Tredjespolare April 21, 2010 Report April 21, 2010 Jag tänkte ge mig på att knacka in chassienummret på min kärra nu , men känner mig ganska osäker på hur jag ska göra. På höger stötdämpartorn antar jag , men vertikalt eller horisontellt ? " uppepå" eller på "sidan " ? Kan inte några av er vänliga själar kasta in nån bild här på hur ni gjorde ??Thnx Citera
*Micke* April 21, 2010 Report April 21, 2010 Har inget kort, men stansa uppe på. Sätt en tejp bit och stansa efter den så blir det rakt.Lycka till /Micke Citera
Tredjespolare April 21, 2010 Author Report April 21, 2010 Ok , är det bara att smaska på direkt på lacken? Hade ev en tanke på att ta bort färgen , sen stansa för att sedan fåföra lack över koden , men det kanske är helt tokigt.Anledningen skulle typ vara att ge plåten ett bättre rostskydd. Eller klarar sig plåten ok ändå , trots att man stansat?Ja , jag är nybörjare på detta , tacksam för åsikter. Citera
*Micke* April 21, 2010 Report April 21, 2010 Jag stansade direkt på lacken, men gjorde rent sen och målade med med ett lackstift i siffrorna./Micke Citera
Tredjespolare April 21, 2010 Author Report April 21, 2010 Tack Micke , det lät som en bra idé. Citera
Slycke Johan April 21, 2010 Report April 21, 2010 Annars kan man göra som jag har gjort på min.Du slipar rent i höger hjulhus bak bakom hjulet på rambenet och stansar in vin-nr där sen sprayar du över med klarlack.Då slipper du knacka sönder fjäderbenstoret och kladda med färg där. Citera
Tredjespolare April 21, 2010 Author Report April 21, 2010 Johan , jag kollade just in det stället på bilen. Det var inte mycket till ytbehandling på ramen där så man kan kanske hoppa över slipningen å sen bara klarlacka efter.Iaf ett mycket diskret ställe att knacka på , tack för tipset. Citera
Joachim May 8, 2010 Report May 8, 2010 Jag registreringsbesiktigade min -07'a i Torsdags, VIN numret hade jag stansat in i bagagegolvet.Bara att vika undan mattan och visa upp.Inget klagomål på detta, Snarare med beröm godkänt enligt inspektören.Enligt honom finns inget krav på att det skall vara instansat i motorrummet. Citera
Tredjespolare May 9, 2010 Author Report May 9, 2010 Ja , jag fick också tips om att sätta det där. Mitt hamnade iaf på hö fjäderbenstorn till slut. Viktigt är att säga att det SKA sitta på höger sida på fordonet efter -06. Det jag trodde var en rekomendation , var mer är så upplyste min RegBesGubbe om. Ha va ändå juste å släppte igenom lite annat. Som många har skrivit förut , RegBes är lite av ett lotteri , de är olika och kan ha bra och dåliga dagar. Citera
Slycke Johan May 10, 2010 Report May 10, 2010 Ja , jag fick också tips om att sätta det där. Mitt hamnade iaf på hö fjäderbenstorn till slut. Viktigt är att säga att det SKA sitta på höger sida på fordonet efter -06. Det jag trodde var en rekomendation , var mer är så upplyste min RegBesGubbe om. Ha va ändå juste å släppte igenom lite annat. Som många har skrivit förut , RegBes är lite av ett lotteri , de är olika och kan ha bra och dåliga dagar.Ska sitta på höger sida??Har reg-bes ett par GT500 -10 och på dom är det instansat på vänster hjulhus bak, inga som helst problem vid reggning. Citera
Tredjespolare May 10, 2010 Author Report May 10, 2010 Som sagt , RegBes är lite av ett lotteri. Men tydligen finns det ett krav på höger sida , har dock inte läst mig till det själv utan bara gått på vad SBP sagt till mig. Jag är helt övertygad om att en massa VIN´s sitter på vänster sida , likväl som att jag är säker på att en och annan bil kommit igenom , trots avsaknad av E-13 och E-05 märkta bakljus och sidoblinkare. Citera
Tommyax May 10, 2010 Report May 10, 2010 Urklipp VVFS 2003_225 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning.Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut.Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordo-nets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut.Identifieringsmärkning skall vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador och inte döljs av efter-monterade utrustningsdetaljer.6 § Identifieringsmärkning skall vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna.Höjden på bokstäver och siffror i primär identifierings-märkning skall vara minst 7 mm. Denna höjd får dock mins-kas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell.Be den besing. ta fram papper som säger att det måste sitta på hö sida innerskärm, låter som en messerschit o en dålig dag,,,/Tommy. Citera
