheter (alltså nära 110 knyck, man får ju inte köra fortare ), Kanske däcket är på hårdare sidan (aningen bullrigare än Michelin brukar vara), men allt är relativt. Då jag väljer findäck brukar valet stå mellan Continental, Michelin och Bridgestone (Potenza), av dessa är kanske Michelin mest komfort. Skulle själv placera Hankook i mellanskiktet som hyfsat prisvärt, ganska bra däck, men ett fullträff är det kanske inte. Smakar det, så kostar det- som dom gamla säger.Bara mina egna åsikter här, ingen empirisk studie. Citera
JanneJ March 30, 2010 Author Report March 30, 2010 Tack Thomas Mina tankar går i samma riktning som du har. Hankook går bort, Michelin eller Bridgestone ligger bra till, är svag för Michelin pga positiva erfarenheter från alla andra bilar i familjen. Pilot sport 2 eller 3 är tänkbara, lastindex 91 eller 95, är osäker på vilket som behövs/funkar bäst. Citera
ThomasFB March 30, 2010 Report March 30, 2010 Jo, Michelin är säkert ett bra val. Nu är det ju så, att en viss typ av däck kan funka väldigt bra under en en specifik modell av farkost, medan samma däck kan vara ganska dåligt under en annan. Säkert är dock, att prestandan i gummit ökar i takt med satsade spelmarker. Det finns skillnader mellan däck som motiverar ett högre pris i vissa fall. Minns med fasa ett däckmärke från Asien jag hade under en M-bil. Funkade inte alls. Överraskande fyrhjuls sladd är inget man vill ha vid frisk körning (söndagskörning på slutet område, dvs). Trodde det var nåt fel på bilen, och bytte följande vecka däck (till Michelin eller Conti, i samma dimension tror jag det var). Skillnaden var enorm på alla fronter. Däckets egenskaper kommer inte fram förrän man verkligen behöver dem, det kan vara flera meter skillnad i bromssträcka mellan olika däck.Lågpris och toppegenskaper hittar man bara inte i samma däck, sen är ju frågan om man vill satsa... Toppdäck slits ju också. Jag har använt "billiga" däck i olika former, men har övergått till premium. Det värdefullaste man har är ju ändå familjen, så varför riskera olycka p.g.a dåliga däck? Däck till Mustang har jag lite erfarenhet ifrån, nån annan kan det bättre. Citera
JanneJ March 31, 2010 Author Report March 31, 2010 Är lite förvånad att det bara är jag och Thomas som använder däck på bilen Citera
Göran H March 31, 2010 Report March 31, 2010 Det är säkert fler som använder däck fast endel har ju bara lite el tape runt Tillverkarna går idag ifrån V stilen (ser tufft ut) och tillbaka till typ "masksäkra" mönsteralltså flera längsgående spår. Inte alls lika tufft men bättre enligt många.Mussen går på Pirelli Zero tyst, bra grepp, komfortabelt men inte speciellt långlivade (beror kanske på dom svarta fotspår man lämnar) Jaggan går på Conti Sportcontact 3På jobbet (120 vit-blå-gul bilar ) kör vi på Conti sportcontact och premiuncontakt, (Pirelli Scorpion få), Conti 4X4 och Michelin Primacy HP.Dessa premiundäck pallar för väldigt mycket mycket hög fart i vått och tort. Citera
Lassemålare CMC 2071 March 31, 2010 Report March 31, 2010 Du vet väl att Pirelli kallas för hon dansade en sommar. Tysta däck men ack så kort livslängd. Själv är jag ett STORT Michelin fan. MVH Lasse. Citera
Ronnie S April 1, 2010 Report April 1, 2010 På Mustangen kör jag med 195/75-14 med vit rand, fabrikat Cooper. Snygga med den vita randen, tysta och bra komfort, men väldigt mjuka i sidorna så kurvtagningsförmågan är inte optimal.Mina erfarenheter av lågprofildäck (som väl är mer av intresse i denna tråd) är mer baserade på bruks-Saaben. Den har 225/45-17 som standarddimension, men så breda däck blir lätt spårkänsliga, speciellt när dom börjar bli slitna och slitbanan därmed har blivit "platt" (från början har ju däcken en rundad övergång mellan slitbanan och sidorna, som minskar allt eftersom däcket slits). När jag bytte däck gick jag därför över till 205/50-17 istället, vilket jag än så länge är nöjd med. Jag köpte Nokian Hakka V vilket jag tycker är en bra kompromiss på bruksbilen. Inte spårkänsliga (fast jag har ju inte hunnit slita ner dom ännu, det kan bli värre då), bra våtgrepp och hyfsat låg ljudnivå för att vara 17-tum. Citera
