Jump to content

customer order , 200 motor


200

Recommended Posts

Hej

Har precis fått hem våran cab en 66:a med en sexa i

Till min glädje hittade jag buck tagen där det fanns en del info bla C/O

C/O 735 5 C 24 6TxxT231032

76B Y 62 TOP-S CLEAR

options som sitter i är konsoll , träratt, remotemirror , bälten bak färgade,

nite mirror, varningsblinkers (men tror det var standard på 66)

Allt ser verkligen ut att varit med från början

Min fråga är vad C/O egentligen innebär, kunde man beställa vad som helst ?

Fråga 2 Kollade upp hur många 66 cab det finns inregistrerade i Sverige

Fick svaret 316 st Han kunde även kolla upp hur många det fanns med

120 hk (sexa) svar 1st !!!!!!! finns det verkligen så få med sexor i?

MVH Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag vill minnas att jag läst att c/o betyder customer order = special beställda options.

Dock inte 100 på att det stämmer.

På frågan om 200 motorn, så tror jag det ligger till så att det inte togs hem några mustanger (s.k. svensksålda) med 200.

Den minsta var 250 cui sexan. Dels så är många mustanger särskilt då med 6:a skrotade, eller omreggade med V8.

Med risk för att bli rättad av nån Musseguru. :angel:

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Ratten i imiterat trä ingick i De-Luxeinredning (pony-inredning), som ju denna bil har. 76B står för cab med De-Luxeinredning.

Förutom ratten så var det speciella sätesklädslar med hästar på ryggstöden, annan stoppning i framstolarna som gör att de har lite "fyrkantigare" form på ryggstöden än standardinredingen, heltäckningsmatta halvvägs upp på kick-panelerna med en rostfri list där mattan slutar, rostfria dekorationsringar på pedalerna, träimitation runt instrument och på handskfacklucka (samt på mittkonsol i de fall bilen var extrautrustad med det), speciella dörrsidor med integrerade stängningshandtag och "pistol-grip" öppningshandtag (med träimitationsinlägg), belysning på insidan av dörrarna, mm.

Färgmatchade midjebälten fram och bak var standard 1966 (utom på svensksålda bilar som fick svenska bälten när bilarna kom hit), likaså varningsblinkers.

Min erfarenhet är att man ska ta uppgifter man får från bilregistret med en nypa salt. Vilket svar man får beror precis på hur personen har sökt i datasystemet. Det räcker t ex med att det är felstavat någonstans i en bils data för att man inte ska få träff på den bilen. Du kan nog dock räkna med att det finns MINST 316 st -66 cab. Jag är övertygad om att det finns fler än din som har sexa, för jag har själv sett flera på träffar genom åren.

Svenska Ford sålde ganska många 1966 Mustang med 200-sexan och treväxlad manuell låda, men det var nog uteslutande HT-bilar. 250-sexan kom inte förrän 1969.

Link to comment
Share on other sites

hej

Tack för informationen .En undran, jag har ju en 76B vilket ju innebär de luxe inredning men varför beställde kunden en specialbeställning när 76B var "standard"

Jag trodde ju att träratten och bältena var options , vad kan vara special ? det enda jag ser som är utanför deluxe inredningen är konsollen och speglarna

Ang fråga 2 så gick det inte att se om det var V8 eller rak sexa men man måste ju ange KW antalet (120 hk = 88kw) så han slog in ett spann på 80 till 90 kw det var då han fick fram

att det bara fanns en bil som hade mellan 80 till 90 kw

mvh björn

Link to comment
Share on other sites

Alla Buck-tags brukar börja med c/o eller D i övre vänstra hörnet. Det betyder alltså inte att det är någon specialbeställning. "This code was used for internal plant use only and helped direct the prodution of the vehicle" läser jag i Kevin Martins The Mustang and Cougar Tagbook https://www.martiauto.com/itemselection ... 05&id=1964

Power Convertible top var också ett option (TOP-2 = black Power Convertible top) förutom de saker du räknar upp. CLEAR står för clear side glass (convertible only), men det borde ju ha varit standard.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

För att få reda på hur många som har eller levererades med 6:a måste man göra sökning på T-code (5:e bokstaven).

Som sagt, det är många som bytt (reggat om) till V8 o kanske angett en högre effekt samtidigt.

Många mustanger som såldes i Sverige var utrustade med 6:a, men många, kanske inte cabbar, men HT:s är omreggade eller skrotade.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...