ThomasFB May 4, 2004 Report May 4, 2004 Förstod jag dej rätt, så har du fortfarande ovala Apple kvar? Bra dämpare, men monterade i "utrymmet" framför bakaxeln blir det resonans. Borde man förstärka ovansidan av Apple med tjockare plåt?Jag har inte öronbedövande oväsen i bilen, men vill ändå minska på brummandet.Bakom bilen låter det kanon. Mycket fint dämpat ljud, med enormt ryt vid pådrag. Ljudet baktill kommet inte störande in i kabinen. Det värsta resonansljudet kommer vid "ytgas" i lugn körning kring 75-85 blås, det är det jag vill ha bort. Citera
ThomasFB May 4, 2004 Report May 4, 2004 Gömde nämna att jag inte kör med headers. Jag har K- motorns original serier. Tröttnade på plåtheaders och satte tillbaka gjutna. Funkar fint. Ingen märkbar negativ skillnad till plåtheaders, bara positivt. Citera
Gäst May 4, 2004 Report May 4, 2004 Jo dom får bara plats framför axeln men jag lider inte av resonans.Riktigt behaglig på landsväg.Men jag kan ju inte påstå att den är särskillt tyst. Visst det är rätt ljud men inte störande Ljud är inte helt lätt. Kan nog uppstå resonanser vid minimala skillnader.Mitt orginalgolv har en väldigt tjock underredsmassa som jag inte orkat ta bort.Det hjälper säkerligen till att dämpaDet som jag irriterar mig på mest är som du sa Headders!!Usch!Vill ha ett par tjocka Hooker eller gjutjärn i värsta fall. Citera
Radioman May 4, 2004 Report May 4, 2004 Jag har "plåtheaders" som klingar lite från kollektorerna... fräckt Det ljudet som fans från motorrummet försvann med riktiga (dyra)grenrörspackningar och lindorna. Lindorna gjorde mycket på ljudet. Ett visst dån/brum finns i bilen om jag har cabben uppe, som inte är så roligt, men avgasrören från ljuddämparna och bak är i rostfritt 3" Det där rytandet efter 3000 rpm och uppåt, alltså när avgaserna liksom inte får plats utan måste ut till varje pris från alla 8 piporna, står jag ut med. Lika vackert som Bach's orgelmusik i någon katedral i sydbayern... man får tårar i ögonen av glädje (Fan det går för fort också ... har 3.0:1 på bakaxeln... att växla ner från från 3 till 2 på automaten i 120 och känna helvetet bryta löst från 4000 varv och uppåt gör ju att man är värre än vår Kung... jag menar 160 km/h ... va' e' de' ... då växlar jag ju till 3:an ... he he he )Sorry I have no H-pipe, what so ever :wink: Citera
Gäst May 4, 2004 Report May 4, 2004 Hehe! Lustig beskrivning på ljud.. :wink: Jag har både "Ultra Seal" packningar och lindor och det rasslar änndå irriterande billigt genom headerserna så dom dämpar inget.Mekankam är lite "rassligare" vilket kanske bidrar extra till oljudet.Rostfritt bidrar ännu mer till ressonans och oväsen.Nä jag föredrar nog att bilen rör sig mer än det låter! hihi! Citera
Radioman May 4, 2004 Report May 4, 2004 Rörelsen på min leksak står helt i paritet med ljudet jag lovar. Det går redan ett rykte här i det lilla samhället Stora Höga... first season Snart 42 men ändå ett barn ..... Ultra Seal var det ja.. right on spot.Jag har hydrauliska lyftare och någon icke dokumenterad "normal-vass" kam från det glada -80 talet. Lyfter ventilerna 0.500" (har jag mätt upp) med Harland Sharp rullvippor 1:73. Duration ??? Går bra, 10.5"HG vakum vid tomgång med automat i D och tvåplans Edelbrock 4V med Holley 600 med sekundära vakumportar.Tractionbars är bra att ha på bakfjädrarna när man hamrar iväg Citera
