Jump to content

Reprodelar?


cmc1102

Recommended Posts

Undra lite över repro delar,tänkte handla bakljuskrom,+ glas till min -65,a ,Men det finns olika varianter på repro delar.made in U.S,Taiwan. och Nos delar. det är en STOR skillnad i pris på dessa delar..undrar om nån handlat tex bakljuskrom samt glas o om de tyckt det var bra kvalitet på det dom beställde.. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte till min 69'a förra året så jag vet inte hur läget är för din modell.

NOS skulle jag inte köpa efterssom det är plast som åldras och krackelerar till slut (tror jag iallafall).

Repron idag är väldigt bra.

I mitt fall så är glasen reproducerade (Scott Drake) men det är gjort i Ford's gamla orginalformar så de var EXAKT lika mina gammla orginal glas.

Det enda jag var missnöjd med är att kromsargen som är limmad på 69'an lossnade efter 1 vecka!!

Fick limma om det så det var enkelt.

Sven Ullman vet exakt hur kvalite'n och vilka utföranden som finns till just din bil.

Ring och fråga honom. Du får vara tållmodig för han är svår att nå.

Link to comment
Share on other sites

Förra bilen jag hade -66 cab så köpte jag allt nytt i kromväg.Jag tycker att det var bra kvalitet på allt som jag köpte.Enda som jag fick bocka till lite var cabblisterna som går runt cabbrunnen.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte bakljuskrom på min -66:a förra året. Det var lite pyssel med lite gjutskägg som jag fick fila bort, men slutresultatet blev bra.

Hur länge kromet på dom håller återstår att se. Dom bakljussargar som jag tog bort var inte bilens originalsargar, utan hade någon annan märkning inuti (made in Japan har jag för mig). Kromet började dock bli fult på dom, även fast dom antagligen inte var så gamla.

Link to comment
Share on other sites

Enligt mina erfarenheter, är inte reprobitarna alltid så värst fina, och kromet har dålig hållbarhet. Vissa delar jag köpt, är exakta kopior av original, och ibland tillockmed gjorda av bättre material, men har också blivit besviken på vissa produkter. Ofta är dessa Taiwan- repro gjorda i tunnare och billigare material än original. Inte alltid prisvärt. Men å andra sidan, NOS delar är inte heller bra, fastän de är svindyra. Det verkar som NOS skulle vara någotslags överskottslager med delar som inte dugat till produktionslinjen. Det finns bra reprobitar, (excellent reproduction m.m.) men dessa ligger oftast i en dyrare prisklass än "good reproduction" eller "repro". Problemet är också att man inte alltid kommer åt att se delen innan man köper, utan måste beställa grisen i säcken. Det bästa alternativet är att åka på semester, köpa delarna över disk och skicka hem delarna till egen adress (det som inte ryms i handbagaget)

Link to comment
Share on other sites

Jag måste ändå säga att nivån på Repro har höjts enormt!

Jag började med Mustang 1988 och då var Reprodelarna katastrofalt dåliga!

Man fick vara nöjd om kromet på exempelvist stötfångare överhuvudtaget fanns!!! :lol:

Idag är konkurrensen hårdare och vi har blivit kräsnare.

Måste även tillägga att det är ju en "FORD" vi har! ;)

Kvalite'n är dålig även orginal om vi ska jämföra med andra bilar.

Samtidigt är det kul att vi inte behöver bekymmra oss över priser eller om delar finns att få tag på. Bara köpa nytt!! :lol:

Läste senaste Mustang Monthly där Lee Iaccoca (han som sparka igång Mustangen 1964) utala sig om Mustangens dåliga konstruktion och materialval.

Ganska intressant!

Sorry om jag gled av från ämnet!! :?

Link to comment
Share on other sites

Anledningen att jag undrar är att vissa delar säljs som made in U.S o vissa s.k daily driven delar,o det är just dessa som flertalet köper har jag märkt..repotage bilen i Classic lady in red ett exempel. Scott Drake delarna kan ju knappast vara tillverkat i U.S..bara har en fix ide av att inte vilja ha grisen "kromet" i säcken så att säga.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

"Made In USA" är inte längre en kvalitets stämpel.

Förra året fick jag gummibrickor från just Scott Drake (brickorna som sitter på dörrstolpen där fönstret går ner).

Gummit var redan sprucket och stålkärnan var rostig!!

