Dino April 28, 2010 Report April 28, 2010 1.Nu har jag införskaffat mig ett par ytterbackspeglar i original look.. tänkte montera på båda sidorna istället för bara vänster, det jag är osäker på är vart jag ska placera dom exakt där dom satt vid originalmontering , obs (har ej hål i dörrarna för speglarna) så det blir att borra i nylackade kärran Har sökt runt lite men ej hittat det jag söker. Tänkte kolla om någon kunde lägga upp någon bild eller ett mått från framsidan av dörrkanten till kanten på spegelfoten. 2. Tänkte även måla om instrumentpanel + insidan av dörrarna svarta, vad rekomenderar ni för färg, kom gärna med egna erfarenheter, Pensla eller Sprutmåla?..MVH: Dino Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 28, 2010 Report April 28, 2010 Hej.Många som monterar ytterspeglar glömmer ventrutan,jag brukar råda till att montera speglar strax innanventilationsrutans öppning, allså så när det går utanatt rutan tar i spegeln vid öppning .Tänk att ventilationsrutan går att ställa upp fult framåt,en billig variant på sommar fläkt när det är mycket varmtoch man är ute och åker. Citera
Tommyax April 28, 2010 Report April 28, 2010 Original så är plåtinteriören (dörr o sidopaneler bak) inte helt slät. Den har en målning med lite "texture" dvs lite rufflig yta. Förmodligen ett försök att få till ett klädselliknande intryck.Det skall finnas speciell färg för detta, men går att återskapa på annat sätt.Instrumentpanel har jag för mig är slät ,,,Jag rekommenderar att spruta, "rattle can" sprayflaska räcker gott o i värsta fall en fin roller.Att pensla, nej det kommer med största sannolikhet att se rätt illa ut.Maskera väl på de delar du inte vill ha färg.Original fanns det väl inte yttre backspegel på höger sida, ens som option Be en kompis att hålla spegeln på dörren och sätt dig på förarstolen för att placera den på ett så bra ställe som möjligt där du har nytta av spegeln.Samt beakta vad Lars skrev tidigare./Tommy. Citera
Dino April 28, 2010 Author Report April 28, 2010 Man tackar för dom snabba svaren..Håller på och fixar massa små pyssel nu till det varma vädret och min första musse träff . ska på med lite grejer speglarna blandannat så lägger jag upp bilder när mitt cmc nummer kommer hem på posten Förra ägaren har sprayat med någon typ av svart färg, är lite "knottrigt" som du beskriver men det vart inte bra rinningar och missar mm..Tänkte att det är lika bra att montera en spegel på höger sida också skönt att ha uppsikt då man är rädd om bilen och sig själv, har kört med innerspegel hitills och det känns riktigt läskigt Va inte rädda för att lägga upp bilder iaf.MVH: Dino Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 29, 2010 Report April 29, 2010 Hej.Det där med lackering på dörrinsidor är lite klurit,oftast så har någon slipat och målat om och då har den skinn liknande ytan försvunnit. En variant som jag själv testat är att om det ärobefintlig struktur kvar så kan man spruta väldigtförsiktigt med tröskelmassa eller boddy, när dentorkat kan man försiktigt slipa av ytan, torka rentoch överlackera med halvmatt svart eller annanfärgnyans .Det blir inte som original men det blir ganska närarätt utseende .Har du bara för avsikt att måla om så skall du inteslipa den ytan, torka rent med tex Aceton, ochlackera med spray färg i den nyans som du villha .OBS det jag gjorde med boddy och färg sitterfortfarande kvar och det var 1988 som jag gjordedet första gången, ja se Oskarsson är en konstigprick han . Citera
Mikael Vestberg April 29, 2010 Report April 29, 2010 det ska finnas strukturpasta o blanda i färgen har jag för migska även jag ha men det senare när jag fått lite mer koll på färgen på inredningen på mitt objekt Citera
fast66 April 30, 2010 Report April 30, 2010 Ang strukturen på dörrarnas insida så är bästa medicin att slipa plåtrent med stålborste på borr- eller vinkelslipen. Då kommer man ned i läderstrukturen. Sedan får man lacka tunt! Då ser det ut som det gjorde från början. Plast panelerna på en fastback är en annan pilsner. Kanske thinnertvätta så mkt det går, ev bromsolja?! Beroende på vad tidigare ägare kladdad på (vet inte om det biter på Oskas varianter ;-) Citera
Dino April 30, 2010 Author Report April 30, 2010 Man tackar för tippsen Jag får helt enkelt prova mig fram.. Kan ju bara se förjävligt ut i värsta fall Man har väll aldrig känt sig så konstnärlig eller så duktig med färg men det ska nog gå bra Citera
