Janebrink March 31, 2004 Report March 31, 2004 Tjena!Har haft lite funderinga kring det där med luftfjädring... Brorsan ska köpa ett Air Ride kit till sin Impala, och jag blev göööööör sugen på de oxo...Kostar c:a 15 000 hos Air Ride. Jag har en 69a HT.Men hur i hela hisingen gör man för att bygga om?! Tar man bort bladfjädringen eller vaddå? hur blir väghållningen? Kan man fortfarande köra snabbt i kurvor utan att kunna se vänster hjul i höger backspegel? E helt novis på detta... EN sak e säkert iaf... Behöver betydligt bättre väghålning än va ja har nu... Ha de!//A. Citera
Leffe N cmc712 March 31, 2004 Report March 31, 2004 Jag kan tänka mig att det är mycke jobb att konvertera en bil med bladfjädrar till luft. Dom flesta kiten som finns är gjorda till bilar med bärarmar och spiraler på bakaxeln och då byter man ju bara ut spiralerna mot luftkuddar.För övrigt så finns det ju mycket man kan göra för att få bättre väghållning på mussen, tex. montering av kränghämmare, bättre bladfjädrar och dämpare mm. Citera
Dread March 31, 2004 Report March 31, 2004 Det här systemet kanske är något för dig, verkar vara "bolt on" dessutom.http://gearwood.com/ Citera
Janebrink April 1, 2004 Author Report April 1, 2004 ja det där systemet verkar inte så dumt... lite dyrt bara... 1.100$ för bak bara... 2100$ för runt om...Men håller detta verkligen för 9" bakaxel, 460cui och noz? Borde inte luftkuddarna och de små söta stagen se ut som en spiralfjäder efteråt?//A. Citera
Gäst April 1, 2004 Report April 1, 2004 Det är säkerligen inga problem med dimensioneringen.Det ser ännu klenare ut på riktiga "race" bilar.Faktiskt tror jag det där är mycket starkare än orginal eftersom där sitter det en stag som tar upp krafter i sidled.På våra gammla häckar finns inget sådant utan enbart bladfjädrarnas bredd ska ta dessa krafter. Citera
Janebrink April 1, 2004 Author Report April 1, 2004 D stämmer bra d ja... Är det därför det ofta känns som om man ska vandra iväg i sidled med bilen?Vad är ett PanHard stag?//A. Citera
pools April 2, 2004 Report April 2, 2004 Hej!Panhardstaget är det stag som håller bakaxeln på plats i sidled. Titta under en Volvo 140 eller 240. Sitter mellan kaross och axel.M.v.h. Citera
modmach1 April 4, 2004 Report April 4, 2004 Tjena!Har haft lite funderinga kring det där med luftfjädring... Brorsan ska köpa ett Air Ride kit till sin Impala, och jag blev göööööör sugen på de oxo...Kostar c:a 15 000 hos Air Ride. Jag har en 69a HT.Men hur i hela hisingen gör man för att bygga om?! Tar man bort bladfjädringen eller vaddå? hur blir väghållningen? Kan man fortfarande köra snabbt i kurvor utan att kunna se vänster hjul i höger backspegel? E helt novis på detta... EN sak e säkert iaf... Behöver betydligt bättre väghålning än va ja har nu... Ha de!//A.Det er ingen problem, men litt jobb er det.. Man tar ikke bort bladfjørene men tar vekk alle bladene bortsett fra det nederste. Dette skal da stå igjen for å holde bakakselen oppe. Vegholdningen blir MYE bedre ! Man kan fortsatt kjøre fort i svinger, og med luftfjøring enda fortere enn før. Ligger på veldig bra ! Bare å spørre meg om luft ! Citera
Janebrink September 13, 2005 Author Report September 13, 2005 Tänkte dra upp detta gamla ämne till ytan igen efter en stunds vila.Är det några som har hunnit skaffa sig erfarenheter inom området? Är fortfarande intresserad av hur jag får luftfjädring på min musse till lägst pris.!//Anders. Citera
Björn Sjöö September 20, 2005 Report September 20, 2005 Har nu kört helluftfjädrat i sommar,hade bara bak ifjol.Funkar perfekt, mycket bättre känsla i bilen mer som en modern bilspeciellt bak.Har behållit dom 2 övre bladen för att hålla i axeln,och ställde bälgen på axeln.Fram tog jag bort spiralfjäder och gjorde fästen för bälgen och ställde den där fjädern satt.Vid körning på väg åker jag lägre än originalhöjd och blir vägen dålig är det bara att höja lite till men så högt som original villman ju aldrig åka väl framme är det bara att släppa ner honom på gummina.Kolla in länken på min kärrahttp://kiruna.d2g.com/nordicmustang03/n ... PicID=1462 Citera
