Jump to content

Recommended Posts

Hej Jag har en Mustang Cab 1965 nyligen importerad och på den sitter det 5-bultade fälgar som är 13" , Tycker detta verkar lite udda har ej sett detta tidigare. Har haft 68a och ej sneglat på denna tidigare modell av Mustang. Motorkod är C ,289-2v..

Tidiga bilar i utvecklingen av Mustange hade visserligen 13".. Hälsn Dan :?:

Hej.

Fälgar 13" är till utseende identiska med 14" original plåtfälgar femhål,

13" fälgarna med kapsel är de som monterades på de tidiga 65orna

s.k. 64½ :) .

Plåtfälgen ökades till 14" ganska snabbt i produktionen, 13" är mycket

ovanliga att se monterade på bilar (Mustanger) idag :shock: .

Så det är alltså tidiga plåtfälgar med kapsel s.k. 1964½ produkt. ;)

Lasse har helt rätt i att tidiga 289 C-code 65'or hade 13" fäljar.

6'or hade 4 bultade fäljar så de kan inte förväxlas.

Detta är skälet man måste vara väldigt försiktig om man

köper NOS 65 kapslar eftersom de är identiska mellan 13" och 14"

så när som på storleken.

Mvh Bosse

Hej o tack för info killar det gick snabbt att få svar.

Bosse vi hade kontakt en gång på 80talet om jag inte minns helt fel . En kamrat till mig

Robert Andesson hade tagit hem en AC 427 Cobra CSX3176 och var med i Svenska Shelby Registret . Nu har han flyttat över sedan många år och tävlat flitigt med Cobran samt ökat ut garaget med två st GT40 också..Då hade jag en 68HT J kod 302 som var svensksåld såldes efter 21 år upp till Stockholm..Det blev tomt utan Häst i garaget... :( . Men nu kör vi igång igen :D .

Tack för bra vägledande info. Jag har följande modellkoder på bilen.

76A M 22 14M 53 6-6..

Samt att blocket är stämplat i vänster framkant på utsticket framför topplocket. med 4M2T .. Kan det vara så att motor är tillverkad 2 Dec 1964 och bilen ihopsatt 14 Dec..1964.

Eller har motorn legat på hyllan till dec 1965. Vad tror ni.?? chassie nr 371000 ungefär.

Så fort jag får mitt CMC nr så skall jag lägga ut lite bilder..i en länk på sidan..

Har även två långa momentstag i motor rummet ifrån torpedvägg till framkant vid sidorna..

Fälgarna hade betckning 111276 13x4,5 J

785 MW Made in 1

6 USA K

Hälsn Dan

Nu skall jag ge mig ut på hal is...................

Jag tror inte att det från fabrik kom ut en 65 års modell, alltså tillverkad efter 18 augusti eller vad det är 1964, som hade c-kod för motor och 13 tums fälgar!

De tidiga 65:orna, s.k. 64,5, hade antingen U (6 cyl) F eller D som motorkod och jag bara inte tror att någon med V8 i tidigt skede hade 13 tums fälgar och definitivt inte ett halvår senare när det blev c-kod.

Rätta mig om jag har fel för jag vill veta.

Hej Lasse och tack för dina synpunkter.

Ja det verkar lite underligt att man ev skulle åka med 13" när det fanns 14" Tillgängligt.

Har tittat på reserven som även är 13" och den har bilens orginalkulör M "Wimbeldon White".

Och har på utsidan blivit svart lackad.

De har lackat om bilen som för övrigt är orörd utan ingrepp i kaross o delar vad man kan se. Skall väl ta en grundligare genomgång framöver..

Dan

Stämmer innerskärmens vin code med dörrplåtens och den tydligt säger att det är en C-kod på motorn, då bör du ju ha ett tillverkningsdatum senare än augusti 1964 och då skall det vara 14 tums fälgar på bilen.

