Jump to content

Stansa VIN-code


Tredjespolare

Recommended Posts

Jag tänkte ge mig på att knacka in chassienummret på min kärra nu , men känner mig ganska osäker på hur jag ska göra. På höger stötdämpartorn antar jag , men vertikalt eller horisontellt ? " uppepå" eller på "sidan " ? Kan inte några av er vänliga själar kasta in nån bild här på hur ni gjorde ??

Thnx

Link to comment
Share on other sites

Ok , är det bara att smaska på direkt på lacken? Hade ev en tanke på att ta bort färgen , sen stansa för att sedan fåföra lack över koden , men det kanske är helt tokigt.

Anledningen skulle typ vara att ge plåten ett bättre rostskydd. Eller klarar sig plåten ok ändå , trots att man stansat?

Ja , jag är nybörjare på detta , tacksam för åsikter. :D

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man göra som jag har gjort på min.

Du slipar rent i höger hjulhus bak bakom hjulet på rambenet och stansar in vin-nr där sen sprayar du över med klarlack.

Då slipper du knacka sönder fjäderbenstoret och kladda med färg där.

Link to comment
Share on other sites

Johan , jag kollade just in det stället på bilen. Det var inte mycket till ytbehandling på ramen där så man kan kanske hoppa över slipningen å sen bara klarlacka efter.

Iaf ett mycket diskret ställe att knacka på , tack för tipset.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag registreringsbesiktigade min -07'a i Torsdags, VIN numret hade jag stansat in i bagagegolvet.

Bara att vika undan mattan och visa upp.

Inget klagomål på detta, Snarare med beröm godkänt enligt inspektören.

Enligt honom finns inget krav på att det skall vara instansat i motorrummet.

Link to comment
Share on other sites

Ja , jag fick också tips om att sätta det där. Mitt hamnade iaf på hö fjäderbenstorn till slut. Viktigt är att säga att det SKA sitta på höger sida på fordonet efter -06. Det jag trodde var en rekomendation , var mer är så upplyste min RegBesGubbe om. Ha va ändå juste å släppte igenom lite annat. Som många har skrivit förut , RegBes är lite av ett lotteri , de är olika och kan ha bra och dåliga dagar.

Link to comment
Share on other sites

Ja , jag fick också tips om att sätta det där. Mitt hamnade iaf på hö fjäderbenstorn till slut. Viktigt är att säga att det SKA sitta på höger sida på fordonet efter -06. Det jag trodde var en rekomendation , var mer är så upplyste min RegBesGubbe om. Ha va ändå juste å släppte igenom lite annat. Som många har skrivit förut , RegBes är lite av ett lotteri , de är olika och kan ha bra och dåliga dagar.

Ska sitta på höger sida??

Har reg-bes ett par GT500 -10 och på dom är det instansat på vänster hjulhus bak, inga som helst problem vid reggning.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt , RegBes är lite av ett lotteri. Men tydligen finns det ett krav på höger sida , har dock inte läst mig till det själv utan bara gått på vad SBP sagt till mig. Jag är helt övertygad om att en massa VIN´s sitter på vänster sida , likväl som att jag är säker på att en och annan bil kommit igenom , trots avsaknad av E-13 och E-05 märkta bakljus och sidoblinkare.

Link to comment
Share on other sites

Urklipp VVFS 2003_22

5 § Bil med självbärande karosseri skall ha en primär och en sekundär identifieringsmärkning. Båda märkningarna skall uppta samma beteckning. Övriga fordon behöver endast ha primär identifieringsmärkning.

Primär identifieringsmärkning skall vara stansad eller pressad direkt i fordonets ram eller, om ram saknas, i annan bärande del som inte utan svårighet kan bytas ut.

Sekundär identifieringsmärkning skall på varaktigt sätt vara anbringad på fordonets ram eller på annan del av fordo-nets stomme som inte utan svårighet kan bytas ut.

Identifieringsmärkning skall vara så placerad, att den i möjligaste mån är skyddad för skador och inte döljs av efter-monterade utrustningsdetaljer.

6 § Identifieringsmärkning skall vara så utförd att den är tydligt läsbar och svår att avlägsna.

Höjden på bokstäver och siffror i primär identifierings-märkning skall vara minst 7 mm. Denna höjd får dock mins-kas till 5 mm på bil och släpvagn av 1981 eller tidigare års modell.