Björn Sjöö September 20, 2005 Report September 20, 2005 Har nu kört helluftfjädrat i sommar,hade bara bak ifjol.Funkar perfekt, mycket bättre känsla i bilen mer som en modern bilspeciellt bak.Har behållit dom 2 övre bladen för att hålla i axeln,och ställde bälgen på axeln.Fram tog jag bort spiralfjäder och gjorde fästen för bälgen och ställde den där fjädern satt.Vid körning på väg åker jag lägre än originalhöjd och blir vägen dålig är det bara att höja lite till men så högt som original villman ju aldrig åka väl framme är det bara att släppa ner honom på gummina.Kolla in länken på min kärrahttp://kiruna.d2g.com/nordicmustang03/n ... PicID=1462 Citera
lofa September 20, 2005 Report September 20, 2005 Har nu kört helluftfjädrat i sommar,hade bara bak ifjol.Funkar perfekt, mycket bättre känsla i bilen mer som en modern bilspeciellt bak.Har behållit dom 2 övre bladen för att hålla i axeln,och ställde bälgen på axeln.Fram tog jag bort spiralfjäder och gjorde fästen för bälgen och ställde den där fjädern satt.Vid körning på väg åker jag lägre än originalhöjd och blir vägen dålig är det bara att höja lite till men så högt som original villman ju aldrig åka väl framme är det bara att släppa ner honom på gummina.Kolla in länken på min kärrahttp://kiruna.d2g.com/nordicmustang03/n ... PicID=1462Mycket läcker bil! luftfjädring verkar kanon! har en kompis som har en chevelleSS med LF monterat och de funkar mycket bra de med! bilen känns görstadig och fin.. Citera
Janebrink September 21, 2005 Author Report September 21, 2005 Äntligen lite svar! :-)Så du behöll de två övre säger du? Räcker det att behålla en? Ha bara tre på min nämligen. Tror att det är bytt nångång under resan...Fram säger du att du tog bort spiralfjädern och ersatte med en bälg. Hur gjorde du med själva stötdämparen då? såg bälgarna ut som dohnuts? Framför allt: Vart köpar man prylarna billigast? mvhAnders. Citera
Janebrink September 21, 2005 Author Report September 21, 2005 Äntligen lite svar! :-)Så du behöll de två övre säger du? Räcker det att behålla en? Ha bara tre på min nämligen. Tror att det är bytt nångång under resan...Fram säger du att du tog bort spiralfjädern och ersatte med en bälg. Hur gjorde du med själva stötdämparen då? såg bälgarna ut som dohnuts? Framför allt: Vart köpar man prylarna billigast? mvhAnders. Citera
Björn Sjöö September 22, 2005 Report September 22, 2005 Fram flyttade jag dämparen till baksidan av länkarmenoch gjorde ett nytt övre fäste.Vår norske vän talade ju om att han åkte med 1 blad kvarså det verkar ju funka.Jag har handlat mina grejer i Californien.Har mer grejer på väg.Ska montera på en bil till i vinter, men har tagit hem till 2 bilar.Hör av digom du är intresserad.MVH Björn Citera
Janebrink September 23, 2005 Author Report September 23, 2005 Ahaaaaaa...D va som fasen...Läste lite om luftfjädring i ett PDF-dokument jag fick av Magnus på Karnag AB i Sthlm. Ska ringa honom om en stund för en liten lektion. D stog i dokumentet att det absolut billigaste är att ha dämparen brevid luftfjädern. Precis som du gjort. D va inte jobbigt att göra nya fästen etc?Har du nån bild på hur du gjorde där bak?Hur mycket kan man räkna med att man du lagt på din ombyggnation?Vad får jag ge om du tar hem delar?Ha d!//Anders. Citera
Björn Sjöö September 26, 2005 Report September 26, 2005 Man får rota lite i gömmorna för att hitta något bra att göra fästen av.Bara att prova sig fram,det blir aldrig bra första gången.Bak ställde jag bälgen på axeln och gjorde ett övre fäste som svetsades i sidobalken och i golvet.Jag har lagt ner ca:10000:- på mitt systemdå är varje axel en enhet, går alltså inte att tippa i sidledSka kolla om priser hör av mig om det. Björn kom visst med för många bilder Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.