ThomasFB May 6, 2004 Report May 6, 2004 Det är någ så att man tröttnar i längden på oväsendet. Rakt-i-genom dämparna är väl inga komfortdämpare. Skall prova med runda Apple 2,5", om det blir bättre, har ett par liggande. Om det inte blir bra så blir det närmare original. HAr nån testat Chryslers Hemidämpare? Citera
Gäst May 6, 2004 Report May 6, 2004 Det är någ så att man tröttnar i längden på oväsendet. Rakt-i-genom dämparna är väl inga komfortdämpare. Ok då skiljer det på mina.Mina Apple är inte rakt igenom flöde! Citera
ht67 cmc 1502 May 6, 2004 Report May 6, 2004 Jag har endast ett par stora ovala Apple dämpare av "fullflödes" typ. Det är allt och de dämpar mycket bra. Bara ett dovt mullrande ljud så man vet att V8:an är kvar. Citera
Mustang May 6, 2004 Report May 6, 2004 Jag tänker prova me FLOWMASTERS 50 serien för SUV ? och " old muslecars" ..... Kan det vara nåt eller.... ( Stora dämpare- mindre resonans problem inne i bilen ) Vi som mest cruisar hakar inte upp sig på alla #flow-thru# siffror utan vill ha : Lungt i cupen, men ett trevligt (hott) ljud utanför.MVH Mats Citera
ThomasFB May 9, 2004 Report May 9, 2004 Mina Apple är inte rakt igenom flöde!Hmmm. Hurudana har du? Har du bild på dem? Citera
Almqvist May 11, 2004 Author Report May 11, 2004 Jag byggde mig ett dubbelt system i helgen, F-n va trångt det blir, speciellt som bilen är så låg.. jag drog ut ett på varje sida, precis framför bakhjulen. Får väl se om det går att besiktiga med det. det är ju inte förräns nästa år Citera
Gäst May 11, 2004 Report May 11, 2004 jag drog ut ett på varje sida, precis framför bakhjulen. Nä det får du väll ombesiktning på direkt?Det är nog bara lätt lastbil som får ha så?Kan inte exakt reglerna men jag är 100% säker på att det var så för några år sedan innan EU Citera
ztaphy May 12, 2004 Report May 12, 2004 Lite konstig fråga kanske men hur blir ljudet med H eller X mot utan?Försvinner mullrandet, minskar det eller vad? Citera
ThomasFB May 13, 2004 Report May 13, 2004 H- dämpar lite "smatter o. sprak" medan en x- pipa förutom föregående, gör att en V8 låter mera som en sexa på höga varv. I allafall en 302 på 7500 varv låter mycket potent med x-pipa.Sen kan man föra långa diskussioner om vilket som är bättre.Effektmässigt torde båda ligga ganska nära varandra. Använd definitivt alltid någondera, man kan vinna lite hästar och vrid. Citera
PeO 460 May 19, 2004 Report May 19, 2004 Ang. utsläpp för avgaser hittade jag följande på: Trams Am Clubens sida http://www.tacs.nu/garage/vagverket.htmlGrönt för SidepipesSidepipes kan vara snitsigt och det finns ju på en hel del jänkarbilar som rattas ute i trafiken. Men det brukar se lite annorlunda ut i besiktningshallen hos Bilprovningen. Har alltså inte varit godkänt i Sverige. Men 1997 inträffade en förändring som kanske inte är känd av alla. Det krävs inte längre att avgassystemet mynnar ut bakåt. Skulle man stå och behöva tjabba om saken i hallen så kan man inta en undervisande attityd och för vederbörande dosknapptryckare meddela följande. I Vägverkets författningssamling VVFS 1994:5 med ändring 1997:381 punkt 3.3.1 kan personalen läsa om att avgassystem mynnande åt sidan numer är lagligt. Dock får det bara vara på höger sida./Håkan Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.