pools April 30, 2010 Report April 30, 2010 1.Nu har jag införskaffat mig ett par ytterbackspeglar i original look.. tänkte montera på båda sidorna istället för bara vänster, det jag är osäker på är vart jag ska placera dom exakt där dom satt vid originalmontering , obs (har ej hål i dörrarna för speglarna) så det blir att borra i nylackade kärran Har sökt runt lite men ej hittat det jag söker. Tänkte kolla om någon kunde lägga upp någon bild eller ett mått från framsidan av dörrkanten till kanten på spegelfoten. MVH: DinoHej!Jag har satt in en spegel på höger sida. Hittade måtten på en Amerikansk hemsida.Nu när jag sökt efter den, så finns den inte längre. Men om du kan vänta till efterhelgen, kan jag ge dej måtten. Annars kan du göra som Oscarsson säger, måtta inden så att ventilationsrutan går att vika ut helt.Mvh.pools Citera
pools April 30, 2010 Report April 30, 2010 Hej.En variant som jag själv testat är att om det ärobefintlig struktur kvar så kan man spruta väldigtförsiktigt med tröskelmassa eller boddy, när dentorkat kan man försiktigt slipa av ytan, torka rentoch överlackera med halvmatt svart eller annanfärgnyans .Hej Oscarsson!Vad är "tröskelmassa" och "boddy"? Har sammaproblem som Dino, ingen struktur på panelerna.Måste fixa det nästa vinter.Om man köper nya, borde dom väl ha strukturen,för strukturen sitter ju i färgen?Mvh.pools Citera
Tommyax April 30, 2010 Report April 30, 2010 Tröskelmassa/body är det man brukar spruta på tröskellådorna för att få ett extra stenskottsskydd.Finns på alla mackar (tror jag) o andra detaljhandlar som har bilprylar (jula, biltema o liknande)/Tommy. Citera
bulan April 30, 2010 Report April 30, 2010 Ja, burkarna brukar se ut så här. Går utmärkt att lacka över den med tex. originallack.http://webbutik.svenskabil.se/Shop/Inde ... =455620398 Mvh. Mats Ps. Bli inte arga nu, jag är inte försäljare av Corrostabil produkter!! Citera
pools April 30, 2010 Report April 30, 2010 Va?? Men, hör ni, den där underredsmassan kan väl knappastge den finish man vill ha i inredningen? Den underredsmassajag använt tidigare ger en MYCKET grövre struktur än denjag behöver.Mvh.pools Citera
bulan April 30, 2010 Report April 30, 2010 Har ingen aning om hur strukturen ser ut men Lars. O sa ju att han slipade ner strukturen innan överlackering och ändå blir det inte riktigt som original. Har ni hört med leverantörerna om det inte finns färg med rätt struktur?Mvh. Mats Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 30, 2010 Report April 30, 2010 Hej.Använd inte underredsmassa det går inte, boddytorkar och blir lite skrovlig, slipar man lätt av ytanså blir den okej att måla med färg på. Strukturen på dörrens plåt på insidan är faktiskt iplåten, inte i färgen som man kan tro, strukturenfinns även på dörrens gavlar alltså där dörrlåsoch idplåt finns Det är inte ovanligt att man gjort åverkan påytan då man slipat för att lacka om, då är deten variant att göra som jag skrev, finns givetvisandra sätt att göra ny yta Citera
pools April 30, 2010 Report April 30, 2010 Då får man kolla om det går att ta bort färgen som finns,och se om strukturen finns kvar. Håller tummarna att detär så. Tack för upplysningen Lasse! Mvh.pools Citera
mnilsson April 30, 2010 Report April 30, 2010 Jag blästrade mina försiktigt, det funkade bra. Mina var mest litet rostiga, inte förstörda (slipade) av tidigare klåpare.//Mats Citera
fast66 May 1, 2010 Report May 1, 2010 blästra med lågt tryck och glas eller nötskal (eller annat media som inte är så aggresivt) borde funka. Jag skulle dra mig (läs aldrig) spruta ngt som liknade "body". Citera
bj0rne May 2, 2010 Report May 2, 2010 Jag "slipade" mina med stålull och cellulosathinner...går långsamt, förstör fingrarna (tillfälligt) men blir väldigt bra, strukturen blir helt ren från färg och i stort sett ingen avverkning av plåt. Ett tunnt lager betande grundfärg följt av försiktig applicering av lämplig lack bör funka.Lycka till./Björn Citera
Dino May 6, 2010 Author Report May 6, 2010 Jäkla massa bra tipps och råd grabbar, man tackar.. har varit lite off senaste veckan mycket på jobbet.Pools: tack iaf nu är det försent speglarna sitter på plats , måste säga att det vart riktigt bra Dock har man svettats med dom där dropplisterna i chrom, krossat tummen ett par gånger med gummiklubban Citera
pools May 6, 2010 Report May 6, 2010 Pools: tack iaf nu är det försent speglarna sitter på plats , måste säga att det vart riktigt bra F-n, det glömde jag ju givetvis. Tur att det gick bra ändå. pools Citera
Recommended Posts