ThomasFB April 1, 2010 Report April 1, 2010 Varmkörde CSI'n... Det sitter däck med lastindex 96 på'n. Står också "Extra Load" på sidan. Bilens specs ur boken:Max. tillåten vikt:framaxel: 980 kgbakaxel: 990 kgvikt, fulltankad just nu: 1475 kg.Boken säger lastindex 93, 94 eller 95, beroende på däcksdimension och modell.Din musse är säkert tyngre? Citera
JanneJ April 1, 2010 Author Report April 1, 2010 Varmkörde CSI'n... Det sitter däck med lastindex 96 på'n. Står också "Extra Load" på sidan. Bilens specs ur boken:Max. tillåten vikt:framaxel: 980 kgbakaxel: 990 kgvikt, fulltankad just nu: 1475 kg.Boken säger lastindex 93, 94 eller 95, beroende på däcksdimension och modell.Din musse är säkert tyngre?Inte så mycket, 1490 väger den. ca 800kg på framaxeln och 690 bak.Har nu lastindex 95 på mina Hankook och kommer att hålla kvar vid det.Har lite samma funderingar som Ronnie angående bredden, kanske är 235 för brett fram? 215-225 med 45 profil är möjliga alternativ, har inte kollat rullomkretsen så noga. Problemet är att alla däck inte finns i alla kombinationer så det tillgängliga sortimentet får styra valet. Lika bra att dra på 335 däck runt om och bli värst vid korvkiosken Citera
ThomasFB April 1, 2010 Report April 1, 2010 Har lite samma funderingar som Ronnie angående bredden, kanske är 235 för brett fram? Ja, det är det. Citera
Per Berglund April 1, 2010 Report April 1, 2010 69-70 är ju som alla vet klart "Muskligast" i klassen och ska ha feta däck tycker jag! Själv har jag 235 fram och 275 bak och det finns inte ett uns till spårkänslighet.Går hur bra som helst i alla farter.http://www.garaget.org/?car=38258ℑ=909986Har haft andra dimensioner som 225 men det ser bara tanigt ut på en bil som SKA utstråla Muskler.En relativt vanlig Merca 230 har faktiskt 245 runtom original så varför skulle 235 vara för brett på en Musse?Däckfabrikat har inte jag några synpunkter om förutom en sak.....Snåla inte på kvaliten!!! Kör hårt och fett!!! Citera
ThomasFB April 2, 2010 Report April 2, 2010 så varför skulle 235 vara för brett på en Musse?Geometri och dynamik Citera
Per Berglund April 2, 2010 Report April 2, 2010 Alltså inga problem på Mustang då. Här en annan (kass) bild på Mustang jag har på gården med 245/40 18''(Ingen motor i så därför står karossen högt på bild)Originalupphängning och går jättefint på vägen både på landsväg och kurviga småvägar.Fast 18'' är för mycket i min smak....17'' känns precis lagom tycker jag Citera
JanneJ April 2, 2010 Author Report April 2, 2010 Är också inne på att 235 inte är optimalt fram, framvagnen är definitivt inte konstruerad för så breda däck. En ny Mercedes eller BMW är säkert konstruerade för att dra nytta av det förbättrade grepp som så breda däck kan ge.Visst har det fungerat med 235 fram på min bil, speciellt efter allt mitt laborerande med hjulvinklar men faktum kvarstår, det är väldigt mycket scrub fram ( ca 60- 70 mm beroende på fälg ) vilket gör att framvagnen är orolig redan i original.Jag kommer nog att offra lite utseende för att få bästa möjliga balans i bilen. Citera
Per Berglund April 2, 2010 Report April 2, 2010 Här lite äldre bild då jag hade 225 16'' framFunka kanon.Men det ser tanigt ut på bilen med dessa smala däckHaft bilen 20år med olika breda däck och framvagn håller sådär.Tror inte däck påverkat det så mycket utan mest hårdare fjädrar.Kanske förbrukat 2par övre/nedre bärarmar...förvisso Repro som oftast är skitMen skitsamma det inte håller bara det går bra på vägen och ser tufft ut Citera