Tredjespolare May 10, 2010 Author Report May 10, 2010 Besiktningsmannen sa att det skulle sitta på höger sida på fordonet , men även han tyckte att bagaget eller aktre ramsnok vid bakhjul var bra placeringar. Han kan ju vara helt ute å cykla med sin högerfixering , men jag har läst det i äldre trådar här på forumet oxå. Orsaken att jag förmedlade vad denne man sa , är att fler som ska knacka nummer kommer att läsa , och känner man som ägare att det inte spelar så stor roll på vilken sida man knackar , kan man ju lika gärna ta det på höger sida någonstans då... Citera
Tredjespolare May 10, 2010 Author Report May 10, 2010 Så här skrev Nenne i tråden " VIN # " ; "Allt står i Vägverkets författningssamling 2003:22, kapitel 4 paragraf 1: - Bilar tagna i drift efter 1 januari 2005 ska ha chassinummer enligt 76/114/EEG, kapitel 3. Kortfattat (om jag nu tolkat lagtexterna rätt): Chassinummer ska vara inslaget med 7 mm höga tecken på lämpligt, synligt ställe på bilens högra sida, i chassi, ram eller liknande. Dvs fjäderbenstornet är helt OK men det är inte utryckligen föreskrivet. "Tommy , har du detta dokument? Jag har det inte. Om du har , vad står det i 4:e kapitlet?Det var iaf så här min RegBes gubbe oxå uttryckte det. Citera
jaobr May 10, 2010 Report May 10, 2010 Så här står det i 76/114/EEG3.2. Identifieringsnumret skall dessutom3.2.1 vara märkt på chassit, ramen eller annan liknande del, på fordonets högra sida,3.2.2 vara placerat på en klart synlig och åtkomlig plats genom exempelvis nitning eller stämpling på ett sådant sätt att det inte kan utplånas eller förvrängas. Citera
Ronis April 26, 2012 Report April 26, 2012 Fortsätter denna klockrena tråd....Står i begrepp att stansa in VIN-nr på min bil, men blir minst sagt förvirrad av allt jag läser och hör.Om möjligt vill jag undvika att stansa på stötdämpartornet, men vad jag förstår så är det inte nödvändigt.......och om jag måste stansa där, var på tornet ska jag stansa ?Många stansar i skuffen i stället. Sen är det där med höger eller vänster sida. Hittade denna skrift som ärskapligt färsk, men tror att den bara gäller nytillverkade bilar(biltillverkare), men är inte säker.Har hittat en skapligt stum plats på vänster sida i skuffen(A) för instansning, men är som sagt inte säker på omdenna sida duger. Pratade med en kille på SBP:s teknisk support och han var osäker. Så...vart f:n ska jag stansa ??(vet inte Gud så vem Fan vet)Har du bild(er) på var numret sitter på din bil får du gärna visa.Bifogar några bilder på aktuella ställen.Höger sida i skuffVänster sida i skuff. Vid "A" är ramen förstärkt med ett fäste. Där skulle jag vilja stansa.Uppe på tornet till höger om dom högra skruvarna(sett från där bildenär tagen) lär ju inte funka om man ska sätta dit ett torn-stag (numret får inte täckas).mvh/ Ronis Citera
Ronis April 27, 2012 Report April 27, 2012 Har för andra gången varit i kontakt med SBP:s tekniska support. Dom var osäkra påvad som gällde och bad att få återkomma, vilket dom nu gjort. Det som gäller för närvarandeär följande:# Min 7mm teckenstorlek# Stansas på en icke lätt utbytbar karossdel# Ska stansas till höger om bilens mittlinjeMao så finns det inget krav på fram eller bak. Knackar nog mitt i skuffgolvet höger bak, sånära reservhjulsbaljan som möjlugt.mvh/ Ronis Citera
Stefan Johansson April 27, 2012 Report April 27, 2012 Såna här "officiella" svar borde summeras ihop i en egen del på forumet som har med regbesiktning att göra. Bra info! Citera
Corvette April 29, 2012 Report April 29, 2012 Vi ritsar numera alla chassinummer, och vi gör det i skuffen så man slipper se de fula siffrorna när man öppnar huven för polarna Citera
Ronis April 30, 2012 Report April 30, 2012 Vi ritsar numera alla chassinummer, och vi gör det i skuffen så man slipper se de fula siffrorna när man öppnar huven för polarna Låter som en bra ide, för fy f:n vad nervigt det va å stansa! Stå på alla fyra i på reservhjulet och knacka. Svårt att svinga hammaren, så jag var tvungen att slå samma tecken flera gånger(inte helt lätt att få tecknet att sammanfalla helt med föregående, men det blev toppenbra till slut). Och otyget att klättra in/ut ur bilen för att flytta mothållet som jag hade under bilen, men det är nog mer en fråga om att gubben börjar bli stel i kroppen....mvh/ Ronis Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.