Så inget är säkert trots att just Scott Drake har mycket bra rykte

Kineser och andra riskokare är riktigt duktiga faktiskt! :P

Link to comment
Share on other sites

Taipo,

det är lite frågan om vilken "nivå" du vill ha på bil. Vill du ha en "daily driver" eller vill du ha en "concours correct" bil. Bestäm detta först. Jämför priser på delarna för olika alternativ till renoveringen. Det blir dyrt om du ändrar dig mitt i renoveringen. Som jag förstår har du precis fått din bil. Och då vill man göra allt på en gång. Ta det coolt, tänk efter vad du vill ha för "nivå" på bilen och börja sen planera efter det.

Lycka till!!

Henrik.

Link to comment
Share on other sites

Gummidelar finns av mången kvalitet. t.ex. första generationens Italienska gummidamasker man kunde köpa, höll inte vinterkylan, utan rämmnade på våren.

Tog hem ett parti Mussedelar för ett par veckor sedan, och där ingick både fina reprodelar och delar av sämre kvalite.

Det är knepigt när man inte ser delarna innan man lägger ordern.

Ofta kan man korrigera dålig passform, men om delarna är kromade, eller annars synliga, kan det vara svårt. Vissa kromdelar kan böjas för bättre passform utan att kromet spricker eller lossnar, och då hoppas man ju att det är tillräckligt bra kvalite.

Link to comment
Share on other sites

Har börjat förstå lite mera av NOS efter att ha köpt hem lite sådant.

Det bästa NOS-delarna är de som tillverkades av Ford i samband med att just din modell producerades. Flera år efter det att din årsmodell kom började man att tillverka mera delar i de gamla slitna pressverktygen, för att tillgodose marknaden med nya delar. Dessa delar säljs ofta som NOS men är ofta långt ifrån lika bra som de tidigare tillverkade. Ofta ligger delarna i plastpåsar med Ford logga på och det står ofta "Service parts" på påsen eller kartongen tror jag. De äldre tillverkade delarna låg oftast i kartong med logga i mörk blå färg, de senare har en ljusare blå färg på loggan. När man jämför delarna med de som sitter original på bilen så märker man kvalitetsskillnaden. Har t.ex köpt NOS Front bumper guards i Fords Service parts plastförpackning och ej kunnat monterat dessa på bilen då fästena varit felsvetsade. Ändå har prislappen varit som om de skulle vara just NOS. Det är det här som är spännande med hobbyn, att hitta rätt och lära sig i djungeln av alla fällor, misstag och proffsrenoverare. Ni vet väl t.ex att man i USA i högsta klasserna på bedömningarna kan få avdrag om lackeringen är för bra. Det skall vara en viss "apelsinskalsyta" om det skall vara korrekt. Viktigast är att man trivs med sin egen målsättning. Har själv börjat titta mera på begagnade delar i bra skick istället för nytillverkat. Gummidetaljer och klädsel t.ex är förstås något som man får ta vad som bjuds.

Link to comment
Share on other sites

Har själv börjat titta mera på begagnade delar i bra skick istället för nytillverkat.
Det är frustrerande att åka land o. rike runt efter delar. Man åker 5 timmar åt ena hållet, bara för att titta på en del som enligt uppgift (i telefon), är prima, men då man kommer fram till typen som har delarna blir man blixtf......d och ser att den som sitter på egen bil är mycket bättre.
Link to comment
Share on other sites

NOS = New Old Stock, dvs nya aldrig monterade originaldelar som tillverkades samtidigt med bilmodellen de är avsedda för.

Felaktigt annonseras ofta serviceparts som NOS, och de är som sagts ovan inte sällan mycket sämre än NOS. Dessa serviceparts kan härledas genom att de har ett Z som sista tecken (ex: C5ZZ) där detta Z just förklarar att det är en service part. (C =60tal, 5=65,Z=Mustang, Z= servicepart).

Nu har folk börjat annonsera gamla eftermarknadsdelar som NOS (eller ibland NORS) också...vart ska detta sluta ;-)

Link to comment
Share on other sites

Öppnar denna kommentar med att säga att var och en självfallet har sin egen syn på vad som är bra eller inte, men... :lol:

Vis av egen erfarenhet kan jag rekomendera att lägga några kronor till på saker som håller. Byte på min HT 66:a sidkromet (dom där sakerna som sitter på sidan ni vet)

För att få loss dom måste man ta ur baksäte, paneler, och ta bort fönstervevmekanismen..

Detta tog en stund kan jag lugnt säga.

Till saken nu.... Dom passade, såg snygga ut. Men efter 2 tvättar började den svarta färgen som är målade mellan kromet att flaggna.

Sure, lacka om kan man göra, men efter ett tag började det komma små svarta prickar på själva kromet.

Så..... jag beställde nya, monterade ner allt igen, och ihop därefter.

Sensmoralen: Lägg tid på att njuta på vägen, än att leta billiga prylar.

:P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...