Pex April 6, 2010 Report April 6, 2010 Nån som skruvat på handbromsen på en 94'a ?Fick ombesiktning idag pga att handbromsen tog dåligt och i topp-läget...Den ska vara auto-justerande men det verkar ju inte fungera så frågan är om det är vajern som tänjts eller om axeln in i bromsoket har slitits ned.Jag är ganska säker på att det inte finns någon manuell justering till vajern och bromsklossar är i nyskick så frågan är var jag ska börja.Jag är tacksam för alla tips och var man kan köpa en ev. renoveringssats eller vajer (kanske finns renoverings-ok). Bor i Skåne så det finns kanske nån som kan rekommendera nån bra verkstad.mvh Peter Citera
Pex April 6, 2010 Author Report April 6, 2010 Har nu plockat isär rubbet och det ser ut som det är vajrarna som är för långa.När jag känner på vajerns infästning på den fjädrande "armen" så är det ett märkbart glapp i vajern, den skulle lätt kunna varit 10 mm kortare, om inte mer.Vem säljer handbroms-vajrar till en 94? får kanske kolla med grufman.... Citera
Pex April 21, 2010 Author Report April 21, 2010 Så här gick det....Jag provade först att byta bromsklossar för att få maximalt effekt när man drog i Handbromsen men det gjorde ingen skillnad...Problemet är/var att fjädern som rullar upp handbroms-vajern vid spaken inte rullade upp sej tillräckligt mycket. Då jag inte har nåt att jämföra med så vet jag inte hur mycket som är normalt. Men när man drar i spaken så hugger den i en typ "kuggstång" som följer hjulet som vajern rullas upp på och eftersom vajern inte var tillräckligt spänd så högg spaken mitt på denna "kuggstång" istället för i början på den... så fort man släpper handbromsen så frikopplas spaken från denna "kuggstång".Genom att ta bort en metallbit som utförde själva frikopplingen från "kuggstången" kunde jag manuellt spänna upp spaken mot kuggstången och behålla denna inställning. Detta tar i och för sej. bort auto-justeringen men den funkade ju ändå inte... Citera
JOBER July 26, 2010 Report July 26, 2010 Som du skriver är det självjusterande handbroms, sitter på bromsoken bak. Jag har haft samma problem och många med mig tror jag, i mitt fall knep allting åt som det skulle när man drog i handbromsen, men dom fastnade i låst läge när jag lossade handbromsen trots nya ok och vajrar. Jag fick köpa ny handbromsspak för 2800 kronor, då det visade sig att den var boven i dramat. Sitter samma i Mondeo, erkänt dåligt kvalitè.Hoppas att det löser sig.Mvh/ Johan Citera
Peter /Cobra July 27, 2010 Report July 27, 2010 Vanligaste felet med strulande handbroms är att armen på oket kärvar o då inte går tillbaka helt vilket är ett måste för att autojusteringen ska funka. Kan ofta gå att motionera igång med 5.56 o lite tålamod..Inte just mustang specifikt utan mer generellt. Citera
PatricF April 26, 2011 Report April 26, 2011 Vanligaste felet med strulande handbroms är att armen på oket kärvar o då inte går tillbaka helt vilket är ett måste för att autojusteringen ska funka. Kan ofta gå att motionera igång med 5.56 o lite tålamod..Inte just mustang specifikt utan mer generellt.Var skall man smörja med 5-56 ?? Är inte så van att skruva med bilar men vill lära mig mer ( har en snäll kompis också! ) åkte dit på besiktningen med dålig bromsverkan på handbromsen.. 1,2 resp 1,3 ( bilen hade 1,0 resp 1,1 vid förra besiktningen) När jag åkte till besiktningen så var det första turen för året så bromsar o dylikt var inte direkt använda sedan förra året...Tar tacksamt emot alla tips på vad jag kan göra själv utan att behöva lämna in den till verkstad!!Patric Citera
Norwall April 27, 2011 Report April 27, 2011 Peter menar att du ska smörja armen som vajern sitter i. Den har en axel som går ner i oket. Det viktiga är att om du bytt belägg att du inte "tryckt" in kolven i oket utan "skruvat" in den. Är den bara rakt intryckt så är oket mycket troligt kass. Sedan måste uttaget i kolven passa på den lilla piggen som finns på baksidan av klossen...Nåväl, det du ska göra för att försöka väcka oket till liv är att smörja där axeln går ner i oket. Därefter köra armen fram och tillbaka.... Det kan ta tid.... Du kommer då märka om självjusteringen fungerar eftersom att när du trycker armen framåt så kommer kolven att tryckas ut. Det kan vara så att du kommer få ta bort ett belägg för att kunna fortsätta lirkandet. Det är bra i så fall för då fungerar oket! Men glöm inte att kolven ska vridas samtidigt som den trycks in. Samma princip på alla moderna bilar utom tex SAAB.... Verktyg finns att köpa på tex Biltema, det håller för i alla fall två ok.... ;-)Lycká till!Skulle du vilja fråga något mer så fråga på!mvh Andreas Citera