Be den besing. ta fram papper som säger att det måste sitta på hö sida innerskärm, låter som en messerschit o en dålig dag,,,

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Besiktningsmannen sa att det skulle sitta på höger sida på fordonet , men även han tyckte att bagaget eller aktre ramsnok vid bakhjul var bra placeringar.

Han kan ju vara helt ute å cykla med sin högerfixering , men jag har läst det i äldre trådar här på forumet oxå. Orsaken att jag förmedlade vad denne man sa , är att fler som ska knacka nummer kommer att läsa , och känner man som ägare att det inte spelar så stor roll på vilken sida man knackar , kan man ju lika gärna ta det på höger sida någonstans då...

Link to comment
Share on other sites

Så här skrev Nenne i tråden " VIN # " ;

"Allt står i Vägverkets författningssamling 2003:22, kapitel 4 paragraf 1: - Bilar tagna i drift efter 1 januari 2005 ska ha chassinummer enligt 76/114/EEG, kapitel 3.

Kortfattat (om jag nu tolkat lagtexterna rätt): Chassinummer ska vara inslaget med 7 mm höga tecken på lämpligt, synligt ställe på bilens högra sida, i chassi, ram eller liknande. Dvs fjäderbenstornet är helt OK men det är inte utryckligen föreskrivet. "

Tommy , har du detta dokument? Jag har det inte. Om du har , vad står det i 4:e kapitlet?

Det var iaf så här min RegBes gubbe oxå uttryckte det.

Link to comment
Share on other sites

Så här står det i 76/114/EEG

3.2. Identifieringsnumret skall dessutom

3.2.1 vara märkt på chassit, ramen eller annan liknande del, på fordonets högra sida,

3.2.2 vara placerat på en klart synlig och åtkomlig plats genom exempelvis nitning eller stämpling på ett sådant sätt att det inte kan utplånas eller förvrängas.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fortsätter denna klockrena tråd....

Står i begrepp att stansa in VIN-nr på min bil, men blir minst sagt förvirrad av allt jag läser och hör.

Om möjligt vill jag undvika att stansa på stötdämpartornet, men vad jag förstår så är det inte nödvändigt....

...och om jag måste stansa där, var på tornet ska jag stansa ?

Många stansar i skuffen i stället. Sen är det där med höger eller vänster sida. Hittade denna skrift som är

skapligt färsk, men tror att den bara gäller nytillverkade bilar(biltillverkare), men är inte säker.:confused:

Har hittat en skapligt stum plats på vänster sida i skuffen(A) för instansning, men är som sagt inte säker på om

denna sida duger. Pratade med en kille på SBP:s teknisk support och han var osäker. Så...vart f:n ska jag stansa ??

(vet inte Gud så vem Fan vet)

Har du bild(er) på var numret sitter på din bil får du gärna visa.

Bifogar några bilder på aktuella ställen.

post-5810-144839185119_thumb.jpg

Höger sida i skuff

post-5810-144839185106_thumb.jpg

Vänster sida i skuff.

Vid "A" är ramen förstärkt med ett fäste. Där skulle jag vilja stansa.

post-5810-144839185134_thumb.jpg

Uppe på tornet till höger om dom högra skruvarna(sett från där bilden

är tagen) lär ju inte funka om man ska sätta dit ett torn-stag (numret får inte täckas).

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Har för andra gången varit i kontakt med SBP:s tekniska support. Dom var osäkra på

vad som gällde och bad att få återkomma, vilket dom nu gjort. Det som gäller för närvarande

är följande:

# Min 7mm teckenstorlek

# Stansas på en icke lätt utbytbar karossdel

# Ska stansas till höger om bilens mittlinje

Mao så finns det inget krav på fram eller bak. Knackar nog mitt i skuffgolvet höger bak, så

nära reservhjulsbaljan som möjlugt.

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Vi ritsar numera alla chassinummer, och vi gör det i skuffen så man slipper se de fula siffrorna när man öppnar huven för polarna ;)

Låter som en bra ide, för fy f:n vad nervigt det va å stansa! Stå på alla fyra i på reservhjulet och knacka. Svårt att svinga hammaren, så jag var tvungen att slå samma tecken flera gånger(inte helt lätt att få tecknet att sammanfalla helt med föregående, men det blev toppenbra till slut). Och otyget att klättra in/ut ur bilen för att flytta mothållet som jag hade under bilen, men det är nog mer en fråga om att gubben börjar bli stel i kroppen...;).

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...