Jump to content

Recommended Posts

1.Nu har jag införskaffat mig ett par ytterbackspeglar i original look.. tänkte montera på båda sidorna istället för bara vänster, det jag är osäker på är vart jag ska placera dom exakt där dom satt vid originalmontering :roll: , obs (har ej hål i dörrarna för speglarna) så det blir att borra i nylackade kärran :lol:

Har sökt runt lite men ej hittat det jag söker. Tänkte kolla om någon kunde lägga upp någon bild eller ett mått från framsidan av dörrkanten till kanten på spegelfoten. :--

2. Tänkte även måla om instrumentpanel + insidan av dörrarna svarta, vad rekomenderar ni för färg, kom gärna med egna erfarenheter, Pensla eller Sprutmåla?..

MVH: Dino

Hej.

Många som monterar ytterspeglar glömmer ventrutan,

jag brukar råda till att montera speglar strax innan

ventilationsrutans öppning, allså så när det går utan

att rutan tar i spegeln vid öppning :think: .

Tänk att ventilationsrutan går att ställa upp fult framåt,

en billig variant på sommar fläkt när det är mycket varmt

och man är ute och åker. ;)

Original så är plåtinteriören (dörr o sidopaneler bak) inte helt slät. Den har en målning med lite "texture" dvs lite rufflig yta.

Förmodligen ett försök att få till ett klädselliknande intryck.

Det skall finnas speciell färg för detta, men går att återskapa på annat sätt.

Instrumentpanel har jag för mig är slät :think: ,,,

Jag rekommenderar att spruta, "rattle can" sprayflaska räcker gott o i värsta fall en fin roller.

Att pensla, nej det kommer med största sannolikhet att se rätt illa ut.

Maskera väl på de delar du inte vill ha färg.

Original fanns det väl inte yttre backspegel på höger sida, ens som option :?:

Be en kompis att hålla spegeln på dörren och sätt dig på förarstolen för att placera den på ett så bra ställe som möjligt där du har nytta av spegeln.

Samt beakta vad Lars skrev tidigare.

/Tommy.

Man tackar för dom snabba svaren..

Håller på och fixar massa små pyssel nu till det varma vädret och min första musse träff 8) . ska på med lite grejer speglarna blandannat så lägger jag upp bilder när mitt cmc nummer kommer hem på posten :--

Förra ägaren har sprayat med någon typ av svart färg, är lite "knottrigt" som du beskriver men det vart inte bra rinningar och missar mm..

Tänkte att det är lika bra att montera en spegel på höger sida också skönt att ha uppsikt då man är rädd om bilen och sig själv, har kört med innerspegel hitills och det känns riktigt läskigt :D

Va inte rädda för att lägga upp bilder iaf.

MVH: Dino

Hej.

Det där med lackering på dörrinsidor är lite klurit,

oftast så har någon slipat och målat om och då

har den skinn liknande ytan försvunnit. :(

En variant som jag själv testat är att om det är

obefintlig struktur kvar så kan man spruta väldigt

försiktigt med tröskelmassa eller boddy, när den

torkat kan man försiktigt slipa av ytan, torka rent

och överlackera med halvmatt svart eller annan

färgnyans :oops: .

Det blir inte som original men det blir ganska nära

rätt utseende :) .

Har du bara för avsikt att måla om så skall du inte

slipa den ytan, torka rent med tex Aceton, och

lackera med spray färg i den nyans som du vill

ha :thumbup: .

OBS det jag gjorde med boddy och färg sitter

fortfarande kvar och det var 1988 som jag gjorde

det första gången, ja se Oskarsson är en konstig

prick han :oops:;) .

Ang strukturen på dörrarnas insida så är bästa medicin att slipa plåtrent med stålborste på borr- eller vinkelslipen. Då kommer man ned i läderstrukturen. Sedan får man lacka tunt! Då ser det ut som det gjorde från början

.