PatricF April 27, 2011 Report April 27, 2011 Peter menar att du ska smörja armen som vajern sitter i. Den har en axel som går ner i oket. Det viktiga är att om du bytt belägg att du inte "tryckt" in kolven i oket utan "skruvat" in den. Är den bara rakt intryckt så är oket mycket troligt kass. Sedan måste uttaget i kolven passa på den lilla piggen som finns på baksidan av klossen...Nåväl, det du ska göra för att försöka väcka oket till liv är att smörja där axeln går ner i oket. Därefter köra armen fram och tillbaka.... Det kan ta tid.... Du kommer då märka om självjusteringen fungerar eftersom att när du trycker armen framåt så kommer kolven att tryckas ut. Det kan vara så att du kommer få ta bort ett belägg för att kunna fortsätta lirkandet. Det är bra i så fall för då fungerar oket! Men glöm inte att kolven ska vridas samtidigt som den trycks in. Samma princip på alla moderna bilar utom tex SAAB.... Verktyg finns att köpa på tex Biltema, det håller för i alla fall två ok.... ;-)Lycká till!Skulle du vilja fråga något mer så fråga på!mvh AndreasPerfekt då har man något att börja med men det känns som om jag får ta hjälp av någon för att lösa detta... Beläggen och skivorna bak är bytta av Grufman 2006 (av förra ägaren) och bilen har gått ca 300 mil (knappt använd) sedan dess och gått igenom 4 besiktningar så det är inte dom som kan vara felet tycker jag. Låter som om det kärvar helt enkelt... Tackar !Patric Citera
PatricF May 2, 2011 Report May 2, 2011 Kollade tipset på smörj´ning av armen som går in i bromsoket... Provade att trcya den framåt uatan att smörja och den fjädrade tillbaka direkt. Den gick lila fint tillbaka på bägge sidorna men jag smörjde upp lite iallafall och låg och tryckte fram o släppte 10-20 ggr per sida iaf för säkerhets skull så nu kan inte det strula... han tyvärr inte testa handbromsen i drift men den tar som sagt var väldigt högt uppe. Tänkte åka till en brant nedförsbacke och testa om den tar så bilen står kvar samt prova att sköra med handbromsen i...Misstänker fortfarande att besiktningskillen inte drog upp den tillräckligt eftersom den tar så högt upp Patric Citera
PatricF May 2, 2011 Report May 2, 2011 Kollade tipset på smörjning av armen som går in i bromsoket... Provade att trycka den framåt utan att smörja och den fjädrade tillbaka direkt. Den gick lika fint tillbaka på bägge sidorna men jag smörjde upp lite iallafall och låg och tryckte fram o släppte 10-20 ggr per sida iaf för säkerhets skull så nu kan inte det strula... han tyvärr inte testa handbromsen i drift men den tar som sagt var väldigt högt uppe. Tänkte åka till en brant nedförsbacke och testa om den tar så bilen står kvar samt även att prova att starta med handbromsen i...Misstänker fortfarande att besiktningskillen inte drog upp den tillräckligt eftersom den tar så högt upp Patric Citera
PatricF May 10, 2011 Report May 10, 2011 Nu har den en godkänd handbroms! Följde med killen ut när han testade och sa till honom att dra upp den högt för dom tar väldigt högt uppe och den tog direkt.... Visserligen har jag smörjt upp enligt dom tips som jag fått men jag tyckte den fjädrade tillbaka redan innan som det har blivit beskrivet att den skulle....En sten mindre... Citera
Lassemålare CMC 2071 June 3, 2011 Report June 3, 2011 Min handbroms tar också högt upp det har den gjort på alla mina 4 besiktningar men jag har alltidsagt till vid besiktningen att den tar högt upp, aldrig haft en anmärkning på handbromsen.Du hade nog otur.MVH Lasse. Citera
PatricF June 13, 2011 Report June 13, 2011 Min handbroms tar också högt upp det har den gjort på alla mina 4 besiktningar men jag har alltidsagt till vid besiktningen att den tar högt upp, aldrig haft en anmärkning på handbromsen.Du hade nog otur.MVH Lasse.Det var otur... Det är fixat nu den gick igenom utan problem vid ombesiktningen Patric Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.