Kanske någon tidigare ägare tyckte att bilen skulle bli lägre och lät montera 13-tummarna ? Man vet aldrig vad de kan hitta på "over there".

Dana.

Kommer ihåg Robert Andersson från den gamla goda tiden.

Stagen du pratar om är original på convertibles.

Datumet på motorn är assembly date och datumet på

serie nummer plåten är scheduled build date dvs när bilen

planerades att byggas. Kunde skilja flera veckor med den verkliga

bygg datumet. 12 dagar mellan är helt okay dock. Motorn byggd

Dec. 2, 1964 och bilen runt Dec.14, 1964. Du har med största sannolikhet

originalmotorn. Om man jämför med min Shelby 65:a så var motorn ihopsatt

i Cleveland maj 3, 1965 och bilen byggd runt maj 10 , 1965 i San Jose eftersom

den kom till Shelby i L.A. den 13:e maj, 1965. Snacka om supply chain.

Mvh Bosse

Skulle vara kul om vi kunde reda ut det här med 13" fälgar tycker jag.

Om vi ser i Lasse Oscarsson inlägg och tittar på informationen om "wheels" så står det där

att 14" blev standard i september 1964.

Det är alltså en övergångsperiod där i augusti-september när man byter från d-code på motor till c-code och samtidigt byter till 14" fälgar som standard för V8.

Men håll med om att det är ytterst ovanligt med 5-bultade 13" fälgar.

Om man tittar i den tabell som Lasse Oscarsson bifogat sitt inlägg där det står:

1965 Mustang wheels

Då står det ju under kolumnen "V8 Models" att det är 5 hjulmuttrar och att det är standard med "13x4,5". Framför står en liten 1 (etta) och nedanför förklarar den att; "Not used on V-8´s after September of 1964".

Det måste innebära att det var standard med 5-håls 13" fälgar på alla V8-försedda Mustanger. Frågan är bara när man övergick till c-code.

Dan som frågar om det är rätt med 13" på hans 65:a cab måste få svaret att det borde sitta 14".

Men sedan återstår mysteriet om det verkligen är riktigt att man hade 5-håls 13"-fälgar som standard på V8-försedda tidiga Mustanger, eller hur ?

Skall bli spännande när vi får klarhet i det här. Jag har slängt ut frågan till Jeff Speegles forum också, en guru "over there".

Tack killar för ert fina resonomang. :D

Jag skall snart regga in bilen så det vore ju rätt bra om man vet lite hur det förhåller sig innan man kör varvet med registreringen. Bara jag får mitt medl nr så lägger jag upp en länk med bilder under denna typ av bil 64-66.. Meka är kul men detta är väl så roligt med info..

Hälsn DAn

Visst var det standard med 5-håls 13-tummare på tidiga V8-musssar. Jag har ägt ett exemplar där alla fem hjulen var de ursprungliga 13-tummarna, en polares 64,5 hade 5-håls 13-tum som reservhjul eftersom förste ägaren valt att montera 14-tummare efter en tid. Detta för att vara modern gentemot de uppgraderade 65:orna som kom hösten -64.

• 4 months later...

Hej igen

Har införskaffat mig en riktigt bra "Bok" FoMoCo Passenger Chassis Catalogue 1965-66.

Här har jag hittat under fliken Wheel assembly följande.

För modell G (Mustang) 13"x4.50"-5 bolt holes, 4-1/2" bolt circle . Part no C2OZ-1007-B

Enl denna så var det endast Mustangen som hade 5-bult med dia 13"..

Lite kuriosa viktigaste är ändå att man kör med grejorna.. :D

• 3 weeks later...

Haha det satt 13 tums fälgar på min Fastback när den kom från USA. Jag har inte fälgarna kvar men navkapslarna har jag och dom är dyra om någon är intresserad. Min bil är ckod tillverkad mellan jul och nyår 1964 och om inte köparen kryssade i för störrre hjul så vart de 13 tummare.

/Terner