ThomasFB April 2, 2010 Report April 2, 2010 Just face it: Mustangen är redan så kass på vägen innan, att "fel däck" inte lyckas förstöra så mycket mera. Moderna bilar kan vara en helt annan femma. Fabriken har redan testat egenskaperna fullt ut, släng dit "fel" fälg/däck, och bilen uppför sej konstigt.Vissa modeller förlåter 1 tums variation, medan dom med sportigare uppsättning knappt godkänner variationer alls. Vanligtvis kommer dom fabrikshottade modellerna redan med annan fälg/däck vid leverans, så det kan bara bli värre om man swappar.Jag kanske är gammalmodig, men offrar inte egenskaper för utseende på det märke jag civilkör med. Fabriken gör ett bra jobb. Jag läser bilens manual, och håller mej nära rekommenderade mått. Det funkar bra, frun har aldrig heller klagat, så då måste det vara bra. Håller med om att fälgen gör mycket för utseendet, storleken har betydelse ibland Så länge diametern på monterade däcket hålls nära original, kan man säkert leva med större fälg som en kompromiss, men den lägre profilen på gummit flyttar moment och flex nån annanstans. Citera
JanneJ April 2, 2010 Author Report April 2, 2010 Utseendet har viss betydelse på en muskelbil, lite kan man tåla för att looken ska bli rätt.Så här ser min ut med 235 fram, tror inte 215 eller 225 ( som verkar finnas i betydligt fler varianter än 215 som är ganska ovanlig i 18") sabbar utseendet för mycket.mustang2009-005R.jpg[/attachment:2h9n5itq] Citera
JanneJ April 2, 2010 Author Report April 2, 2010 OOOO vilken camber och plogning + megaspacer Yes....kortet är taget förra sommaren när jag testade med 2º negativ camber, inget jag kör med nu ska tilläggas Kan inte låta bli att testa gränserna och se vad som händer.. Citera
Per Berglund April 2, 2010 Report April 2, 2010 Hehe! Oj ja det måste luktat mer gummi än avgaser när den kärran drar förbi.Nej 225 kontra 235 är ju inget som direkt man ramlar av stolen utseendemässigt för.Däremot mindre snyggt med den stora spacern och få det "plana" utsendet på fälgen. ....Min smak då!Jag har mer konservativ "muskel smak"Jag var så utseende fixerad att jag även kortade bakaxeln så jag kunde beställa fälgar med ännu djupare offset.Djupa fälgbanor är jag svag för! Då upplevs även däcken bredare.Finns många sätt lura ögat på. Citera
ThomasFB April 2, 2010 Report April 2, 2010 Yes....kortet är taget förra sommaren när jag testade med 2º negativ camber, inget jag kör med nu ska tilläggas Kan inte låta bli att testa gränserna och se vad som händer..Vad som hände här, är att du säkert hade 3-4 mm plogning för att kompensera camber. Ändå var det märkbart däcksslitage på insidan, men bilen tog böjarna som på räls, s.g.s. utan understyr.Eller har jag totalt fel? Glad Påsk på er, förresten.P.S. Kör som i min avatar, då är det noll slitage på gummit Citera
JanneJ April 2, 2010 Author Report April 2, 2010 Du har rätt Per, fälgarna är inte optimala muskelbilsfälgar, hade inte köpt dem idag. Tycker det är intressant att prova olika hjulinställningar och göra empiriska tester på vad som funkar och inte funkar på en mustang. På bilden är det 2º negativ camber och 0 mm toe, caster ligger på 3º. Fjädrarna fram var 850 lbs/in och bilen tyckte bäst om släta asfaltvägar ( ganska logiskt ). Det bettade bra i kurvorna men vid kraftig inbromsning var den lite nervös, ska man vara ärlig är det en setup som inte alls passar på gatan.Just nu är bilen försedd med 0,5º-1º negativ camber och ett litet uns toe in ( den går förvånansvärt bra med 0 toe också ). Fjädrarna är mer sansade 550 lbs/in och dämparna röda koni runt om. Den setupen passar vardagskörning mycket bättre. Citera
Leffe N cmc712 April 4, 2010 Report April 4, 2010 Jag åker med Good Year F1 Assymetric 235/45-17 (kan vara 40-profil oxå, lite osäker...) och är grymt nöjd. Har inte åkt tillräckligt för att kunna uttala mig om slitaget ännu men greppet är sjukt bra, man får verkligen anstränga sig för att det ska släppa överhuvudtaget... Däcken är inte speciellt spårkänsliga tycker jag, har nu runt 1-1,5 i camber och man kan lätt hänga med i motorvägsfart (och lite till ). Men jag provade tidigare med närmare 2 och då blev det läskigt vingligt så fort asfalten var det minsta spårig. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.