Plast panelerna på en fastback är en annan pilsner. Kanske thinnertvätta så mkt det går, ev bromsolja?! Beroende på vad tidigare ägare kladdad på (vet inte om det biter på Oskas varianter ;-)

Man tackar för tippsen :--

Jag får helt enkelt prova mig fram.. Kan ju bara se förjävligt ut i värsta fall :lol: Man har väll aldrig känt sig så konstnärlig eller så duktig med färg men det ska nog gå bra ;)

1.Nu har jag införskaffat mig ett par ytterbackspeglar i original look.. tänkte montera på båda sidorna istället för bara vänster, det jag är osäker på är vart jag ska placera dom exakt där dom satt vid originalmontering :roll: , obs (har ej hål i dörrarna för speglarna) så det blir att borra i nylackade kärran :lol:

Har sökt runt lite men ej hittat det jag söker. Tänkte kolla om någon kunde lägga upp någon bild eller ett mått från framsidan av dörrkanten till kanten på spegelfoten. :-- MVH: Dino

Hej!

Jag har satt in en spegel på höger sida. Hittade måtten på en Amerikansk hemsida.

Nu när jag sökt efter den, så finns den inte längre. Men om du kan vänta till efter

helgen, kan jag ge dej måtten. Annars kan du göra som Oscarsson säger, måtta in

den så att ventilationsrutan går att vika ut helt.

Mvh.

pools

Hej.

En variant som jag själv testat är att om det är

obefintlig struktur kvar så kan man spruta väldigt

försiktigt med tröskelmassa eller boddy, när den

torkat kan man försiktigt slipa av ytan, torka rent

och överlackera med halvmatt svart eller annan

färgnyans :oops: .

Hej Oscarsson!

Vad är "tröskelmassa" och "boddy"? Har samma

problem som Dino, ingen struktur på panelerna.

Måste fixa det nästa vinter.

Om man köper nya, borde dom väl ha strukturen,

för strukturen sitter ju i färgen?

Mvh.

pools

Tröskelmassa/body är det man brukar spruta på tröskellådorna för att få ett extra stenskottsskydd.

Finns på alla mackar (tror jag) o andra detaljhandlar som har bilprylar (jula, biltema o liknande)

/Tommy.

Va?? Men, hör ni, den där underredsmassan kan väl knappast

ge den finish man vill ha i inredningen? Den underredsmassa

jag använt tidigare ger en MYCKET grövre struktur än den

jag behöver.

Mvh.

pools

Har ingen aning om hur strukturen ser ut men Lars. O sa ju att han slipade ner strukturen innan överlackering och ändå blir det inte riktigt som original. Har ni hört med leverantörerna om det inte finns färg med rätt struktur?

Mvh. Mats

Hej.

Använd inte underredsmassa det går inte, boddy

torkar och blir lite skrovlig, slipar man lätt av ytan

så blir den okej att måla med färg på. :)

Strukturen på dörrens plåt på insidan är faktiskt i

plåten, inte i färgen som man kan tro, strukturen

finns även på dörrens gavlar alltså där dörrlås

och idplåt finns :shock:

Det är inte ovanligt att man gjort åverkan på

ytan då man slipat för att lacka om, då är det

en variant att göra som jag skrev, finns givetvis

andra sätt att göra ny yta ;)

Då får man kolla om det går att ta bort färgen som finns,

och se om strukturen finns kvar. Håller tummarna att det

är så. :eh:

Tack för upplysningen Lasse! :D

Mvh.

pools

blästra med lågt tryck och glas eller nötskal (eller annat media som inte är så aggresivt) borde funka. Jag skulle dra mig (läs aldrig) spruta ngt som liknade "body".

Jag "slipade" mina med stålull och cellulosathinner...går långsamt, förstör fingrarna (tillfälligt) men blir väldigt bra, strukturen blir helt ren från färg och i stort sett ingen avverkning av plåt. Ett tunnt lager betande grundfärg följt av försiktig applicering av lämplig lack bör funka.

Lycka till.

/Björn

Jäkla massa bra tipps och råd grabbar, man tackar.. har varit lite off senaste veckan mycket på jobbet.

Pools: tack iaf nu är det försent speglarna sitter på plats :-- , måste säga att det vart riktigt bra 8) Dock har man svettats med dom där dropplisterna i chrom, krossat tummen ett par gånger med gummiklubban :lol:

Pools: tack iaf nu är det försent speglarna sitter på plats :-- , måste säga att det vart riktigt bra 8)
F-n, det glömde jag ju givetvis. :oops: Tur att det gick bra ändå. :D

pools